DÜŞÜNCE KALİTESİ-YARATICILIK-iNOVASYON Prof.Dr. Fatih M. Botsalı Selçuk Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü fbotsali@selcuk.edu.tr
İÇERİK Giriş Kalite Yönetimi Açısından Geleceğe Bakış Kalite-İnovasyon ilişkisi Yaratıcılık ve İnovasyon
HİKAYE
KALİTE YÖNETİMİ ABD’li firmaların oldukça zorlu geçen 1980’li yılları büyüyerek atlatmasında önemli rol oynamıştır. TKY ve ISO 9001’in 1990’lı yıllarda Asya, Avrupa, Latin Amerika ve Orta Doğu’da önemli etkileri olmuştur.
KALİTE YÖNETİMİ Muayene>>Kalite Kontrol>> Kalite Güvence Sistemi>> Kalite Yönetim Sistemi (QMS) >> İYS (BMS) Eğitim Yerine İnsan Kaynakları Yönetimi Satınalma Yerine Tedarik Zinciri Yönetimi Sözleşmenin Gözden Geçirilmesi Yerine Satış Ve İş Geliştirme Prosesi Kalite Planlaması Yerine Entegre Proses Yönetimi
TKY HEYECANI 1980’li yıllarda ve 1990’lı yılların başlarındaki gibi büyük heyecan kalmamıştır NEDENLER: TKY uygulamalardaki başarısızlıklar Bazı danışmanların başarısızlıkları ISO 9001’in tüm problemleri çözdüğü bu nedenle TKY’ye ihtiyaç kalmadığı anlayışı Kalitenin maliyetleri yükselttiği korkusu Piyasalarda kalitesiz ürünler hala satılabilmesi
TKY’NİN GELECEĞİ Önümüzdeki dönemde yeni global ekonomik şartlar kalite kavramının anlamını ve kalite yönetimi anlayışını radikal biçimde değiştirecektir. 1980’li yıllardan bu yana kalitenin anlamı ve kalitenin yönetimi giderek değişmiştir. Artık geçmişte kullandığımız iyi çalışan kalite yönetim programlarının yerine iş hayatındaki yeni gelişmelere cevap verebilen yeni yönetim programlarına ihtiyaç duyulmaktadır.
KALİTENİN GELECEĞİ Dr.Joseph Juran: 21 Yüzyıl kalite yüzyılı olacaktır. Profesör Yoshio Kondo: Kalite kendi başına her şeyi halletmez. Ancak, kalite olmadan diğerlerini konuşmak mümkün değildir. Bu, 21. yüzyılın kalite yüzyılı olmasının diğer nedenidir. Dünya Kalite İttifakı: 21. Yüzyıl kalitenin hayatın tüm boyutlarına nüfus ettiği gerçeği ile hatırlanacaktır.
KALİTENİN GELECEĞİ Howard Gitlow: Kalite hala yükseliştedir. Ancak eskisi gibi değildir. Bugün kalite stratejik ve sonuca gitmeye yönelik olmak zorundadır. Yarın ise kalite sadece yönetim olarak isimlendirilebilecektir.
GELECEĞİN TRENDLERİ (ASQ) Globalleşme, Inovasyon, yaratıcılık ve değişim, Outsourcing Müşterinin anlaşılmazlığı (Customer Sophistication) Değer Yaratma(Value Creation), Kalitede Değişimdir.
İHTİMAM İSTEYEN MÜŞTERİ Sayısı gittikçe artan ve günümüzde 1 milyarı geçen global müşterilerden aldığı mal veya hizmetten memnun kalan, memnuniyetini 6 kişiye söylerken memnuniyetsizliğini 22 kişiye söylemektedir. Tatmin olmuş müşteriler beğendiği firma ürünlerini almada rakip firmaların ürünlerine göre 7-8 kat daha fazla istekli bulunmuştur.
MÜŞTERİ DEĞERLERİNİN YÜKSELİŞİ Global piyasalarda 10 müşteriden 9’u ürün satın alırken kalitenin birinci önceliği olduğunu söylemektedir. Oysa 10 yıl önce bu 10 üzerinden 3-4 idi. Örneğin peryodik bakım servisi veren bir oto servis kuruluşunun servis sonrası müşterinin aracını yıkaması o kadar önemli bir şey olmasa bile çoğu müşteri tarafından çok önemli görülerek bir tercih nedeni olabilmektedir.
FİRMALAR ÜZERİNDEKİ EKONOMİK BASKILAR Günümüzde tüm firmalar büyük bir makasın içinde bocalamaktadır. Bu makasın bıçaklarından biri artmak eğiliminde olan maliyetler ile diğeri piyasaların baskısıyla aşağı inmek isteyen fiyatlardır.
GELECEĞİN KALİTE YÖNETİMİ ANLAYIŞI İÇİN BEKLENTİLER Satışları artırmak ve rekabet edebilirliği geliştirmek için kalite yönetimi en önemli araçtır. Koşulsuz müşteri memnuniyetine ulaşmak için müşterinin belirlediği kalite düzeyinde mükemmel ürün ve hizmet sunmak gereklidir. Satışları ve karı artırmanın yolu kalitesizlik maliyetlerini düşürmekten geçer.
GELECEĞİN KALİTE YÖNETİMİ ANLAYIŞI İÇİN BEKLENTİLER Ürün ve hizmette yeniliğe (inovasyona) önem verilmelidir. Çalışanların kalitenin iyileştirilmesine katılımı teşvik edilmelidir. Tedarikçilerle etkin ortaklıklar tesis edilmelidir. Üretici ile tedarikçiler ve müşteri arasında kaçak olmayan bir kalite değer ağı oluşturulmalıdır. Çevre ve iş güvenliği sağlanmalıdır.