Bilgi Yönetimi Araçları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dört Bölüm 1.Tanıtım ve Mevcut Durum 2.Hedefler 4.Demo 3.Yeni Sürüm Planlaması.
Advertisements

İçerik Yönetim Sistemi (CMS)
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
SANAT ÜRÜNLERİ ONLİNE SATIŞ SİTESİ
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
eSoft™ Eker Bilgisayar Sistemleri A.Ş.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Yeni Pazarlama Teknikleri
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
Windows Server 2008’e Genel Bakış Microsoft Windows Server 2008, bilgi teknolojileri (BT) uzmanlarının altyapıları üzerindeki kontrollerini maksimum seviyeye.
E-Devlet SANAL DEVLET E-devletin bilgi sağlama, sorgulama ve çevrim içi işlemleri içerdiği vurgulanır.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
BTP102 VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 1
İ.İ.B.F. İngilizce İşletme Bölümü
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
ENES KARAAĞAÇ TÜRKÇE ÖĞRETMENLIĞI II. SıNıF (ÖRGÜN ÖĞRETIM) Web 2.0 Araçları Tanıtım Sunusu.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM VE ANİMASYON GİZEM TANIŞ
Web 2.0 araçlarI MERYEM KAYA AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Türkçe Öğretmenliği 2.Sınıf
VERİ KAYNAKLARI YÖNETİMİ 5. ÜNİTE. GİRİŞ Bilgi sisteminin öğelerinden biride “veri yönetimidir”. Geleneksel yada çağdaş, birinci yada ikinci elden derlenen.
Örgütsel bilgi kullanımı
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
1.1 © 2003 by Prentice Hall Bir organizasyonda karar vermeye ve kontrole destek olmak amacıyla ham verileri girdi olarak alan ve birbiri ile bağlantılı.
YAZILIM 2.Hafta Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin bütün hakları.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Antalya Milli Eğitim Müdürlüğü 2015
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
Sosyal medya pazarlamasında adımlar: – Müşterileri dinlemek – Uygun sosyal medya platformuna üye olmak – Sektörle ilgili topluluklara katılmak – Kendi.
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
Psikolojik Danışman: Hasan KARAKIŞ.  Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya.
ÖTÖ 451 Okul Yönetiminde Bilgisayar Uygulamaları R. Orçun Madran.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
KURUMSAL BİLİŞİM SİSTEMLERİ
Coğrafi Bilgi Sistemi Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) : Dünya üzerindeki karmaşık sosyal, ekonomik, çevresel vb. sorunların çözümüne yönelik mekana/konuma.
Bölüm 4 : VERİ MADENCİLİĞİ
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
İNTERNETTE İLETİŞİM VE İNTERNET SERVİSLERİ
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
Yeni Nesil Laboratuvar
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
CRM Mehmet Batuhan Ülper
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN EVRİMİ – BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHİ
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Bilgi Yönetimi Araçları
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Dijital kütüphane işlevleri
Neden Bilişim
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

Bilgi Yönetimi Araçları

Bilgi Yönetimi Araçları Bilgi yönetimi bilgi sistemlerinin işletilmesi sayesinde olabilmektedir. Bilgi sistemlerinin işleyişi için bazı yazılım ve donanım teknolojilerine ihtiyaç vardır. Bunun için başta bilgisayar olmak üzere internet, intranet ve extranet gibi bazı ağ sistemlerine ve haberleşme teknolojilerine ihtiyaç duyulur.

İntranet: Bilgi yönetimi açısından intranet, internet araç ve teknolojilerimi kurum içi haberleşme amacıyla kullanarak bilgi paylaşım/dağıtım sistemi olarak işlev görür. Kurumların örgüt içi ağ sistemi olan intraneti kurma amaçlarının başında bilgi paylaşımı gelir. İntranet aynı zamanda örgüt için iletişim etkinliğini arttırma, departmanlar, fonksiyonlar arası işbirliğini geliştirme gibi amaçlarla tasarlanır.

İntranet teknolojisi kurmanın amaçlarından biri de örgütlerin klasik bürokratik işlemlerini ortadan kaldırarak sanal bürokrasi uygulamaları sayesinde örgütsel işleri sanal ortama taşıyarak hızlılığı, etkinliği arttırıp, söz konusu bürokratik işlemlerin maliyetini düşürmek ve her yerden erişim olanağını arttırarak kullanışlılığı artırmaktır.

Doküman Yönetim Sistemleri: Doküman yönetim sistemleri örgütsel rutinlerle ilgili önemli dokümanların bulunduğu havuzlardır. Bu havuzlarda açık bilgi saklanır ve istendiği zaman bunlara ulaşılarak örgütün iş yapma yeteneği arttırılmış olur. Doküman yönetim sistemleri açık bilginin açık bilgiye dönüştürülmedeki işlevinden dolayı, bilgi yönetimi araçlarının en önemlilerinden biridir.

