Çıkarımların Geçerlik ve Kabul Edilebilirliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
Advertisements

Iletişimde üç filtre
Atasözünün tanımını yapmayı üstlenmek, altından kalkılması güç bir vaatte bulunmaktır.
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Çoktan Seçmeli Sınavlar
SANMAKİ DERT SADECE SENDE VAR.. SENDEKİ DERDİ NİMET SAYANLAR DA VAR..
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
. DİSİPLİN. . DİSİPLİN D İ S İ P L İ N * Disiplin, “kurallar dahilinde davranış eğitimi” ya da “doğru davranış ve hareketi geliştirmek için tasarlanmış.
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
Bir yaz günü üçgen tek başına parkta oynuyordu.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BILIMSEL AÇıKLAMA VE ARGÜMANLAR 13/03/2015 Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar.
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
PARAMETRİK ANALİZ TEKNİKLERİ
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Etkili İletişime Giriş
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Madde Analizi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
SEVGİ ÜNİTE TANITIM SUNUSU
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Matematiğe merakı olan arkadaşlar, lütfen aşağıdaki soruyu çok dikkatle inceleyiniz ve hemen cevaba bakmayınız !!! Aşağıdaki soru Barcelona Üniversitesi.
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Eğitim Felsefesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EDATLAR.
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖZGÜVEN BASAMAKLARI.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Annemin yalnızca bir gözü vardı
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Mantığın Temel Kavramları
Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Probleme Dayalı Öğrenme
Koşullu İfadeler. Koşullu ifadeler, koşul ve önerme cümlelerinden oluşan ifadelerdir. Koşullu ifadeler “e ğ er” sözü içerirler.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İNTERNET ÇOK GENİŞ BİR ALAN
Çıkarımların Onarılması. Bazı durumlarda bir çıkarımı oluşturan öncüllerden bazıları gereksiz olabilmektedir. Bazı durumlarda ise çıkarımda bulunması.
Probleme Dayalı Öğrenme
Analoji Yoluyla Çıkarımda Bulunma. Analoji benzetme demektir. Analoji yoluyla karar vermede iki durumun benzer özellikleri belirlenerek bir sonuca ulaşılmaya.
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
Bağımlı ve Bağımsız Öncüller. Bazı durumlarda bir çıkarımda birbirine ba ğ ımlı ve ba ğ ımsız olan öncüller bir arada kullanılmaktadır.
Sebep Sonuç İlişkileri. Sebep sonuç ilişkilerini belirleme gerek günlük düşünmelerimizde gerekse bilimsel düşünmede önemli bir yere sahiptir.
Genellemeler. Önermeler çeşitli derecelerde genelleme ifadesi içerebilir:  Tümü  Hemen hemen hepsi  Ço ğ u  Bazıları  Birkaçı  Çok azı.
Gizli Önermeler. Yaşamımız boyunca aldı ğ ımız birçok mesajın içinde bizi ikna etmek üzere gizlenmiş olan mesajlar bulunur. Gizlenmiş olan mesajların.
Kavram Karikatürleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Sahte Çürütme. Çürütme, bir önerinin do ğ ru olmadı ğ ını ortaya koymaktır. Ancak bazı durumlarda insanlar önerinin yanlışlı ğ ını ispatlama yerine öneriyi.
DUYULARIMIZ GÖRME İŞİTME TATMA KOKLAMA DOKUNMA BAŞLA.
BİLGİNİN DOĞRULUK ÖLÇÜTLERİ
E ĞITIMDE P ROGRAM G ELIŞTIRME T EMEL K AVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
9.SINIF MANTIK ÖZEL ÇAKABEY OKULLARI
KLASİK MANTIK.
SANMAKİ DERT SADECE SENDE VAR.. SENDEKİ DERDİ NİMET SAYANLAR DA VAR..
M A T E M A T İ K.
Geçerlik ve Kullanışlılık
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
2.Hafta Dağılım İç tutarlılık Tek Örneklem t Testi
TEST.
Sunum transkripti:

Çıkarımların Geçerlik ve Kabul Edilebilirliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Bir yönüyle eleştirel düşünme hangi düşüncenin kabul edilip hangisinin kabul edilmeyece ğ ine ilişkin bir çabadır.

Kabul edilebilecek ve edilemeyecek düşüncelerin belirlenirken düşüncenin temelinde yer alan öncüller, yapılan çıkarım işi ve sonuç önermesi incelenir.

Bir sonuç önermesinin kabul edilebilmesi için hem öncüllerin hem de çıkarımın test edilmesi gerekmektedir.

Sonuç önermesinin kabul edilebilirli ğ ini test etme işince öncelikle öncüller iki aşamalı bir teste tabi tutulur: 1. Öncüller do ğ ru mudur? Öncüllerin do ğ ru oldu ğ uyla ilgili güçlü kanıtlar var mıdır? 2. Öncüller sonuç önermesini desteklemekte midir?

Örne ğ in aşa ğ ıdaki çıkarımda öncüllerden biri do ğ ru olmadı ğ ı için sonuç önermesi de do ğ ru de ğ ildir: Dersinize bir profesör giriyor. Tüm profesörler erkektir. O halde dersinize giren profesör bir erkek.

Aşa ğ ıdaki çıkarımda ise öncüllerden biri sonuç önermesiyle ilgisiz oldu ğ undan sonuç önermesi kabul edilemez: Bu bölüm mezunları KPSS’da 70 taban puanıyla atanmaktadır. Eleştirel düşünme sahip olunması gereken bir düşünme biçimidir. O halde bu bölümden mezun olan tüm ö ğ renciler atanmaktadır.

Bir sonuç önermesi en zayıf öncül kadar do ğ ru olabilir.

İ yi bir çıkarımın geçerli olması beklenir.

Geçerli bir çıkarımda tüm öncüller do ğ ru ise sonuç önermesi de do ğ ru olmaktadır. Di ğ er bir deyişle, geçerli çıkarımlarda öncüllerin do ğ ru olması durumunda sonuç önermesi yanlış olamamaktadır.

Aşa ğ ıdaki çıkarım geçerli bir çıkarımdır: Tüm sa ğ lıklı köpekler iyi koku alır. Köpeklerin koku alma duyusu insanların koku alma duyusuna göre daha gelişmiştir. Senin köpe ğ in sa ğ lıklı bir köpek. O halde senin köpe ğ in senden daha iyi koku almaktadır.

Ancak bir çıkarımın geçerli olması onun kabul edilebilece ğ i anlamına gelmemektedir.

Geçerli bir çıkarımın kabul edilebilmesi için çıkarımda bulunan öncüllerin incelenerek do ğ ru olup olmadıklarının irdelenmesi gerekmektedir.

Örne ğ in aşa ğ ıdaki çıkarım geçerli olmasına karşın kabul edilemez bir çıkarımdır: Tüm sa ğ lıklı köpekler iyi görür. Köpeklerin görme duyusu insanların görme duyusuna göre daha gelişmiştir. Senin köpe ğ in sa ğ lıklı bir köpek. O halde senin köpe ğ in senden daha iyi görmektedir.

Di ğ er taraftan geçerli olmayan bir çıkarımda hemen reddedilmez. Bir sonuç önermesini kabul ya da reddetmeden önce yapılan çıkarımın güçlü mü yoksa zayıf mı oldu ğ una karar verilmelidir.

Bir çıkarımda önermeler do ğ ru iken sonuç önermesinin yanlış olması neredeyse imkansızsa bu çıkarım güçlü bir çıkarımdır.

Di ğ er taraftan öncüllerin do ğ ru olmasına ra ğ men sonuç önermesinin yanlış olabilece ğ i çıkarımlar ise zayıftır.

Güçlü çıkarımlarla elde edilen sonuç önermeleri kabul edilebilir.

Örne ğ in aşa ğ ıdaki çıkarım geçerli olmamasına karşın güçlü bir çıkarımdır: Civcivler çok yaygın olarak insanlar tarafından beslenip büyütülen hayvanlardır. Bugüne kadar insanların gördü ğ ü, gözlemledi ğ i tüm civcivler 15cm’den küçüktür. O halde tüm civcivler 15 cm’den küçüktür.

Bazı sonuç önermeleri ise öncüllerle sonuç önermesi arasındaki ba ğ ın sorunlu olması sebebiyle kabul edilmezler.

Örne ğ in aşa ğ ıdaki konuşmada sonuç önermesi yeni bir bilgi içermedi ğ i için kabul edilemez: -Sen kötü birisin! -Neden? -Çünkü iyi biri de ğ ilsin! -Anladım.

Aşa ğ ıdaki konuşmanın sonucu ise döngüsel ifadeler içerdi ğ i için kabul edilemez: -Arkadaşım çok dürüst biri! -Nereden biliyorsun? -Kendisi söyledi. -Do ğ ru söyledi ğ ini nereden biliyorsun? -Do ğ ruyu söyledi çünkü o çok dürüst biri.

Özet olarak bir sonuç önermesinin kabul edilebilmesi için: 1. Öncüllerin do ğ ru oldu ğ u yönünde güçlü kanıtlar olması gerekmektedir. 2. Çıkarımın geçerli ya da güçlü olması gerekmektedir. 3. Önerme ve çıkarımın anlamlı olması gerekmektedir.

Günlük konuşmalarda önerme ve çıkarımın anlamlı olmadı ğ ı durumlara örnekler veriniz.