ISLD 514 YENİLİKÇİLİK VE DEĞİŞİM YÖNETİMİ ISLD514-Hafta10 : Faaliyet Stratejileri ve Yenilik Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5141
Konular Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5142 HaftaKonular: Yenilikçilik Kaynaklar Konular: De ğ işim Yönetimi Kaynaklar Hafta 1 Derse giriş. Yenilik, Teknolojik Yenilik 1:1, 2: s9-40 Teknikler: de ğ işim yönetimi Hafta 2 Yenilik Süreci 1:2, 2:s Teknikler: de ğ işim yönetimi Hafta 3 Yenilik Kuramları 1:5, 2:s44-64 Tartışma: De ğ işim yönetimi teknikleri Tunçer I Hafta 4 Yenilik Planlaması 1:3, 1:8, 2:s Örgütsel De ğ işim Hafta 5 Strateji ve Yenilik 1:4, 2:s173-8, Örgütsel De ğ işim (süre ğ i) Tunçer II Hafta 6 Ar-Ge Yönetimi 1:6, 2:s De ğ işim Yönetimi ve Direnç Hafta 7 Yenili ğ in İ ktisadi Boyutu 1:11, 2:s , 2:s De ğ işim Yönetimi ve Direnç (süre ğ i) Tunçer III Hafta 8 Ara Sınav Hafta 9 Ürün ve Süreç Yenilikçili ğ i Yeni Ürünler 1:2, 2:s40-41, 4:4.5 1:9, 2:s , 2:s31-43 Toplam Kalite Yönetimi Tokat I Hafta 10 Faaliyet Stratejileri ve Yenilik 1:7, 2:s Toplam Kalite Yönetimi Tokat II Hafta 11 Kamu Politikaları ve Yenilik Küresel De ğ işim 1, 2:s , 2:s , 3 Yönetimde Kalite: Altı Sigma Kıngır, Gürsakal Hafta 12 Teknoloji Yönetimi 5:3 Ö ğ ütler: De ğ işimi Yönetmek Hill Hafta 13 Bilişim ve İ letişim Teknolojilerindeki Gelişmeler 5:4 De ğ işimi Yönetmek Hill Hafta 14 Bilişim Sistemleri ve Uygulamaları 5:5 Tartışma: De ğ işimi Yönetmek Hill Hafta 15 Etik De ğ erler Açısından Yenilik ve Teknoloji 3:XI Etik De ğ erler Açısından Yenilik ve Teknoloji 3:XI Hafta 16 Dönem Sonu Sınavı
Özet İçerik: Faaliyet Stratejileri ve Yenilik Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5143 Yenilik için örgütler ne tür etkinlikler yapar, ne yetkinlik gerektir; yenilik yapılmasını ne tür etkinlikler kolaylaştırır.
Örgütte yenilikçiliği destekleyen etkinlikler Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5144 Bilgi yönetimi Örgütsel ö ğ renme Pazar odaklılık İ letişim İ ş modelleri Yenili ğ in aktarılması
Örgütte yenilikçiliği destekleyen etkinlikler Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5145 Bilgi Yönetimi: Veri Enformasyon Bilgi ( Beceri) Örgütsel bilgi sınıfları: Zeki bilgi: yani, beceri Somut bilgi: uygulamaya/deneye dönüşen bilgi Kültür bilgisi: (örgütsel) genel kültür Özümsenmiş bilgi: günlük sıradan işlerde kullanılan Kodlanmış bilgi: simgelerde gizli bulunan, örgütün iş kılavuzlarında kullanılan bilgi Bilgi yönetimi = Bilginin elde edilmesi, düzenlenmesi, sınıflanması, örgüt içinde paylaşımı ve yorumlanması (işlenmesi) sürecidir Sinerji: bilginin paylaşımı ve örgütsel bilginin artırımı Önemi: yenilik bilgi tabanlı bir süreçtir. Açık ve örtülü bilgi.