Örgütlerde doküman yönetim sistemleri şu amaçlarla kurulur: Özet dokümanların saklanması Takım çalışmaları uygulamaları ve güvenlik amaçlı erişim kontrolleri Esnek ve verimli arama ve izleme uygulamaları Doküman güvenliğinin sağlanması

DYS’nin amaçlarına bakıldığı zaman aslında sistemin kuruluşunun temel amacının örgütsel yazılı iletişimin ve tüm bürokratik işlemlerin görülmesini kolaylaştırmak, örgütsel bürokratik işlemlerin hızını arttırmak ve maliyetini düşürmek olduğu anlaşılmaktadır.

Bilgi Elde Etme Motorları: bilgi elde etme motorları, metin veya diğer biçime yapılandırılmış verilerin indekslenmesi, aranması ve çağırılması için kullanılır. İndeksleme işlemi için metne ilişkin anahtar anahtar kelimeler bütün metni temsil edecek şekilde düzenlenir ve aramalar bu indekslenmiş kelime üzerinden yapılır.

Bilgi elde etme motorlarının etkinliğini, temsil etme yeteneği olan kelimelerin indekslenmesi belirler.

Veri Tabanları: Veri tabanı, en basit tanımıyla birbiriyle entegre olmuş veri topluluğu olarak ifade edilebilir. Veri tabanlarında veriler, alanlar tarafından sınıflandırılır ve tablolar halinde saklanır. İç ve dış kaynaklardan elde edilen veriler, veri tabanlarında sistematik bir çerçevede saklanır ve veriye ihtiyaç duyulduğunda bilgi kullanıcılarına iletilir. Veri tabanlarının en büyük katkısı verilere ulaşmada sağladığı hızdır.

Elektronik yayın ve taşıma sistemleri: Elektronik yayınlama, bilginin dijital formatta dağıtımını ve içerdiği yazılımlar sayesinde kullanıcıların metin ve şekillerle etkileşimine olanak tanıyan, taşıma ve saklama amacıyla kullanılan araç ve sistemlerdir. Örgütlerde elektronik yayın taşıma sistemleri sayesinde bilgi stoklarının ve bilgi yönetiminin etkinliği artmakta, farklı ortamlardan bilgi yönetimi olanaklı olabilmektedir.

Yardım Masası ve Veri Stoku Uygulamaları: Özellikle hizmet üreten işletmeler, müşteri taleplerini karşılamak amacıyla yardım masası uygulamaları yapmaktadır. Bu yolla müşteri şikayetleri veya istekleri yardım masalarında toplanarak ilgili yerlere iletilmekte, bunlar bir bakıma «iş takip ofisleri» gibi işlev görmektedirler.

Bu masalar müşterilerden gelen sorulara cevap vermenin yanında, hizmet talepleri, ürün geliştirme ve satış sonrası hizmetler konusunda da taleplere cevap bulmaya çalışmaktadırlar. Müşteri taleplerinin değerlendirilmesi için yardım masası uygulamalarının bilgi yönetimi ve yönetim bilgi sistemleri ile entegre edilmesi, bilgi yönetiminin işlevselliğini arttırır.

Veri stokları kurumun veri deposunu ifade etmektedir Veri stokları kurumun veri deposunu ifade etmektedir. Veri stoklarında örgüt içi ve örgüt dışı kaynaklardan elde edilen, karar süreçlerinde ve bilgi yönetiminde kullanılacak veriler tutulur. Veri stoklarından etkin bir biçimde yararlanabilmek için, stoktan gerekli verilerin süzülüp çıkarılması için veri madenciliği yöntemleri geliştirilmiştir.

Veri madenciliği ile doğru, güncel ve yararlı bilgiler veri stoklarından taranır, analiz edilir, çıkarılır ve bilgi işlem süreçlerine tabi tutularak işlenerek ilgili yerlerde kullanılır. Bu süreçte veriler, veri tabanlarından seçilir, modellenmesi yapılır, istatistiksel analiz, karar ağaçları, sinir ağları gibi uygulamalar yardımıyla ilgili yerlere sunulur.

Veri madenciliği ile birbirinden kopuk, aralarında ilişki olmayan veriler arasında ilişki kurularak enformasyon ve yeni bilgi üretimi gerçekleşmiş olur.

Veri ambarları aynı zamanda verilerin analizinin yapılabildiği bir depodur. Veri ambarları, yeni fırsatlar bulmaya, rekabet üstünlüğü elde etmeye, proje çevrimi yapmaya, ürün maliyetlerinin düşürülmesine, çeşitli bürokratik faaliyetlerin yürütülmesine, kararların desteklenmesine ve örgütsel iletişime katkı sağlar.

