İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı
İkili kodlama kuramı Alan Pavio tarafından geliştirilmiştir.
Kuram temel olarak kısa süreli belleğe ulaşan uyarıcıların burada sözel ve sözel olmayan iki alt birimde işlem görmeleri düşüncesine dayamaktadır. Kuramda, sözel olmayan kanal, “görsel kanal” olarak adlandırılmaktadır.
Kurama göre bir yazının görüntüsü ya da sesi, sözel kanal yolu ile kısa süreli belleğe iletilir ve sözel alt biriminde işlenir. Diğer taraftan sözel bilgi içermeyen görüntüler ise sözel olmayan görsel kanal ile kısa süreli belleğe iletilir ve görsel alt biriminde işlenir.
İkili kodlama kuramına göre bu iki alt sistemin birlikte kullanımı öğrenmeyi olumlu yönde etkilemektedir.
Diğer bir deyişle ikili kodlama kuramına göre; hem sözel hem de görsel bilgi içeren öğretim materyalleri, yalnızca sözel ya da yalnızca görsel bilgi içeren materyallerden daha etkilidir.
Ayrıca görsel kanal aracılığı ile sunulan içerik, sözel kanal aracılığıyla sunulan içerikten daha iyi hatırlanmaktadır.
İkili kodlama kuramının ilkeleri daha etkili öğretim materyallerinin tasarımı için dikkate alınmalıdır.
Kaynaklar Aldağ, H. Ve Sezgin, M. E. (2003). Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama Kuramı ve Bilişsel Model. Çukurova Ünıversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11): 121-135. Sezgin, M. E. (2002). İkili Kodlama Kuramına Dayalı Olarak Hazırlanan Ders Yazılımının Fen Bilgisi Öğretimindeki Akademik Başarıya, Öğrenme Düzeylerine ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana.