2 NCİ BÖLÜM HAVA ARACI MİLLİYETİ VE TESCİL İŞARETLERİ ( ANNEX 7) Giriş Uçakların milliyet ve kayıt işaretleri 1944 yılında Chicago'da görüşülen konvansiyonun 37'nolu maddesinin şartlarını takiben, standartlar ilk olarak 8 Şubat 1949'daki konseyde benimsenmiştir ve ''ANNEX '7'' olarak anlaşmaya eklenmiştir. 1 Temmuz 1949'da daha elverişli hale getirilen bu standartlar bundan kısa bir süre sonra uygulanmaya başlamıştır. Annex 7, Konvansiyonun 20’nci maddesinde belirtilen, milliyet ve tescili belirtici işaretlerin gösterimi için minimum standartlar olarak Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonun düzenlendiği standartları içermektedir.
Tanımlar: Uçak (Aeroplane) : Sabit olan yüzeyler üzerine yapılan aerodinamik reaksiyonlar sayesinde uçuş esnasında havada tutunabilen motorla işleyen ve havadan ağır hava taşıtıdır. Hava Aracı (Aircraft) : Havanın yeryüzüne karşı yaptığı tepkinin dışında, hava tepkisini kullanarak atmosferde tutunabilen makinadır. Havadan Ağır Hava aracı (Heavier -than -air Aircraft) : Uçuşta kaldırmasını, aerodinamik kuvvetlerden sağlayan hava aracıdır.
Tescil Devleti (State of Registry) : Hava aracı tescilinin yapıldığı devlettir. Airship: Havadan daha hafif, motor gücü ile uçan makinelerdir. Balon: Havadan daha hafif, motor gücü olmadan uçan hava aracıdır.
Ortak İşaret: Uluslararası Sivil havacılık organizasyonu tarafından verilmiş, otoriteler tarafından kayıtları yapılmış uçakların, uluslararası uçabileceğini gösteren ve uluslararası tanınmalarını sağlayan işarettir. Ortak İşaret Kayıt Otoritesi: Milli kayıtların dışındaki kayıtları yapan otoritedir. Uluslararası çalışan şirketlerin uçaklarını kayıt ettirdikleri bölümdür. Yanmaz Madde: Sıcağa, çelik kadar veya ondan daha çok dayanabilen maddedir.
Planör: Havadan daha ağır, kaldırma kuvvetini, belirli durumlarda sabit tutan yüzeylerin aerodinamik reaksiyonlarından alan ve motor gücü olmayan uçak türüdür. Gyroplane: Havadan daha ağır, gücünü dikey akslar üzerinde özgürce dönen bir veya daha çok rotordan oluşan ve havada, havanın rotorlarla reaksiyonu sonucu uçabilen uçak türüdür.
Havadan Daha Ağır: Havada kalma gücünü aerodinamik kuvvetlerden elde etmektir. Helikopter: Havadan daha ağır, gücünü bir veya daha çok motorla çalışan dikey akslar üzerine yerleştirilmiş rotorların hava ile reaksiyonu sonucu uçabilen hava aracıdır. Uluslararası Çalışan Şirketler: Konvansiyonun 77'nci maddesinde bahsedilen şirketlerdir. Havadan Daha Hafif: Havada batmazlık ilkesine dayanarak tutunabilen uçaklardır. Rotorcraft: Havadan daha ağır ve bir veya daha fazla rotorunun hava ile reaksiyonundan dolayı uçabilen uçaklardır.
Kullanılan Milliyet, Ortak ve Tescil İşaretleri Kullanılan milliyet, ortak ve tescil işaretleri, bir grup karakterden oluşacaktır. ÜLKE İŞARETİ TESCİL İŞARET TC-THY Bu örnekte “TC” milliyeti belirtir ve bu harf her zaman tescil işaretinden ( THY) önce gelir. Tescil işareti ise harf sayı veya her ikisinin birleşiminden oluşabilir.
İSTİSNALAR Belirli harf ve harf grupları tescil harfi olarak kullanılmaz. Bunlar ; SOS ( Distress ) PAN ( Urgency ) XXX ( Urgency Morse Cod ) TTT ( Üçüncü Seviye Morse Cod ) Q harfi ile başlayan harf grupları da Q kodlarını çağrıştırdığı için kullanılmaz.
Example of a Certificate of Registration
Ortak işaret kayıt otoritesi Bakanlık servis bölümü KAYIT SERTİFİKASI Ülke veya Ortak işaret kayıt otoritesi Bakanlık servis bölümü KAYIT SERTİFİKASI Millet ve Ortak İşaret ve Kayıt İşareti İmalatçı ve İmalatçının Uçağı Tanımı 3. Uçağın Seri no’su 4. Sahibinin İsmi 5. Sahibinin Adresi Bu sertifika yukarıda tanımlanan uçağın 7 Aralık 1944 tarihli Uluslararası Sivil Havacılık Konvansiyonuna uygun olarak ................................. ismi ile kaydedilmiştir. (#) ............................................ İmza ................................. Veriliş Tarihi :.......................................................................... (#) Uygulanabilir kurallara referans giriniz.