Verİ Toplama teknİklerİ: görüşme / MÜLAKAT BURÇİN AFŞAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

ÇAN İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Finansal Eğitim Merkezi ve Eğitim Teknolojileri 2012 – 2013 Dönemi Değerlendirmesi Mesleki Gelişim ve Kurumsal İletişim Grup Başkanlığı Temmuz 2013.
KADEM KIBRIS TÜRK TABİPLER BİRLİĞİ HEKİM ÇALIŞMA KOŞULLARI, SORUNLAR VE ÖNERİLER ARAŞTIRMASI MART 2010.
Araştırma Geliştirme Şube Müdürlüğü
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
NE YAPMAK İSTERDİNİZ PROJESİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
VEHBİ KOÇ VAKFI HEMŞİRELİK ARAŞTIRMALARI FONU ERZURUM İLİ 7-11 YAŞ OKUL ÇOCUKLARINDA OBEZİTE PREVALANS ÇALIŞMASI.
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Siyasal Eğilimler Aralık 2014 Kudret Akay. Araştırmanın Amacı KKTC seçmenin özellikle Kıbrıs sorununun çözümü konusundaki tercihlerini belirlemek.
Siyasal Eğilimler Ocak 2015
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Türkiye Yetişkin Öğrenme Projesi Türkiye Yetişkin Öğrenme Profili Araştırması Sonuçları-2013 Yrd. Doç. Dr. Mustafa AKSOY.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Prof. Dr. Mübeccel GÖNEN Merkez Müdürü
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Eğitim Merkezi Seminerleri Eylül 2009 – Haziran 2010 Dönemi Değerlendirmesi Mesleki Gelişim ve Kurumsal İletişim Grup Başkanlığı Temmuz 2010.
Şahin BAYZAN Kocaeli Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
SHZ 506 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Veri toplama teknikleri : Gözlem
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
Finansal Eğitim Merkezi ve Eğitim Teknolojileri 2014 – 2015 Dönemi Değerlendirmesi Mesleki Gelişim ve Eğitim Bölümü Temmuz 2015.
Hazırlayan: Uzm. Nazan TORUN
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Araştımanın Kapsamı Her ay Türkiye kent / kır genelini temsili nitelikte, toplam 18 ilde gerçekleştirilen OMNIBUS araştırmanın EYLÜL ayı çalışmasında C-LINE.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
PROJE YÖNETİMİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
Toplam Kalite Yönetimi
ÖĞRETİM YILI TANITIM YÖNELTME TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ.
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
ANLATIMA HAZIRLIK.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Türkiye Bankalar Birliği Eğitim Merkezi İktisadi İşletmesi Seminerleri
SAĞLIĞIN GELECEĞİ şubat 2017.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖZLEM
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Otizm Farkındalık Araştırması
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
Türkiye Bankalar Birliği Eğitim Merkezi İktisadi İşletmesi Eğitimleri
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NITEL ARAŞTIRMALARDA PLANLAMA
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

Verİ Toplama teknİklerİ: görüşme / MÜLAKAT BURÇİN AFŞAR SHZ 506 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Verİ Toplama teknİklerİ: görüşme / MÜLAKAT BURÇİN AFŞAR

BÖLÜM III – ÖRNEK BİR ÇALIŞMA İÇİNDEKİLER BÖLÜM I - GİRİŞ Görüşme Tekniği Görüşme Türleri Görüşme Süreci Artıları ve Eksileri BÖLÜM II – UYARLAMA Araştırma Konusu ve Detayları Araştırma Yaklaşımı Form Örneği BÖLÜM III – ÖRNEK BİR ÇALIŞMA Konu ve Araştırma Detayları Değerlendirme BÖLÜM IV – KAYNAKÇA

BÖLÜM I – GİRİŞ Görüşme Tekniği Görüşme; sözlü iletişim yoluyla insanları ve onlarla ilişkili durumları anlamaya çalışan nitel bir veri toplama tekniğidir. Amacı; araştırma sorusu hakkında bilgi toplamaktır. Soruları soran ve görüşmeyi yürüten kişiye “GÖRÜŞMECİ”, soruları cevaplayan ve böylelikle araştırma sorusu hakkında bilgi sağlayan kişiye ise “KATILIMCI” ya da “GÖRÜŞÜLEN KİŞİ” denir.

Görüşme Türleri Genel olarak kabul gören sınıflandırma, kontrol düzeyine göredir. a- Biçimsel Olmayan Görüşme: Araştırmacının kontrolü yoktur. Karşılıklı konuşmayı ifade eder. Herhangi bir hazırlık gerektirmez. b- Yapılandırılmamış Görüşme: Kontrol oldukça azdır. Sorular önceden belirlenmez, kendiliğinden gelişir. Görüşmelerin çoğu bu tür ile yapılır. c- Yarı-Yapılandırılmış Görüşme: Araştırmacı önceden belirlenmiş soru ve başlıklar kullanır. Katılımcı sınırlı düzeyde de olsa rehberden çıkabilir. Araştırmacı ise hem rehber doğrultusunda hem de ihtiyaca göre derinleşerek ilerleyebilir. Bu türde bilgilerin işlenmesi daha kolaydır. d- Yapılandırılmış Görüşme: Tüm katılımcılara önceden belirlenmiş, aynı sorular, aynı sırada ve aynı biçimde yöneltilir. Profesyonellik isteyen bir türdür. Elde edilen bilgilerin düzenlenmesi ve işlenmesi diğer türlere göre oldukça kolaydır.

Görüşme Süreci 1 Hazırlık 2 Düzenleme 3 Yöntem 4 Kapanış 5 Değerlendirme

Artıları Eksileri Artıları ve Eksileri Maliyet Zaman Nesnellik Esneklik İstenilen bilgiye ulaşma başarısı Artıları Maliyet Zaman Nesnellik Gizlilik Kayıt Eksileri

Araştırma Konusu ve Detayları BÖLÜM II – UYARLAMA Araştırma Konusu ve Detayları Araştırma Sorusu: SYDV ve diğer resmi kurum ve kuruluşlardan yardım alan ailelerde, başvurucu olarak kadınların ön planda olmasında kadın hakkı ihlalinin bir etkisi var mıdır? Araştırma Evreni: Araştırma evrenini, İstanbul – Küçükçekmece Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı’na başvurda bulunan kadınlar oluşturmaktadır. Araştırma Örneklemi: Bu çalışma için KOLAYDA ÖRNEKLEM tercih edilmektedir. “Kolayda Örneklem” ile çalışma için ihtiyaç duyulan büyüklükteki örnekleme ulaşıncaya kadar en kolay ve ulaşılabilir deneklerden veri toplamak amaçlanmaktadır.

Temel Felsefe Açısından Olgubilim Araştırması Araştırma Yaklaşımı Temel Felsefe Açısından Temel Araştırma Genel bir kuramı test ederek veya sosyal bir olgu hakkında daha fazla bilgi edinerek, bilimsel bilgi birikimine katkı sağlamak. Amacı Açısından Keşfedici Bir olguya ilişkin yeni sorular sorabilmek ve neler olduğunu keşfetmek. Sorunsalın doğasına ilişkin daha fazla bilgi toplamak için başlangıç noktası olarak tercih edilmiştir. Yöntem Nitel / Olgubilim Araştırması Olgubilimde incelenen grup ve bireyler ile yakından ve uzun süreli görüşmeler yapılır. Bu yöntem ile insan eylemlerinin göreceli olduğu ve yaşadığı olaylar ile koşullandığı varsayımlarından hareket ederek uzun ve derin incelemeler amaçlanır. Süre Kesitsel Araştırma Araştırma değişkenlerine ilişkin verilerin anlık olarak tek bir zamanda toplanması. Analiz Birimi Bireyler Araştırma sonuçlarının bireylere genellenmesi istendiği için bu analiz birimi tercih edilmiştir.

Görüşme Form Örneği Araştırma Sorusu SYDV ve diğer resmi kurum ve kuruluşlardan yardım alan ailelerde, başvurucu olarak kadınların ön planda olmasında kadın hakkı ihlalinin bir etkisi var mıdır? YER: İstanbul – Küçükçekmece Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı TARİH: 8 Nisan 2015 - Çarşamba GÖRