Ψ ÖĞRENME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENİM TÜRLERİ.
Advertisements

Psikolojinin Konuları
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
1O. BÖLÜM KLASİK (TEPKİSEL) KOŞULLANMA ve BİTİŞİKLİK KURAMLARI
ÖĞRENME KURAMLARI.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Doç. Dr. Atilla Cavkaytar
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME
Davranışçı Öğrenme Kuramları
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME. Bana hayatında öğrendiğin çok önemli birşeyi söyle Neden hatırlayamıyorsun? Çünkü bilinç altında!
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Davranış Bilimleri Hafta I.
ÖĞRENME KURAMLARI.
I.BÖLÜM Davranışçı Öğrenme Kuramı II. BÖLÜM A-Klasik Koşullanma
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME. Bana hayatında öğrendiğin çok önemli birşeyi söyle Neden hatırlayamıyorsun? Çünkü bilinç altında!
SÖNME.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
EDİMSEL KOŞULLANMA (Burrhus Frederic Skinner)
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Edimsel Koşullanma.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Öğretim İlke ve Yöntemleri
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
ÖGRENME VE HAFIZA DR.SONER ÇAKMAK.
Ψ ÖĞRENME.
SINIF YÖNETİMİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖĞRENME KURAMLARI KLASİK KOŞULLAMA.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
BÖLÜM 9 KOŞULLAMA TÜRLERİ Klasik Koşullama: Pavlov İsmi Tanıdık Geliyor mu? Hayvan öğrenmesi ve hayvan davranışı çalışmaları, temelde iki tür koşullamanın.
DİĞER TUTUMLAR.
ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
EDİMSEL KOŞULLANMA BURRHUS FREDERIC SKINNER ( )
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
Sınıf yönetimi ve disiplin
Davranış Bilimleri Dersi 1. Hafta
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 7 ÖĞRENMEDE DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM.
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Ψ ÖĞRENME

BAZI KAVRAMLAR Davranışsal Boyut: Yeni bir tepki kazanımı Bilişsel Boyut: Uyaranlar arasındaki ilişkinin kazanımı, Sinirsel Boyut: Sinir ağlarındaki değişiklik Dolayısıyla KK’nin bilişsel bir yönü de var (Zihinsel temsiller arasındaki zihinsel bağın da öğrenilmesi bakımından)

BAZI KAVRAMLAR Kşlu T ile Ksuz T arasındaki benzerlik ve farklar: KT, KU sırasında ortaya çıkar. (Beklentisel tepki) KT, KST’den daha zayıf (nicelik olarak) KST ile KT bazı durumlarda farklıdır (Örneğin tad-tiksinmesi öğrenmesi) (niteliksel fark)

Klasik Koşullamayı Çalışma Yöntem/Teknikleri Göz kırpma koşullanması: (Tavşanlar ve insanlar) Göz kaslarına takılan elektrotlar yardımıyla Koşullanmanın olup olmadığı değerlendirilir. Deri İletkenliği Tepkisi (DİT): Koşullanmanın göstergesi DİT artışışıdır. 3) Koşullu Tat Tiskinmesi (Garcia): Ksuz T doğrudan ölçülememektedir. tek defada, aradan uzun süre geçsede öğrenilir. 4) Değer Koşullanması (Martin ve Levey)???: Duygusal olarak nötr bir uyarıcının hoş ya da nahoş uyarıcılarla eşleştirilmesi sonucu oluşur.

Klasik Koşullamayı Çalışma Yöntem/Teknikleri 5) Korku Koşullanması : Küçük Albert (Watson ve Ryner, 1920) Koşullu Duygusal tepki 6) Otoşekillendirme ve İşaret Arama (Sign Tracking) Klasik koşullanma sadece refleksif değildir. Brown-Jenkins 1968; Güvercinler üzerinde yaptıkları deney.

