TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
Semptom Alt Boyutu Puanı Yaşam Kalitesi Puan Ortalaması
HEMŞİRELERİN HASTA HAKLARI KONUSUNDA BİLGİ DÜZEYİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BİR ÖRNEK UYGULAMA Mahperi KAVAK.
NEDEN TIP FAKÜLTESİ. Derya SEZEN. , Aysun KELEŞOĞLU. , Emine KARAHAN
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
THY Uygulaması Araştırması
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNETTEN YARARLANMALARINA İLİŞKİN ANNE-BABA TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN.
BEDEN EĞİTİMİ ÖDEVİ DOPİNG.
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Uygulama I.
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
Adem Göleç Doç.Dr. Katılımcılar: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Senato Üyeleri 2015 KTMÜ ÖSYM Sınavı Aday Değerlendirme Anketi Sonuçları.
TÜRK HALK OYUNLARINDA ANTRENMAN
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
TÜRKİYEDE VETERAN MASA TENİSİNİN GELİŞİMİ
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜSÜNDE EĞİTİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL AFET BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Uğur YAYLA, Nurçin KÜÇÜK KENT, Ünal YAPRAK,
Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi Acil Servisine İş Kazası Nedeniyle Başvuran Kazazedelerin Sosyodemografik Özellikleri, İş Kazası Nedenleri, Oluşum.
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Yabancı Türlere Ait Gözlem Formu
Hatice Şimşek Keskin***
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Uygulama I.
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Tıp Fakültesi UYGULAMA 2
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ** Şakir TÜFEKÇİ*** *İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu **Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi *** Malatya Gençlik Hizmetleri ve Spor il Müdürlüğü

GİRİŞ Çağlar boyu sporun amacının, daha hızlıyı, daha yükseği, daha güçlüyü, elde etmek olduğu düşünülmektedir. Tarihin her döneminde de insanlar güç verimini yapay olarak arttırmak için değişik yöntem ve maddeleri aramışlar, ortaya çıkan zararlarını da düşünmeden doping maddelerini kullanmışlardır (1).

Doping; sporcu ya da oyuncuların yarışma sırasında veya oyuna hazırlanırken spor ahlâkına yakışmayacak şekilde performanslarını yapay olarak artıracak ve sporcunun fiziksel ve psikolojik sağlığına zarar verecek madde veya başka olası yöntemleri kullanmasıdır (2,3).

Dünya Anti-Doping Ajansı’nın (WADA) tanımına göre ise doping, bir sporcunun vücuduna ait örnekte; sportif performansı arttırma potansiyeli bulunan veya sağlığı gereksiz yere tehdit eden, yada spor ruhuna aykırı olan bir madde veya yöntemin bulunması, veya kullanılması, veya kullanıldığına dair bir kanıtın bulunmasıdır (4).

AMAÇ   Bu araştırma triatlon sporcularının, sporda dopingin kullanım nedenleriyle ilgili görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.

YÖNTEM Tanımlayıcı türdeki araştırma, Türkiye Tiratlon Federasyonu’nun faaliyet programında yer alan Taşucu Triatlonu ve İstanbul Salcano Triatlon Serisine katılan 189 sporcudan anket uygulamayı kabul eden 92 kişi ile yürütülmüştür.

Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile ilgili literatür (Demir 2012, Dinçer 2010) taranarak oluşturulan ve sporda doping kullanımının tercih edilme nedenleriyle ilgili 8 ifadenin yer aldığı anket formu kullanılmıştır. Anket formumuzdaki soruların Cronbach alfa değeri 0,81 olarak belirlenmiştir. Veriler sayı, yüzde ve ortalama olarak verilmiş, analizde ki kare testi kullanılmıştır.

BULGULAR Bu bölümde araştırma verilerinden elde edilen bulgular sayı ve yüzde tablosu, istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösteren bulgular ise ki kare tablosu şeklinde ifade edilmiştir.

BULGULAR Tablo 1. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin dağılımı Katılıyorum Katılmıyorum Sayı % Sporcu daha yüksek performans elde etmek için doping kullanır 53 57.6 39 42.4 Sporcu kaybetme korkusunu yenmek için doping kullanır 52 56.5 40 43.5 Sporcu aşırı kazanma isteği nedeniyle doping kullanır 65 70.7 27 29.3 Sporcu sosyal statü sağlamak ve bu statüyü korumak için doping kullanır 48 52.2 44 47.8

Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin dağılımına bakıldığında; “sporcu daha yüksek performans elde etmek için doping kullanır” ifadesine sporcuların %57.6’sı, “sporcu kaybetme korkusunu yenmek için doping kullanır” ifadesine sporcuların %56.5’i, sporcu aşırı kazanma isteği nedeniyle doping kullanır” ifadesine %70.7’si, sporcu sosyal statü sağlamak ve bu statüyü korumak için doping kullanır” ifadesine %52.2’si katılıyorum cevabını vermiştir (Tablo 1).

Tablo 2. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin dağılımı Katılıyorum Katılmıyorum Sayı % Sporcu heyecanını yatıştırmak için doping kullanır 14 15.2 78 84.8 Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır 45 48.9 47 51.1 Sporcu iyi bir yaşam standardına sahip olmak için doping kullanır 28 30.4 64 69.6 Sporcu kulüp desteğini alabilmek için doping kullanır 37 40.2 55 59.8

“Sporcu heyecanını yatıştırmak için doping kullanır” ifadesine %84 “Sporcu heyecanını yatıştırmak için doping kullanır” ifadesine %84.8’i, “Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır” ifadesine %51.1’i, “sporcu iyi bir yaşam standardına sahip olmak için doping kullanır” ifadesine %69.6’sı, “sporcu kulüp desteğini alabilmek için doping kullanır ” ifadesine %59.8’i katılmıyorum cevabını vermiştir (Tablo 2).

Tablo 3. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin cinsiyete göre dağılımı   Kadın Erkek Toplam N % X² P Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır 11.484 0.001* Katılıyorum 5 20.0 40 59.7 45 48.9 Katılmıyorum 20 80.0 27 40.3 47 51.1 Sporcuların verdikleri cevaplar cinsiyete göre incelendiğinde “sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır” ifadesine “katılmıyorum” cevabını verenlerin çoğunluğu ( %80.0) bayan sporcudur ve fark anlamlıdır (p<0.05, Tablo 3). Dopingin kullanım nedenleriyle ilgili diğer ifadelere verilen cevaplar cinsiyete göre benzer dağılım göstermiştir (p>0.05).

Tablo 4. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin eğitim düzeyine göre dağılımı (I)     Eğitim Düzeyi  Toplam X² p Orta-Lise öğr. Üniversite öğr. Üniversite mezunu N % Sporcu daha yüksek performans elde etmek için doping kullanır 14.147    0.001 Katılıyorum 11 32.4 12 75.0 30 71.4 53 57.6 Katılmıyorum 23 67.6 4 25.0 28.6 39 42.4 Sporcu kaybetme korkusunu yenmek için doping kullanır 10.216 0.006 35.3 28 66.7 52 56.5 22 64.7 14 33.3 40 43.5 Sporcu aşırı kazanma isteği nedeniyle doping kullanır 18.331   0.000 15 44.1 87.5 36 85.7 65 70.7 19 55.9 2 12.5 6 14.3 27 29.3 34 37.0 16 17.4 42 45.7 92 100.0

Tablo 4 incelendiğinde; ‘Sporcu daha yüksek performans elde etmek için doping kullanır’’, ‘Sporcu kaybetme korkusunu yenmek için doping kullanır’’ ve ‘Sporcu aşırı kazanma isteği nedeniyle doping kullanır’’ ifadelerine ‘katılmıyorum’ cevabını veren sporcuların çoğunluğunu ortaokul-lise öğrencisidir (p<0.05).

Tablo 5. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin eğitim düzeyine göre dağılımı (II)    Eğitim Düzeyi  Toplam X² p Orta-lise öğr. Üniversite öğr. Üniv. mezunu N % Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır 18.075    0.000 Katılıyorum 7 20.6 9 56.3 29 69.0 45 48.9 Katılmıyorum 27 79.4 43.8 13 31.0 47 51.1 Sporcu sosyal statü sağlamak ve bu statüyü korumak için doping kullanır 21.596 11 68.8 30 71.4 48 52.2 5 31.3 12 28.6 44 47.8 34 37.0 16 17.4 42 45.7 92 100.0

Tablo 5 incelendiğinde ‘Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır’ ve ‘Sporcu sosyal statü sağlamak ve bu statüyü korumak için doping kullanır’ ifadelerine ‘katılmıyorum’ cevabını veren sporcuların çoğunluğu ortaokul-lise öğrencisidir (p<0.05).

Tablo 6. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin eğitim düzeyine göre dağılımı (III)    Eğitim Düzeyi Toplam X² p Orta-lise öğr. Üniversite öğr. Üniversite mezunu N % Sporcu iyi bir yaşam standardına sahip olmak için doping kullanır 11.679 0.003 Katılıyorum 4 11.8 25.0 20 47.6 28 30.4 Katılmıyorum 30 88.2 12 75.0 22 52.4 64 69.6 Sporcu kulüp desteğini alabilmek için doping kullanır 8 50.0 25 59.5 37 40.2 18.596 0.000 17 40.5 55 59.8 34 37.0 16 17.4 42 45.7 92 100.0

Tablo 6’ya bakıldığında ‘Sporcu iyi bir yaşam standardına sahip olmak için doping kullanır’ ve ‘Sporcu kulüp desteğini alabilmek için doping kullanır ifadelerine ‘katılmıyorum’ cevabını veren sporcuların büyük çoğunluğu ortaokul-lise öğrencilerinden oluşmaktadır (p<0.05).

