ETİK DAVRANIŞ VE DEĞERLER, İNSAN OLMANIN BİR ERDEMİDİR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MESLEKİ ETİK.
Advertisements

MESLEKİ ETİK.
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ PERSONEL DAİRE BAŞKANLIĞI
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
Etik Kültürün Geliştirilmesinde Sivil Toplumun Rolü
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
İŞ YAŞAMI VE ETİK Yrd.Doç.Dr. İrem Ersöz Kaya Mersin Üniversitesi
Mesleki Etik İlkeler 1.Doğruluk
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
MESLEKİ ETİK Hazırlayan :Mehmet Aydın
MESLEK ETİĞİ Prof. Dr. Tamer Akça.
ETİK NEDİR?.
MESLEK ETİĞİ Meslek etiği’ ‘mesleki davranışla ilgili neyin doğru, neyin yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MESLEK ETİĞİ. MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ 2014 – 2015 TÜRK HALK OYUNLARI YÖRE OYUNLARI ÖĞRETİCİSİ KURSU.
Felsefe Nedir?.
Etik ve Ahlak.
Bülent Ecevit Üniversitesi
AHLAK NEDİR?.
Öğr. Grv. MEHMET ALİ ZENGİN
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
HUKUK VE ADALET Hukuk Nedir? Adalet Nedir? Hukukun Ve Adaletin Önemi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
ETİK ŞUBAT 2015 MESLEKİ ETİK Mehmet ERDEM.
EĞİTİMDE ETİK KURALLAR
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Öğretmenlik Mesleği.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
İŞ ETİĞİ VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK ALGILARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
Etik; ahlâk üzerinde düşünebilme etkinliğidir.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Meslek Etiği Genel etik değerleri yanında, her mesleğin kendine has özel etik değerleri söz konusudur ve meslek mensuplarında söz konusu bir takım özel.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
ETİK DEĞERLER Hazırlayan = MSTFBTM
ZEYNEP TOPRAK. KAYNAKLARIN ETKİLİ KULLANIMI Kurumsal ve kamusal kaynakların etkili kullanımı öğretmenlerden beklenen önemli bir etik davranıştır. Kaynakların.
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
MESLEKİ ETİK.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
Doç. Dr. Murat Kurt Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
Test 1.
Programdan Sorular.
TEST 1.
İNSAN HAKLARI ALANINDA GEÇEN TEMEL KAVRAMLAR «İNSAN HAKLARI KAVRAMI» Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Sunum transkripti:

ETİK DAVRANIŞ VE DEĞERLER, İNSAN OLMANIN BİR ERDEMİDİR. ETİK EĞİTİMİ VE MESLEKİ ETİK ETİK DAVRANIŞ VE DEĞERLER, İNSAN OLMANIN BİR ERDEMİDİR. Prof. Dr. Hikmet SAVCI EĞİTİM FAKÜLTESİ

Etik yunanca ‘’ ethos’’ yani ‘’töre’’ sözcüğünden türemiştir. Etik daha çok ahlak üzerinde konuşur, sorgular, tartışır, düşünür, yargılar. Farkı; ahlak yöresel, etik evrenseldir.

Dünyanın farklı yerlerinde bir çok farklı toplulukta çok eski çağlardan beri etik anlayışının var olduğu bilinmektedir. Dinler tarihi, felsefe tarihi ile antropolojik ve arkeolojik bulgular bunu ispatlar niteliktedir.

Felsefi etik anlayışına, antik çağ Çin felsefesinde ve Yunan felsefesinde rastlanır. Göktürk anıtları, Hammurabi yasaları, Osmanlı ve Cumhuriyet kanunlarında önemli etik uygulamaları mevcuttur. Türkçe’de etik sözcüğü, ahlak sözcüğü ile eş anlamlı olarak kullanılmaktadır.

