İŞLETME BÜYÜKLÜĞÜ VE KAPASİTE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Strateji Tasarımı İlker acar.
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
İşletmelerde Büyüklük ve Kapasite
GENEL İŞLETME BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
İşletme Yönetimine Giriş 9. HAFTA İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
KAPASİTE SEÇİMİ VE PLANLAMASI
İŞLETMELER TEMELDE DÖRT BAŞLIK ALTINDA SINIFLANDIRILIR;
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
İŞLETME İLKELERİ İşletmelerin Sınıflandırılması
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
Bölüm 10 KOBİ’LERİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
Duran Varlıklar Rasyosu
Dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
İŞLETMELERİN KURULUŞU
1 Yeni bir destek programı İŞBİRLİĞİ - GÜÇBİRLİĞİ DESTEK PROGRAMI 3 yılda 121 adet proje başlatılmış, TL destek sağlanmıştır. 27/08/2013.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Mühendislik Ekonomisi
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Başlamak için sorular:
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
İŞLETMELERDE BÜYÜKLÜK VE KAPASİTE
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
İŞLETMELERİN KURULUŞ YERİ SEÇİMİ
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
FİNANSAL YÖNETİM.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
HEDEF PAZAR.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Sunum transkripti:

İŞLETME BÜYÜKLÜĞÜ VE KAPASİTE

İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ İşletme büyüklüğü önemli bir kavram Dinamik bir yapıya sahip olan işletmeler değişen ve gelişen şartlara ayak uydurabilmek adına sürekli büyüme eğilimi göstermekte büyümekte zorlanan işletmeler, rekabet edemez ve piyasadan silinir…

İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ OPTİMAL DÜZEYDE BÜYÜMEK UYGUN!!!

İŞLETMELERİN BÜYÜKLÜĞÜ İşletmelerin büyüme isteklerinin nedenleri Piyasalarda daha etkin olmak ve karlılık düzeylerini yükseltmek Optimal büyüklük düzeyine ulaşmak Yeni teknolojilerden faydalanmak Değişen çevre şartlarına uyum sağlamak Değişen pazar şartlarına uygun hizmetler üretmek Rekabet avantajları elde etmek Güvenilen ve tercih edilen bir işletme imajı oluşturabilmek Bölgesel işletme olmaktan çıkıp, ulusal – uluslararası işletme olabilmek

İŞLETMELERİN BÜYÜKLÜK ÖLÇÜLERİ İki gruba ayrılmakta Kantitatif büyüklük ölçüleri Somuttur Niceliksel büyüklükleri ifade eder Kalitatif büyüklük ölçüleri Soyuttur Niteliksel büyüklükleri ifade eder

İŞLETMELERİN BÜYÜKLÜK ÖLÇÜLERİ – KANTİTATİF ÖLÇÜLER İşletmelerde çalışan personel sayısı İşletmelerin kullanmış oldukları hammadde miktarları İşletmelerin harcamış oldukları enerji miktarları İşletme sermayesi İşletmenin sahip olduğu makine ve tezgahlar ve bunların gücü İşletmelerin çalışanlarına ödediği toplam ücret miktarı İşletmenin yıllık satış tutarı İşletmenin yıl içerisinde yapmış olduğu üretim miktarı İşlenen ve yararlanılan toprağın büyüklüğü Endüstri içerisinde sahip olunan pazar payı Yerlerin sığdırma hacmi

İŞLETMELERİN BÜYÜKLÜK ÖLÇÜLERİ – KALİTATİF ÖLÇÜLER Uzman yöneticileri istihdam etme düzeyi İşletme yönetimi ile çalışanlar, aracılar, müşteriler ve tedarik kaynakları arasındaki ilişkilerin düzeyi Sermaye piyasalarından uzun vadeli, kısa vadeli sermaye sağlama olanakları Alış ve satışlarda yapılacak pazarlıklarda işletmenin sahip olduğu gücü İşletme yönetimi ile çevre ilişkilerinin düzeyi

İŞLETMELERİN BÜYÜME BİÇİMLERİ İç büyüme Yatay büyüme Ürün farklılaştırması Pazar farklılaştırması Dikey büyüme Geriye doğru dikey büyüme İleriye doğru dikey büyüme Dış büyüme Çeşitlendirerek büyüme

