BAĞIMSIZ YAŞAM BECERİLERİ VE TUVALET EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yanlışsız Öğretim Yöntemleri
Advertisements

ENGELLİ ÇOCUKLAR İÇİN EVDE BAKIM VE REHABİLİTASYON ÖNERİLERİ Doç. Dr
Evde Olumlu Öğrenme Ortamı Oluşturmak
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
NİZİP HÜSEYİN YALÇIN ÇAPAN ANADOLU LİSESİ
OTİZM (AUTISM).
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Öğretim Etkinlikleri Modeli
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ÜNAL GÜLMEZ REHBERLİK SERVİSİ
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
TUVALET EĞİTİMİ ÖZLEM YAVUZ ÇOCUK GELİŞİMCİ.
MERHABA.
GENEL VÜCUT TEMİZLİĞİ.
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
ÖZBAKIM BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
HAYAT SÜRPRİZLERLE DOLUDUR
TUVALET EĞİTİMİ Şenay KARAASLAN.
8 inci sınıfta öğretmen tarafından dönemsel olarak yapılan sınavlardan bir tanesi ortak olarak gerçekleştirilecektir eğitim-öğretim yılından.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
SINAV ÖNCESİ TAVSİYELER
Planlı Çalışma Nedir? Zamanı israf etmemek ve en sağlıklı şekilde değerlendirmek için her etkinliği planlayarak yapmak gerekir. En kullanışlı çalışma.
UĞUR DERSHANELERİ REHBERLİK BİRİMİ EYLÜL 2004
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
SINAV KAYGISI. Sınav Kaygısı  Bir sınav öncesinde, sırasında ya da sonrasında duyulan endişe, korku ve rahatsızlıktır.
Beceri, bireyin sahip olduğu yeterliliklerine dayalı olarak yapabileceği tahmin edilen veya yaptığı etkinliklerdir.
Doğru Çalışma Yöntemleri
3-B Sınıfı Veli Toplantısına Hoşgeldiniz
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
Engelli Çocuk Ailelerine Önemli Uyarılar
Öğretim Görevlisi Özge ELİÇİN Uludağ Üniversitesi Üniversitesi
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
DERS PROGRAMI OLUŞTURMA
SINAV KAYGISI. Sınav Kaygısı  Bir sınav öncesinde, sırasında ya da sonrasında duyulan endişe, korku ve rahatsızlıktır.
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri 1 VERİMLİ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ Hazırlayan ve sunan : Uzm.Psk.Dan. Yusuf URHAN.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
TEMİZ YAŞAM SAĞLIKLI YAŞAM
Çalışma Yaprağı.
İPUCU TÜRLERİ VE KULLANIMI
Beceri Analizi Hazırlama Yaklaşımları
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Öğretimi Görsel Destekler
HAYAT SÜRPRİZLERLE DOLUDUR
Görme Engelliler.
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Verimli Ders Çalışma Semineri
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERDE ÖZBAKIM BECERİLERİN ÖĞRETİMİ
ETKİLİ DERS DİNLEME VE ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
ÖĞRENMENİN AŞAMALARI Sezgin Kartal
H. A. AKINCI ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
2. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
 BAŞARI: İnsanın içinde var olan hırsın, mücadele etme gücünün kısacası hayata tutunma gücünün ortaya çıkarılmasıdır.  ‘’Başarı’’nın karşılığı kişiden.
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
SAĞLIKLI BÜYÜYELİM Vücudumuz ve bölümleri Dişlerimiz ve bakımı
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Sunum transkripti:

BAĞIMSIZ YAŞAM BECERİLERİ VE TUVALET EĞİTİMİ Hazırlayan: Öğr. Gör. Fidan özbey 26.04.2017

Zihin engellilerin eğitimlerinin temel amacı onları yaşamda bağımsız hale getirmektir. Bu nedenle onlara bağımsız yaşam becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir. Bağımsız yaşam becerileri şu şekilde sınıflandırılmaktadır: 26.04.2017

Bağımsız Yaşam Becerileri Başarı için gereken temel beceriler (okuma, iletişim, gerekli sayısal beceriler, temel gelişim becerileri) Uyum için gerekli beceriler (kendini tanıma, kişilik ve duygusal uyum, sosyal beceriler) 26.04.2017

Mesleğe hazırlık ve mesleki beceriler (işe hazır olma, mesleki davranışlar ve mesleğe uygun sosyal davranışlar) Sağlıkla ilgili beceriler (sağlıklı beslenme becerileri, sağlığını koruma becerileri, ilaç kullanma vb.) Topluma uyum becerileri ya da günlük yaşam becerileri (özbakım becerileri, tüketici becerileri, ev içi becerileri, toplumsal beceriler, vb.) 26.04.2017

