4 yaşındaki çocukta otizm belirtilerinin araştırılması GURUP İSMİ : MİNİK MİKROSKOP GURUP ÜYELERİ : ÇAĞLAR YILMAZ ESRA ERCİYAS
ARAŞTIRMANIN konusu 4 YAŞINDAKİ Şehriban Su ismindeki kız çocuğunun otistik olup olamayacağı ile ilgili belirtilerin gözlemlenmesi .
Problem cümlesi Şehriban Su’nun davranışlarında otizm belirtileri var mı ?
Araştırmanın yöntemi Yapılandırılmış doğal gözlem yoluyla araştırma yapıldı . Gözlemimiz katılımlı gözlem yoluyla gerçekleştirilmiştir
Evren ve örneklem seçimi Talas Yuvam Kreş Ve Gündüz Bakım Evi 4 yaş gurubu 16 çocuk arasından seçilen örneklemimiz Şehriban Su.
Geliştirilen gözlem formu OTİZİM İNCELEME GÖZLEM FORMU Aşırı hareketli ya da hareketsiz mi? Evet( ) hayır( ) Çevreye karşı ilgisiz mi ? Evet( ) hayır( ) Konuşma gelişmiş midir ? Evet( ) hayır( x ) Bir ortama girdiklerinde çoğunlukla insanları değil cansız varlıkları tercih mi ediyor ? Evet( ) hayır( ) İşaret etmez, ihtiyaçlarını yetişkinin elini kullanarak ifade eder mi? Evet( ) hayır( ) Uygunsuz gülme ve kıkırdamalar var mı ? Evet( ) hayır( ) Tekrarlayan davranışları (stereotipiler) var mı?. (Nesneleri çevirme, el çırpma, kanat çırpma, zıplama, kendi etrafında dönme, parmak ucunda yürüme…) Evet( ) hayır( ) Oyuncaklarla gerektiği gibi oynuyor mu ? (arabaları dizerler, topu çevirirler…) Kendine, çevresindekilere ve eşyalara zarar veriyor mu? Evet( ) hayır( ) Beklemeye ya da isteklerini ertelemeye pek tahammüllü yok mu ? Evet( ) hayır( ) Ağrıya ,acıya, üşümeye tepkisiz mi? Evet( ) hayır( )
Araştırma süreci Haftada bir kere 4 hafta Yuvam Kreş ve Gündüz Bakım Evine gidilip 3 saat boyunca Şehriban Su’nun davranışları gözlemlendi. Öğretmen tarafından çocuk hakkında geçmişe yönelik ve sınıf içi uyum hakkında bilgi alındı Gözlem sonuçları saat belirtilerek kayıt altına alındı . Davranışlarına göre gözlem formu tarafımızdan dolduruldu. Gözlem sonuçları değerlendirildi.
aRaştırma süresinden bazı örnekler 1. hafta da sınııf içi uyumunu inceledik. Şehriban su sınıftan ayrı duruyor.Tüm sınıf öğretmenle beraberken Şehriban su yanımızda oturuyor ilgimizi çekmeye çalışıyor . Çekinerek sandalye değiştirerek yanımıza yaklaşıyor. 2. Hafta oyun saatinde Şehriban su’ gözlemledik Öğretmen boya kalemleri verip resimler göstererek onları bayamalarını istedi. Şehribansu boyaları düzgün tutamıyor . İnce kas gelişim yaşıtlarına göre yetersiz .Şehriban su boyaları ve diğer nesneleri ağzına alıyor ve emme davranışı gösteriyor ( oral dönemle alakalı olabilir )
3. hafta Şehriban su bizi tanıyor bu gelişimizde yabancı tavırlardan ziyade bizi tanıdığını belli edip bize yakınlık gösteriyor . Masanın üstüne çıkıyor ve dengesini çok iyi sağlayabildiğini görüyoruz (kaba motor gelişimi normal ) 4. hafta Artık tüm çocuklar biz gelince hoşgeldiniz diye karşılıyor bizi tanıyorlar Şehriban su da bizi görür görmez gülüyor. Öğretmen derse başlamadan önce tüm çocuklarla bir süre konuştuk . Çocuklar Şehriban Su’nun saçlarını çektiğini, yüzlerini çizdiğini oyuncak ve boyaları ağzına aldığını söylüyorlar .
Araştırma sonucu Araştırmamızdan elde ettiğimiz verilere göre Şehribansu otizm belirtileri gösteriyor . Ancak kesin tanı için bir uzmana yönlendirilmelidir.
TEŞEKKÜRLER