Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam Öğrenme Modeli Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Advertisements

Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Buluş Yoluyla Öğrenme.
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Hedeflerinin Sınıflandırılması
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Beyin Temelli Öğrenme.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
MERHABA.
MERHABA.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öykü Tabanlı Öğretim The Storyline Method
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TÜBİTAK Doç. Dr. Eyüp ARTVİNLİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
Eğitimde Program Geliştirme
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Uzaktan Eğitim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Uzaktan eğitim, öğrenme ve öğretme süreçlerinin farklı yerlerde gerçekleştiği, öğrenenle öğretenin çoğu zaman.
Buluş Yoluyla Öğrenme.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Probleme Dayalı Öğrenme
Düşünme Becerileri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ.
Probleme Dayalı Öğrenme
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta I Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Sunum transkripti:

Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Buluş yoluyla öğrenme bilişsel bir kuramcı olan Jerome Bruner tarafından ortaya atılmıştır. Bruner 1960 ve 1970’li yıllarda öğrencilerin sınıfta daha bağımsız ve girişimci davranmaları gereği konusunda dünyayı etkilemeyi başarmıştır.

Bruner’e göre öğrenciyi aktif hale getirmenin yolu onları çözebilecekleri güçlükte problem ve belirsizliklerle karşı karşıya getirmektir.

Bruner öğrencilerin birer bilim insanı gibi düşünmeleri gereği üzerinde durmakta bunu sağlamanın yolunun da buluş yoluyla öğrenme olduğunu ileri sürmektedir.

Buluş yoluyla öğrenmede öğrenciye hazır bilgi verilmez, öğrencinin ilke, tanım ve genellemelere ulaşması sağlanır. Bireyin meraklandırılması esastır.

Buluş yoluyla öğrenmenin temel ilke ve varsayımları şöyle özetlenebilir: Bütün insanlarda başarılı olma güdüsü vardır. İnsanlar başarılı oldukları işlere karşı ilgi duyarlar. Merak öğrenme arzusunu harekete geçirir. Meraklarıyla hareket eden insanlar diğerlerinden ödül beklemez. Öğrencilere başarılı oldukları ders ve konularda çalışma yapma olanağı verilmelidir.

Buluş yoluyla öğrenen öğrenci kendisine sunulan problem ve örnekleri incelemek durumundadır. Onları analiz eder ve görüşlerini bildirir. Öğrenme sürecinde kendisine hazır bilgi verilmediği için aktiftir.

Öğreneni merkeze alarak keşfetmeye ve düşünmeye önem vermesi ve ayrıca öğretmenin rolünü yönlendirici, düzenleyici olarak belirlemesi açılarından buluş yoluyla öğrenme, yapılandırmacı modellerle önemli benzerlikler taşımaktadır.

Sunulan örnek ve problemlerin kolay olması durumunda öğrencide fazla merak ve buluş arzusu uyanmayabilir. Bunların zor olması ise öğrenciyi buluştan vazgeçirebilir. Yani buluş durumu öğrenciyi etkin tutabilecek kadar zor, onlar tarafından keşfedilebilecek kadar kolay olmalıdır.

Buluş yoluyla öğretimin uygulanması şu basamaklarda gerçekleşir: Öğretmen örneği sunar Öğrenciler örneği tanımlar Öğretmen ek örnekler sunar Öğrenci örnekleri karşılaştırır Öğretmen örnek olmayan durumları sunar Öğrenci örnek olanla olmayanı karşılaştır Öğretmen ilişkilerin keşfedilmesine yardımcı olur Öğrenci tanımı yapar, ilke ve genellemelere ulaşır Öğretmen daha fazla örnek ister

Buluş yoluyla öğrenmeye bazı kaynaklarda örneklerden hareketle kuralın bulunması anlamında örnek-kural yöntemi de denmektedir.

Buluş yolunda tümevarım yolu benimsenmektedir Buluş yolunda tümevarım yolu benimsenmektedir. Diğer bir deyişle parçadan bütüne doğru bir yol izlenmektedir.

Diğer taraftan keşfetme süreci sezgisel düşünmeyi gerektirebilmektedir Diğer taraftan keşfetme süreci sezgisel düşünmeyi gerektirebilmektedir. Sezgisel düşünme bir problem durumunun uzunca süre arandıktan sonra aniden kavranması durumudur. Buluş yoluyla öğrenme stratejisinin kullanımında öğrencilere sezgilerini kullanma fırsatı verilebilir.

Buluş yoluyla öğrenmenin yapılandırılmamış buluş ve yapılandırılmış buluş olmak üzere iki türü bulunmaktadır.

Yapılandırılmamış buluş, planlanmamış, doğal bir ortamda bireylerin çözümü kendi kendine bulmasıdır. Yapılandırılmamış buluş etkinliklerinin yönetimi zordur, sonuç elde edilemeyebilir. Okulöncesi dönemdeki çocuklar için uygun olabilir.

Yapılandırılmış buluş etkinliklerinde öğretmen öğrencilere bazı yönergeler ve ipuçları verir. Burada kazandırılacak hedef ve davranışlar önceden belirlenmiştir. Araştırmalar öğretmen yardımının belirsizliği azalttığını ve buluş yapmada etkili olduğunu göstermektedir.

Buluş yoluyla öğretimde dikkat edilmesi gereken noktalar şöyle listelenebilir: Öğretmen öğrenci etkileşiminin teşvik edilmesi Öğrencilere neyi bilmeleri gerektiğinin söylenmemesi Öğretmen öğrenci arasındaki temel iletişimin sorularla yürütülmesi İşlenişin öğrenci yanıtlarına göre ilerlemesi

Araştırmalar buluş yoluyla öğrenmenin sunuş yoluyla öğrenmeye göre daha zaman alıcı olduğunu ancak kalıcılık ve transferi sağlamada daha etkili olduğunu göstermektedir.

Kaynaklar Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara. Demirel, Ö. (2004). Öğretme Sanatı. PEGEMA Yayıncılık, Ankara. Doğan, H. (1997). Eğitimde Program ve Öğretim Tasarımı. Önder Matbaacılık, Ankara. Fidan, N. (1996). Eğitim Psikolojisi Okulda Öğrenme ve Öğretme. Alkım Yayınevi, Ankara. Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ertem Matbaacılık, Ankara. Yorulmaz, A. (2011). Öğretmen Adayları için KPSS Eğitim Bilimleri. Zambak Yayınları, İstanbul.