Bölüm 2 – Ürün Olarak Hizmetler, Hizmetlerin Özellikleri, ve Hizmet Pazarlama Karması Yrd. Doç. Dr. Gülçin BİLGİN TURNA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi
Advertisements

2012
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: SÜREÇLER
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
METROPOL HABERLEŞME LTD ŞTİ
İŞLETMELERDE PAZARLAMA YÖNETİMİ 1
Bütünleşik Pazarlama İletişimi Hizmetlerin Tasarımı ve Yönetimi
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
HAFTA I.
PAZARLAMANIN TANIMI VE PAZARLAMA ANLAYIŞI
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
Yeni Pazarlama Teknikleri
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
9. Bölüm FİYATLANDIRMA.
Pazarlama Yönetimi Süreci
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
E- Ticaret Altyapısı.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
BİRAZ DÜŞÜNELİM! PAZARLAMA NE DEĞİLDİR? PAZARLAMA NEREDE BAŞLAR?
Pazarlama Denetimi ve Performans Değerleme
Bu işletmede hizmet tüketicinin otoparka girişiyle başlamaktadır. Otopark personeli tüketiciyi karşılıyor ve yer bulmasında yardımcı oluyor.
Bölüm 7 – Hizmetlerde Dağıtım ve Sunum
Bilişim sistemlerinin türleri
2.BÖLÜM NİHAİ Tüketici, Örgütsel Tüketici, Tüketici Satınalma Karar Süreci ve Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler Nihai pazarlar ve Nihai tüketici.
Ürün Mallar ve Hizmetler
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Mobil Pazarlama 1.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
  Satış sonrası hizmetler bir ürün satıldıktan sonraki süreçte müşteriye sunulan teknik destekler olarak değerlendirilebilir. Bu hizmetler arasında garanti,
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
HİZMET NEDİR?.
“Günde defa karar anıyla karşı karşıya kalıyoruz.” Jan Carlzon, İskandinav Hava yolları Başkanı.
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
PAZARLAMA TEMEL BİLGİLER 1
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
HEDEF PAZAR.
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ
Sunum transkripti:

Bölüm 2 – Ürün Olarak Hizmetler, Hizmetlerin Özellikleri, ve Hizmet Pazarlama Karması Yrd. Doç. Dr. Gülçin BİLGİN TURNA

ÜRÜN OLARAK HİZMETLER Ürün nedir? Fiziksel mallarda hizmet öğesi Hizmet sektöründe fiziksel mallar

DENEYİM ARACI OLARAK HİZMETLER Tüketiciler, bir hizmet satın alırken, aynı zamanda bir deneyim de satın almış olurlar. Satın alınmış olan bu deneyimin iadesi mümkün değildir.

DEĞER YARATMA ARACI OLARAK HİZMETLER Teknolojik devrimler, ekonomilerin yeniden yapılanması, hizmet endüstrisini gelişmenin ekonomik lideri yaptı. Hizmet; satan ve satın alan iki taraf için de değer yaratan ekonomik aktivitelerdir. Tüketici, hizmet satın alırken parasını, zamanını ve gayretini ortaya koyar; karşılığında bir değer elde eder. Hizmet sektöründe, müşteriler değer yaratma işlemine katılırlar.

HİZMETİN UNSURLARI Genişletilmiş hizmet Kolaylaştırıcı hizmetler Hizmete erişebilirlik, Hizmet örgütüyle etkileşim, Tüketici katılımı, İmaj, İletişimin yönetilmesi. Kolaylaştırıcı hizmetler Zenginleştirici hizmetler

HİZMET ÇİÇEĞİ

Bir restoran için hizmet çiçeği Bilgi: rezervasyon, menü, fiyatlar. Danışma: kişisel tavsiye, menüdeki yemekler hakkında öneriler. Sipariş alma: masa rezervasyonu, menüden sipariş verme. Misafirperverlik: bekleme yerleri, güleryüz, tuvaletlerin temizliği. Güvende tutma: vestiyer, otopark, vale park. Özel durumlar: yemekle ilgili şikâyet, öneri, iade. Faturalandırma: fiş veya fatura, adisyonda her şeyin detaylı yazması. Ödeme: kredi kartı, nakit, yemek çeki (Sodexo, Ticket Restaurant, Multinet, Setcard vb.) veya cep telefonuyla temassız ödeme (Apple Pay ve fastPay gibi uygulamalarla).

HİZMETLERİN ÖZELLİKLERİ Dokunulamaz. Türdeş değildir. Süreçtir. Stoklanamaz. Sahiplik transfer edilemez.

Hizmet ve mallar arasındaki 8 temel farklılığın etkileri ve pazarlama açısından uygulamaları Farklılık Etkileri Pazarlama açısından görevler Hizmet ürünleri stoklanamaz. Müşteriler geri çevrilebilir Kapasite yönetimi Hizmetlerde, değer yaratmada soyut kavramlar daha çok etkilidir. Hizmeti değerlendirmek ve rakiplerden ayırmak zordur. Fiziksel ipuçlarına vurgu Hizmetleri göz önüne getirmek ve anlamak çoğu zaman zordur. Müşterilerde risk ve belirsizlik algısı oluşur. Müşterileri eğitmek Hizmetlerde, üretime müşteriler katılabilir. Müşteriler ekipman, tesis ve sistemler ile etkileşime girer. Kullanıcı dostu ekipman, müşteri desteği Hizmetlerde, insanlar bazen ürünün bir parçası olurlar. Diğer müşteriler, hizmet personelinin dış görünümü, tutum ve davranışı, tecrübe ve memnuniyeti etkiler. Personel seçimi, tutulması ve ödüllendirilmesi Hizmetlerde, işlemsel girdi ve çıktılar değişkenlik gösterebilir. Maliyetleri düşürmek daha zordur. Kalite standartları Hizmetlerde, zaman faktörü çok önemlidir. Müşterilerin zamanı kısıtlı olabilir, beklemek istemeyebilirler ve kendileri için en uygun olan zamanda hizmet beklerler. Bekleme süresini minimuma indirmek Dağıtım, fiziksel olmayan kanallar aracılığıyla olabilir. Bilgi bazlı hizmetler, telefon veya İnternet aracılığıyla verilebilir ancak fiziksel aktivite gerektiren temel ürünler bu şekilde olamaz. Ücretsiz telefon hatları, kullanıcı dostu ve güvenli web siteleri

HİZMETLERİN SINIFLANDIRILMASI Temasa göre Dokunulabilen, dokunulamayan Müşteriyle ilişki türüne göre Sürekli, aralıklı Kullanıcılar açısından Nihai tüketiciye yönelik, kurumlara yönelik, karma Amaçlar açısından Kar amacı olan, kar amacı olmayan İnsan veya ekipman odaklı olması açısından İnsan odaklı, ekipman odaklı

Hizmetlerin Yapılarına Göre Sınıflandırma Hizmetin Yapısı İnsan Eşya   Dokunulabilen hizmetler İnsan vücuduna yönelik: Restoran Güzellik merkezi Berber Ulaşım Mallara yönelik: Nakliye Kuru temizleme Makine tamiri Bahçe bakımı Dokunulamayan İnsan zihnine yönelik: Eğitim Müze Tiyatro Bilişim hizmetleri Dokunulamayan faaliyetlere yönelik: Bankacılık Sigortacılık Avukatlık Muhasebecilik

Hizmet İşletmesinin Müşterisiyle İlişki Türüne Göre Sınıflandırma Hizmet sunumunun niteliği Üyelik ilişkisi var Üyelik ilişkisi yok Sürekli sunulan hizmetler Sigortacılık Bankacılık Radyo yayıncılığı Karayolu taşımacılığı Aralıklı sunulan hizmetler Tiyatro sezon biletleri Otobüs/metro kartları Araba kiralama Posta hizmetleri

HİZMET PAZARLAMASI NEDEN FARKLIDIR? İlk seferde doğru yapmak, Müşterilerin artan beklentileri, Artan rekabet, Hizmetlerin kolay taklit edilebilir olması,

HİZMETLERİN VE DENEYİMLERİN MARKALANMASI Marka çoğu zaman tüketici için mal veya hizmetin bir tür sigortasıdır.

Markaların hizmet işletmelerine ve tüketicilere sağladığı yararlar: Marka isimleri hizmetleri güçlendirir. Marka ismi imaj yaratmanın yanı sıra markaya talep yaratır. Müşteri, bir markası olan hizmeti satın alırken daha az riskle karşılaşacağını düşünür. Birden fazla marka kullanarak daha çok pazar bölümüne girilebilir. Hizmetin markası, o hizmete bağlı diğer mal ve hizmetlerin satışını kolaylaştırır. Marka, tüketicinin hizmete olan bağını güçlendirir. Marka, tüketicilerin hizmetleri kolaylıkla tanımasını sağlar. Marka, tüketicinin korunmasına katkı sağlar.

Türkiye’de marka değeri en yüksek olan ilk beş marka (2014) Türk Telekom, Akbank, Türk Hava Yolları, İş Bankası, Arçelik.

Başarılı bir marka nasıl oluşturulur? Cesaret, Müşteriyle duygusal bağ, Mutlu personel, Misyon ve vizyon belirlemesi, Rakipler hakkında bilgi, Mesaj yalın olmalı, Markanın hatırlanması için malzemeler.

HİZMET PAZARLAMASI KARMASI Ürün/hizmet Yer/dağıtım Tutundurma Fiyat İnsanlar Fiziksel kanıtlar Süreç