Ahlak Arapça’dan Türkçeye geçen ve Türkçe’de; bir toplum içinde kişilerin uymak zorunda oldukları davranış biçimleri ve kuralları anlamına gelen bir kavramdır. Genel anlamda ahlak; Toplum içinde oluşan geleneklerin, değerlerin ve kuralların oluşturduğu, herhangi bir bireyin, grubun yada toplumun doğru veya yanlış, iyi veya kötü davranışlarını belirleyen, yönlendiren ve şekillendiren sistemsel yapıya verilen addır.

AHLAK FELSEFESİ Ahlak tek bir yapıya bağlı değildir. İş ve aile ortamında siyaset arenasında ve hatta yaşamın bütün alanlarında ahlaktan söz edilebilir. Ahlak felsefesi,insan yaşantısındaki değerler, kurallar, yargılar ve temel düşüncelerle ilgilenir. Bunların ahlaki boyutunu ele alır ve değerlendirir, doğru mu, yanlış mı, iyi mi, kötü mü olduğu sorularına cevaplar arar, sebeplerini araştırır.

ETİĞİN KAPSAM VE İÇERİĞİ Etik; sosyal ve felsefe içerikli bir bilim dalıdır. Ahlak ilkelerini tanımlar, sistemleştirir ve geliştirir. Ahlak ilkeleri; ait olduğunu varsaydığı, toplumsal, mesleki, kurumsal ve evrensel değerlerdir.

Etik değerler, toplumun bazı kesimleri tarafından farklı anlaşılıyor veya uygulanıyor olabilir. ‘’ İnsan bilinci, özgür olarak koyduğu yasalara kendisini bağlaması gerekir.’’ E.Kant Etik değerler, demokrasi ve hukuk devletinin esasıdır. Etik değerler sayesinde vatandaşlar keyfi idareye karşı korunduğu gibi kamu görevlileri de kanun ve otoritenin kötüye kullanılması ve sapmasına karşı kendilerini korurlar.

ETİK DEĞERLERİN YARARLARI Ahlak değerlerine göre düşünmeyi ve davranmayı sağlar. İnsanlar ve kurumlar arasında uyumlu çalışmayı sağlar. Kurumdaki verimi artırır, kuruma etkinlik ve saygınlık kazandırır. Doğruya ve güvenilir olana yönelimi artırır. Ahlaklı davranış baskısı oluşturur.

ETİK BİR İKLİM OLUŞTURMA Etik değerler için geçerli bir ortam neden gereklidir? Sosyal bir ortamda standartlar neden konulur? Etik sorunların çözümü sırasında neden rahatsızlık duyulur?

Genelde bireyler etik bir sorun karşısında, verdikleri karardan ötürü, olumlu ve olumsuz iki zıt duygu yaşarlar. Olumsuz duygular Korku Yorgunluk ve bitkinlik Kendini baskı altında hissetme Sıkıntılı ve kaygılı Etik değerlere uymadan, keyfi alınmış kararlar, olumsuz duygular yaşatır.

OLUMLU DUYGULAR Verdiği karardan ötürü kendini iyi hissetme İyi bir iş yapmanın mutluluğunu yaşama Vicdanen rahat ve huzurlu olma Etik ilke ve değerlere uygun olarak, adalet, eşitlik ve dürüstlükle verilen kararlar da olumlu duygular yaşatır.

AHLAK HASTALIKLARI Bilimin ve bilim adamının değerini bilmemek, Kendini başkasından üstün görmek, Dedikodu yapma alışkanlığı, Kıskançlık, kin ve düşmanlık duygusu, Başkasına gelen sıkıntıya sevinmek, Mal-mevki sevgisi

Özür dilememek, dileyeni kabul etmemek,. Sözünde durmamak, * Özür dilememek, dileyeni kabul etmemek, * Sözünde durmamak, * Kötü kimselerle arkadaşlık yapmak, * İşini zamanında yapmamak, sonraya bırakmak, * İşinde kapasitesini, gücünü tam kullanmamak, * Güvenilir vasıflar taşımamak,