Özbakım Becerileri Tuvaleti kullanma Banyo yapma Diş fırçalama Tıraş olma Giyinme Fincandan içmek Saç tarama Kaşıkla yeme Diğer yemek araçlarını kullanma 26.04.2017

Ev İçi Becerileri Yemek hazırlama Telefon kullanma Yer silme Süpürme Çamaşır yıkama Masa toplama Banyo temizleme Buzdolabı temizleme Bulaşık yıkama Yatak toplama vb. Araba yıkama 26.04.2017

Toplumsal Beceriler Market, restoran, mağaza, çamaşır yıkama yeri gibi yerleri kullanma, Yaya becerileri Ulaşım araçlarını kullanma Para ödeme Yiyecek vb. otomatlarını kullanma Alışveriş listesi hazırlama Saati söyleme Diğer toplumsal etkinliklere katılma Sağlıkla İlgili Beceriler 26.04.2017

Zihin engellilere bağımsız yaşam becerilerinin kazandırılmasında, uygulamalı davranış analizi yaklaşımı benimsenmektedir. Uygulamalı davranış analizi, öğrencide istenilen davranışı sağlayabilmek için davranış öncesi ve sonrası uyaranların (çevrenin) sistematik olarak düzenlenmesi olarak tanımlanmaktadır. Bu yaklaşım içinde çeşitli öğretim etkinliklerine yer verilmektedir. Bu etkinlikler şu şekilde sıralanmaktadır: 26.04.2017

Öğretilecek davranış ya da becerinin tanımlanması ve analiz edilmesi. Öğrencinin performansının sürekli ve doğrudan ölçülmesi. 26.04.2017

Öğrenci davranışına anında ve sistematik dönütler verilmesi. Öğrenci davranışlarının uyaranlarla kontrolü sürecinde öğretim amaçlı ipuçlarından doğal uyaranlara geçişin sağlanması. Öğrenilen becerilerin yeni durum ve ortamlara genellenmesi için genelleme stratejilerinin kullanılması. 26.04.2017

Davranışsal Yaklaşımın Temelleri Öğrenme Davranış öncesi Davranış Sonuç Koşullar 26.04.2017

Bir öğretim oturumu belli sayıda denemeden oluşur. Önemli Noktalar Bir öğretim programı planladığımızda, hedef davranışları net tanımlamamız gerekir. Öğrencideki ilerlemeyi görmek için başlangıç değerlendirmesi almalıyız. Her hedef davranış için başarı ölçütü belirlenmelidir. Örneğin, davranışın kaç kez yerine getirilmesi gerektiği gibi. Bir öğretim oturumu belli sayıda denemeden oluşur. 26.04.2017

Her denemeden önce öğrencinin yerleştiğinden, dikkatinin toplandığından ve materyalin hazır olduğundan emin olun. (Hazırlık) Her denemeye açık bir yönerge ve/veya gösteri ile başlamalıyız. (Sunum) Gerektiğinde öğrencinin tepkisi için ipucu vermeliyiz ve doğru tepkiyi anında ödüllendirmeliyiz. Her denemedeki başarıyı not tutarak öğrencinin ilerlemesini kayıt etmeliyiz. 26.04.2017

KAZANIM/EDİNİM Önkoşul KALICILIK AKICILIK Belli bir sıra izlemiyor. ÖĞRENMENİN AŞAMALARI KAZANIM/EDİNİM Önkoşul KALICILIK AKICILIK Belli bir sıra izlemiyor. GENELLEŞTİRME 26.04.2017

Hazırlayan: Öğr. Gör. Fidan Özbey TUVALET EĞİTİMİ Hazırlayan: Öğr. Gör. Fidan Özbey 26.04.2017

Basit yönergeleri izleme (“Buraya gel Can”) Sandalyede 5 dk. Oturma Çocuk Hazır mı? Çocuk eğer aşağıdaki önkoşulları yerine getiriyorsa, tuvalet eğitimine başlanabilir: Basit yönergeleri izleme (“Buraya gel Can”) Sandalyede 5 dk. Oturma Çocuk bu becerilere sahip değilse, bu becerilerin öğretimine konsantre olmalısınız. 26.04.2017

Tuvalet eğitiminde tutarlı olmak çok önemlidir Tuvalet eğitiminde tutarlı olmak çok önemlidir. Öğretmen, anne baba, aile üyeleri, bakıcı vb. eğitimde tutarlı olmak zorundadırlar. 26.04.2017

Eğer çocuk iki beceriyi kazanmamışsa, bu beceriler öncelikle kazandırılmalıdır. Daha sonra çocuğu tuvalete çıkma zamanları arasındaki süreyi ölçmeli ve kayıt etmelisiniz. 26.04.2017

Tuvalete Çıkma Zamanlarının Kayıt Edilmesi Eğer çocuk onu düzenli olarak tuvalete götürdüğünüzde, tuvaletini yapıyorsa ve gün içinde bu konuda kaza olmazsa, bağımsız tuvalet bölümüne geçebilirsiniz. Eğer çocuk bunu yapmıyorsa, ilk ve en önemli adımınız çocuğun tuvalete çıkma modelini bulmaktır. Çocuğun tuvalete çıkma modeli onun gün içinde çamaşırının ıslak ve/veya kirli olduğu zamanlardır. 26.04.2017

Çocuğun modelini belirlemek için iki hafta çiş ya da kaka zamanlarının kaydını tutacaksınız. Tuvalet eğitimine ancak bu iki haftalık periyodtan sonra başlayacaksınız. 26.04.2017

Nasıl Kayıt Tutacaksınız? Çocuğunuzu sabah uyandığında, bezinin çişli yada kakalı olup olmadığını kontrol edin. Bir saat sonra yine kontrol edin ve yatıncaya kadar her saat kontrol etmeye devam edin. 26.04.2017

Kontrol ettiğinizde, ıslak ya da kakalıysa, bezini değiştirin. Her kontrol ettiğinizde, kuru olup olmadığını, çişli ya da kakalı olup olmadığını kayıt edin. Kontrol ettiğinizde, ıslak ya da kakalıysa, bezini değiştirin. Asla kızmayın!!! 26.04.2017

Satır kısmında ise saatleri yazacağınız satırlar bulunmaktadır. İki haftalık bir zaman dilimi içinde kayıt tutma tablosu kullanacaksınız. Bu tabloyu banyoda tutun ve kayıt tutmaya başlayın. Tabloda her güne ilişkin bir sütun ve bu sütunlarda bez/külot ve tuvalet seçenekleri bulunmaktadır. Satır kısmında ise saatleri yazacağınız satırlar bulunmaktadır. 26.04.2017

Külot/bez ve tuvalet sütunlarında kullanacağınız işaretler: T (Temiz), Ç (Çiş), K (Kaka), Ç/K (İkisi birlikte) Çocuğu kontrol etmek için 1 saat beklemenize gerek yok. Çocuğun bezinin ıslak olduğunu düşündüğünüz her zaman kontrol edebilir, tabloya bunun zamanını ve ıslak/kuru olduğunu yazabilirsiniz. 26.04.2017

Örnek Tablo (Sabah 7:00’den 12:00’ye kadar) 1. Gün 2. Gün Çarşamba Perşembe Saat Külot/bez Tuvalet 7:00 Ç T 8:00 9:00 10:00 10:25 Ç/K 11:00 26.04.2017

Tablo ne gösteriyor? Saat 7:00’da annesi pijamalarını çişli buldu (Ç); her zaman yaptığı gibi onu tuvalete oturttu, fakat Can tuvaletini yapmadı. Saat 8:00’de, 1 saat sonra annesi onu tekrar kontrol etti ve külotu kuruydu (T). Tuvalete oturtmadı. Saat 9:00’da hala temiz (T), fakat tuvalete oturtunca çişini yaptı (Ç). Saat 10:00 hala temiz (T). Saat 10:25’de Can külotuna çiş ve kaka yaptı. (K/Ç), annesi işaretleri gördü, fakat tuvalete götürmek için geçti. Annesi tabloya saati yazdı. 26.04.2017

Anne babalar bu tabloyu çocuk okula gidiyorsa, okula, başka bir yere gidiyorsa, oraya göndermek zorundadırlar. Eğer evde bakıcı bulunuyorsa, bu programı ona da öğretmek zorundalar. 26.04.2017

Tuvalet Eğitimine Hangisinden Başlamalı? Tuvalet eğitimine kaka eğitiminden başlanmalıdır. Bununla birlikte eğer çocuk kakasını tuvalete yapıyorsa, çiş eğitimine hazır demektir. 26.04.2017

Kaka eğitimi boyunca bez kullanmaya devam edin. Çocuğun tuvalet modelini iki hafta boyunca belirleyin. En çok kaka yaptığı zamanları belirleyin. Bu saatlerden 15 dakika önce çocuğunuzu tuvalete götürün. Kaka eğitimi boyunca bez kullanmaya devam edin. 26.04.2017

