TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ VE GELECEĞE BAKIŞ I. BOLOGNA SÜRECİ ARAŞTIRMALARI KONGRESİ HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ, 17-18 EYLÜL 2015 Prof. Dr. Mehmet.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Öğrenci Birliği Öğrenci Gözüyle Bologna Süreci Öğrencilere Yönelik Bölgesel Çalıştay İstanbul, Türkiye 13 Mayıs 2011 Magnus Malnes Akademik İlişkiler.
Advertisements

1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
BOLOGNA SÜRECİ - DİPLOMA EKİ- DE ATILIM ÜNİVERSİTESİ.
MİSYON VE VİZYON T.C PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ nin VİZYONU ( ÖZGÖRÜŞÜ ); Dünya kalitesi ve standartlarında eğitim ve öğretim vermek, araştırma yapmak ve küresel.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ Atılım Üniversitesi 26 Ocak 2009.
T.C. Yükseköğretim Kurulu
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Bologna Süreci - KALİTE GÜVENCESİ -
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Türkiye’de Bologna Süreci Uygulamaları Projesi Dönemi Ömer AÇIKGÖZ Gönül AKÇAMETE Miraç AKÇAY Burak ARIKAN Süheyda.
BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANI FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Tanınma / AKTS ve DE 7 Mayıs 2012 Prof. Dr. Lerzan.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ Balıkesir Üniversitesi Ziyareti Mayıs 2009 Prof. Dr. Süheyda Atalay Prof. Dr.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ: Öğrenci Konseyi Başkanlarına Yönelik Toplantı 14 Mayıs 2010 Akdeniz.
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu “YÜKSEKÖĞRETİMDE ULUSAL YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ ÇALIŞMALARI” BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ EĞİTİM VE MİMARLIK FAKÜLTELERİ.
Bologna Süreci Nedir? Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek.
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Prof. Dr. Nejat Erk, Türkiye Bologna Uzmanı ŞUBAT 2008 CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ-MANİSA.
BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI : BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 07 Aralık 2007, Uludağ Üniversitesi, BURSA BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE.
BOLOGNA SÜRECİ KALİTE GÜVENCESİ & AKREDİTASYON
Dr. Armağan Erdoğan KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ 11 OCAK 2011 Yükseköğretimin Uluslararası Boyutu.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Türkiye’de Bologna Süreci Uygulamaları Projesi Dönemi Ömer AÇIKGÖZ Gönül AKÇAMETE Miraç AKÇAY Burak ARIKAN Süheyda.
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı BOLOGNA SÜRECİ 2014 ve SONRASI DÖNEMİ (YAYILIM, UYGULAMA, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK, TANINMA) 22.
Dış İ lişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
Yükseköğretim Kurumlarında Bologna Eşgüdüm Komisyonları’nın (BEK) Yapılanması BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 1. BÖLGESEL TOPLANTISI.
Türkiye’de Bologna Süreci Uygulamaları Projesi
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Öğrencilerin Bologna Sürecindeki Hakları ve Sorumlukları 30 Nisan 2012, Balıkesir Üniversitesi.
DİCLE ÜNİVERSİTESİ UYGULAMALARI”
Diploma Eki (DE) Diploma Supplement (DS)
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
DİCLE ÜNİVERSİTESİ UYGULAMALARI” TANITIM SUNUSU, DİYARBAKIR
BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIM PROJESİ 14 MAYIS 2010, ANTALYA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
T.C. Yükseköğretim Kurulu
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu 10. YILINDA BOLOGNA SÜRECİ VE TÜRKİYE Bologna Uzmanları Ulusal Takımı 4. Dönem Projesi Kapanış Toplantısı 16 Haziran 2009,
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
TYUYÇ T ÜRKİYE Y ÜKSEKÖĞRETİM U LUSAL Y ETERLİLİKLER Ç ERÇEVESİ Yrd. Doç. Dr. Sedat Uçar.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ 30 NİSAN 2012,İZMİR N.KÜRŞAD SOLAK AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ KONSEYİ BAŞKANI.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Türkiye’de Bologna Süreci Uygulamaları Projesi Dönemi Ömer AÇIKGÖZ Gönül AKÇAMETE Miraç AKÇAY Burak ARIKAN Süheyda.
BOLOGNA SÜRECİ 01 Temmuz 2011 – Giresun. BOLOGNA SÜRECİ - TARİHÇE  25 Mayıs 1998: Sarbonne Ortak Deklerasyonu  19 Haziran 1999: Bologna Deklarasyonu.
Dr. Armağan Erdoğan TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMALARı VE GELECEĞE BAKıŞ SOSYAL BOYUT KAVRAMı: UYGULAMALAR VE ÖNGÖRÜLER Dr. Armağan Erdoğan.
Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış “Bologna Süreci ve Program Akreditasyonu” u Prof. Dr. Süheyda Atalay Ege Üniversitesi.
Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış Prof. Dr. Nejat Erk EYLÜL 2015 ANKARA.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
Prof. Dr. Miraç AKÇAY, Bologna Uzmanı. İÇERİK Bologna Süreci – kısa özet Yeterlilikler Nedir ve ne değildir?  Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi  Ulusal.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu KALİTE GÜVENCESİ VE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ BOYUTLARIYLA TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİ BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ:
ANKARA ÜNİVERSİTESİ BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLERİ
Bologna Süreci Koordinatörlüğü
Bologna Süreci ve Anorganik Kimyada Alternatif Araştırma Alanları
“TANINMA , DİPLOMA EKİ-AKTS, UYGULAMALARI”
DÜŞÜNCE KALİTESİ ve KÜRESEL YÖNETİM
T.C. Yükseköğretim Kurulu
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Tanınma / AKTS ve DE Prof. Dr. Lerzan ÖZKALE Bologna Uzmanı
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS-ECTS) Diploma Eki
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Uluslararası Gelişmeler: 2012 Bükreş Bakanlar Zirvesi Sonuçları
Sunum transkripti:

TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ VE GELECEĞE BAKIŞ I. BOLOGNA SÜRECİ ARAŞTIRMALARI KONGRESİ HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ, EYLÜL 2015 Prof. Dr. Mehmet Durman

SUNUM İÇERİĞİ  Bologna Süreci  Ülkemizde bu kapsamda günümüze kadar yürütülen çalışmalar ve diğer ülkelere göre kıyaslamalı durumu  Geleceğe bakış ve öncelikler

3 Avrupa Düzeyinde, 29 Ülkenin Eğitim Bakanları tarafından 19 Haziran 1999 tarihinde Bologna Deklarasyonu ile başlatılan ve Avrupa ülkelerinin katılımı ile ortak bir Avrupa Yükseköğretim Alanı oluşturmayı hedefleyen süreçtir. 4 ülke ile Sorbon’da başlatılan sürece günümüzde dahil olan ülkelerin sayısı 48‘e ulaşmıştır. Avrupa dışındaki ülkelerin de yükseköğretim sistemlerini etkilemektedir. Birkaç hedeften bir çok hedefe genişlemiştir. AB Lizbon Stratejisi’nin hayata geçirilmesinde en önemli itici gücü oluşturmaktadır. ANA HEDEFLERİ: Avrupa yükseköğretimini yeniden yapılandırmak, Avrupa topluluğunun ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarına uygun Avrupa Yükseköğretim Alanı’nı oluşturmak, Yükseköğretim sistemlerini birbiri ile uyumlu, kolay anlaşılır ve ulusal ve uluslararası bir çerçevede tanınır duruma getirmek, Yükseköğretim kurumları arasında işbirliğini, hareketliliği ve mezunların istihdam edilebilirliğini arttırmak Yaşam Boyu Öğrenmeyi Desteklemek BOLONYA SÜRECİ

4 BOLOGNA SÜRECİ YAYILIM  Bologna Deklarasyonu, 1999 (29 ülke)  Prag, 2001 (33 ülke, Türkiye’nin katılımı)  Berlin, 2003 (40 ülke)  Bergen, 2005 (45 ülke)  Londra, 2007 (46 ülke)  Leuven, 2009  Budapeşte-Viyana, 2010 (47 ülke)  Bükreş, 2012  Erivan, 2015 (48 ülke)   Fransa, 2018 

5

Bolgna Süreci, son 16 yılda, dünyadaki yükseköğretimin en hızlı ve en kapsamlı yeniden yapılanmasını beraberinde getirmiştir. Bu süreç, Avrupa dışındaki ülkeler tarafından da yakından takip edilmekte, bu ülkelerin yükseköğretim sistemlerini etkilemekte ve yeniden yapılanmalarına bir vizyon ve çerçeve oluşturmaktadır. BOLOGNA SÜRECİ KÜRESEL YAYILIM

7 BOLOGNA SÜRECİ İŞLEYİŞ  Avrupa Düzeyinde o Bakanlar Konferansı (2-3 yılda bir kez toplanır) o Bologna İzleme Grubu (BFUG) (Üye ülkeler, Avrupa Komisyonu, Danışma Üyeleri (ESU, EUA, vb.) o BFUG Yürütme Kurulu o Bologna Sekreteryası o Bologna Seminerleri o BFUG Çalışma Grupları ve Networkler ( : 9 Çalışma Grubu/Network) Yapısal Reformlar Raporlama (Stocktaking) Ulusal Yeterlilikler Çerçeveleri Sosyal Boyut ve Yaşam Boyu Öğrenme Önceki Öğrenmelerin Tanınması, Hareketlilik ve Uluslararasılaşma.....  Ülkeler Düzeyinde: Yükseköğretimden sorumlu bakanlıklar/kurumlar, öğrenci birlikleri, kalite güvencesi, vb. kuruluşlar Türkiye’de: YÖK, Ulusal Ajans ve Bologna Uzmanları Türkiye Ulusal Takımı: ( , , , , , Dönem Projeleri)  Kurumlar Düzeyinde: Yükseköğretim Kurumları, kalite güvencesi kuruluşları, paydaşlar

8 BOLOGNA SÜRECİ SORBON’DAN BÜKREŞ’E ÇALIŞMA KONULARI Kaynak: Bologna Proccess Implementation Report, 2015 Akademik yeterliliklerin otomatik tanınmasının sağlanması UYÇ’lerini oluşturmayan ülkeler için yeni bir yol haritasının belirlenmesi Yükseköğretime erişimi ve tamamlama oranlarının arttırmasına yönelik politikaların güçlendirilmesi İşverenler ile işbirliği içerisinde mezunların istihdam, yaşam boyu öğrenme ve girişimcilik becerilerinin iyileştirmesi EQAR’a kayıtlı kalite güvencesi kuruluşlarını AYA içerisinde faaliyetlerine izin verilmesi Küresel yayılım ve işbirliği stratejisinin gözden geçirilmesi ve iyileştirilmesi Bologna uygulama araçlarının öğrenme çıktılarını temel almasının sağlanması

9 9 DERECE SİSTEMİMÜKEMMEL (4.67) ÇOK İYİ (4.33) ÇOK İYİ (4.66) 2/3’lü Sistemi Uygulama DüzeyiMÜKEMMEL (5) 1 den 2’ ye GeçişÇOK İYİ (4)MÜKEMMEL (5) İkili Sistemdeki Öğrenci OranıMÜKEMMEL (5)-- Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi Uygulama Düzeyi-İYİ (3) ÇOK İYİ (4) KALİTE GÜVENCESİORTA (2.00)ÇOK İYİ (4.00) ORTA (1.66) AYA ile uyumlu Ulusal Kalite Sistemi Uygulama DüzeyiORTA (2)MÜKEMMEL (5)-- Dış Kalite Güvence Sistemi Gelişme DüzeyiORTA (2)ÇOK İYİ (4)İYİ (3) Öğrencilerin Katılım DüzeyiORTA (2)ÇOK İYİ (4)MÜKEMMEL (5)ZAYIF (1) Uluslararası Katılım DüzeyiORTA (2)İYİ (3)ÇOK İYİ (4)ZAYIF (1) DİPLOMA VE ÖĞRENİM SÜRELERİNİN DENKLİĞİÇOK İYİ (3.67)ÇOK İYİ (4.33)ÇOK İYİ (4.00)İYİ (3.00) Diploma Eki Uygulama DüzeyiÇOK İYİ (4) İYİ (3) Lizbon Tanınma KonvansiyonuİYİ (3)ÇOK İYİ (4)MÜKEMMEL (5)- ECTS Uygulama DüzeyiÇOK İYİ (4)MÜKEMMEL (5)İYİ (3) YAŞAM BOYU ÖĞRENMEİYİ (3.00)ZAYIF (1.00) Önceki Öğrenimin Tanınması-İYİ (3)ZAYIF (1) ORTAK DERECELERMÜKEMMEL (5.00)-- Ortak Derecelerin Oluşturulması ve Tanınması-MÜKEMMEL (5)-- GENELİYİ (3,30)ÇOK İYİ (4.16)ÇOK İYİ (3,80)İYİ (2.88) BERGEN 2005 LONDRA 2007 Bologna Süreci Değerlendirme Raporlarında Türkiye’nin Durumu LEUVEN 2009 BÜKREŞ 2012

1. Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi: 2/3 seviyeli (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) yükseköğretim sistemi Seviyeler arası geçiş Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi

Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi: 2/3 seviyeli (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) yükseköğretim sistemi Seviyeler arası geçiş Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi

Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi: 2/3 seviyeli (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) yükseköğretim sistemi Seviyeler arası geçiş Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi

Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi: 2/3 seviyeli (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) yükseköğretim sistemi Seviyeler arası geçiş Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi

Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi: 2/3 seviyeli (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) yükseköğretim sistemi Seviyeler arası geçiş Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi

Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi: 2/3 seviyeli (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) yükseköğretim sistemi Seviyeler arası geçiş Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi 1.Süreci başlatmak için karar alınması 2.Çalışma takviminin oluşturulması 3.Sürecin organizasyonu 4.Çerçevenin tasarımı 5.Paydaşlardan görüş alınması 6.Çerçevenin onaylanması 7.İdari organizasyon 8.Çerçevenin yükseköğretim kurumları/programları düzeyinde uygulanması 9.Yeterliliklerin TYYÇ’ye dahil edilmesi (Kalite Güvencesi) 10.Çerçevenin Avrupa Üst Yeterlilik Çerçeveleri ile uyumluluğunun belgelendirilmesi 11.TYYÇ Web sitesinin oluşturulması ve yayınlanması

2. Kalite güvencesi Dış Kalite Güvence Sisteminin gelişim düzeyi Öğrenci Katılımı Uluslararası Katılım

2. Kalite güvencesi Dış Kalite Güvence Sisteminin gelişim düzeyi Öğrenci Katılımı Uluslararası Katılım

2. Kalite güvencesi Dış Kalite Güvence Sisteminin gelişim düzeyi Öğrenci Katılımı Uluslararası Katılım

3. Diplomaların ve Öğrenim Sürelerinin Tanınması Diploma Eki Uygulama Düzeyi AKTS Uygulama Düzeyi Yeterliliklerin Tanınması (Lisbon Tanınma Konvensiyonu)

3. Diplomaların ve Öğrenim Sürelerinin Tanınması Diploma Eki Uygulama Düzeyi AKTS Uygulama Düzeyi Yeterliliklerin Tanınması (Lisbon Tanınma Konvensiyonu)

3. Diplomaların ve Öğrenim Sürelerinin Tanınması Diploma Eki Uygulama Düzeyi AKTS Uygulama Düzeyi Yeterliliklerin Tanınması (Lisbon Tanınma Konvensiyonu)

1.Başvuran eşit değerlendirilme hakkına sahiptir. 2.Önemli bir farklılık yok ise tanınma gerçekleşir. 3.Düzenlemeler tanınma süreçlerinin program içeriğinden daha çok öğrenme çıktılarının kıyaslanmasını teşvik eder. 4.Denklik verilmemesi durumunda ilgili otorite önemli olan farklılıkları kanıtlar. 5.Başvuran itiraz hakkına sahiptir. 3. Diplomaların ve Öğrenim Sürelerinin Tanınması Diploma Eki Uygulama Düzeyi AKTS Uygulama Düzeyi Yeterliliklerin Tanınması (Lisbon Tanınma Konvansiyonu) √ √ √ √ _

4. Yaşam Boyu Öğrenme Önceki öğrenimin tanınması

24 Teşekkür ederim. “…..implementation of the structural reforms is uneven and the tools are sometimes used incorrectly or in bureaucratic and superficial ways. Continuing improvement of our higher education systems and greater involvement of academic communities are necessary to achieve the full potential of the EHEA. We are committed to completing the work, and recognize the need to give new impetus to our cooperation.” “….yapılsal reformların uygulanması farklılıklar göstermektedir ve bazen araçlar yanlış, bürokratik veya yapay olarak kullanılmaktadır.. AYA ‘nın hedeflerine ulaşması için yükseköğretim sistemlerimizdeki gelişmelerin devam etmesi ve daha fazla oranda akademik kesimlerin katılımı zorunludur. Bizler, bu çalışmaları tamamlamayı taahhüt ediyor ve işbirliğimize yeni bir ivme kazandırma ihtiyacı olduğunu görüyoruz. Yeravan Communiqué, 2015