Ticaret Meslek Lisesi Rehberlik Servisinin Hazırlamış olduğu “Aile İçi İletişim ve Çocuk Yetiştirilmesinde Ailenin Rolü” konulu seminere HOŞGELDİNİZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Advertisements

AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI SEMİNERİNE
HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
Yaşar DUMAN Yaşar DUMAN.
EĞİTİMDE OKUL VELİ İŞBİRLİĞİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE BABA TUTUMLARI.
Aile Eğitimi Etkinlikleri
SEMİNERİN TEMEL FELSEFESİ
GELİŞİM PİSKOLOJİSİ.
En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir
EĞİTİMDE OKUL VELİ İŞBİRLİĞİ
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
ANNE-BABA TUTUMLARI VE ÇOCUĞUN KiŞiLiK GELiŞiMiNE ETKiLERi
26 HOŞGELDİNİZ BAŞARIYA GÖTÜREN AİLE ORTAMININ OLUŞTURULMASI
HOŞGELDİNİZ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
TAHİRİNİ DURAN DUDU GÜMÜŞ İLKOKULU VE ORTAOKULU YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
“ OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ ” KONULU SEMİNERİMİZE HEPİNİZ
HOŞGELDİNİZ DEĞERLİ VELİLERİMİZ.
Eğer bir çocuk kınanarak yaşarsa suçlamayı öğrenir.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
KARATAY DR.SEDAT YÜKSEL İLKOKULU
Okul Başarısını Arttırmada Aileye Düşen Görevler
HOŞGELDİNİZ ELİF BAŞLARLI Rehber Öğretmen Genç Osman Ortaokulu
YAHYA KEMAL İLKÖĞRETİM OKULU
AİLE TUTUMLARININ ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERI
‘Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı ’ adlı seminere HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUĞUN BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Okulunuzun Fotoğrafını ekleyiniz.
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
ANA BABA OKULU SEMİNERİNE
OMÜ VAKFI ÖZEL ORTAOKULU 5. SINIFLAR VELİ SEMİNERİ
‘Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı ’ adlı seminere.
4 HOŞ GELDİNİZ 4 HUN Bİ HEYR HATİNİ 4 EHLEN VESSEHLEN BİKUM.
“Aile İçi İletişim ve Çocuk Yetiştirilmesinde Ailenin Rolü”
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
REHBERLİK SERVİSİ Kübra KARAKALE. “ REHBERLİK SERVİSİ ” NEDİR? Rehberlik servisinde öğrencilerimize çalışmalar ve etkinlikler yapılır. Öğrencilerin gelişim.
‘Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü’ konulu seminerimize HOŞGELDİNİZ
© Hayat Rehberiniz SEMİNERİMİ ZE HOŞ GELDİNİZ…
‘Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı ’ adlı seminere ZEYNEP AYDOĞAN Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
ANA BABA OKULU SEMİNERİ.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL AİLE İŞ BİRLİĞİ TANIM-KAPSAM-ÖNEM.
HAZIRLAYAN: CANAN MAÇAN BALİBEY İLKÖĞRETİM OKULU
‘Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı ’ adlı seminere HOŞGELDİNİZ.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
SAVUR ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

Ticaret Meslek Lisesi Rehberlik Servisinin Hazırlamış olduğu “Aile İçi İletişim ve Çocuk Yetiştirilmesinde Ailenin Rolü” konulu seminere HOŞGELDİNİZ

Bugün Nelerden Bahsedeceğiz? Eğitimde Ailenin Rolünün Önemi Okul veli işbirliği Çocukla Sağlıklı İletişim Aile Tutumları Aile Ortamı

EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Siz velilerimiz çocukların başarısında okul kadar hatta daha da önemli bir etkiye sahipsiniz.

Çocuğunuzun ders başarısını etkileyen en önemli etkenlerden birisi aile ortamı ve tutumdur Aile ne kadar sağlıklı ve bilinçli ise çocukların başarı düzeyleri o kadar yükseliyor.

Araştırma sonuçları: Ülkemizde yapılan bir araştırma ders başarısı düşük 7-17 yaş grubu çocukların yarısının anne baba ilişkilerinin kötü olduğu,

Yarısından fazlasının ise babalarının kendilerine vakit ayıramayacak kadar meşgul oldukları görülmüştür.

AİLE BİR TAKIMDIR BAŞARIYI KAZANMADA HER ZAMAN TAKIM RUHU ESASTIR

“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR “ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR! O, SİZİN EVİNİZDE YAŞIYOR.” D.Cüceloğlu

Okul- Veli İşbirliği/okulla iletişim

Çocuğunuzun okul hayatına ilgili ve özverili olun. Öğretmenleri ile dialog halinde olun. Çocuğunuzun özel durumları varsa bunlar hakkında mutlaka öğretmeni bilgilendirin. Bunu yaparken dialog hatalarından kaçının. Dersleri bölerek sınıfa girmek, En basit konularda bile sürekli telefonla aramak vb.

olumsuz eleştirileri onun yanında yapmayın. Çocuğunuzu okula karşı negatif etkileyecek, okulla,öğretmeniyle ve okumakla ilgili olumsuz eleştirileri onun yanında yapmayın.

Çocuğunuza uygun bir çalışma ortamı hazırlayın. Çocuğunuzun evde rahat çalışabilmesi için bir oda yada bir köşeye ihtiyacı vardır. Çalışma ortamında dikkat dağıtıcı şeyler (Televizyon, yoğun ses, müzik gibi) olmamalıdır.

OKUL BAŞARISIZLIĞI : Çocuğun ya da gencin, bir eğitim öğretim döneminden daha uzun süre ile hemen her dersten, gelişim düzeyinin ve yeteneklerinin altında başarı göstermesi ve bu başarısızlığı bir türlü telafi edememesi durumudur.

Okul Başarısızlığının Nedenleri Ailenin eğitim hataları; anne baba tutumları arasındaki kararsızlık. Aşırı kısıtlılığa yol açan anne baba davranışları nedeniyle çocukta kendine güven duygusunun oluşmaması. Anne babanın çocuğa yeterli zamanı ayırmaması. Çocuğun sorumluluk almaya ve başladığı işi bitirmeye alışmaması. Aile içi şiddet Kardeşler arasında ayrım yapılması

Okul Başarısızlığının Nedenleri Televizyon, bilgisayar gibi etkinliklerin kullanımına sınırlama getirilmemesi Sportif faaliyetlerin, müzik dinleme, resim yapma gibi etkinliklerin kısıtlanması, gereksiz görülmesi. Anne baba arasında sağlıklı bir iletişimin olmaması, Çocuğun ihmal edilmesi ve istismarı Anne babanın kaygı düzeylerinin yüksek olması Çocuk üzerine aşırı beklentiler Anne babanın okula karşı tutumu

BAŞARININ YAŞA GÖRE ANLAMI 4 yaşınızdayken başarının anlamı …………. Altınıza kaçırmamaktır. 12 yaşınızdayken başarının anlamı …….... Kalabalık bir arkadaş grubuna sahip olmaktır. 20 yaşınızdayken başarının anlamı ……….. Çalışacak bir işinizin olmasıdır. 35 yaşınızdayken başarının anlamı…………. Zengin olmaktır. 60 yaşınızdayken başarının anlamı………… Torunlarınızla birlikte koşabilmek için sağlıklı bacaklara sahip olmaktır. 70 yaşınızdayken başarının anlamı………… Kalabalık bir arkadaş grubuna sahip olmaktır. 80 yaşınızdayken başarının anlamı………… Altınıza kaçırmamaktır.

ÇOCUĞUMUZUN OKUL BAŞARISI İÇİN NELER YAPMALIYIZ? Çocuğunuzun sağlık durumu ile yakından ilgileniniz. Çocuğunuzun temizliğine, kılık kıyafetine dikkat ediniz. Çocuğunuzu yemek yemeden, kahvaltı etmeden okula göndermeyiniz. Okulu ve öğretmenleri ile sıkı bir işbirliği kurunuz. Anne baba olarak tüm davranışlarınızla ona örnek olunuz.

MODEL OLMAK Güneşin yüzünü bulutların arasından gösterdiği bir Pazar günü, Mehmet Bey iki küçük kızını sinemaya götürmüş. Biletçiye dönerek; “Bilet kaç lira?” diye sormuş. Biletçi ; “6 yaşından büyükler 5 lira, 6 ve 6 yaşın altındakiler için ücretsiz. Çocuklarınız kaç yaşında?” diye sormuş. “Ayşe 5 Aylin de 7 yaşında. Sanırım size 10 lira vereceğim” demiş. Biletçi; “Beyefendi size miras falan mı kaldı? 5 lira kara geçebilirdiniz. Ben nereden bilecektim büyüğün 7 yaşında olduğunu ki?” demiş. Mehmet Bey “Dediğiniz doğru olabilir ancak çocuklarım kaç yaşında olduklarını biliyorlar” diye cevap vermiş. Artık Mehmet Bey’in çocuklarına dürüstlükle ilgili uzun nasihatler etmesine gerek kalmadı. MODEL OLUN, ÇOCUKLARINIZ SİZİN SÖYLEDİKLERİNİZİ DEĞİL YAPTIKLARINIZI YAPARLAR.

Çocuğunuzu iyi tanıyın, ondan yapamayacağı şeyler beklemeyiniz. Her isteğini yerine getirmemek veya isteklerini çok sınırlandırmamak. Çocuğunuza yeteri kadar harçlık veriniz. Harçlığını mümkünse aylık veya haftalık olarak veriniz. Çocuklarınızı başka çocuklarla ve kardeşleriyle kıyaslamayınız Çocuklarınızı korkutmayınız. Anne baba olarak değişik davranışlar göstermeyin, aynı şekilde davranın.

Çocuğunuzun okul yaşantısı ile ilgileniniz, anlattıklarını dinleyiniz. Çocuğunuzun okul dışındaki arkadaşlarını kontrol ediniz. Çocuğunuzun okul ve öğretmenleri hakkında şikayetleri olursa, onu dinledikten sonra öğretmenlerle görüşünüz.

Çocuğunuzun sınıf, şube ve okul numarasını bilin. Ders çalışırken çocuğunuzu ev işi, çarşı, pazar işi için kaldırmayınız. Çocuğunuzu sık sık eleştirmeyin, hele de bunu başkalarının yanında asla yapmayın.

Beğendiniz, takdir ettiğiniz taraflarını çocuğunuza söyleyin. Çocuklarınız arasında ayrım yapmayın, onları kıskandırmayın. Bilmediklerini çekinmeden öğretmenlerine sormaları gerektiğini anlatın. Çocuklarınızın yanında tartışma, kavga, münakaşa etmeyin. Sorunlarınızı çocuklarınızın yanında konuşmayınız.

Çocuğunuzun çeşitli sorunları için sınıf öğretmenine ve rehber öğretmenine başvurunuz, başvurmasını sağlayınız. Çocuğunuzun evde ders çalışmasını kontrol ediniz. Ancak sürekli şekilde “ders çalış” ikazı olumsuz etki yapmaktadır. Okula devam durumu ile yakında ilgileniniz. Aile ve evle ilgili konularda ve sorunlarda çocuğunuzun düşünce ve önerilerini alıp onunla konuşun.

Sağlıklı İletişim

Çocuğunuzla her konuda olduğu gibi okulla ilgili de sağlıklı iletişim kurun. Çocuğunuzla her konuda olduğu gibi okulla ilgili de sohbet edin. Konuşmak için fırsatlar oluşturun. ( Farkında olarak ya da olmayarak en çok yaptığımız şey budur çoğunlukla..)

Sağlıklı iletişim için iletişim engellerinden kaçının. 1. Emretme, Yönetme “Yapman gerekir…” “… Yapacaksın” “Yapmak zorundasın” Korku ya da aktif direnç yaratabilir; Söylenenlerin tersini “denemeye” davet edebilir; İsyankar davranışa ya da misillemeye yol açabilir.

2. Uyarma, Tehdit Etme (Gözdağı Verme) “… yapamazsın … olur” “Ya yaparsın, yoksa babana söylerim” Korku, boyun eğme yaratabilir; Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini “denemeye” yol açar; Gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir.

Sürekli öğüt vermek, “… Yapmalıydın” “Senin sorumluluğun” “… Şöyle yapmak gerekir” Zorunluluk ya da suçluluk duyguları yaratır; Çocuğun durumunu daha şiddetle savunmasına yol açabilir (“kim demiş”).

4.Yargılama, Eleştirme, Suçlama “Olgunca düşünmüyorsun…” “Sen zaten tembelsin…” Yetersizlik, aptallık, yanlış değerlendirme anlamı taşır; Çocuğun olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol açar; Genellikle çocuk yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılar (“ben kötüyüm!”) ya da karşılık verir (“siz de daha mükemmel değilsiniz”).

Genel olarak iletişim engellerini maddelendirirsek: 1-EMİR VERMEK, YÖNLENDİRMEK ( Kes şunu! ) 2-UYARMAK, GÖZDAĞI VERMEK ( Sus, yoksa! ) 3-AHLAK DERSİ VERMEK ( Senden daha iyisi beklenir ) 4-ÖĞÜT VERMEK, ÇÖZÜM VE ÖNERİ GETİRMEK ( Benim sana söylediklerimi yap ) 5-ÖĞRETMEK, NUTUK ÇEKMEK, MANTIKLI DÜŞÜNCELER ÖNERMEK 6-YARGILAMAK, ELEŞTİRMEK, SUÇLAMAK, AYNI DÜŞÜNCEDE OLMAMAK ( Olgun biri gibi düşünmüyorsun ) 7-ÖVMEK, AYNI DÜŞÜNCEDE OLMAK, OLUMLU DEĞERLENDİRMELER YAPMAK 8- AD TAKMAK, ALAY ETMEK 9- YORUMLAMAK, ANALİZ ETMEK, TANI KOYMAK 10-SORU SORMAK, SINAMAK, ÇAPRAZ SORGULAMAK 11-SÖZÜNDEN DÖNMEK, OYALAMAK, ALAY ETMEK, ŞAKACI DAVRANMAK, KONUYU SAPTIRMAK ( Çocuk gibi davranıyorsun)

Korkarım bu notların ardından ikinci dönem çok daha fazla çalışmak zorunda kalacaksın.Ama düşün, bu zor günlerin ardından güzel bir tatil yapacaksın İletişim engellerinden uzak durduğunuzda,çocuğunuzla aranızda güvenli ve sağlıklı bir iletişim temeli atmış olursunuz.

Anne Baba Tutumları

Olumsuz Aile Tutumları Aşırı Koruyucu Tutum Aşırı Baskıcı-Otoriter Tutum Aşırı Hoşgörülü-Tavizkar Tutum

Aşırı Koruyucu Tutum Bu ailelerde anne-babalar çocuğa gereğinden fazla özen gösterip onu denetim altında tutarlar. Çocuğun başına kötü şeyler gelir diye kendi başına bir şeyler yapmasına izin vermezler. Çocuğun tüm ihtiyaçları büyükleri tarafından karşılanmaya çalışılır.

AŞIRI KORUYUCU ANNE VE BABA TUTUMUNUN ÇOCUK ÜZERİNE ETKİLERİ Çocuğun aşırı bağımlı,ürkek,çekingen ve güvensiz bir kişilik geliştirmesine neden olur. Çocuğun hatalarının sonucunda yaşayarak öğrenmesine izin verilmez, sorumluluk duygusunun gelişmesi engellenir. Çocuk ileriki yaşamında karar almakta ve uygulamakta zorluk çekeceği gibi yaşama karşı içinde bir korku oluşturur. Çocuğun kişiliği olgunlaşamaz. İnatçı, istediğini tutturan, mantıksız kavgalar çıkaran,çabuk mutsuz olan bir çocuk ve ileride benzer niteliklere sahip bir yetişkin olur. Çevresindeki insanlarla iletişim kurmakta güçlük çeker.

Aşırı Baskıcı-Otoriter Tutum Otoriter tutumda çocukların kişilik özellikleri, ilgi ve gereksinimleri dikkate alınmamaktadır. Çocuğun istekleri bastırmaya çalışılır. Katı bir disiplin anlayışı vardır.Çocuğa açıklanmada kurallar konulur ve bu kurallara kesinlikle uyması istenir, bu konuda anne-baba asla tartışma kabul etmez.

AŞIRI BASKICI VE OTORİTER TUTUMUN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Çocuğun kendine güven duygusu oluşmaz. Yaratıcılık engellenir. Hata yapanlar mutlaka cezalandırılmalıdır görüşünü benimserler. Rutin ve sınırları belli olan iş ve meslekleri seçerler. En küçük bir hatada bile hoşgörüleri olmayabilir. Okul yaşamlarında fazla başarılı olamazlar. Anne-babalarının (veya bir otoritenin)olmadığı ortamlarda kendilerini boşlukta hissederler ve bir otorite bulma arayışı içine girerler.

Çocuğunuzun sınırlarını zorlamayın. Her çocuğun kapasitesi, yetenekleri, ilgileri, farklıdır. Çocuğunuzdan yapabileceklerinden fazlasını beklemek, onlara eğitim hayatları boyunca verebileceğiniz en büyük zarardır.

Çocuğunuza sürekli ve çok fazla “ders çalış” demeyin. Ölçülü miktarlarda yapılan “ders çalış” uyarısı ve takibi, çalışma ortamının da hazır olması çok daha fazla işe yarar. Diğer çocuklarla ders veya başka konularda kıyaslama içine girmeyin.

Başkalarıyla kıyaslanan çocuk sevilmediğini düşünür. Oysa çocuklarımız aileleri tarafından koşulsuz sevilmeye ihtiyaç duyarlar.

Dayak ve şiddetten kaçının. Saldırganlık çocukta ciddi olumsuz sonuçlar doğurur.

Aşırı hoşgörülü –Tavizkar tutum Denetimin düşük, tepkiselliğin yüksek olduğu bir tutumdur. Saldırgan tutumlar dahil çocuğun her tür davranışları hoşgörü ile karşılanır. Davranışlara sınır çekilmez ve yaptırım uygulanmaz. Anne babaların bu aşırı hoşgörülü tutumları çocuğun onlara hükmetmesine ve çok az saygı göstermesine neden olur.Toplumun kendilerine vermediği hakları kendisine veren çocuk içinde bulunduğu grubun veya okulun kurallarına uymada güçlük çeker.

İZİNVERİCİ (HOŞGÖRÜLÜ) TUTUMUN ÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Her istediğini yaptırmayı alışkanlık haline getirir. Kural tanımaz. Ev dışındaki kurallarla karşılaşınca hayal kırıklığına uğrar. Her istediği olmadığı için arkadaşlarına uyum sağlamakta güçlük çeker. Anne-babasına hükmeder ve onlara çok az saygı gösterir. Bencil ve şımarık olur. Başkaldırıcı olur ve toplum dışı davranışlar sergiler. Doyumsuz olur.

Çocuk için evde düzenli ve kuralların olduğu bir ortam gereklidir. Aşırı kural koymak da, fazlasıyla kuralsız olmak da çocuğa zarar verir. Çocuk için evde düzenli ve kuralların olduğu bir ortam gereklidir.

Günümüzde özellikle Televizyon ve bilgisayar konusunda seçici ve sınırlayıcı olun. Çok fazla televizyon ve bilgisayara maruz kalan çocuklarda davranış problemleri oluşmaktadır.

Olumlu Aile Tutumu Destekleyici Tutum Bu tutuma sahip anne babalar, çocuklarını herhangi bir karşılık beklemeden içten ve derinden bir duyguyla severler. Çocuklarının davranışlarını ilgi ve anlayışla izleyip , kendi ayakları üzerinde durabilecek şekilde yetiştirirler.

Çocuğunu kabul eden anne ve baba çocuğun ilgilerini göz önünde bulundurur ve onun yeteneklerini geliştirecek ortam hazırlar. Aileyi ilgilendiren kararlar alınırken çocuğunda fikri alınır.bu ailelerdeki genel görüş “çocukta bizimle yaşıyor ve alacağımız kararlarda onunda söz hakkı olmalıdır.”şeklindedir.

Çocuk sınırlar içerisinde özgürdür Çocuk sınırlar içerisinde özgürdür. Neyi,ne zaman ve ne şekilde yapacağını çok iyi bilir. Aile bireyleri arasında etkili bir iletişim söz konusudur.

Asıl önemli olan aranızdaki iletişimdir. Eğitim ve diplomadan daha önemli bir şey; çocuğunuzla aranızdaki sıcak iletişimin kaybolmamasıdır. Hayat boyu buna ihtiyacınız olacak.

ÇOCUK NEYİ ÖĞRENİR? EĞER BİR ÇOCUK KINANARAK YAŞARSA SUÇLAMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DÜŞMANCA DAVRANIŞLAR İÇİNDE YAŞARSA KAVGA ETMEYİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK ALAY EDİLEREK YAŞARSA SIKILGANLIĞI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK UTANÇ İÇİNDE YAŞARSA SUÇLULUK DUYMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DÜŞMANLIKLAR İÇİNDE BÜYÜRSE SALDIRGANLIĞI ÖĞRENİR.

EĞER BİR ÇOCUK HOŞGÖRÜYLE YAŞARSA SABIRLI OLMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK TEŞVİK EDİLEREK YAŞARSA ÖZGÜVENİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DEĞER VERİLEREK YAŞARSA SAYGI DUYMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK EŞİTLİK ORTAMINDA YAŞARSA ADALETİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK GÜVEN DUYGUSU İÇİNDE YAŞARSA İNANMAYI ÖĞRENİR.

ÇOCUK YAŞADIĞINI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK BEĞENİLEREK YAŞARSA KENDİSİNDEN HOŞLANMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DOSTLUK İÇİNDE YAŞARSA DÜNYADA SEVGİ ARAMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK SEVGİ İÇİNDE BÜYÜRSE GÜVENMEYİ ÖĞRENİR. ÇOCUK AİLENİN, AİLE DE TOPLUMUN ÜRÜNÜDÜR; ÇOCUK YAŞADIĞINI ÖĞRENİR.