GAZETECİLİK ARAŞTIRMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

MEDYA Medyayı Tanımak - Haber ve Unsurları -.
HABER YAZILARI.
NASIL SENDİKACILIK YAPMALIYIZ?.
BAŞKANDAN •BİLKA ‘nın amacı siyasi, ekonomik, sosyal, kültürel, fenni ve teknik konularda, her türlü araştırma metodunu kullanarak veri elde etmek ve.
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
MTO HALKLA İLİŞKİLERİN BASINLA İLİŞKİSİ
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Çalışanları -.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Sorularla Gerçeğe Çağrı Merkezi.
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
Etik Kültürün Geliştirilmesinde Sivil Toplumun Rolü
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Siyaset Bilimine Giriş
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
Yüce ATATÜRK, Ölümsüz emanetin TÜRKİYE CUMHURİYETİ ile ilgili hissettiklerimi ve düşündüklerimi, onun 83. yıldönümünde seninle paylaşmak, böylelikle.
MODERN YEREL YÖNETİM İÇİN LİDERLİK
Gaye bir köyde yaşardı. Onun keçileri vardı. Keçilerini çok severdi
*Öğrenmek * Çalışmak ve *Başarmak
ATATÜRK İLKELERİ.
İnternet Gazeteciliği ve Yeni Medya
TELEVİZYON GAZETECİLİĞİ VE SAĞLIK İLETİŞİMİ Esra Kazancıbaşı Öztekin.
ATATÜRK ve İLKELERİ Cumhuriyetçilik:
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ SOSYAL DEMOKRASİ VE ÜÇÜNCÜ YOL
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
KALKINMACI DEMOKRASİ Bu demokrasi modelinde, tüm halkın ve toplumun ortak bir şekilde kalkınması ve eşit haklara sahip olması benimsenmiştir. Basitçe,
DOKTOR DOKTOR NEDİR, NE İŞ YAPAR DOKTOR NASIL OLUNUR DOKTORUN MAAŞLARI
Doğruluk Dürüslük.
IV. DERS: Medyanın Toplumsal Konumu ve Medya ile İlişkiler HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ ÖĞR. GÖR. RECEP YILMAZ.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
AMAÇ BELİRLEME.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Gazetecilik Araştırmaları Utanıyorum Ama Gazeteciyim
OFF THE RECORD BİLGİ KULLANIMI
HABER: GAZETECİNİN ASIL ÜRÜNÜ. 1) 2) 3) Medya kurumları kullandıkları haberleri üç ana kaynaktan sağlar. Curran bu kaynakları; 1) haber ajansları, 2)
4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? TUĞBA EKŞİ GZT-3.
4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? DUYGUNAZ ULUSU GZT3. Gazetecilik: Gerekli mi Değil mi? Toplumbilimciler bu mesleğin “Yaşamsal gereksinimleri karşılamaya yönelik”
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Açık Veri Özgürlük için Basın Söz Gençlerde Projesi Demora Otel, Salı, Çankaya, 2015 Ankara Pinar Dag.
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İletişim Bilimine Giriş
HAZIRLAYANLAR MERVE ERDOĞAN SİMGE AKYILDIRIM
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
Danışmanlık Modelleri Alan Uzmanlığı Modeli Hasta-Doktor Modeli Süreç Yönelimli Danışmanlık Modelleri * Sistem Danışmanlığı *
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
ODTÜ İŞLETME Özel sektör ve kamu kuruluşlarının, değişen çevre koşullarına uyum göstererek, etkili, kârlı ve verimli bir şekilde yönetilmelerine.
METNİN KONUSU,ANA FİKRİ VE YARDIMCI FİKİRLERİ KONU:Bir yazıda,eserde ele alınan düşünce,olay veya duruma konu denir.
Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
10. Yılında Bologna Süreci Uygulamaları
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Demokrat Parti ( ) Dönemi Basını
. DERS.
TARIMDA ÖRGÜTLENME VE KOOPERATİFÇİLİK DERS NOTLARI
ULUSLARI İLİŞKİLER TEORİLERİ VE ÖRGÜTLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

GAZETECİLİK ARAŞTIRMALARI Erman YÜCE

Medya Kurumları ve Gazeteci

Dutton’a göre medya kurumları üç farklı yaklaşımla incelenir. Liberal çoğulcu yaklaşım Eleştirel yaklaşım Toplumsal eylem yaklaşımı

Gazeteciler medya kurumları içinde ne kadar özgür? Çalıştıkları kurumların gazetecinin üzerinde etkisi nedir? Türkiye ve Yunanistan’da gazetecilerle yapılan görüşmelerin ilk ortaya koyduğu şey gazetecinin çalıştığı örgüt içinde kendisini özgür hissetmediği ve büyük ölçüde sınırlanmış olduğudur.

Gazeteciler kendi ideolojik eğilimlerine hizmet eden kurumlarda çalışsalar bile toplumsal eylem yaklaşımı içinde birey ve kurumların, resmi otoriteyle çatışması pek belirgin bir özellik değildir. Gazeteci önce patronu sonrada genel yayın yönetmeniyle çatıştığı için o kurumda çalışamaz hale gelir.

Negrine göre medya örgütleri haber akışında: Hiyerarşi ve bürokrasiyi takip eder. Bakanlık, emniyet ve parlamento da daimi çalışanı vardır. Belli tarih ve olayları not ederler. Bazı alanlarda uzman muhabirler yetiştirir. Spor, ekonomi gibi…

Üç başlıkta Medya Kurumları ve Gazeteci Medya örgütü ve gazetecinin özgürlüğü Uzmanlaşma ve gazetecilerin özgürlüğü Editör bağımlılığı

Medya Örgütü ve Gazetecinin Özgürlüğü Kurum içerisinde günlük haber akışı hazırlanırken aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı iki yol takip edilir. Bir doğruyu söyleme mesleğidir gazetecilik. Gazeteci bir kuruma girdikten sonra çıkar gruplarına ve siyasilere yakınlığı ya da kurumun ideolojisi çerçevesinde şekil alır. YALAN

Türkiye’de göreve yeni başlayan muhabir (çaylak), adliyelerde çalışırken Yunanistan’da sokak röportajlarına gönderilirler ve çok nadir olarak bazı medya kuruluşları, deneyimli muhabirlerin yanına çaylakları asistan olarak verir. Spor, ekonomi, dış politika gibi uzmanlık alanlarında çalışmalar daha ziyade bir masa başında ve o alanın muhabirleri bir şefe bağlı çalışır. Yunanistan ve Türkiye’deki bariz fark ise Atina her yönüyle Yunanistan’ın haber merkeziyken Türkiye, Ankara temsilcisi adı altında güçlü yazarlarıyla güçlü bir büro kurar. Çünkü medya kuruluşları İstanbul’da gelişmişken siyasetin merkezi Ankara’dır.

Muhabir İstanbul’a haberi yollar. Ancak; Haberin %30-40 arasında yayınlanma şansı vardır. Başlığa müdahale edilebilir. Ters başlık atılabilir. Muhabir haberin özüne yabancılaşır. Kurumla aynı çizgide olsa bile yazıda “kontrol” sahibi olamaz.

Kuruluş küçüldükçe gazeteci özgürleşir!!! Sistem; “Benim doğrularımı yazdığın sürece varsın, yanlışlarımı yazarsan yoksun.” diyor. Kuruluş küçüldükçe gazeteci özgürleşir!!!

Bir Türk gazeteci: Gazetecinin hayatını kazanmak için yalnızca çalıştığı gazeteye bağımlı olmadığını bilmesinin çok önemli olduğunu vurguluyor. “Ancak böyle olunca kafandaki oto-sansürü azaltabilir, kafandaki sınırları genişletebilirsin. Ama yalnızca çalıştığın gazeteye bağımlı olduğunu hissedersen hem ekonomik hem de fikri açıdan köleleşiyorsun.”

Uzmanlaşma ve Gazetecilerin Özgürlüğü Modern zamanın getirisi uzman gazeteci barındırmayı zorunlu kılar. Uzmanlaşma sadece spor ve ekonomi de değil bunun dışındaki alt dallarda da gelişir. Uzman gazeteci kurum içinde kendini daha güçlü ve özerk hisseder. Bu özerklik haber olarak tanımlanacak olayı ilk seçimdeki kontrolüne dayanır. Uzmanlaşma, muhabiri editör karşısında bağımsızlaştırırken “kaynağı” bağımlı hale getirir.

Bu konuda son noktayı Yunanlı bir radyo muhabiri şöyle koyar: “Uzman olunca nasıl özgür olabilirsin ki? Yani, editörün senin ne yazdığını anlamayacak! Özgürleşme getireceği iddiasının temelinde yatan bu değil mi? Peki sorarım size; editörün anlamadığını okuyucu nasıl anlayacak? UZMAN YAZARLAR İÇİN UZMAN OKURLAR YOK Kİ!

Editör Bağımsızlığı Muhabirin bağımsızlığından söz edilebilir mi? İdeolojisi olmayan bir kurum var mıdır? Kurumlarda demokrasiden söz edilebilir mi? Evet demokrasinin (bir zamanlar) tartışmalı ülkesi Güney Kore’de söz edilebilir.

2013’de tirajı 200. 891 olan Hamyoreh Shinmun gazetesi (ülkede 8 2013’de tirajı 200.891 olan Hamyoreh Shinmun gazetesi (ülkede 8. sırada) hisse senetleri satışı yoluyla oluştuğundan geniş tabanlı sahiplik yapısıyla demokratik ve örgütsel işler. Deneyimli gazeteciler arasından tüm muhabirlerin oylarıyla seçilen genel yayın yönetmeni ve yardımcı muhabirler üst düzey iş yapar. O yüzden geniş kitlelere ulaşır.

Bir medya patronunun, parasını yatırdığı medya kuruluşunu kar getirecek bir işletme olarak görmesi son derece doğal. Hiçbir işveren işletmesinden kar beklediği için suçlanamaz. Ancak, bir medya kuruluşunun kar uğruna gazetecilik mesleğinin ilkelerine ters işler yapması, bir hastanenin daha fazla para için sağlık yerine hastalık dağıtması ile kıyaslanabilir.

Gazetecilik tarihi aslında bir editör bağımsızlığı tarihidir ve tarih baskıları kabul etmediği, gazetecilik çizgisinin dışına çıkmadığı için istifa eden gazetecilerle doludur. Ne yazık ki, son derece yaşamsal olan editör bağımsızlığı ilkesi dünyanın pek çok yerinde erozyona uğramıştır.

Bir Genel Yayın Yönetmeninin Teorisi: Kavak Teorisi Artık güçlü olana direnmenin modası geçmiştir. Güç karşısında eğilmekten başka yol yoktur, ama fırsat bulunca dikilmekte gerekir. Patron bastırınca eğilip onun taleplerini yerine getirmek, fırsat bulunca kendi isteğin doğrultusunda yazmaktır.

Kavak ağacı, rüzgarda biraz eğilip esintiyi geçiştirdiği, rüzgar kesilince de tekrar dikildiği için gazeteci kendini kavağa benzetmiştir ama bir gazeteci çınar gibi ulu (bilgi dolu) ve dimdik durmalıdır. Tuğba SAYGI 110506002 GZT-3