Koşullu Uyaran Türleri Dış dünyadaki 5 duyuya ilişkin tüm çevresel uyarıcılar, İç dünyadaki uyaranlar (bir organ ya da dokunun uyarılması gibi 3) Zaman (yaygın-dağınık uyaranlar): KU yoktur. Sabit zaman aralıklarıyla KSU verilir. Burada KSU sonra geçen zaman bir sonraki KSU için KU olur. -Marguis’in bebeklerle yaptığı çalışma: 3 saat ya da 4 saatte bir beslenen bebekler. 4) Mekan (yaygın-dağınık uyaranlar): Veteriner odası

Koşulsuz Uyaran Türleri Organizma için biyolojik önem tatıyan herşey Ksuz Uyaran kazanılmış öneme sahip de olabilir: müzik 2) Zihinsel İmgeler: Ksuz Uyaranı hayal etme dahi etkili olabilir: Elektirik Şoku ya da sigara içildiğinde kustuğunuzu hayal etmek gibi... 3) Başka bireye verilen Ksuz Uyaranın gözlenmesi (arkadaş etkisi ve tat kaçınma koşullanması).

İstenmeyen Tepkileri Söndürülmesi A) Sönme: Öğrenmenim sönme mekanizmasıyla ortadan kaldırılabilmesi için dikkat edilmesi gereken hususlar i) KU bazen KSZ bazen de KSZ uyarıcı olmadan verilmişse sönme yavaş olur. ii) Korku koşullanmasında KSZ uyarıcıya maruz kalmamak için geliştirilen Kaçınma mekanizması sönmeyi engeller. iii) Üst düzey (ikincil) koşullanma ile çok farklı uyarıcılar KU uyarıcı ile eşleşip KU haline gelebilir. iv) Sönme çok kısıtlı bir çevresel ortamda gerçekleşmişse, farklı ortamlarda kendiliğinden geri gelme olabilir.

İstenmeyen Tepkileri Söndürülmesi B) İstenen Tepkileri “Karşıt Koşullama”: Jones’in “Küçük Peter” çalışması (tavşan fobisi) -Şeker verilerek yapılan sistematik duyarsızlaştırma çalışması. Bunun için i) Mevcut koşullu tepkiyle uyumsuz yeni bir tepki şeçilmelidir. (Korku-Mutluluk) ii) Uyumsuz tepkiye yol açacak uyarıcının tanımlanması (Şeker) iii) Yeni tepkiye yol açacak uyarıcı bireye sunulurken istenmeyen uyarıcının yavaş yavaş (uyarıcı şiddetinin azdan başlayıp gitgide arttırılması şeklinde) verilmesi (İstatistik dersi korkusunun duyarsızlaştırılması)

Klasik Koşullanmanın Eğitsel sonuçları i) Uygulama Önemlidir: davranma fırsatı (konuşma, yazma) olursa bilgi daha iyi öğrenilir. Tekrar öğrenmede önemlidir. ii) Öğrenci akademik konularla pozitif ortamlarda karşılaşmalı ve akademik konuları hoş duygularla eşleştirmelidir: -Öğrencinin okulda ilk gününden başlayarak olumlu bir sınıf ortamı oluşturulmalı! (ödev ve öğretmen <-> ceza, alay, başarısızlık) -Okul çoğunlukla başarının deneyimlendiği bir yer olmalı! -Ders planlanması yapılırken öğrencilerin seviyelerine uyunluk -Zor görevlerde (sunum yapma) yardım

Klasik Koşullanmanın Eğitsel sonuçları iii) Kötü alışkanlıklarda U-T bağı yenisiyle değiştirilmelidir (Guthrie, 1935) -Bıktırma yöntemi: Bireyin alışkın olduğu tepkiyi vermekten yorulana dek uyarıcı verilir (şaka yapma) -Eşik yöntemi: Uyarıcının kişinin alıştığı şekilde tepki veremeyeceği kadar zayıf sunulması (test korkusu) -Uyumsuz tepki yöntemi: Uyarıcıyı zıt tepkinin ortaya çıkacağı durumda verme (rekabetçi davranış) -iv) Öğrenmeyi ölçümleme davranış değişikliklerini aramayı içerir: Davranış değişikliği gözlenmedikçe öğrenmenin olmadığı varsayılmalıdır.