CEZA NEDİR?.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Davranışsal Öğrenmenin Temel İlkeleri Mehmet DOĞAN
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
GERİLİM TİPİ BAŞ AĞRISI
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Benjamin BLOOM ( ).
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME (UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ)
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
ÖĞRENME-ÖĞRETME MODELLERİ Nezahat Leblebiciler.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
AYIRT ETME. Organizma ödülü alabilmek için uygun durumlarda tepki verebilmelidir. Uygun durumlarda tepki vermeyi öğrenmesine ayırt etme denir. Ayırt etmede.
SÖNME.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
Edimsel Koşullanma.
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK İÇİN OLUMLU YAKLAŞIM
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ÖZEL EĞİTİM
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
MOTİVASYON.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
Ψ ÖĞRENME.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM
Bazıları ise, bu ikisinin sentezini tercih etmektedirler.
özel eğitim semineri-istanbul2008
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME
AİLE(FARKINDALIK) EĞİTİMLERİ. Kişilik Oluşumunu Etkileyen Faktörler 2 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ5 ANNE, BABA, KARDEŞ ARKADAŞ, KOMŞU, AKRABA.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR Hazırlayanlar Özlem DÜLGER Şule BORDANACI.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
EDİMSEL KOŞULLANMA BURRHUS FREDERIC SKINNER ( )
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
TAM ÖĞRENME MODELİ.
ÖĞRENMENİN AŞAMALARI Sezgin Kartal
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ II
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
Sınıf yönetimi ve disiplin
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME.
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğretmen bir otorite veya patron olmamalı, LİDER olmalıdır.
Sunum transkripti:

CEZA NEDİR?

Günlük dilde ceza; Normlara uygun olmayan sorunlu bir davranışın yapılmasından sonra , çocuğa bağırma, aşağılama ya da vurma cezalandırma olarak görülür. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Davranış Biliminde Ceza; davranışsal sonuçların, davranışın ileride olma olasılığını azaltma süreci ceza olarak kabul edilmektedir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Cezanın iki türü vardır: I. Tür ceza: İtici uyaranın (hoş olmayan sözler söyleme, azarlama, tersleme ve bedeninde güç kullanma vb.) davranışı izlemesine bağlı olarak davranışın ileride oluşumunun zayıflamasıdır. Davranış Davranışın Sonuçları Sonuçlarının Etkisi Karşı Koyma Azarlama (İtici Uyaran) Davranışta azalma ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Birinci tür ceza ile uygun olmayan davranışlar azaltılırken, olası yan etkileri unutulmamalıdır. Bu ceza türü ile karşı karşıya kalan çocuk, ceza kaynağından (öğretmen ve ana baba) uzak durmayı veya kaçınmayı öğrenir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Sorunlu Davranış İtici Uyaranlar Cezadan kaçınmak için oluşan hile yapma, okuldan kaçma, yalan söyleme, gizleme, çekinme ve inkâr etme gibi sorunlu davranışlar öğrenilmektedir. Sorunlu Davranış İtici Uyaranlar Hile Yapma Düşük not, azarlama ve dayak Okuldan Kaçma Dayak ve aşağılayıcı sözler Yalan Söyleme Dayak ve azar Saklanma Dayak ve azar İnkâr Etme Azar ve dayak ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Okulda başarıları ödüllendirilmeyen, okulda başarısız olan ve başarısızlığı düşük notla kendisine bildirilen çocuklarda sorunlu davranışlar gelişmektedir. Bu tür çocuklarda çocuklarda sorunlu davranışların gelişmemesi için, birinci tür cezaya yer vermemek gerekir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Bedensel güç ve sözlü saldırılarda bulunarak cezayı kullanan öğretmenler, çocuk için ceza modeli olmaktadırlar. Saldırgan modeli gözlemleyen çocuk, bu kişinin davranışlarını öğrenmekte ve diğer çocuklara göre de daha saldırgan olmaktadır. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

