OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
Şİddet Muhammet GÜLER.
İHMAL VE İSTİSMAR BELİRTİLERİ
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Öfke Yönetimi.
TELEVİZYON VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
Aileler İçin Güvenli İnternet Kullanımı
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
ŞİDDET VE ŞİDDET EĞİLİMİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Lise Öğrencileri Semineri
AKRAN ZORBALIĞI.
Aile İçi İletişim.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
AKRAN İLİŞKİLERİ VE AKRAN ZORBALIĞI
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AİLE İÇİ ŞİDDET.
AİLE EĞİTİMİ ŞİDDETE HAYIR!.
AİLE İÇİ ŞİDDET ! Sümeyye DERİN Psikolojik Danışman
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
AYYILDIZ ORTAOKULU/PURSAKLAR DÜZENLEME: HAŞİM CİNLİ
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
ŞİDDET NEDİR???.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
EĞİTİM BAŞARISINI ARTIRMADA AİLENİN ROLÜ
Öğrencilerimizin başarısı için okul veli işbirliği Psikolojik Danışman Muzaffer KILIÇ.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
Kardeşler,engelli kardeşlerin bakımı konusunda aldıkları sorumluluktan dolayı baskı hissedebilirler. Engelli olmayan çocuklar,engelli kardeşinden ailenin.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ANA BABA VE ERGENLİK.
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN RIFAT YUSUF BAHADIR.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
ZORBALIK VE OKULLARDA ŞİDDET
AKRAN ZORBALIĞI.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
ZORBA MISIN?.
Teknoloji ve internet bağımlılığı nedir? Teknoloji bağımlığının belirtileri nelerdir? Nedenler ve Özellikler Bireysel yaklaşım Aileye yaklaşım.
Sunum transkripti:

OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Aile Semineri

ÇOCUKLAR NİYE ŞİDDET UYGULAR ??

Şiddet Nedir? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.

1- Fiziksel Zorbalık/Şiddet

2- Sözel Zorbalık/Şiddet

3-Duygusal Zorbalık/Şiddet

Şiddete-Zorbalığa Maruz Kalanların Hissettikleri Bu çocukların çoğu, arkadaşlarıyla sosyal etkinliklere girmeyi reddedebilir ve kendilerine yönelik zarar verici davranışlara götürebilecek çaresizlik ya da umutsuzluk duyguları yaşayabilirler Duygularını ve kendilerini ifade etmekte zorlanabilir; ilişkilerinde gerçekçi olmayan beklentiler içine girebilirler.

Evde şiddet gören ya da şiddete maruz kalan çocukların okulda problem çözmede fiziksel saldırganlıktan yararlandıkları, akademik olarak çoğunlukla düşük başarı düzeyine sahip oldukları, dikkat eksikliği problemi ve okuldan kaçma davranışlarının olduğu görülmektedir. Şiddet içeren bir ortamda büyüyen çocuklar yetişkin olduklarında sağlıklı ve yakın ilişkiler kurmada zorluk çekebilirler.

Yıllarca istismar edilmenin sonucunda güvenin ve şefkatin sağlıklı gelişimi engellenmiş olabilir. Ayrıca uygun problem çözme becerileri gelişemediğinden fiziksel olarak istismar edilen bir çocuğun ileride istismar eden bir eş ya da ebeveyn olma olasılığı çok yüksektir Alkol ya da diğer maddelerin bağımlılığı şiddetten kaçmak için bir araç olarak görülebilir. Özellikle ebeveynlerin de bağımlılıklarının olması bu olasılığı güçlendiren bir faktördür.

Şiddete maruz kalan çocuklarda ne tür belirtiler görülür? *Çocuğunuz eve bedenini herhangi bir yerinde veya çeşitli yerlerinde morluk, kesik, şişlik, yanık, sıyrık, kırık, çıkık veya yara ile geliyorsa, *Bedeninde şiddet gördüğüne işaret edebilecek darbe, morlukları görülmesin diye giysilerle saklıyorsa, * İyileşmeyen, sebebi belli olmayan yaraları varsa, *Kendisine ait eşyaları kaybediyor veya yırtılmış kıyafetlerle eve geliyorsa,