İŞLETMELERİN BÜYÜME BİÇİMLERİ İç Büyüme İşletme, mevcut faaliyetlerini genişleterek büyümekte Büyümede, işletme kendi kaynaklarını kullanmakta Kendi kaynakları yetmez ise, Borçlanma, Oto finansman, yeni sermaye bulma yöntemlerine başvurur İşletmenin üretim kapasitesi ve pazar faaliyetleri genişletilir

İŞLETMELERİN BÜYÜME BİÇİMLERİ İç Büyüme Yatay büyüme İşletmelerin aynı üretim konusunda faaliyetlerini genişleterek büyümeleri İki çeşidi mevcut Ürün farklılaştırması Üretilen ürüne, değişik özellikler ekleyerek piyasaya sunmak Değişenler Kalite Ambalaj ve renk Pazar farklılaştırması Üretilen ürün, farklı pazarlara sunarak büyüme

İŞLETMELERİN BÜYÜME BİÇİMLERİ İç Büyüme Dikey büyüme İki şekilde gerçekleşmekte Geriye doğru İşletmelerin tedarik kaynaklarından sağladığı girdileri kendisinin üretmeye başlaması ile ortaya çıkan büyüme Kağıt endüstrisinde faaliyet gösteren işletmelerin kendi ormanlarını yetiştirmeye başlaması İleriye doğru İşletme ürettiği malları nihai tüketicilerine ulaştırırken aracı kullanmaz ve kendi satış organizasyonundan istifade eder Giysi üreten bir işletmenin, kendi satış mağazasını açması

İŞLETMELERİN BÜYÜME BİÇİMLERİ Dış Büyüme İşletmeler kaynaklarının yetersiz olduğuna inanır ve başka işletme veya işletmeler ile ortak harekat etme kararı Ortaklık kısa veya uzun vadeli olabilmekte Üç şekilde gerçekleşmekte Yatay büyüme Dikey büyüme Çeşitlendirerek büyüme

İŞLETMELERİN BÜYÜME BİÇİMLERİ Dış Büyüme Yatay büyüme Aynı üretim konusu veya iş kolunda faaliyet gösteren işletmelerin bir araya gelmesi neticesinde büyüme İki deri fabrikasının birleşmesi Dikey büyüme Farklı faaliyet alanında bulunan işletmeler, birbirlerini tamamlayan iş kollarında bir araya gelerek büyüme yoluna gidebilir Otomobil üreten bir işletme ile otomobil lastiği üreten bir işletmenin birleşerek büyümesi – geriye doğru dikey büyüme Otomobil üreten bir işletmenin otomobil satışı yapan bir galeri ile birleşerek büyümesi – ileriye doğru dikey büyüme

İŞLETMELERİN BÜYÜME BİÇİMLERİ Dış Büyüme Çeşitlendirerek büyüme İşletme kendi teknolojisi, pazarı ve üretmiş olduğu ürünlerle hiç ilgisi olmayan alandaki işletmelerle birleşme gerçekleştirebilir Otomobil üreten bir işletme ile konaklama sektöründe faaliyet gösteren bir işletmenin birleşmesi gibi

BÜYÜKLÜKLERİNE GÖRE İŞLETMELERİN ÜSTÜNLÜKLERİ VE SAKINCALARI Büyük İşletmeler

BÜYÜK İŞLETMELER - ÜSTÜNLÜKLER Kitlesel üretim yapabilme olanakları oldukça yüksek Geniş tüketici gruplarının ihtiyaçlarının rahatlıkla karşılama olanağı Ürünlerinde standartlaşma sağlanmış Ar-Ge olanakları oldukça yüksek ve yeni ürün üretebilme olanakları mevcut Profesyonel yönetici çalıştırabilme olanakları mevcut Bütün üretim birimlerinde uzmanlaşma söz konusu Çok sayıda personel çalıştırarak, ülke istihdamına katkı sağlar Seri üretim ile doğal kaynak israfını önler Yönetim anlayışları modern Rekabeti yakından takip edebilme ve riski yayabilme imkanları mevcut Çalışanlarına iş konusunda geniş olanaklar sunar

BÜYÜK İŞLETMELER - SAKINCALAR Tüketici istek ve ihtiyaçlarında meydana gelen değişme ve ekonomik kriz dönemlerinde oluşan taleplere, işletmelerin üretim güçlerini uyumlu hale getirmeleri kolay değil İşletme büyüdükçe, örgüt yapısı karmaşıklaşır, bürokrasi artar, dolayısıyla iletişim kurmak zorlaşır Gereğinden fazla üretilen ürünlerin bir kısmının satılamaması ihtimali mevcut Fazla çalışan sayısı nedeniyle sosyal ve kültürel farklılaşma yaşanabilir Büyük işletmelerin tekelleşme imkanları oldukça fazla

BÜYÜKLÜKLERİNE GÖRE İŞLETMELERİN ÜSTÜNLÜKLERİ VE SAKINCALARI Orta Büyüklükteki İşletmeler

ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELER Pazarda fiyattan ziyade niteliğe yönelik ihtiyaçları karşılar Küçük, seriler halinde üretim Ürün türleri sıklıkla değişir Uzmanlaşmaya pek yer verilmez Değişikliklere çabuk adapte olur Tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını takip etme hızları oldukça iyi Daha çok tüketim malları

BÜYÜKLÜKLERİNE GÖRE İŞLETMELERİN ÜSTÜNLÜKLERİ VE SAKINCALARI Küçük İşletmeler

KÜÇÜK İŞLETMELER - ÜSTÜNLÜKLER Talep değişikliklerine çabuk uyum Oldukça esnek Dar bir çevrede faaliyet gösterdikleri için, müşterilerle yakın ilişkiler Standart mal ve hizmet üretmek yerine, müşteri istek ve ihtiyaçlarına göre üretim Küçük sermayeler gerektiğinden kurulumu kolay Sınırlı sayıda çalışan ile ürün / hizmet üretimi Makineden ziyade emek ön planda İnsan ilişkileri oldukça kuvvetli Büyük işletmeler için cazip olmayan pazarlara yönelerek, karlılıklarını arttırma Bürokrasi yok Yeniliklere yatkın

KÜÇÜK İŞLETMELER - SAKINCALAR Yeni ürün geliştirme ve ürün çeşitlendirme olanakları kısıtlı Sınırlı otofinansman dolayısıyla üretim teknolojilerinin yenilenmesi ve değiştirilmesi güç Gelişme ve birleşerek büyüme olanakları kısıtlı İstihdama katkıları az Doğal kaynakları geliştirme bakımından etkileri sınırlı Profesyonel çalışan sayısı yok denecek kadar az Çalışan eğitimi sıkıntılı İşletme çalışanları geleneklerine bağlı hareket eder

OPTİMAL İŞLETME BÜYÜKLÜĞÜ

OPTİMAL İŞLETME BÜYÜKLÜĞÜ En uygun işletme büyüklüğü Üretim birimi başına toplam üretim masraflarının en düşük olduğu üretim hacmine sahip işletme büyüklüğü

OPTİMAL İŞLETME BÜYÜKLÜĞÜ İşletmelerin karlılık düzeyi Uygun oranlarda üretim faktörlerinin bir araya gelmeli İşletme büyüklüğü Üretim miktarı Üretim başına maliyetler Maliyetlerin azalması, işletmenin optimal seviyeye ulaştığı seviyeye kadar devam eder ve bu aşamada maliyetler en düşük seviyededir. Üretim başına maliyetler Optimal işletme büyüklüğü

KAPASİTE KAVRAMI, TÜRLERİ VE SEÇİMİ Genel bir kavram olarak kapasite Belirli bir işi yapabilme gücü İşletmeler açısından kapasite İşletmenin belirli bir süre içerisinde sahip olduğu üretim faktörlerini, rasyonel bir biçimde kullanarak meydana getirebileceği üretim miktarı

KAPASİTE KAVRAMI, TÜRLERİ VE SEÇİMİ Teorik kapasite Pratik kapasite Fiili kapasite Atıl kapasite Optimal kapasite İdeal şartlar altında, belli bir süre zarfında elde edilen üretim miktarı Teorik kapasiteden, çeşitli duraksamalar neticesinde çıkarılarak bulunan üretim düzeyi İşletmelerin belirli bir süre içerisinde elde ettikleri üretim miktarı Pratik kapasitenin altına da düşebilir üstünde de yer alabilir Normal kapasitenin kullanılmayan kısmı İşletmelerde, üretim birimi başına düşen toplam maliyetin en düşük olduğu kapasite seviyesi Genellikle pratik kapasite seviyesine yakın

KAPASİTE KAVRAMI, TÜRLERİ VE SEÇİMİ Kapasite Seçimi İşletmeler kapasite seçimi esnasında sadece rakamsal verileri kullanmazlar Çünkü kapasite Talep düzeyi Katlanılan maliyetler Finansman olanakları Teknolojik düzey gibi faktörlerden etkilenmekte Dolayısıyla Optimum kapasite düzeyi için, tüm faktörler göz önünde bulundurulmalı!!!