Bölüm 11 – Hizmetlerde Başarısızlık ve Şikâyet Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
Advertisements

MÜŞTERİ TATMİNİNDE SÜREKLİLİK
Bankacılık Etik İlkeleri
Satışta İletişimin Rolü
TÜKETİCİ HAKLARI.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
Bilinçli Tüketici Hikmet SIRMA.
 Dinlemek.  Marka, kampanyalarını hayata geçirmeden öncede belirli periyotta markanın nasıl konuşulduğunu dinlemesi gerekir. Kampanyayı başlattıktan.
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
Tüketici Davranışının Pazarlamadaki Önemi
Müşteri Temsilcisi Nedir?
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
ADEM EROL BAFRA 30 AĞUSTOS İLKÖĞRETİM OKULU
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
Yeni Pazarlama Teknikleri
Farklılaştırılmış Öğretim
HİZMET SİSTEMİNİN KURULMASI
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
ÇOCUĞUNUZ BİR HATA YAPTIĞINDA UYGULAMANIZ GEREKEN 8 ŞEY.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ENGELSİZMİSİNİZ?.
22 İşsizlik, Enflasyon ve Uzun Dönem Büyüme BÖLÜM İÇERİĞİ İşsizlik
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
STRES VE STRES TEPKİLERİ
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
DÜŞÜNCE KALİTESİ-YARATICILIK-iNOVASYON
Bu işletmede hizmet tüketicinin otoparka girişiyle başlamaktadır. Otopark personeli tüketiciyi karşılıyor ve yer bulmasında yardımcı oluyor.
Bölüm 10 – Hizmetlerin Fiyatlandırılması
GAZİANTEP ECZACI ODASI
GENEL İŞLETME İŞLETME EKONOMİSİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE İLİŞKİLİ OLDUĞU BİLİM DALLARI.
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
  Satış sonrası hizmetler bir ürün satıldıktan sonraki süreçte müşteriye sunulan teknik destekler olarak değerlendirilebilir. Bu hizmetler arasında garanti,
TÜKETİCİ HAKLARI En son yaptığınız alışverişi hatırlıyor musunuz?
Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler:
Modern bir konaklama işletmesinde genel yönetim fonksiyonunun yanı sıra üç temel fonksiyon daha vardır. Bunlar satın alma, mal ve hizmet üretme ve son.
İ şletmelerin Özellikleri ve Amaçları Etik, Sosyal Sorumluluk İ şletmelerin işlevleri Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN.
YÖNTEMLERİ ETKİLİ ÖĞRENME.
HİZMET KALİTESİ.
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
“Günde defa karar anıyla karşı karşıya kalıyoruz.” Jan Carlzon, İskandinav Hava yolları Başkanı.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
TAKSİTLİ SATIŞ. “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ile tüketici hakları yasal güvence altına alındı. Tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ilgili, ekonomik.
TERME MESLEK YÜKSEKOKULU PAZARLAMA PROGRAMI 2
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Aldatıcı hareket veya dürüstlük kurallarına aykırı diğer şekillerde ekonomik rekabetin her türlü kötüye kullanılmasıdır.  Başka bir işletmeye ait ürünlerin,
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Gelin şimdi şu söyleyeceklerimi birlikte değerlendirelim; Müşteriler Meslek mensubunu seçerken Nelere Dikkat Etmeli? Muhasebe ve denetim hizmetlerinin.
MESLEKİ AHLAK KURALLARI
Tüketici Karar verme Süreci
Tatmin edilmemiş işgücü, tatmin edilmemiş müşterinin anahtarıdır
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
SINAVLARDA BAŞARILI OLMA YOLLARI
Alternatif Makro Modeller: Monetarist İktisat
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
Süreç Yönetimi Smith iş bölümü kavramının üç yararından bahsetmektedir.
Sunum transkripti:

Bölüm 11 – Hizmetlerde Başarısızlık ve Şikâyet Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Erol USTAAHMETOĞLU

Hizmet işletmeleri tüm müşterilerini yüzde yüz memnun olarak gönderemezler. Bazen tüketiciler aldıkları hizmetlerde beklentilerinin karşılanmadığını düşünürler. Hizmetin sunumu esnasında çalışanların kaba davranışları, hizmet ortamının uygunsuzluğu, makul olmayan gecikmeler ve diğer dışsal nedenlerden dolayı ortaya çıkan hizmet hataları müşterilerde memnuniyetsizlik veya şikâyet davranışının ortaya çıkmasına yol açar

Tatmin edilmeyen müşterilerin tepkileri

Tüketici şikâyetleri için yasal yollar

Müşteri şikayet nedenleri Zararın tazmin edilmesi ve paranın iade edilmesi Sinirlerini boşaltma Hizmet kalitesini arttırmak için Diğerkâmlıktan ötürü

Şikayet Engellerinin Azaltılma Stratejileri

Müşteri Şikayetlerinin Yönetimi Fiyat indirimi yapmak/ücretsiz bir şekilde hizmeti yeniden sunmak Samimiyetle özür dilemek, Ücretsiz bir hizmet veya hediye vermek, Sonraki hizmet alımında geçerli olacak bir hediye çeki/kuponu vermek, Yenilenen hizmetin hatasız ve müşterinin beklediği gibi sunulacağını garanti etmek gibi teknikleri kullanabilir