*Eşyalarını sık sık kaybediyor veya çalınıyorsa, * Her zamankinden daha çekingen, içe dönük veya pasif davranıyorsa, * Sizlerle veya çevresindekilerle iletişim kurmaktan kaçınıyorsa, * Çevresindekilerle ilişkilerinde azalma varsa, * Evde odaya kapanma davranışında artma varsa, * Başkalarına güvenmiyorsa,

* Okula gitmek istemiyor veya okuldan kaçıyor, devamsızlık yapıyorsa, * Uykusunda ve yeme davranışında belirgin değişiklikler varsa, * Yatağını ıslatma, kekeleme veya konuşmada tutukluk gösteriyorsa, * Gece kabusları varsa, * Okul başarısında anlam veremediğiniz bir düşüş varsa

Çocuğumun şiddet gördüğünü anladığımda ne yapmam gerekir? Aşırı tepki göstermemeye ve sakin olmaya çalışın. Çocuğunuzu ve şiddet gösteren kişi/kişileri suçlamaktan kaçının.  Çocuğunuzu karşınıza alıp onunla konuşmaya çalışın. Daha sonra çocuğunuzun duygularını ifade etmesi yönünde cesaretlendirin ve onu dinleyin.

Çocuğumun şiddet gördüğünü anladığımda ne yapmam gerekir? Yaşadığı korku, kaygı, utanç, suçluluk gibi olumsuz duygularının normal olduğunu, ne olursa olsun onun yanında olduğunuzu belirtin, hissettirin ve ona güven vermeye çalışın.  Şiddet gösteren kişi/kişilerin amacının özellikle kendisini korkutmaya, kontrol etmeye çalıştığını ve bu durumda onun suçu olmadığını, utanmaması gerektiğini anlatın. Çocuğunuzun bundan sonraki ne tür tepkiler gösterebileceği üzerinde durun. 

Çocuğunuza özellikle, şiddete şiddet ile tepki vermemesi konusunu vurgulayın. Çocuğunuzun öğretmeni/öğretmenleri, okul idarecileri ve rehber öğretmenleriyle durumu paylaşarak ayrıntılı bilgi almaya çalışın.  Eğer önerileri arasında profesyonel bir yardım alması var ise psikolog, psikiyatrist gibi kişilere başvurarak yardım alın. Evdeki ilişkilerinizi gözden geçirin. Daima onunla iletime açık olun. Ona vakit ayırın. Çocuğunuzun kendini ifade edici, hakkını arayıcı ve atılgan davranışlarını destekleyerek kendisine güven duyması yönünde destekleyin. Arkadaşları ile ilişki kurmasına ve bu ilişkilerini güçlendirmesi konusunda ona yardımcı olun. Onlarla çeşitli etkinlikler planlaması ve yapmasını sağlayın.

Zorbalık Davranışı Gösteren Öğrencilerin Ortak Özellikleri Genellikle benlik saygısı yüksektir. Empati kurma yeteneği gelişmemiştir. Sosyal becerilerde ve ilişki kurma biçimlerinde yetersizlikler olabilir. Saldırgan ve dürtüsel yapıya sahiptir, erkeklerde fiziksel üstünlük de eşlik edebilir.

Çocuklar Niçin Şiddet Uygular ? Çocukların neden zorbalık davranışları sergilediklerine ilişkin olarak, Ailesel nedenler, Becerilerden yoksun olmak, Dürtüsellik, Okula ilişkin nedenler düşünülebilir.

Çocuklarınıza Örnek Olun Çocuklarınız sorun karşısında sizin çözüm tarzınızı izler ve model alırlar. Siz onunla sorun yaşadığınızda ve çözüm olarak şiddet ve fiziksel cezalandırma uyguladığınızda, o da sorun yaşadığında çözümü şiddette arayacaktır.

ÇOCUKLAR BİZDEN ÖĞRENİR

ÇOCUĞUNUZA KARŞI KONTROLÜNÜZÜ KAYBEDECEĞİNİZİ HİSSEDİYORSANIZ...

Kendi kendinize ‘sakin ol’ deyin. Hemen durun ve içinizden 10’a kadar sayın. Bunu yaparken bir kaç kez derin nefes alın ve yavaş yavaş verin. Kendi kendinize ‘sakin ol’ deyin. Çocuğunuza çok öfkeli olduğunuzu ve sakinleşene kadar bu konuyu konuşmak istemediğinizi söyleyin.

