OKU 205- ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YaratICILIK VE GELİŞTİRİLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
YARATICI ÖĞRENCİ YETİŞTİRME Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
YAPIM KUŞAĞI ÜRETİYORUM.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Öğrencilerin birbirlerini tanımasına, görüşlerini, çözümlerini birebirleriyle paylaşmalarına el verişli yeni bir öğrenme tekniğidir.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
SIRA DIŞI DÜŞÜNME. SIRA DIŞI DÜŞÜNME NEDİR?  Zihninizdekileri anlamlı bir şekilde kurgulayabilmektir  Orjinal bir yaklaşımdır  Uyuşmaz fikirlerin.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Yaratıcı Düşünme.
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Problem Çözme Becerileri
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Yaratıcı drama, doğaçlama ve role bürünme esasına dayanan, tiyatro ve drama tekniklerinden yararlanılarak oluşturulan bir grup çalışmasıdır. Gruptaki.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Uzm.Psk.Dan. Elvan Ucur 15 Ekim 2006 Seminer Özeti ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE BİLİŞSEL GELİŞİM Z. Elvan UCUR Uzman Psikolojik Danışman Altis Nöroloji ve.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
OKU 205- ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YaratICILIK VE GELİŞTİRİLMESİ
ÇOCUKTA YARATICILIK Yard. Doç Dr. Deniz Özcan.
Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Orijinallik. Orijinallik; ilk defa ortaya konma, özgün olma anlamlarına gelmektedir. Orijinal olanı düşünebilme, yaratıcı düşünmenin temel bileşenlerinden.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
Kaybetsem de Vazgeçmem
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
Akıcılık.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
DOWN SENDROMLU ÇOCUKLAR NASIL GELİŞİR ?
BALKAN ÜLKELERİNDE BAŞIBOŞ KÖPEK POPÜLASYONUNUN KONTROLÜ HAKKINDA OIE BÖLGESEL FARKINDALIK KAMPANYASI BALKAN ÜLKELERİNDE BAŞIBOŞ KÖPEKLER Öğretmenler için.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Özel Yeteneklerin Geliştirilmesi Daire Başkanlığı.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
21. YY BECERİLERİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

OKU 205- ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YaratICILIK VE GELİŞTİRİLMESİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK

Yaratıcılık Kavramı Katma değeri olan yeni ve özgün fikirler üretme süreci. Yeni, alışılmadık ve benzersiz yollardan giderek, düşünceler, gerçekler ve bilgiler üzerinde etkili olma becerisi (Rein ve Rein, 2000).

Yaratıcılık Kavramı Sorunlara, bozukluklara, çözüm arama, tahminlerde bulunma, eksikliklere ilişkin denenceler geliştirme, bu denenceleri değiştirme ya da yeniden sınama, daha sonra sonucu ortaya koyma (Torrance, 1968).

Yaratıcılık Kavramı Bilimsel, estetik, sosyal ve teknik değeri olan yeni fikirler, sezgiler, nesneler üretme yeteneği (Boden, 1994).

Yaratıcılığın Boyutları Akıcılık Bir probleme çözüm olabilecek düşünceleri birbiri ardına sıralayabilme yeteneği. En az, ikiden fazla alternatif düşünce üretebilme. The more the better.

Yaratıcılık Kavramı Akıcılık Yeni bir fikir veya var olan bir fikirden yeni fikir oluşturma, Esnek, orijinal, akıcı, derinleştirebilme (tersine düşünme, üç boyutlu yaklaşma, empati kurabilme) olmalı, Bir problemin çözümü olmalı, Özgün ama özden kopuk olmamalı,

Yaratıcılık Kavramı Çok yoğun hayal, Yenilikleri deneme cesareti, Duyarlılık, Konsantrasyon, Organizasyon, Kendini ifade etme, Iletişim.

Yaratıcılığın Boyutları 2. Esneklik Yeni bir duruma uyum sağlama, yerleşmiş, kalıplaşmış olan durum ve düşünceleri değiştirme

Yaratıcılığın Boyutları 3. Orijinallik Kişinin karşılaştığı sorunlara farklı ve denenmemiş yollar bulabilme becerisi Belirsizlikleri tolere edebilme Yeni elde edilen bilgileri değişmez yollarla değerlendirme eğilimi

Yaratıcılığın Boyutları 4. Derinleştirme Kapasitesi Çok yönlü düşünme, farklı açılardan bakabilme, empati kurabilme, tersine düşünebilme, üç boyutlu yaklaşma

Yaratıcılık Türleri Büyük Yaratıcılık Yıllar boyunca izler bırakan, sonra gelenlere yol gösteren ünlü kişiler GENETİK?? Mozart, Bethoven, Atatürk, Churchill, Mimar Sinan

Türler Küçük Yaratıcılık Günlük yaşam problemlerine orijinal çözümler Hemen herkeste olabilir

Türler Mini Yaratıcılık Öğrenme süreçlerinin bir parçası olarak deneyimlerden yola çıkarak ortaya konan yaratıcılık Bir öğrencinin ışık ve gölge konusunu öğrenirken başka bildiği şeyleri de bir araya getirerek ortaya ışık ve gölge ile ilgili çizimler, taslaklar çıkarması.

Iraksak (Divergent) ve Yakınsak (Convergent) Düşünme Birçok fikri tek bir noktaya odaklayarak daraltma, tek yönlü düşünme, tek bir doğrudan yola çıkarak. Sınıfımızın mevcudu kaçtır?

Iraksak (Divergent) ve Yakınsak (Convergent) Düşünme Farklı düşünme, bir fikri genişletme Tek doğrunun olmadığı, yoruma dayalı olabilen, hayal gücünün de kullanılabileceği,  var olan bilgiye dayanılarak değişik yanıtların üretilmesinin sağlanabileceği düşünme yöntemi “Sınıfımızın mevcudu daha az / daha çok olsaydı dersleri işleyiş şeklimizi nasıl şekillendirebilirdik, neleri değiştirebilirdik?”

Iraksak düşünme örnek Facebook, twitter, whatsapp gibi sosyal medya iletişim araçları ile eski dumanla iletişim arasında benzerlik ve farklılıklar nelerdir?” İstanbul’u kim fethetti? Fatih Sultan Mehmet İstanbul’u fethetmeseydi Osmanlı İmparatorluğu ve dünya nasıl bir gelişme izlerdi? Bu kalemin rengi nedir? Kırmızı renkte olabilecek nesnelere örnek veriniz. (Elma, Ateş, Burun  

Genetik vs. Çevre Yaratıcılık doğuştan gelir ancak ortaya çıkması ve gelişmesi için uygun ortamın bulunması gerekir (Kuru, 2001). Bilişsel kapasite, çevresel etmenler ve bireysel karakteristiklerin karşılıklı etkileşimi Aynı sosyal çevrede yaşayan iki kişi aynı seviyede yaratıcı olmayabilirler. NEDEN??

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Çocuklarda Yaratıcılık==hayal gücü, imgesel düşünme. İmge zihinde tasarlanan şey (image) İmgesel Düşünme hayal gücünü etkili kullanma

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Yaratıcılığı uyarma denemelerine, sormalarına, araştırmalarına izin verme, yaratmaya zorlama. Eğitim sistemimizde, sistematik olarak yaratmama. Bebeklerde hayal gücü basit oyun ve oyuncaklar ile harekete geçirilir. Okul öncesi dönemde hayali oyunlar== yaratıcılık

Yaratıcılıkta doruk nokta: 13 yaş

Çocukta yaratıcılık nasıl engellenir? Davranışı katı kurallara bağlama, Yanlış düşünceleri ayıplama, Kişiliğine, biricikliğine saygı göstermeme,

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: George Washington babasının kiraz ağacını kesti ve ağacı kestiğini itiraf etti. Şimdi, Ahmet, sence babası onu neden cezalandırmadı? Ahmet: Çünkü George Washington’ın elinde hala balta vardı…

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Şimdi, Elif, bana dürüstçe söyle, yemek yemeden önce dua eder misin? Elif: Hayır öğretmenim dua etmek zorunda değiliz, çünkü benim annem iyi bir aşçı.

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Enes, “Benim Köpeğim” adlı kompozisyonun kardeşininkisi ile tıpa tıp aynı. Kopya mı çektin? Enes: Hayır öğretmenim, köpek aynı köpek…

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Merve, hiç ilginç olmamasına rağmen konuşup duran kişi kimdir? Merve: Öğretmen.

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Deniz, 10 yıl önce sahip olmadığımız ama şu an sahip olduğumuz bir şey söyle. Deniz: Ben.

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Sezgin, neden sürekli böyle kirleniyorsun? Sezgin: Sizden daha fazla yere yakınım, o yüzden.

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Baban kaç yaşında? Çocuk: 5 yaşında. Öğretmen: Ne? Ne diyorsun? Çocuk: Babam ben doğduğumda baba olabildi de o yüzden.

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Maria, şimdi haritaya bak ve Kuzey Amerika’yı göster. Maria: İşte burası öğretmenim. Öğretmen: Güzel, şimdi siz söyleyin, Amerika’yı kim keşfetti? Sınıf: Maria.

Erken Çocuklukta Yaratıcılık Örnekleri Öğretmen: Glenn, Crocodile kelimesini nasıl yazarsın? Glenn: KROKODIAL Öğretmen: Bu yanlış ama. Glenn: Yanlış olabilir ama bana nasıl yazdığımı sordunuz.

Yaratıcılığı Geliştirici Oyun Tipleri Drama Görsel sanatlar Müzik Dans

Yaratıcılığı geliştirmek için yapılması gerekenler Yaratıcılığı geliştirici bir çevre oluşturmak Sanat ve el işi projelerini öğrencilerin görebileceği yerlere koyun. Kil, boya, renkli kalemler, kum, kova, kürek, küf mantarları, mühürler, çıkartma, akışkan jel, oyun hamuru, tebeşir, pastel boya, tahta kalemi, yapı kapıtları, boru temizleyici, mukavva kağıtları, oyunlar, yap bozlar, kitaplar, ip gibi bir çok yaratıcı oyun materyaki bulundurunuz. Sınıfınızı dekoratif nesneler ve öğrenme materyalleri dünyadaki farklı kültür ve yaşam tarzlarını yansıtacak nesnelerle donatın. Sınıfınızı öğrencilerin hayal güçlerini hareket geçirmek için yeni, farklı desenlerde onları şaşırtacak nesnelerle donatın.

Yaratıcılığı geliştirmek için yapılması gerekenler Yaratıcılığı geliştirecek bir tutum içinde olun Problemlerin sadece 1 doğru cevabı değil çok farklı cevapları olduğunu bilin. Genelde açık-uçlu sorular sormaya çalışın. Mesela, bu nesnenin rengi nedir yerine o renkte hangi nesneleri bulabileceklerini sorun. Onlara adım adım formatında yönerge vermektense, onlara tüm proje materyalini veriniz ve bu materyalleri beraber nasıl kullanacaklarına onların karar vermesini sağlayın. Etkinliklerde, eleştirel bir tutum takınmayın. Fikirleri ne kadar gerçek dışı olsa da fikirlerini özgürce ifade etmesini sağlayın. Sadece bitmiş bir projeyi övmek yerine, bir görev sırasında yaratıcılık ve kullanılan teknikleri övün. Çok soru sorun. Onların etkinlik esnasında açıklamalar yapmasını isteyin ve herşeyi detaylandırmasını isteyin. Seçenek sunun. Yapmak istediklerini seçebilsinler ve seçtikleri ile ilgili nasıl yollar izleyeceklerse izlesinler.

Yaratıcılığı geliştirmek için yapılması gerekenler Yaratıcılığı geliştirici etkinlikler yapın Beyin fırtınası oyunları çocuklarda yatatıcılık gelişimi için çok önemlidir: farklı bir yer/zamanda olsaydınız ne yapacağınızı açıklayın, sadece el işaretleri ve vücut dilini kullanaran bir hikaye anlatma ve diğer arkadaşlarıyla sıra halinde bir hikaye üretme (her öğrenci bir defada sadece 1 cümle) Sanat projeleri okul öncesi programının vazgeçilmezi olmalı sadece zaman geçirme olarak değil. Sanat etkinliği yaparken öğrencilerin kendi materyallerini seçmelerine ve kendi yaratıcı çizimlerini yapmalarına izin verin

Yaratıcılığı geliştirmek için yapılması gerekenler Yaratıcılığı engelleyecek şeylerden kaçının Ödüllendirme. Araştırmalar, doğru cevaplar veya iyi davranışlar için ödül beklediklerinde, onların yaratıcı düşünme süreçlerinin yavaşladığını göstermektedir. Beklentiler. Öğrenciler bir projeyi bitirdiklerinde yaptıkları işten dolayı notlandırılılacaklarını veya değerlendirildiklerinde, yaratıcılıkları engellenir. Gözlem. Öğrenciler çalışırken gözlendiklerinde, yaratıcılıklarını geliştirme ihtimalleri düşer.

Yaratıcılığı Geliştirici Oyun Tipleri Süper Kahraman Etkinliği Materyal: çeşitli elbiseler, maskeler, ayakkabılar, pelerin vb. Amaç: Öğrencinin hayal gücünü kullanarak, sevdiği bir kahraman oluşturması Oynanışı: Öğrencilere hayallerindeki kahramanın kim olduğu sorulur. Kahraman belirlendikten sonra, kahramanın elbisesi üzerine çalışması istenir. Örnek olarak Süperman, Batman, He-man gibi karakterlerin resimlerle beraber özellikleri incelenir. Öğrenciden seçtiği kahraman için oluşturduğu giymesi sağlanır ve kendini o kahramanın yerine koyup, kendisini tanıtması istenir.

Kazanımlar: Çocuğun hayal gücünü kullanması sağlanır. Sevdiği bir kahramanla kendisini özdeşleştirerek kendini ifade etmesi sağlanır. Seçtiği kahramanın elbisesini oluştururken farklı ve yaratıcı düşünmeyi öğrenir.