Kişilerarası iletişim çatışmaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojinin Konuları
Advertisements

T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
İLETİŞİM BECERİLERİ fEyZA eRKAN.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
İletişimde Süreç Yaklaşımı
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Hasta Memnuniyeti-İletişim
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
NİKOTİN BAĞIMLILIĞININ PSİKOLOJİK VE DAVRANIŞ BOYUTU
REHBERLİK.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
İletişim ve Empati.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Kişilik Gelişimi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
DİĞER TUTUMLAR.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
Kişisel Rehberlik.
İLETİŞİM Yaşamı Zenginleştiren Ya da Fakirleştiren Sihirli Olay Kişiler Arası İletişim.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
Öğretim Tasarımı Analiz.
Zihniyet Yargılayan «Her şeyi bilirim» yaklaşımı Tepkisel ve Otomatik Taraflı Gözlemci, Yargılayıcı Değerlendirici Kazan - Kaybet Yaklaşımı Sorun Odaklı.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ
KURUMSAL İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKNA SÜRECİ.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİK İLETİŞİM.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Kişilerarası iletişim çatışmaları

Dökmen’e göre, Kişiler arasındaki iletişim çatışmalarının niteliğini belirleyen iki temel faktör vardır. Başlangıç faktörleri ve Sonuç faktörleri Başlangıç faktörleri,sonuç faktörlerinin temelinde yer alan ve iletişim çatışmalarının asıl nedenini oluşturan faktörlerdir, yani kişilerarası iletişim çatışmalarının nedenleridir.

İletişim çatışmalarını ele almada kullanılan kavramsal modeller Bilişsel davranışçı yaklaşıma göre, insanların düşünceleri, onların duygu ve davranışlarını yönlendirir. Psikanalitik yaklaşıma göre, insanların bilinç dışlarında bulunan ruhal öğeler (çatışmalar, duygular), görünürdeki duygu, düşünce ve davranışlarını yönlendirir.

Sonuç faktörleri, doğrudan gözlediğimiz çatışmaların yüzeysel sebepleridir. Bunların sınıflandırılması, iletişim çatışmalarını betimlenmesidir. Varolan çatışmaların yüzeysel nedenlerini ortaya koyarak sınıflandırma yapan teorik modeller, Graf yaklaşımı, Transaksiyonel analiz vb.dir

Sonuç faktörleri kendi içinde 4 gruba ayrılmaktadır: Kişinin kendisine bakış açısı, Kişinin karşısındakine bakış açısı, Kişinin kendine gönderilen mesaja bakış açısı, Kişinin iletişim becerisi / stili

Günlük yaşamda sonuç faktörlerinin gözlemlenmesi

Bir örnek Ahmet bey sigarayla ilgili sıkıntılar nedeniyle doktora gider… Dökmen, s:81-82

Asıl nedenler, başlangıç faktörleri Biliş (cognition) Algı (perception) Duygu Bilinçdışı İhtiyaçlar İletişim Becerisi Kişisel Faktörler Kültürel Faktörler Roller Sosyal ve fiziksel çevre Mesajın niteliği

Biliş Biliş, algılama, anlamlandırma, depolama, hatırlama ve kullanma sürecimizi oluşturan zihinsel faaliyetlerdir.

Duygu Duygu; vücutta gözlenen değişikliklerle tanımlanır. Niyet edilmeksizin yapılan davranışlar duygusaldır. Yüz ifadeleri ile tanımlanan 7 temel duygu bulunduğuna yönelik genel bir kabul vardır, bunlar: mutluluk, hayret, korku, üzüntü, öfke,küçük görme, tiksinme, nötr, utanma

Bir soru, güldüğümüz zaman mı mutlu oluruz, mutlu olduğumuz zaman mı güleriz?

Bilinçdışı

ihtiyaçlar Fizyolojik ihtiyaçlar Güvenlik ihtiyacı Sosyal ihtiyaçlar Yemek yemek, barınmak, dinlenmek, korunmak... Güvenlik ihtiyacı Duygusal ve fiziksel olarak güvende hissetme ihtiyacı Sosyal ihtiyaçlar Bir grubun üyesi olma ihtiyacı Saygınlık ihtiyacı Saygı görme, statü sahibi olma ve başarı ihtiyacı Kişisel bütünlük ihtiyacı Kendini gerçekleştirme ihtiyacı.

İletişim becerileri İletişimin teknik içeriğinden kaynaklanan çatışmalar için kişisel iletişim becerilerinin geliştirilmesi yardımcı olabilir; Sözel beceriler, Empati becerileri, Kendini tanıma vb.

Kişisel faktörler Cinsiyet, Fiziksel faktörler Sosyo ekonomik özellikler Yaş tutumlar

Sosyal psikoloji bakış açısı Davranışların öncesinde onları başlatan bir tepki ön eğilimi olduğu ve bunun tutum olarak adlandırıldığı söylenebilir. Tutumlar konusu kısaca aşağıdaki gibi ele alınabilir.

TUTUMLARIMIZ Tutum, bir “duruş”tur, “vaziyet alış”tır. Tutumlarımız herhangi bir olay, düşünce ya da durum karşısındaki olumlu ya da olumsuz değerlendirmelerimizdir. Tutumlarımızı düşünce, duygu ve davranışlarımızla ifade ederiz. 18

BİR ÖRNEKLE AÇIKLAYALIM Ben sigara içmenin kansere yol açtığını düşünüyorum ve buna inanıyorum (düşüncem) Yanımda sigara içilmesine öfkeleniyorum (duygularım) Bu nedenle evde sigara içilmesine izin vermem, ben de içmem (davranışım)

Kültürel faktörler Kurallar Dil Roller

Sosyal ve fiziksel çevre

ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ Güven veren bir ortamda bulunmak çatışma yaşanmasını azaltsa da, özellikle uzun süreli görevlerde ekip içi/dışı çatışma yaşanması çok olağandır. Yaşanan çatışmanın hemen akabinde paylaşıma yönelik diyalog kurulması, Paylaşım ve boşalımın sağlanması için düzenli olarak deneyimlerin paylaşıldığı bir ortam sağlanması, Ekip olarak açık, tutarlı ve gerçekçi hedefler ve amaçlar öngörerek rol ve sorumlulukların açık ve net şekilde tanımlanması, Değişime her zaman esnek olunmalı ve koşulların her an değişebileceği unutulmamalıdır.