Veri ambarlarının birincil işlevi, yapılandırılmış ve organize verilerdir. Bu nedenle veri ambarlarının, veri kayıt kapasitelerinin büyük olması gerekir. Burada öncelikle ham veriler depolanır, bu yüzden stok kapasitesinin ve bilgi sisteminin depolama kapasitesinin geniş olması önemlidir.

Veri ambarlarının fonksiyonları şunlardır: Farklı platformlarda yer alan işletimsel uygulamalara ait verilere erişme imkanı Verilerin temizlenmesi, ilgili olanların birleştirilmesi, özetlenmesi Düzenlenen verilerin veri ambarı ortamına aktarılması Veri ambarı bulunan bilgilerin karar destek amaçlı kullanımın sağlanması.

Veri madenciliği, çok miktarda veri içinden bilgi işlemde kullanılmaya elverişli olanların toplanması ve işlenmesi sürecidir. Uzun yılların birikimi olan verileri ayıklayarak işletme için yararlı olabilecek bilgiye dönüştürmek için veri süzme, ayıklama ve bunları çıkarma işlemlerine veri madenciliği denir.

Veri tabanı-Veri Ambarları-Veri Madenciliği, Değerlendirme-Bilgi

Veri madenciliği, pazarlamadan bankacılığa, sigortacılığa ve diğer yönetsel faaliyetlere kadar uzanan farklı disiplinlerde kullanılmaktadır.

Veri madenciliğinin amacı veri yığınlarında anlamlı bilgiler üretmek ve bunu eyleme dönüştürecek karar süreçlerinde kullanmaktır. Veri madenciliğinin birkaç kullanım alanı şu şekilde sıralanabilir: Tutum ve davranış tahmini Ürün ve hizmet özelliği belirleme Müşteri kredi risk durumlarını tahmin etme

Piyasa tahmini İletişim kanallarının keşfi Finans sektörü Haberleşme sektörü Sağlık sektörü Bürokratik işlemler Pazarlama faaliyetleri Bankacılık faaliyetleri

Sigortacılık faaliyetleri Perakendecilik faaliyetleri Sağlık ve ilaç sektörü

İtme Teknolojileri ve Zeki Aracı Yazılımlar: İlgililere herhangi bir konuyla ilgili bilgileri otomatik olarak sunan teknolojilerdir. İtme teknolojilerinin amacı arama sorununu ortadan kaldırarak kullanıcılara zaman tasarrufu sağlamaktadır. Kullanıcının herhangi bir konuda bilgi araması durumunda, aranmayan veya istenmeyen bilgiler itme teknolojileriyle bloke edilir.

Zeki aracı yazılımlar ise bir metni tarayıp ondan bir sonuç çıkarıp bunu özetleyerek sunan yazılımlarıdır. Bunların zeki aracı yazılım olarak nitelendirilmelerinin nedeni, aracı yazılımlar ile zeki sistemlerin birleşmesinden oluşmalıdır. Aracı sistemler insanların direkt müdahalesine gerek olmadan işlev görebilmektedir.

Bilgi Haritaları Bilgi haritalama, örgütte karmaşık enformasyon yığınları koordine etmek, basitleştirmek, sınıflandırmak ve ayırmak amacıyla kullanılan bir yöntemlerdir. Bilgi haritaları açık veya örtük her türlü bilginin görsel öğeler kullanılarak sembollerle, ikonlarla, şemalarla, grafiklerle ve kavramsal dizinlerle ifade edilmesidir.

Açık bilgilerin bilgi haritalarında yer almasının sağlaması, örgütle iç ve dış çevresi arasında iletişim etkinliğini arttırmada önemli katkı sağlar. Bilgiye ulaşılabilirliğin artması, aynı zamanda kurumsal itibar ve imajın oluşturulmasında önemli araçlarıdır.

İçerik Yönetim Sistemleri İçerik Yönetim sistemleri, içerik oluşturma, ve düzenlemeyi kolaylaştıran sistemleridir. İçerik yönetim sistemleri, haber siteleri gibi tümüyle içeriklere dayalı web sitelerinin oluşturulmasında kullanılır. İYS’ler, site sahibinin ve yetki verilmiş diğer kullanıcıların, özel hesap bilgileri ile ulaşabildiği, web sitesinde yer alan içeriğin değiştirilebildiği programlardır.

İçerik yönetim sistemleri, kolay güncellenebilirliği sayesinde hizmetteki bir yenilik, fiyatlardaki değişiklik veya yeni düzenlenen bir etkinliğin bilgileri kolayca içeriğe aktarılır. İçerik yönetim sistemlerinde temel amaç, sanal ortamda ulaşılan bilgilerin istenildiği gibi şekillenmesidir. İçerik yönetim sistemlerinin temel amacı, girilen verilerin, veri tabanında tutulması, istenildiği an internet üzerinden hızlı ve kolay güncellenmesidir.

Kaynakça Yönetim Bilgi Sistemi, Hasan Tutar, Seçkin Yayıncılık, 2010.