Bölüm 1 – Hizmetlerin Önemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
ZEYNEP ALPTEKİN GÖLCÜK ASKER HASTANESİ
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
PAZAR YÖNLÜLÜK.
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Bütünleşik Pazarlama İletişimi Hizmetlerin Tasarımı ve Yönetimi
T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Turizm Stratejisi &
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
DIGITAL SIGNAGE ÇÖZÜMLERİ
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
1 Corporate 1 KURUMSAL BANKACILIK Corporate. 2 2 KURUMSAL BANKACILIK Finansbank 90’ lı yılların ikinci yarısından başlamak üzere, giderek ihtiyaçları.
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Yeni Pazarlama Teknikleri
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
İŞLETME İLKELERİ İşletmelerin Sınıflandırılması
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Pazarlama Giriş 1 1.
Bölüm 10 KOBİ’LERİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
BALANCED SCORECARD – DENGELİ BAŞARI GÖSTERGESİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
MERVE AKTA Ş B NESL İ HAN Ş AH İ NB BETÜL H İ TAYB Ş ÜHEDA GENÇB
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
HİZMET NEDİR?.
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
Pazarlama Giriş 1 1.
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Şeref Saygılı-OECD&TCMB Cengiz Cihan-TCMB 24 Ekim 2011 İstanbul
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

Bölüm 1 – Hizmetlerin Önemi Doç. Dr. Sima NART

İşletme dünyasının geleceği ile ilgili tahminler, işletme faaliyetlerinin ve işletmeler arası rekabetin bilgi kullanımı temeline dayanan özellikli ürünler ve hizmet alanlarında yoğunlaşacağı yönünde birleşmektedir. Bu tahmin ışığında hizmet sektörünün öneminin giderek artacağını söylemek mümkündür.

Hizmetler Neden Önemlidir? GSMH’deki payının yüksekliği Deneyim ekonomisi Değişen tüketici beklentileri Müşteriye sunulan değeri arttırma aracı İşletmeler arası rekabet

Hizmet Sektöründe Gelişmelerin Belirleyicileri Hükümet politikaları Hükümetlerin, ekonomik sistemin işleyişini geliştirmek ve sosyal devlet anlayışı çerçevesinde vatandaşlara daha iyi hizmet sunmak üzere getirmiş oldukları bir takım yeni düzenlemeler hizmetler sektörünün gelişmesini sağlayacak bir rol oynamaktadır.

Hizmet Sektöründe Gelişmelerin Belirleyicileri Sosyal değişimler Dünya ekonomisindeki gelişmeler, demografik karakteristiklerdeki değişmeler, teknolojik ilerlemeler ve bunların sosyal yapı üzerindeki etkileri bilinenin dışında pazar pratiklerini gündeme getirmektedir.

Hizmet Sektöründe Gelişmelerin Belirleyicileri İş dünyasındaki trendler Rekabet avantajı yaratmada çeşitli hizmetlerin desteği ile tüketicilere sunulan değeri arttırmaya yönelik pazar sunumları tasarlanmaktadır.

Hizmet Sektöründe Gelişmelerin Belirleyicileri Teknoloji Teknolojik gelişmeler hizmetlerin sunum sürecini ve tüketicilerin hizmet sunum sürecindeki rollerini değiştirmektedir. Teknolojideki gelişmeler yardımıyla, hizmetlerin daha kolay, tüketicinin istediği yerde ve zamanda sunulması mümkün olabilmektedir.

Hizmet Sektöründe Gelişmelerin Belirleyicileri Küreselleşme İnsanların, bilginin, sermeyenin, ürün ve hizmetlerin uluslararası ölçekte rahatça dolaşabildiği küresel ortamda işletmelerin iş yapış şekillerini etkilemekte ve yeniden şekillendirmektedir.

ABD, Çin, İngiltere Ve Türkiye’de GSMH İçinde Farklı Sektörlerin Payları Kaynak: www.cia.gov

Türkiye’de Sektörlerin GSMH içindeki payı (%) Kaynak: TUSİAD, Türkiye Ekonomisi 2014 Raporu, Ekonomik Araştırmalar, Bölümü Aralık 2013 Yayın No: TÜSİAD-T/2013-12/548

Türkiye’de Sektörlere Göre Girişim Sayıları, İstihdam ve Katma Değer Oranları Kaynak: TÜİK, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21501

Çeşitli Ölçütlere Göre Hizmetlerin Sınıflandırılması SINIF   Mülkiyet Kamu Sağlık, Güvenlik Özel Bankacılık, Ulaştırma Amaç Odağı Kar amaçlı Sigorta, Turizm Kar amaçsız Eğitim, Hayır İşleri Rekabet Derecesi Monopol Su, Elektrik Dağıtımı Rekabetçi Danışmanlık, Finansal Hizmetler Pazarın Türü Tüketici Perakende Endüstriyel Reklam, Danışmanlık Gelir kaynağı Tüketiciler Hava taşımacılığı, Kuru temizleme Bağışlar Hayır Kurumları Vergiler Güvenlik, Sağlık Müşteri Teması Düzeyi Yüksek Sağlık, Kuaför hizmetleri Düşük Posta, Otopark Çalışanların Niteliği Nitelikli Avukatlık, Sağlık Niteliksiz Temizlik Üretim Faktörü Emek Yoğun Eğitim, Sağlık Sermaye yoğun İletişim

HİZMET KAVRAMI Vargo ve Lusch(2004), spesifik olarak somut nitelikleri belirgin olan ürünler ile soyut nitelikleri ön planda olan hizmetlerin karşıtlıklarına dayanan tanımların hizmet kavramını daha da sınırlandırdığını öne sürmüşlerdir. Kotler(2000), hizmetleri; bir tarafın diğer tarafa sunduğu soyut ve herhangi somut bir nesneye sahip olmakla sonuçlanmayan bir faaliyet ya da fayda olarak tanımlamıştır. Grönroos’a (2007) göre hizmetler, mutlak olmasa da doğal olarak dokunulmazdır, hizmeti sağlayanın fiziksel kaynakları, hizmeti sunan personel ve müşteri arasındaki etkileşim anında oluşan ve müşterinin problemlerini çözmek üzere geliştirilen bir süreç ya da süreçler dizisidir. Zeithaml ve Bitner( 2013) ise daha sade bir ifadeyle hizmetleri; eylemler, süreçler ve performanslar olarak tanımlamaktadırlar . Benzer şeklide Lovelock ve Bitner’da (2011) hizmeti bir nesne değil süreç ya da performans olarak tanımlamıştır.

Ürünler ve hizmetler içi içe geçmiş durumdadır. Hizmet kavramı ile ilgili olarak ekonomideki değişim, yeni paradigmalar, artan rekabet gibi nedenlerle farklı yaklaşımlar değerlendirildiğinde genel olarak aşağıdaki çıkarımları yapmak mümkündür: Ürünler ve hizmetler içi içe geçmiş durumdadır. Somutluk özelliği nedeni ile hizmet üretim sürecinin maddi çıktıları yoktur. Hizmetler faaliyet temellidir. Hizmetlerin üretim süreci müşteriler ile etkileşimlere dayanır. Hizmetler süreçler ve performanslar ile ilişkilidir. Hizmet sunumu uzmanlık ve beceri gerektirir.

Hizmet Deneyimi Ürünler ve hizmetler gibi deneyimlerde tanımlanabilir ve müşteriler için tasarlanabilir.. Deneyim pazarlaması görsel bir sanat eserinin, bir tiyatro oyununun sahnelenmesi sürecine benzer. Sahnelenmek üzere seçilen eser ürün ise dekor, ses, ışık, oyuncuların performansı gibi unsurlar ise hizmet olarak tanımlanabilir. Amaç müşterilere eşsiz ve unutulmaz bir deneyim yaşatmaktır.

