13.BÖLÜM HAVA TRAFİK TAVSİYE HİZMETİ Amaç ve Temel Prensipler : Hava trafik hizmetinin amacı; uçuş bilgi hizmeti ile sağlanan çarpışma tehlikesine karşı daha etkili bir bilgi sağlanmasıdır. Bu hizmet tavsiyeli hava sahasında veya tavsiyeli hava yolunda IFR uçuş gerçekleştiren uçaklara sağlanmaktadır. Bu nedenle hava trafik tavsiye hizmeti ''müsaade '' vermez; sadece tavsiye bilgileri sağlar ve bunu da ''tavsiye'' veya ''öneri'' şeklinde belirtir.
Hava Trafik Hizmet Birimleri : Hava trafik tavsiye hizmeti sağlayan bir hava trafik hizmet birimi; Eğer diğer bilinen trafikle çarpışma ihtimali yoksa belirlenen zamanda kalkan ve uçuş planında belirtilen seviyede uçan uçağa tavsiye, Potansiyel bir tehlikeyi önlemek için uçağın yapması gerekenler konusunda öneri, Saha kontrol hizmeti için sağlanan bilgilerin aynısını içeren trafik bilgilerinin uçağa aktarılması konusunda hizmet verir.
Uçuş Olasılıkları : Başıboş veya Tanımlanamamış Uçak : ''Başıboş Uçak'' ve ''Tanımlanamamış Uçak'' terimleri aşağıdaki anlamlara gelirler; Başıboş uçak : Uçması gereken yoldan fazlaca sapmış veya kaybolduğunu rapor eden bir uçaktır. Tanımlanmamış uçak : Belirli bir bölgede uçtuğu gözlemlenen veya rapor edilen ancak tanıtması alınamamış bir uçak.
NOT : Bir uçak aynı zamanda bir birim tarafından “başıboş uçak”, diğer bir birim tarafından da “tanımlanmamış uçak” olarak göz önüne alınabilir. Bir hava trafik hizmeti birimi bir uçağın başıboş bir uçak olduğunu öğrenir öğrenmez, uçağa yardım ve uçuşun korunması için gerekli adımları atmalıdır . NOT : Bir hava trafik hizmeti birimi tarafından, eğer bir çarpışma tehlikesinin olduğu veya güvenliği tehdit eden bir bölgeye bir uçağın uzaklaştığının veya uzaklaşmaya başladığının farkına varılırsa seyrüsefer yardımı özellikle önemli olur.
NOT :Bir hava trafik hizmeti birimi, kendi bölgesinde tanımlanmamış bir uçağın farkına varır varmaz, hava trafik hizmetlerinin sağlanması gerekli olduğu hallerde veya mahalli anlaşmalı usullerle uyumlu ilgili askeri otoriteler tarafından istendiği hallerde, uçağın tanıtmasını bulmaya çalışmalıdır . Hava trafik hizmeti birimi, gerekli ise, uçağın kimliği tespit edildikten sonra ilgili askeri birimleri en kısa zamanda bilgilendirecektir.
Bu amaç için hava trafik hizmeti birimi, durumlara uygun olarak aşağıdaki adımları atmalıdır; a)Uçak ile iki yollu komünikasyon kurmaya çalışacaktır, b)Uçuş bilgi bölgesi içerisindeki diğer hava trafik hizmeti birimlerinden uçuş ile ilgili bilgi alacak ve uçak ile iki yollu komünikasyon kurmada yardımlarını isteyecektir , c)Uçuş bilgi bölgesi etrafındaki diğer hava trafik hizmeti birimlerinden uçuş ile ilgili bilgi alacak ve uçak ile iki yollu komünikasyon kurmada yardımlarını isteyecektir , d)Bölgedeki diğer uçaklardan bilgi toplamaya çalışacaktır.