SDBİ Süreci Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5146 Açık ve örtülü bilginin etkileşimi (dönüşümü) için SDB İ süreç modeli geliştirilmiştir: S: Sosyalleştirme D: Dışsallaştırma B: Bütünleştirme İ : İ çselleştirme Bunların her birinde açık/örtülü bilgi arasında bir etkileşim ve dönüşüm oluşmaktadır. Şekil 3.7
Yenilikçi düşünme süreci ve boyutları Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5147 Şekil 3.8
Örgütsel Öğrenme Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5148 Yenilikçi örgütler bilgi ve yeni fikir üretimi, özümsenmesi ve uygulanmasında başarılıdırlar. Ö ğ renen örgütler yenili ğ e daha açıktırlar. Yenilik sürecinde ö ğ renmenin etkili olması şu eylemlere ba ğ lıdır: Deneyimlerin paylaşılması Yeni kavramlara açık olma Deneyim Yenilik yönetimi.
Pazar Odaklılık Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5149 Müşterinin mevcut ve gelecek gereksinme ve e ğ ilimleri üzerine veri/bilgi derlemek ve örgüt içinde paylaşılıp işlenmesini sa ğ lamak ve bunlar do ğ rultusunda pazara tepki vermektir. Tablo 3.4 Pazar odaklılı ğ ın bileşenleri
İletişim Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD Örgüt içi iletişimsiz yenilik olmaz. Yenili ğ i cesaretlendiren, destekleyen, kolaylaştıran bir iletişim altyapısı gerekir. Tablo 3.5
Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 51411
Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 51412
İş modelleri Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD Bir işletmenin iş mantı ğ ını öne çıkaran, ilgili bileşenleri ve arlarındaki ilişkileri içeren kavramsal bir araçtır. Bir iş modelinin temel özellikleri: Altyapısı: işletmenin temel yetenek, yeterlikler, dış a ğ ve de ğ er paylaşımları Yararları: paydaşlara sunulacak de ğ er ve yarar Hedef kitlesi: Pazar/müşteri nitelikleri ve ilişkilerle izlenmesi Maliyesi : gelir/gider ve paylaşımı Rekabet stratejisi. Yeniliklere yapılan yatırımın geri dönüşümü için: De ğ er zincirini bütüncül de ğ erlendirmek İ şletmenin de ğ er zincirindeki yerini belirlemek Araştırma ve ö ğ renme (gelecekte oluşacak belirsizliklerle baş etmek için) Yenilik soygunculu ğ una hazırlıklı olmak.
Örnek: Açık yenilik iş modeli Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 51414
Yeniliğin aktarılması Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD Şekil 3.10
TC Kamu Denetçiliği Kurumu: Devlette Yenilik Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 51416
TÜBİTAK Yakınımızda Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 51417
Bağlantılar-1 Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD Havacılık ve Uzayda Yenilikçi Tasarımlar Proje Yarışması: Yarışması: Kapsam: Aerodinamik Tasarım İ tki Sistemleri Tasarımı Malzeme Uzay Araçları Tasarımı Katılabilecekler: Yarışma Bilim Kurulu’nda yer alan üyeler ve onların akrabaları ile Makina Mühendisleri Odası’nda görev alanlar ve profesyonel çalışma yürüten firmalar hariç herkese açıktır. Başvuru en geç: 7 Haziran 2013 Köşe yazısı: Girişimcilik, kahve, Türkler ve AmerikalılarGirişimcilik, kahve, Türkler ve Amerikalılar
Değişim Yönetimi: Tokat – Değişim Yönetimi ve Direnç Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD Tokat: ( ) Örgütlerde De ğ işime Direnme: De ğ işime direnişi artırıcı etmenler: Akılcı dedenler Psikolojik nedenler Ekonomik nedenler Sosyolojik nedenler De ğ işime direnişi azaltıcı etmenler: Bireyin örgütteki yeri, tutumu, davranışı Yöneticinin saygınlı ğ ı Etkilenecek bölümlerin bilgilendirilmesi Grupların de ğ işim gereksinimi algılaması De ğ işimi yapacak gruba yakınlık De ğ işimin gruba çekicili ğ i De ğ işime direnişin sonuçları: Sendikalaşma ve grev İ ş yavaşlatma İ şletmeye ba ğ lılı ğ ın azalması Yanlışların artması Hastalı ğ a ba ğ lı devamsızlıkların artması.