Nakil Dönemi 6. Ders.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Advertisements

HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
1. KAZANIM: Türkiye Selçukları döneminde Türklerin siyasal mücadeleleri ve kültürel faaliyetlerinin, Anadolu’nun Türkleşme sürecine katkılarını değerlendirir.
İSKENDERUN NURAN YILMAZ LİSESİ
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
Türk-İslam Devletlerinde Eğitim Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
Batı yönündeki giriş kapısında yer alan kitabesinden anlaşıldığı üzere, 1271 yılında Sahib-i Ata Fahreddin Ali tarafından yaptırılmıştır. Taç kapı ve girişteki.
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
OSMANLIDA EĞİTİM MEDRESELER
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
Sosyal Bilgiler BEYLİKLER DÖNEMİ
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
TAKVİM HAZIRLAYAN:ELİF UÇAR.
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
TARİH BİLİMİ.
KURULUŞ DÖNEMİ ÖSS- YGS SORULARI.
SINIF İÇİ GRUPLAR ARASI YARIŞMA SORULARI
Ebu Hanife. Ebû Hanîfe (M. 699/Hicrî /Hicrî 148)[1Ebû Hanîfetu'l-Nu’man), Tam adı:, Nu`mān ibn Thābit ibn Zūṭā ibn Merzubān);
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
Son Dönem 9. Ders.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Son Dönem -devam 10. Ders.
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
Son Dönem -devam 11. Ders.
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ
Bu kavramlardan oluşan bir paragraf
Yakutiye Medresesi - Erzurum
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN YENİLEŞME HAREKETLERİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / ANADOLU’NUN TÜRK YURDU OLUŞU / Anadolu Beylikleri Dönemi
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
Anadolu’da kurulan ilk beylikler hangileridir?
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
YUNUS EMRE HAYATI.
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
Türklerin Bilime Katkıları
Eğitim, toplumun tüm kesimleri için gereklidir. Çünkü eğitim olmazsa mutluluğa ve mükemmelliğe ulaşmak mümkün değildir. Bununla birlikte toplumu oluşturanlar.
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Türkiye(Anadolu) Selçuklu Devleti
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
HAZIRLAYAN : EDANUR BİZAN. Ali Kuşçu'nun Hayatı Ali Kuşçu asıl adı Ali Bin Muhammed (d. 1403, Semerkant – ö. 16 Aralık 1474, İstanbul), Türk. gökbilimci,
TASAVVUF I VI. YARIYIL bahar DÖNEMİ
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

Nakil Dönemi 6. Ders

Nakil Dönemi Yaklaşık 6. asırdan miladi 18. yüzyılın sonlarına kadar devam eden altı asırlık bir süreyi kapsamaktadır. Nakil döneminde şeyhlerden yapılan hadis rivayeti sona ermiş bunun yerine temel hadis kaynaklarından nakil yapılmaya başlanmıştır. Bu dönemde yazılan eserler, rivayet döneminde yazılmış olan eserler üzerine yapılan çalışmalardan oluşmaktadır. Temel eserler üzerine yapılan müstedrek, müstahraç türü çalışmalar rivayet döneminde de yapılmıştı ancak onlarda rivayet usulü terk edilmemişti.

Tespit edilebildiği kadarıyla temel hadis kaynaklarını esas alarak ve önceki rivayet usulünü terk ederek hadis kitabı derleyen ilk alim, Begavî (ö. 516) olmuştur. Onun tarafından yazılan Mesâbihu’s-sünne adlı kitap Kütüb-i sitte ve çeşitli meşhur kitaplardaki hadislerden seçilerek oluşturulmuş ve ilk kez hadislerin senedleri yazılmamıştır. Hadis Usulü eserlerinde de ilk kez Kadı Iyaz (ö. 544), el-İlmâ’ adlı eserinde, bilgileri senedsiz olarak vermiştir.

Nakil Döneminde Sosyo-kültürel Ortam Siyasi Olaylar: Bu dönemin en önemli devletleri Eyyubiler, Memlukler, Selçuklular ve Osmanlılardır. Selahaddin Eyyubî’nin Mısır’a hakim olmasıyla Fatimî etkileri zayıflamıştır. 567’de Fatimîlerin varlığı son buldu. Memlukler 658 yılında Moğol istilasının önünü kesti ve Yavuz dönemine kadar varlığını sürdüren büyük bir imparatorluk oldu. Anadolu Selçuklularının dağılmasından sonra beylikler kuruldu; onlardan biri de Osmanlı Beyliği idi. Osmanlılar Bizans’ın varlığına son verdi ve İslam dünyasını büyük oranda hakimiyetine aldı. Nakil döneminin en önemli olaylarında biri Moğol istilasıydı (654 ve sonrası). Bu dönemde kıymetli bir çok eser imha edilmiştir.