Kendinize sevdiğiniz bir yiyecek ya da içecek hazırlayın. Telefonla bir arkadaşınızı ya da akrabanızı arayın ve başka konulardan konuşun. Sizi sakinleştirebilecek bir etkinlikle uğraşın örneğin çiçeklerinizi sulayın. Çocuğunuzun yanından uzaklaşın; mümkünse odanıza gidin ve sakinleşene kadar orada kalın. Hâlâ sakinleşemediyseniz gidin bir yastığı yumruklayın. Sakinleşince çocuğunuzun yanına dönün ve sorun davranışa çözüm bulmaya çalışın.

Unutmayın tüm bunları yapmakla, bir yandan onu ve kendinizi incitmekten kaçınırken diğer yandan da ona öfkenin nasıl kontrol edilebileceğini öğretmiş olursunuz…

AİLELERE ÖNERİLER Çocukların, özellikle saldırgan davranışlarla istediklerini yerine getirmelerine izin verilmemeli, bu tür davranışlar pekiştirilmemelidir. Çocuklara, sosyal olgunluğuna uygun görevler verilerek kendine güvenin gelişmesi yönünde desteklenmelidir. Çocuklar kızgın ve öfkeliyken onlarla tartışmamalı, çocuk sakinleştikten sonra bu durum birlikte konuşularak değerlendirilmelidir.

Çocuğun seyrettiği TV programları, filmler ve oynadığı bilgisayar oyunları, ilgileri konusunda dikkatli olunması gerekir. Televizyon izlemeyi sınırlandırmalı, hangi programları izledikleri, hangi bilgisayar oyunlarını oynadıkları kontrol edilmelidir. Seyredilen film ve yaşanılan gerçek olaylar üzerinde mutlaka konuşulmalı, topluma uyan veya uymayan davranışlar birlikte değerlendirilmelidir. Çocuklar çeşitli sosyal ve sportif alanlara yöneltilmeli, ilgi alanlarını ve hobilerini yapmaları için fırsatlar verilmelidir

Aileler çocuklarıyla daha nitelikli zaman geçirmeli, zorbalık davranışlarına karşı dikkatli ve özenli olmalıdır. Aileler çocuklarının diğer arkadaşlarının yanında popüler olması yönündeki arzularını, çocuklarına yansıtmaktan kaçınmalıdır. Aileler çocuklarıyla sorgulayıcı nitelikte değil, paylaşım amacıyla sohbet etmeli, çocuklarının arkadaşlıklarını (kendisini üzen veya kızdıran) anlamaya çalışmalıdırlar. Aileler, çocuklarının davranışları ile ilgili olarak sıklıkla öğretmenlerinden bilgi almalı ve eğer bir alanda sorun belirtilirse, çocuğuna nasıl yardım edebileceği konusunda öğretmenler ve uzmanlar ile işbirliği yapmalıdırlar.

Çocuğunuzun Bir Mağdur Olduğunu Öğrenirseniz; Çocuğunuz birisiyle sorun yaşadığında, sakın gidip sorunu o çocuklarla halletmeye kalkmayın. Bunu bırakın okul halletsin. Özellikle zorba belliyse, o çocuğun anne-babasıyla yüz yüze gelmeyin. Kızgınsınız ve utanıyorsunuz, içiniz karma karışık. Zorbanın anne babası içinde aynısı geçerli. Bu şekilde sorunu çözmek daha da güçleşir. Çocuğu dinleyin, güven verin. Duygularını konuşsun, zorbalığa uğramasına neden olan özellikleri konusunda güçlendirin.

Çocuğunuzun Zorba Olduğunu Öğrenirseniz; Çocuğunuzu dövmeyin ama konuyu ciddiye alarak, bu davranışı çocuklar arası olabilecek doğal bir davranış olarak değerlendirmeyin. Ona, mağdurun duygusunu anlatın ve bu tür davranışları asla onaylamayacağınızı da kesinlikle belirtin. Çocuğunuzu savunmayın. Kesin ve kararlı konuşun. Kardeşler arasında böyle bir durum varsa birbirlerine vurmalarına izin vermeyin.

Şanlıurfa Rehberlik ve Araştırma Merkezi