1 B İ LG İ ve TÜRLER İ B İ LG İ KURAMI _ fsml / s.gky Ekim 2007.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretim Programına Bakışları
Advertisements

Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
SIFATLAR.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖĞRENCİ MERKEZLİ ÖĞRENME HEDEFLİ EĞİTİM SİSTEMİ
BAŞARILI OLMAK İÇİN NELER YAPILMALI?
ÜNAL GÜLMEZ REHBERLİK SERVİSİ
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
Öğretim İlkeleri.
NLP ALGISAL DAVRANIŞ KONTROLÜ
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Tarafından yayınlanmaktadır. KOÇ İLKÖĞRETİM OKULU KOÇ İLKÖĞRETİM OKULU.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Çanakkale Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü www. canakkaleram
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
İDEALİZM NEDİR ?.
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Hazırlayan: Serkan Aslan
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
UĞUR DERSHANELERİ REHBERLİK BİRİMİ EYLÜL 2004
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
DERS: Sosyal Bilgiler ÜNTE: Uzaktaki Arkadaşlarım SINIF: 4/A
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
KONUŞMA ÖĞRENME ALANI.
TEŞEKKÜR EDERİM Cem Yurtsev
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri 1 VERİMLİ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ Hazırlayan ve sunan : Uzm.Psk.Dan. Yusuf URHAN.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
NOT TUTMA.
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
Anlatım Biçimleri 1.AçıklamaAçıklama 2.TartışmaTartışma 3.ÖykülemeÖyküleme 4.BetimlemeBetimleme.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
ANLATIMA HAZIRLIK.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
Ölçme ve Değerlendirme
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Selamlaşma Hikmet SIRMA.
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 1. DERS : TANIMLAR
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA, MOTİVASYON VE BAŞARILI OLMA
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL
Gözleme Dayalı Teknikler I
Sunum transkripti:

1 B İ LG İ ve TÜRLER İ B İ LG İ KURAMI _ fsml / s.gky Ekim 2007

2 Bilgi; algılama, işleme, değerlendirme, muhakeme sonucu zihinde üretilen, insanın dış dünyaya ilişkin algısını değiştiren, bir bilinmeyeni açıklayan anlam parçası (veya kümesi) olarak tanımlanabilir. algılama - zihin işleme - dış dünya değerlendirme - anlam kümesi muhakeme

3 İnsanın bilgi üretmesi dış dünyadan gözlem, deney, okuma veya dinleme yoluyla veriler toplaması ve bu verileri zihinde kodlayarak malumat sahibi olması ile başlar. Ancak dış dünyadan insana ulaşan verilerin sadece zihne depolanması bilgi değil, malumattır. İnsanın çeşitli kanallarla topladığı malumatın bilgi olabilmesi için o insana özgü bir biçime girmesi gerekir.

4 Budan dolayı kişi kendisine ulaşan bu ham maddeyi işleyebildiğinde, kendince anlamlandırıp düşünce sisteminin bir parçası haline getirebildiğinde bilgi üretmiş olur. Bu şekliyle bilgi üretme insanın duyu organları vasıtasıyla kendisine ulaşan verileri kendi zihin süzgecinden geçirip kendine özgü bir anlam yüklemesi demektir.

5 BİLGİ TÜRLERİ Buraya kadar bahsettiklerimizden günlük hayatta bilgi diye kabul ettiğimiz birçok şeyin aslında “bilgi” olmadığını çıkarabiliriz. Bilginin türlerini bir örnekle ortaya koymaya çalışalım: Helvanın nasıl yapıldığını gören bir kişinin bilgisi farklıdır. Helvayı bizzat yapan kişinin bilgisi daha da farklıdır. BİLGİ TÜRLERİ Buraya kadar bahsettiklerimizden günlük hayatta bilgi diye kabul ettiğimiz birçok şeyin aslında “bilgi” olmadığını çıkarabiliriz. Bilginin türlerini bir örnekle ortaya koymaya çalışalım: Helvanın nasıl yapıldığını gören bir kişinin bilgisi farklıdır. Helvayı bizzat yapan kişinin bilgisi daha da farklıdır.

6 Bu durumda sadece biri teori diğeri de uygulama diyemeyiz. Desek bile bir de bu helvanın tarifini hazırlayan kişi var. Tatlı kitabını okuyarak helva hakkında bilgi sahibi olan Cafer’in bilgisi helvayı hazırlayan Hasan Usta’nın bilgisi ve ilk orijinal helva tarifini yazan Abdürrezzak Efendinin bilgisi aynı tür bilgi değildir.

7 Türkçede bilginin yukarıda yaptığımız hiyerarşik sıralaması yaygın olarak kullanılmamaktadır. Bu gün kullanılmayan bu türleri İngilizcedeki karşılıkları ile ifade etmeğe çalışalım. Buna göre bilginin dört türü vardır:

8 1- Veri (data), 2- Enformasyon (information), 3- Bilgi (knowledge), 4- Hikmet(visdom)

9 Ne veri ne de enformasyon, kişinin bilgisi değildir bunlar başkalarının ürettikleri bilgilerdir. Kişinin kendi süzgecinden geçip kendine özgü bir biçim almadıkça bunlar sadece veridir, enformasyondur. Yukarıdaki tanımlamada bizim “malumat” dediğimiz bunlardır.

10 Daha çok veri veya daha çok enformasyon kişiyi bilgili yapmaz. Böyle bir durum eğer kişinin kendi bilgisini üretmesine yaramıyorsa “enformatik cehalet” veya “malumatfuruşluk” olarak tanımlanabilir.

11 Okuduğunuz bu satırlar sizin için bir veridir, enformasyondur. Sizin kendi bilginizi üretmeniz için bir hammaddedir. Sizin kendi bilginizi üretmeniz için bir hammaddedir. Sizin bilginiz olması için en alt düzeyde sizin cümlelerinizle ifade edilmesi gerekir.

12 Okuduklarınızdan sizin yeni çıkarımlarda bulunmanız, yeni sentezler meydana getirmeniz veya uyarlamalar yapmanız gerekir. Bir kitapta sınavda sorulan soruları doğru cevaplamış olmanız da sizi bilgili yapmaz.

13 Aynı şekilde bir kitabın sonunda gördüğünüz kaynakça da yazar için birer veri ve hammaddedir. Yazar o kaynaklardan okuduklarını kendince yoğurabildiğinde kendi bilgisini üretmiş olur.

14 REFERANS NOKTALARI Dış dünyadan insana ulaşan verilerin kişi tarafından işlenmesi gerekir demiştik. İnsanın dış dünyayı algılaması belirli kabullenmeler aracılığıyla olur. Bunların temelinde inanç, değer, yaşam biçimi, genetik özellikler, kültür ve ön bilgiler gelir.

15 Bular bizim referans (dayanak) noktalarımızı oluşturur. Bizim duyduklarımız, öğrendiklerimiz bu süzgeçlerden geçerek bir anlam kazanır. Bundan dolayı aynı filmi izleyen insanlar (aynı derste aynı öğretmeni dinleyen, aynı anda aynı TV deki haberleri, tartışmayı izleyen insanlar) aynı sonucu çıkarmazlar.

16 Sınıfa gelen öğrenci belli referans noktalarıyla gelir. Bu açıdan ilkokul 1. sınıf öğrencisi ile üniversite öğrencisi arasında bir fark yoktur. Ancak üniversite öğrencisi daha fazla referans noktası ile gelir.

17 “Referans noktası”nın tipik yansıması ile bir kasap ile bir çocuğun kuzuya bakışlarında ortaya çıkar. Kasap kuzuya baktığında ondan kaç kilogram et çıkacağını, çocuk ise kuzuyla oynamayı düşünür. ÖĞRENME VE ÖĞRETME,Yüksel ÖZDEN, Pegem A Yayınları, (s.:2-4)