Çocuğun işaretlerini fark edin Çocuğun işaretlerini fark edin. Saatler dışında işaret verdiğinde hemen tuvalete götürün. 26.04.2017

Aynı tuvaleti kullanın. Tutarlı olun. Mümkün olduğunca tuvalet rutinine uyun. Tabloya uygun olarak tuvalete götürün. Aynı tuvaleti kullanın. Dikkat dağıtıcı oyuncak ve ilgisiz konuşmalardan kaçının. Tabloya uygun zamanlarda ya da işaret verdiğinde tuvalete götürün. Pantolonunu dizinin altına indirin. (Bunu kendisi yapabiliyorsa ya da bir kısmını yapıyorsa, cesaretlendirin). 26.04.2017

Çocuktuvaletini yaparken ayaklarının yere değmesi gerekir!!!! 26.04.2017

Tuvalette 5 dakika oturtun. Oturduğu için ödüllendirin. Tuvaletini yaparsa, ödüllendirin. Tuvaletini yapmazsa, tuvaletten çıkarın, 10 dakika sonra tekrar getirin ve 5 dakika oturtun. 26.04.2017

Tuvalette yalnız kalmaya alışması için yavaş yavaş uzaklaşın Tuvalette yalnız kalmaya alışması için yavaş yavaş uzaklaşın. Her tuvalete götürüşünüzde yardımınız olmadan ve sözel hatırlatmalarınız olmadan kalması için her defasında onunla daha az kalın. Önce banyoda başka şeylerle ilgileniyormuş gibi yapın, daha sonra kapının yanında durun ve son olarak banyoyu terk edin. Dikkatinizi devam ettirin ve ödüllendirmek için geri dönün. Çocuk tutarlı olarak tuvaletini yapıyorsa, ödülü bunun için kesin. 26.04.2017

Değerlendirme Her hafta bezine kaka yaptığı zaman sayısı ve tuvalete yaptığı zaman sayısını belirleyin. Beze yaptığı sayı azalıyor, diğeri artıyorsa, ilerleme vardır. 26.04.2017

ÇİŞ EĞİTİMİ Çocuk bir hafta boyunca bezine bir defadan fazla kaka yapmadıysa çiş eğitimine geçebilirsiniz. Çocuğunuzun çiş yaptığı saatleri kaka eğitimi için hazırladığınız ve doldurduğunuz gözlem formundan yararlanarak belirleyin. Artık bez kullanmayın ancak geceleri beze devam edin. 26.04.2017

Ne yapması gerektiğini söyleyin. “Şimdi çişini yap”. Çocuğu tuvalete belirlediğiniz saatlerden 15 dakika önce ve çişinin geldiğini fark ettiğinizde götürün. Çiş eğitimi için tuvalette 5-10 dakika oturtun. “Aferin ne güzel oturuyorsun” diyerek ödüllendirin. Ne yapması gerektiğini söyleyin. “Şimdi çişini yap”. Çişini yaparsa, ödüllendirin. Çişini yapmazsa, banyodan çıkarın ve bir dahaki saate ya da çişinin geldiğine dair işaret verinceye kadar götürmeyin. 26.04.2017

Aşağıdaki sorulardan herhangi birinin cevabı evetse, hazır demektir. Bağımsız Tuvalet Çocuğunuzu programa göre tuvalete götürüyorsunuz. Bir hafta içinde 1 defadan fazla külotuna tuvaletini yapmazsa, tuvalete kendisi gitmeyi öğrenmeye hazırdır. Aşağıdaki sorulardan herhangi birinin cevabı evetse, hazır demektir. 26.04.2017

Hiç doğrudan size dokunup ya da ses çıkarttı mı? Kakası ya da çişinin geldiğini bildiğini gösteren herhangi bir işaret veriyor mu? Bu bir sözcük ya da el işareti olabilir. Ani bir sessizlik ya da bacaklarını çapraz koyma olabilir. Hiç doğrudan size dokunup ya da ses çıkarttı mı? Hiç kendi başına tuvaleti kullandı mı? 26.04.2017

Ne zaman gitmesi gerektiğini fark etmesi Tuvaletini yapmayı beklemesi Çocuk tuvalet eğitimini tamamladığında aşağıdaki becerileri yerine getirebilir: Ne zaman gitmesi gerektiğini fark etmesi Tuvaletini yapmayı beklemesi Banyoya girme Pantolonunu indirme Külotunu indirme Tuvalete oturma Tuvaletini yapma Tuvalet kağıdını doğru kullanma Külotunu çekme Pantolonunu giyme Tuvaleti temizleme Ellerini yıkama Ellerini kurulama 26.04.2017