Dönemin Fikri Cereyanları: Felsefe: Meşşai ekolünün önemli temsilcisi İbn Rüşt (ö. 595) bu dönemin başlarında yaşamıştır. Meşşailiğe karşı İşrakilik bu dönemde ortaya çıkmıştır. Kurucusu Suhreverdî el-Maktûl (ö. 587). Bu akım gerçek bilgiye ancak sezgiyle ulaşılabileceğini savunuyordu. Şehristani (ö. 548), Fahreddin er-Râzî (ö. 606), Âmidî (ö.631), Beyzâvî (ö. 685), Cürcânî (ö. 816) gibi kelam ve tefsir alimleri çıkmıştır. Tasavvufta Muhyiddin Arabî (ö. 638), Konevî (ö. 673), Niyâz-i Mısrî (ö. 1105/1694) gibi alimler vahdet-i vücûd düşüncesini geliştirmişlerdir. Selçuklular ve Osmanlılar amelde Hanefi, itikatta ehli sünnet mezhebinin yaygınlaşmasına öncülük etmiş ve tasavvufî hareketleri himaye etmiştir. Şah-ı Nakşibend Muhammed Bahaeddin Buhari (ö. 791) öncülüğünde Nakşîlik tarikatı yaygınlaştı.

Ehl-i hadisçilerden İbn Teymiyye (ö. 728) tasavvufa karşı mücadele etti. Bu dönemin başlarında mantık ilmi yaygınlaştı ve metot olarak İslami ilimlerde kullanıldı. Medreseler belirli mezheplere bağlıydı. Mezhep taassubu yoğundu.

Hadis İlimleriyle İlgili Gelişmeler Temel hadis kitaplarının nakledilmesi: Temel hadis kaynakları meşhur olduktan sonra, onun güvenilir nüshalarının elde edilmesi ve onları aslına uygun biçimde çoğaltmak ve nakletmek önem kazanmıştır. Raviler en meşhur olan nüshayı elde etmek istediklerinden, kitapların nüshaları içinde yalnızca bir veya iki nakil yaygınlaşmış, diğerleri ise kaybolmuştur. Hadis kitaplarının nüshaları icazet yoluyla nakledilirdi. Hadis kitaplarının nüshalarını naklederken tashih yöntemleri gelişti. Meşhur olan yöntemlerden bazıları şunlardır:

Tashih yöntemleri: Hatalı olan kısma (صح) işareti koymak. Bu işaret hatalı kısmın üzeri veya üstü çizilerek çizgi üstüne küçük harflerle konulur, uygun bir boşluğa doğrusu yazılırdı. Bazen hatalı kısım çizilmez, başına ve sonuna «0» konulurdu. Hatalı kısmın üzerinin çizilmesine (الضرب) denilir. Hatalı kısmın bıçak vb. keskin bir aletle kazınması keşt (الكشط); ıslak bir araçla silinmesine ise mahv (المحو) denir.

Eğitimde Kurumsallaşma ve Dârü’l-hadisler İlk medresler Nüzamü’l-mülk (ö. 485) tarafından kurulmuş olan Nizamiye medreseleridir. Bu medreseler, Fatimîlerin yaptığı Şii-Batınî propagandalara karşı Ehl-i sünnet anlayışını güçlendirmek için kurulmuştur. Medreselerden sonra yalnızca hadis ilimleri öğretilen dârü’l-hadisler kuruldu. Bu kurumlar günümüzdeki enstitüler gibidir. İlk dârü’l-hadis, hicri altıncı yüzyılda Şam’da kurulan Dârü’l-hadisi’n-Nuriyye’dir. Bu kurum tarihçi İbn Asâkir (ö. 571) adına yaptırılmıştır. Diğer önemli bir kurum, 630 yılında kurulan Dârü’l-eşrefiyye’dir. Dârü’l-hadisler Osmanlılarda da yaygındı.

Temel Hadis Kaynaklarının Otorite Kazanması Kütüb-i sitte kavramı nakil döneminde yaygınlaştı. Örneğin İbnü’l-Kayserânî’nin ( ö. 507) Şurûtü’l-eimmeti’s-sitte adlı kitabı bulunmaktadır. Altıncı kitap olan İbn Mâce’nin Sünen’i yerine Dârimî’nin Sünen’ini kabul edenler de bulunmaktadır. Şah Veliyyullah ed-Dihlevî (ö. 1176/1762) hadis kaynaklarının birinci sırasında Muvatta ve Sahihayn’ı ikinci sırasında Sünenleri, üçüncü sırasında ise diğer meşhur kitapları saymaktadır.