Müşteri Terk Etmeme Nedenleri Hizmet sağlayıcıyı değiştirmenin maliyetli olması: Örneğin kredi katına gelen hesap işletim ücretinden memnun olmasa bile müşteri yine aynı bankada kalmak zorunda kalabilir. Tekelci bir piyasada faaliyet gösteren hizmet sağlayıcı alternatifi olmadığı için müşteri yine aynı hizmeti almaya devam edebilir. Örneğin internet aboneliği veya kablolu televizyon hizmetlerinde söz konusu olgu gözlemlenebilir. Belirli süreli hizmet alım anlaşmalarında süre bitmeden cayma hakkını müşterinin kullanamaması

Hizmet başarısızlıklarının yönetimi

Müşterilerin Hizmet Hatalarına Tepkileri Hizmetin fiyatı düşük ise, Ortaya çıkan hizmet hatasının önemi düşük ise, Hizmet sağlayıcıyı değiştirme maliyeti düşük ise, Hizmete olan ilgilenim düzeyi düşük ise, Şikâyet emenin fayda getirmeyeceğine inanma, Müşteri ortaya çıkan hizmet hatasından kısmen de kendini sorumlu tutuyorsa, Şikâyet etmenin getirdiği zaman, emek ve psikolojik maliyetleri söz konusu ise müşteri şikâyet etmek istemez

Hizmet hataları sonrası müşteri şikâyet davranışı

Hizmet hatalarını düzeltmenin önemi Hizmet hatalarının düzeltilmesi proaktif yönetimi gerektirir Hizmet hatalarının düzeltilme çabaları planlı olmak zorundadır Hizmet görevlileri eğitimli olmalı Hizmet görevlileri güçlendirilmeli

HİZMET TELAFİ/DÜZELTME /KURTARMA STRATEJİLERİ

Şikâyet işleme ve telafi sürecinde algılanan adillik (hakkaniyet)

Problemin çözülmesi Şikâyetlerin toplanmasını teşvik etmek Hata telafilerinden dersler çıkarmak Ayrılan müşterilerin neden ayrıldıklarının tespiti Hizmeti hatasız, ilk defada doğru bir şekilde yapmaya çalışmak

Hizmet garantileri bazı koşulları sağlamalıdır Herhangi bir önkoşul öne sürmemelidir. Kolayca anlaşılır açık olmalıdır Garantiler tüketici için anlamlı ve önemli olmalı. Hizmet garantiler müşteri için daha az; hizmet sağlayıcı için daha fazla bağlayıcı olmalı

Hizmet Sağlayıcıyı Değiştirme Nedenleri

Kızgın müşterilerin yönetimi Teşekkür etmek: Müşteri kızgın bir şekilde konuşmaya başlar başlamaz, şikâyetin meşru olup olmadığını anlamak için enerji harcamayın. Sorusuna öncelikle teşekkür ederek başlamak daha etkili olabilir. Örneğin “fiyatlar hakkında görüş belirttiğiniz için çok teşekkür ederim. Sorunuz bana açıklama şansı verdi” şeklinde bir yaklaşım kızgın müşterinin ilk anda sakinleşmesine yardımcı olabilir. Hizmet sağlayıcısın ortaya çıkan hata için samimi bir şekilde özür dilemesi ve bunu beden dili ile göstermesi önemlidir. Hizmet sağlayıcı, kızgın bir müşteri ile karşılaştığında samimi ve içten davranmak yerinde olur. Örnek bir yaklaşım “Buna dikkatimizi çektiğiniz için teşekkür ederiz. Bunu yapmakla onu düzeltebilmeme imkân sağladınız” şeklinde olabilir. Hizmet sağlayıcısı, sorunun çözümü için derhal bir şeyler yapacağına söz vermeli: “Bu sorunu mümkün olan en kısa sürede çözmek için elimden geleni yapacağım”, “ buna dikkatimizi çektiğiniz için teşekkür ederiz. Bunu yapmakla benim onu düzeltebilmeme imkân sağladınız” bu gibi ifadeleri duymak müşterileri rahatlatır. Hizmet sağlayıcısı kızgın müşterinin sorunun çözümü için gerekli bilgileri öğrenmeli: size hızlı hizmet verebilmek için lütfen bana bazı bilgiler verebilir misiniz?” yerine “bazı bilgiler vermeniz gerekiyor, aksi halde size yardımcı olamam” demek işi daha da zorlaştırır. Hizmet sağlayıcı hatayı mümkün olan en kısa sürede veya hemen düzeltmeli, müşterinin tatmin olup olmadığından emin olmalıdır. Hizmet sağlayıcı müşterilerin kızmasına yol açan hizmet hatalarının gelecekte tekrarlanmaması için gerekli önlemleri almalıdır.

Etik olmayan müşteri davranışları ve yönetimi Aldatma: Müşterileri işletmelerin sunduğu yüzde garantileri haksız bir şekilde suiistimal ederler. Örneğin aynı şartlar altında bir otelde kalan müşteri ertesi gün uyandığında otelden ayrılacağını çünkü bütün gece trafik ve korna seslerinin kendisini rahatsız ettiğini iddia etmekte ve parasını geri alabilmektedir. Hırsız: hizmeti alıp parasını ödememe eğilimi göstermek. Örneğin halk otobüsüne biletsiz binmeye çalışmak, sinemaya kaçak girmek, lokantada yemek yedikten sonra ücretini ödemeden ayrılmak gibi durumlardan bahsetmek mümkündür. Kavgacı: Bir mağazada, otelde, lokantada, havaalanında karşınıza çıkabilirler. Hizmetlerin aksamasına da yol açarlar. Çok konuşurlar ve kavga çıkarmaktan hoşlanırlar. Önceden koşullanmış bir şekilde her şeyi eleştirir. Hatta bu tavırlarıyla hizmet sunan görevliyi hata yapmaya, tahrik etmeye çalışırlar.

Teşekkürler…