ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
İLETİŞİM Anlamları ortak kılma süreci Birey veya bireylerin karşılıklı bilgi, duygu ve düşüncelerini paylaşma süreci. İki birim arasındaki mesaj alış-verişi
İLETİŞİM SÜRECİ VE ÖĞELERİ Kaynak Kodlama Mesaj Kanal Kod çözme Alıcı Geri bildirim
İLETİŞİM SÜRECİ İletişim: iki birim arasındaki mesaj alış-verişi(etkili beş değişken) 1)Kaynak (bilgiyi, mesajı ileten kişi) 2)Mesaj (iletişimin içeriği) 3)Kanal (mesajın sunuş biçimi) 4)Alıcı (mesajın gönderildiği birim) 5)Dönüt (alıcının mesaja verdiği tepki)
İLETİŞİM SÜRECİ Kanal Mesaj Yöntem Öğretmen Öğrenci KAYNAK mesajın ileti birimi MESAJ İletişimin içeriği ALICI mesajın gönderildiği birim Kanal Mesaj Yöntem Öğretmen Öğrenci DÖNÜT Alıcının mesaja verdiği tepki KANAL mesajın sunuluş biçimi
Geri bildirim (Öğrenme Tepkileri) (Dönüt) Öğretim araç ve yöntemleri Öğrenci Öğretmen İçerik (alıcı) (kaynak) (mesaj) (kanal) Geri bildirim (Öğrenme Tepkileri) (Dönüt) Öğretme-Öğrenme Süreci ile İletişim Arasındaki Benzerlikler
İletişimde etkili olan faktörler Kaynak-alıcı açısından Mesaj ve Kanal açısından
Kaynak-alıcı açısından Seçici algı İletişim becerilerindeki bireysel farklılıklar Kaynak güvenirliği Kaynak alıcı benzerliği
Mesaj ve Kanal Açısından Yaşantı alanı Bilgi miktarı
İLETİŞİM SÜRECİ VE YAŞANTI ALANI Ortak yaşantı alanı:kaynak ve alıcının yaşantı alanlarının kesiştiği bölüm Yaşantı alanı Ortak Yaşantı Alanı Kod Çözme Alıcı Kaynak Kodlama Mesaj Geri Bildirim Yaşantı alanı ile iletişim arasındaki ilişki
Araçların sınıflandırılması Dale’ nin Yaşantı Konisi Öğrenme işlemine katılan duyu organlarımızın sayısı ne kadar fazla ise o kadar iyi öğrenir ve o kadar geç unuturuz En iyi öğrendiğimiz şeyler kendi kendimize yaparak öğrendiğimiz şeylerdir Öğrendiğimiz şeylerin çoğunu gözlerimizin yardımıyla öğrenebiliriz En iyi öğretim, somuttan soyuta ve basitten karmaşığa doğru giden öğretimdir
Yaşantı Konisi (Dale)
Yaşantı konisi-Öğrendiklerimizin %83 görme %11 işitme %3,5 koklama %1,5 dokunma %1 tatma
Akılda Kalan Öğrenmelerin… Okuduklarının %10 İşittiklerinin %20 Gördüklerinin %30 Hem görüp hem işittiklerinin %50 Söylediklerinin %70 Yapıp söyledikleri bir şeyin ise %90
İletişim sürecinin etkinliliği için gerekli koşullar Simgelerin benzer biçimde tanımlanması Dilin anlaşılır bir şekilde kullanılması Çoklu kanal kullanılması Dönüt sisteminin sağlanması
Öğretmen ve iletişim olgusu İleteceğim mesaj sonrasında ne olmasını bekliyorum? Ortamı etkileme anlamında neyi başarmak istiyorum? Gerçekleştireceğim iletişim sonucunda öğrencilerimin neye inanmalarını, ne söylemelerini, ne yapmalarını istiyorum? Psikolojik anlamda, öğrencilerimde hangi etkileri oluşturmak ve onlardan hangi tepkileri almak istiyorum?
Sınıf içi iletişimi geliştirme 1)Öğretmen konuşma yeteneğini geliştirmeli 2)Ders iyi şekilde planlanmalı 3)Öğrenci ihtiyaçları, yetenek ve ilgileri değerlendirmeli 4) Öğrencilerin ilgisini dağıtan durumlar ortadan kaldırılmalı 5)Öğrencilerin dikkatle dinlenmesi için birden fazla duyu organına hitap eden araç-gereçler kullanılmalı, düz anlatımdan kaçınılmalı 6)Zor ve çok teknik olan öğretim araçları kullanılmamalıdır
Eğiticinin araç seçiminde dikkat etmesi gereken hususlar Pratik mi? Öğrencilere uygun mu? Sunulan ders konusuna uygun mu?