Servuction Modeli

Modele göre müşterilerin hizmet deneyimini doğrudan etkileyen dört faktör vardır. Hizmet ortamı (müşteriler tarafından gözlemlenebilir) Hizmet sağlayıcı/Hizmeti sunan personel (müşteriler tarafından gözlemlenebilir) Diğer Müşteriler (müşteriler tarafından gözlemlenebilir) Organizasyon Yapısı ve Sistemler (müşteriler tarafından gözlemlenemez)

Dokunulmazlık ve Hizmet Tasarımına Etkileri   Dokunulmazlığın Sonuçları Muhtemel Çözümler Hizmetler stoklanamaz Dokunulabilir ipuçlarının kullanılması hizmetlerin somutlaştırılmasına yardım eder Dokunulmazlık Patent koruması yoktur, kolaylıkla kopyalanabilirler Hizmetlerin pazarlanmasında kişisel bilgi kaynaklarının kullanılması Müşterilere tanıtmak ve açıklamak güçtür Güçlü bir örgütsel imaj oluşturmak Hizmetlerin fiyatlandırılması güçtür Faaliyet tabanlı maliyetleme kullanmak Kaynak: Hoffman, K. D. ve Bateson, J. E. G. (2011). Services Marketing Concepts, Strategies, & Cases, Fourth Edıtıon, South-Western Cengage Learning,USA., s.58

Dokunulabilir ipuçları ya da işaretler Fiziksel bir pazar sunumu söz konusu olmadığı için hizmetin sunulduğu ortamla bağlantılı fiziksel kanıtlar ya da birtakım dokunulabilir işaretler müşteriler tarafından hizmet değerlendirme sürecinde kullanılır. Dokunulabilir işaretler ya da ipuçları örneğin, hastanenin bekleme salonunun tasarımı; koltukları, kullanılan aksesuarlar, hastaları karşılayan personelin görünümü vb. olabilir.

Bir Türk yolcunun Singapur Havayolları ile yaşadığı deneyim sonrası internet üzerinden yaptığı paylaşım: “…kapıda duran iki hostes kız, yüzlerinde bir insanoğlunun görebileceği ve yapabileceği en mükemmel gülme refleksiyle karşımdaydılar. Sebebi ne olursa olsun, ister maddi bir iş kaygısı veya iş ahlakı, ister milli bir ülke ideali ve dışa karşı gösterilen imaj, hiç farketmez. Böyle bir gülümseme, o ana kadar görmediğim bir gülümsemeydi…»

Kişisel Bilgi Kaynaklarını Kullanmak Örneğin saç modelini değiştirmek isteyen bir kadın müşterinin arkadaşlarının ya da yakın çevrelerindeki hemcinslerinin hizmet aldıkları kuaförleri ve yaşadıkları deneyimleri onlara sorması kuvvetle muhtemeldir

Güçlü Bir Örgütsel İmaj Oluşturmak İyi bilinen ve saygı duyulan kurumsal imaj risk algılamasını azaltır ve alternatif hizmet sağlayıcılar arasından sıyrılıp seçilmeyi kolaylaştırır.

Faaliyet tabanlı maliyetleme kullanmak Hizmet işletmelerinde maliyetler doğru bir şekilde hesaplanmazsa satış fiyatı doğru belirlenemez bu durum işletmenin rekabet gücünü zayıflatır. Gerçeği yansıtmayan fiyatlar karlılık analizleri gibi yönetsel kararların alınmasında da problemlere sebep olabilir.

Hizmet Sektöründe Yeni Teknolojiler ve Trendler

Sonuç olarak: İşletme dünyasında sürekli değişen pazar koşulları geçmiş dönemlerde başarıya ulaştıran yaklaşımları zaman içinde yetersiz ya da geçersiz kılabilmektedir. Hizmet pazarlaması, yeni pazar koşullarının gündeme getirdiği bir bakış açısıdır. Diğer bir ifade ile refah düzeyi yükselen ve bunun doğal bir sonucu olarak da beklenti ve tatmin eşikleri oldukça üst düzeylere çıkan yeni tüketicilerle muhatap olma biçimidir. Bu bağlamda modern pazar koşullarının yeni bir rekabet gücü unsurudur.