Tablo 7. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin spor yaşına göre dağılımı (I)    Spor Yaşı  X² p 1-5 yıl 6 yıl ve üzeri Toplam* N % Sporcu daha yüksek performans elde etmek için doping kullanır 7.016 0.008  Katılıyorum 19 43.2 21 75.0 40 55.6 Katılmıyorum 25 56.8 7 25.0 32 44.4 Sporcu kaybetme korkusunu yenmek için doping kullanır 6.092 0.014  20 45.5 41 56.9 24 54.5 31 43.1 Sporcu aşırı kazanma isteği nedeniyle doping kullanır 11.836 0.001 26 92.9 50 69.4 2 7.1 22 30.6 Toplam 44 61.1 28 38.9 72 100.0 *Cevap vermeyenler değerlendirmeye alınmamıştır.

Tablo 7 incelendiğinde ‘Sporcu daha yüksek performans elde etmek için doping kullanır’, ‘Sporcu kaybetme korkusunu yenmek için doping kullanır’ ve ‘Sporcu aşırı kazanma isteği nedeniyle doping kullanır’ ifadelerine ‘ katılıyorum’ cevabını veren sporcuların çoğunluğunun spor yaşı 6 yıl ve üzerindedir (p<0.05).

Tablo 8. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin spor yaşına göre dağılımı (II)    Spor Yaşı  Toplam* X² p 1-5 yıl 6 yıl ve üzeri N % Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır 12.090 0.001 Katılıyorum 13 29.5 20 71.4 33 45.8 Katılmıyorum 31 70.5 8 28.6 39 54.2 Sporcu sosyal statü sağlamak ve bu statüyü korumak için doping kullanır 10.772 14 31.8 34 47.2 30 68.2 38 52.8 Toplam 44 61.1 28 38.9 72 100.0 *Cevap vermeyenler değerlendirmeye alınmamıştır.

Tablo 8 incelendiğinde ‘Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır’ ve ‘Sporcu sosyal statü sağlamak ve bu statüyü korumak için doping kullanır’ ifadelerine ‘katılıyorum’ cevabını veren sporcuların çoğunluğunun spor yaşı 6 yıl üzerindedir (p<0.05).

Tablo 9. Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin spor yaşına göre dağılımı (III)    Spor Yaşı 1-5 yıl 6 yıl ve üzeri Toplam* N % X² p Sporcu iyi bir yaşam standardına sahip olmak için doping kullanır 6.397 0.011 Katılıyorum 7 15.9 12 42.9 19 26.4 Katılmıyorum 37 84.1 16 57.1 53 73.6 Sporcu kulüp desteğini alabilmek için doping kullanır 8.785 0.003 10 22.7 26 36.1 34 77.3 46 63.9 Toplam 44 61.1 28 38.9 72 100.0 *Cevap vermeyenler değerlendirmeye alınmamıştır.

Tablo 9 incelendiğinde ‘Sporcu iyi bir yaşam standardına sahip olmak için doping kullanır’ ve ‘Sporcu kulüp desteğini alabilmek için doping kullanır’ ifadelerine ‘katılmıyorum’ cevabını veren sporcuların çoğunluğunun spor yaşı 5 ve daha azdır (p<0.05).

SONUÇ Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşlerinin dağılımına bakıldığında; “sporcu daha yüksek performans elde etmek için doping kullanır” “sporcu kaybetme korkusunu yenmek için doping kullanır” ‘sporcu aşırı kazanma isteği nedeniyle doping kullanır” ‘ sporcu sosyal statü sağlamak ve bu statüyü korumak için doping kullanır” ifadesine sporcuların yarıdan fazlası ‘katılıyorum’ cevabını vermiştir (Tablo 1).

“Sporcu heyecanını yatıştırmak için doping kullanır” “Sporcu cazip olan maddi teşvikler nedeniyle doping kullanır” “sporcu iyi bir yaşam standardına sahip olmak için doping kullanır” “sporcu kulüp desteğini alabilmek için doping kullanır ifadelerine sporcuların çoğunluğu ‘katılmıyorum’ cevabını vermiştir (Tablo 2).

Sonuç olarak; Sporcuların dopingin tercih edilme nedenleriyle ilgili görüşleri demografik değişkenlere göre incelendiğinde cinsiyet, eğitim düzeyi ve spor yaşına göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

KAYNAKLAR Demir A. Türkiye’de durgun su kano ve akarsu kano antrenörlerinin sporda dopingle ilgili düşünce ve bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yükseklisans tezi. Harran Üniversitesi sağlık Bilimleri Enstitüsü.2012. https://tr.wikipedia.org/wiki/Doping http://www.biltek.tubitak.gov.tr/bdergi/yildiztakimi/pdf/eylul08/YTEylul08.pdf Işık S. Gelişim Çağındaki Basketbolcularda Doping Kullanımı Eğilimi ve Bilgi Düzeyinin İncelenmesi. Yükseklisans tezi. Çanakkele Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.2015.