II. Tür Ceza: Davranışı sürdüren olaylara (pekiştireçlere) son verilmesine bağlı olarak davranışın ileride oluşumunun zayıflamasıdır. Davranış Davranışın Sonuçları Sonuçlarının Etkisi Karşı Koyma Tv Seyretmeyi Engelleme Davranışta azalma ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Tepkinin bedelinden oluşmaktadır. Sorunlu davranışları azaltmada olumlu pekiştirmenin geri çekildiği dört ayrı işlem süreci bulunmaktadır ( II. tür ceza). Olumlu pekiştirmenin geri çekilme durumları: Ayrımlı Pekiştirme, Dolaylı pekiştirme, Sönme ve Tepkinin bedelinden oluşmaktadır. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Ayrımlı pekiştirme, bir davranışı azaltmak için ödüllerin kullanılmasıdır. Sorunlu davranışları azaltmada en etkili yollarından biri, sorunlu davranış yerine, kabul edilebilir davranışı arttırmaktır. Kabul edilebilir davranışın olumlu pekiştirilmesi, ayrımlı pekiştirmeyle gerçekleştirilebilir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Ayrımlı pekiştirmenin üç türü vardır. I. Seyrek yapılan davranışı pekiştirme, II. Başka davranışları pekiştirme, III. Karşıt davranışları pekiştirmedir ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Seyrek yapılan davranışı pekiştirme: Bazı davranışlar, belli bir süre içinde belli bir sıklıkla ya da süreyle yapıldıklarında uygun olup, daha fazla yapıldıklarında uygun değildir. Bu yöntem dikkat ve aşırı hareketlilik sorunu olan çocuklarda görülme olasılığı yüksek olan sık sık yerinden kalkma ve saldırgan davranışların azaltılmasında kullanılabilir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Bu yöntemi uygulamak için Sorunlu davranış tanımlanmalı, Davranışın başlama düzeyi belirlenmeli, Davranışın dakikadaki oluş sayısı belirlenmelidir ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Başka davranışları pekiştirme: Azaltılmak istenen davranış gözlem süresi boyunca hiç yapılmadığında, gözlem süresi sonunda ilk yapılan herhangi bir olumlu davranış ödüllendirilir ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Karşıt (uyuşmayan) davranışları pekiştirme: Bu yöntemde istenmeyen davranışın yerine geçecek uyuşmayan davranışlar belirlendikten sona uygun ödüller ve ödüllendirme tarifeleri belirlenir. Sadece uyuşmayan davranışlar ödüllendirilip, diğer davranışları görmezden gelerek ayrımlı pekiştirmeye yer verilmelidir. Hedef davranış görmezden gelinirken; karşıt davranış pekiştirilir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Dolaylı pekiştirme Model alma burada önemlidir. Çocuğun arkadaşının uygun davranışı pekiştirilir. Çocuğa bunu gözleyerek öğrenme fırsatı verilir. Dikkat ve aşırı hareketlilik sorunu olan çocuk için model olabilecek birinin davranışı pekiştirilir ve bunu görme fırsatı tanınır. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Sönme Sönme, bir davranışın sürmesini sağlayan ödüllerin geri çekilmesidir. Sönmede, uygun olmayan davranışı sürdüren ödüller geri çekilirken mutlaka uygun olan davranış bir şekilde görülmeli, onaylanmalı ve ödüllendirilmelidir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Sönme sürecini uygulamaya koyan öğretmenler, davranışta azalma gözlemeden önce, hedef davranışın çeşitlenmesi, şiddetlenmesi ve ani bir artışın olmasına hazır olmalıdır. Sönme programının uygulanması sırasında, sönme patlaması olasılığının yüksek olması nedeniyle öğretmenler: ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

Davranışı sürdüren pekiştirme tarifesini analiz etmeli, Davranış çeşitlense, şiddetlense ve artsa da sönme işlem sürecini sürdürmeli, Yaşanılan ortamda davranışta oluşan artışa, çeşitlenmeye ve şiddete hoşgörü gösterilmeli, Daha fazla kabul gören davranışlar onaylanarak güçlendirilmelidir. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ

TEŞEKKÜRLER.. ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