BİREYLERDEKİ AHLAK HASTALIKLARI TOPLUMDA YOZLAŞMAYA SEBEP OLUR. Yozlaşma nedir? Bir şeyin, gerçeğine bağlı kalmayıp, özünden uzaklaşması ya da uzaklaştırılmasıdır. Çeşitleri 1. Ahlaki yozlaşma 2. Kültürel yozlaşma 3. Politik yozlaşma 4. Mesleki yozlaşma

YOZLAŞMA SEBEPLERİ Kamusal yapıdan kaynaklanan sebepler Siyasal yapıdan kaynaklanan sebepler Ekonomik yapıdan kaynaklanan sebepler Bürokratik yapıdan kaynaklanan sebepler Toplumsal yapıdan kaynaklanan sebepler Tarihi sebepler Japon atasözü der ki; Suyu kaybedersen vadide bulursun Rüzgarı kaybedersen dağda bulursun Ahlakı kaybedersen arama bulamazsın

MESLEKİ ETİK Belirli bir meslek grubunun ,mesleğe ilişkin olarak oluşturup koruduğu, meslek üyelerine emreden, onları belirli şekilde davranmaya zorlayan, kişisel eğitimlerini sınırlayan, yetersiz ve ilkesiz üyeleri dışlayan, meslek içi rekabeti düzenleyen ve hizmet ideallerini korumayı amaçlayan mesleki ilkeler bütünüdür.

Doğruluk Yasallık Yeterlik Güvenirlik Mesleğe bağlılık MESLEKİ ETİK VE TEMEL İLKELER Doğruluk Yasallık Yeterlik Güvenirlik Mesleğe bağlılık

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNDE ETİK Meslek etiğine sahip öğretmen, öğrencilerinin başarısını en üst düzeyde tutma, bunun için en uygun öğretim metotlarını ve stratejilerini kullanma, etkin sınıf ortamı oluşturma, öğrencilerin kişisel haklarına saygılı ve eşit davranma, ayrımcılık yapmama gibi davranışları benimseyen kişidir.

ÖĞRETMENDE OLMASI GEREKEN TEMEL BECERİLER Bireysel özellikler: mesleğini sevme ve önemseme, iyi iletişim kurma, adil, saygılı ve ilgili olma. Sınıf yönetimi ve organizasyon becerisi: olumlu ve tutarlı olarak, sınıf içi ve dışı etkinliklere katılarak sınıf iklimi oluşturabilme. Öğretimi planlama becerisi: zamanı iyi planlama, öğretim ile yaşam arasında doğru ilişki kurma.

* Öğretimi gerçekleştirme becerisi: Öğrencileri, ilerleme ve gelişmeyi sağlayıcı sorgulamalara alıştırma, uygulamalara aktif olarak katılmayı sağlama. Öğretmenin en önemli görevleri; Düşünmeyi İletişim kurmayı Okumayı ve öğrenmeyi öğretebilmektir.

Değerlendirme becerisi: Öğrencinin ihtiyaç ve yetenekleri ile ilgilenme ve öğrencideki gelişmeyi gözleyip, adaletli olarak değerlendirebilme. Bu becerilere sahip olma yanında, eğitimci, inandığı ve öğrettiği ile yaşantısı arasındaki bağa dikkat etmelidir.

YÖNETİCİ ETİĞİ Yöneticinin başarılı olabilmesi, kurumunu yüceltebilmesi için, çalışanların bilek gücüne, beden gücüne, zihin gücüne, en önemlisi de gönül gücüne ihtiyacı vardır. ** ** *

* Yüzünden tebessüm eksik olmayan * Kibirlenmeyen YÖNETİCİ * Yüzünden tebessüm eksik olmayan * Kibirlenmeyen * Kimsenin sözünü kesmeyen * Kimsenin kusurunu yüzüne vurmayan * Kimseyi rencide etmeyen * Her zaman karşı tarafın üzüntüsünü kendi üzüntüsü sayan Bir ahlaka sahip olmalıdır.

KONFERANS ETİĞİ

T. C. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı TEŞEKKÜR EDERİM Prof. Dr. Hikmet SAVCI T. C. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı