Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Türkiye İtibar Endeksi
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Nisan 2012, Bilkent Ünivesitesi Kütüphanesi Umut Al Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi Toplantısı, 29 Nisan 2011, SAU Kültür ve Kongre Merkezi Öğretim ve Ölçme Değerlendirme Yöntemi Neden Belirlenmeli.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yöneticilerin Bakış Açısıyla Pazarlama Uygulamacılarının Bireysel Yetkinlikleri 1 Yrd. Doç. Dr. Umut EROĞLU Araş. Gör. Güngör HACIOĞLU Çanakkale Onsekiz.
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
Fiziksel Özürlü Bireyler Tüketim Kültüründen Nasıl Etkilenir
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
Ürünün Görsel Estetiğinin İçsel Referans Fiyatlara Etkisi
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Reklamlarda Kullanılan Hayvan İmgesi:
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
Bölüm 10 – Hizmetlerin Fiyatlandırılması
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
VII.BÖLÜM TUTUMLAR TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Showrooming: Mağaza İstismarı Erdal ÜNSALAN (Amasya Üniversitesi) Mustafa ÜNSALAN (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi)
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
«Ucuz Etin Yahnisi!» Tüketicilerin İndirim Dönemlerinde Ürün Hatalarına Karşı Tepkileri Fatma Hilal Ergen Keleş Özge Demir Doç. Dr. Ayşe Banu Elmadağ Baş.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
TÜRKİYE VE TÜRK ÜRÜNLERİNE YÖNELİK ULUSAL KALIP YARGI ETKİSİ
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler 6. Hafta*
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
ELEKTRONİK TİCARET E TİCARET NEDİR ? E-Ticaret ‘ te dikkat edilmesi gereken kurallar 1.
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
PAZARLAMA YÖNETİMİ’NİN TEMELLERİ Prof. Dr. İsmail Üstel.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
Anket ve Likert Ölçekler
Sunum transkripti:

Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Kalender Özcan ATILGAN - Mersin Üniversitesi

Giriş Mağaza imajı tüketicinin zihninde algılanan bir kavram olup, tüketicilerin mağazanın ürünleriyle ilgili algıladıkları değeri ve fiyat algılarını etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, farklı iki tür imaja sahip (düşük ve yüksek imaj) kuyumcu mağazalarının değer algısı, mağaza fiyat düzey imajı ve satın alma niyeti bakımından karşılaştırılarak farklılıkların incelenmesidir.

Bu amaç doğrultusunda, iki tür (prestijli ve indirimli mağaza) kuyumcu mağazasından alışveriş yapan tüketicilerle yüz yüze gerçekleştirilen anketler yoluyla veriler elde edilmiş ve araştırmanın olası sonuçları değerlendirilmiştir.

Mağaza İmajı Mağaza imajı, bir mağazanın farklı özelliklerinin tüketiciler tarafından algılanması olarak tanımlanabilmektedir (Bloemer ve Ruyter, 1998). Mağazaların faaliyetlerini gerçekleştirdiği ortamla ilgili özellikler (aydınlatma, tasarım, müzik yayını, vb.), tüketicilerin mağazalarda sunulan ürün ve hizmetleri değerlendirmelerinde ipucu işlevi görmektedir.

Mağaza imajı kavramı ilk kez, Pazarlama yazınında mağaza imajının değerlendirilmesinde farklı boyutların kullanıldığı çalışmalar bulunmaktadır (Yeniçeri, 2005). Mağaza imajı kavramı ilk kez, mağazanın düzeni ve mimarisi, sembol ve renkler, reklam ve satış elemanları olmak üzere dört boyutta Martineau (1958) tarafından incelenmiştir.

Mağaza imajlarını sınıflandıran başka bir çalışmada, Baker, Grewal ve Parasuraman (1994), mağazaları indirimli ve prestijli olmak üzere iki grupta incelemişlerdir. Baker vd. (1994) tarafından yapılan bu sınıflandırmaya göre, prestijli imaja sahip mağazalar klasik müzik yayını yapan, hafif aydınlatılmış, temiz vb. özelliklere sahipken, indirimli imaja sahip mağazalar, popüler müzik yayını yapan, yoğun aydınlatılmış, bakımsız vb. özellikler taşımaktadır.

Fiyat İmajı Fiyat, tüketicilerin satın alma davranışlarında önemli bir rol oynamaktadır (Lichtenstein vd., 1993). Zielke (2006), mağazadaki aydınlatma düzeyinin, mağazanın fiyat imajını etkileyebileceğini belirlemiştir. Özellikle fiyat imaj algılarının perakendecilerin mağaza imajının bir parçası olarak düşünülmesinden dolayı (Lindquist, 1974), farklı mağaza imajları açısından fiyat imajlarının da farklı algılanacağı düşünülmektedir. Her ne kadar perakendeci mağazaların fiyat imajları, literatürde çoğunlukla tek boyutla incelenmiş olsa da (örneğin, Nyström, 1970; Büyükkurt, 1986; Cox ve Cox, 1990), Zielke (2006, 2010) fiyat imajının çok boyutlu bir yapıyla değerlendirilebileceğini belirtmektedir.

Değer Algısı Değer algısı, tüketicilerin ödedikleri bedel karşılığı bir ürün veya hizmet elde edinmeleri sonucu algıladıkları psikolojik memnuniyet düzeyi olarak tanımlanabilmektedir (Grewal, Monroe ve Krishnan, 1998). Değer algılarıyla ilgili olarak Sweeney ve Soutar (2001) ile Zielke (2010)’nin gerçekleştirdiği çalışmalar, mağazaların sundukları ürünlerin algılanan değerlerini ölçmede etkili olabilmektedir.

Araştırmanın Yöntemi Araştırmanın saha çalışmasını gerçekleştirebilmek amacıyla, Baker, Grewal ve Parasuraman (1994) tarafından yapılan sınıflandırmaya uygun, düşük (indirimli) ve yüksek (prestijli) imajlı olmak üzere iki tür kuyumcu mağazası belirlenmiştir. Araştırmanın kuyumcular üzerinde uygulanmasının temel nedeni, kuyumcuların diğer perakendeci mağazalara kıyasla daha standart ürün ve fiyatlar sunduğunun düşünülmesidir. Böylece, çalışmanın temel amacı olan mağaza imajıyla ilişkili fiyat ve değer algılarına odaklanılabilecektir.

Araştırmanın örneklem çerçevesini belirlenen mağazalara alışveriş yapmak üzere giren tüm müşteriler oluşturmaktadır. Araştırmanın zaman ve maliyet kısıtlarının bulunmasından dolayı, örneklem çerçevesini oluşturan bireyler arasından mağazalara 2014 yılının Kasım ayı içerisinde ve günün belirlenen saatlerinde alışveriş yapmak üzere giren bireylerden, tesadüfi olmayan yargısal örnekleme yoluyla örneklemler seçilmiştir.

Toplamda elde edilen 325 anket verisi, araştırmanın analizlerinde kullanılarak bulgular incelenecektir. Araştırmada veri elde etmede, araştırmanın değişkenleriyle ilgili ölçeklerin yer aldığı anketler kullanılmıştır. Mağaza fiyat düzey imajını ölçmede Zielke (2010)’nin beş ifadeli ölçeğinden ve değer algısını ölçmede yine Zielke (2010)’nin beş ifadeli ölçeğinden yararlanılmıştır.

Araştırmanın analiz sonuçları gerçekleştirildiğinde, düşük ve yüksek mağaza imajının, bu mağazalarda satılmakta olan ürünlere yönelik tüketicilerin fiyat ve değer algıları bakımından farklılıklar göstereceği düşünülmektedir.

Değerlendirmeler Pazarlama yazınında mağaza atmosferine ilişkin birçok çalışmanın bulunmasına karşın, mağaza imajı ile fiyat ve değer algılarının kapsamlı olarak incelendiği çalışmaların yetersizliği dikkat çekmektedir. Araştırma sonuçlarının, mağaza yöneticilerinin imaj oluşturmaya yönelik stratejiler geliştirmelerinde katkılar sağlayacağı beklenmektedir.

Ayrıca, bu çalışmanın özellikle Türkiye’de altın piyasasına yön vermesiyle sektörel açıdan ekonomide önemli bir yere sahip olan kuyumculara farklı bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın kuyumcu mağazaların pazarlama uygulamaları açısından öncül nitelikte olacağı düşünülebilir.

Teşekkür ederiz.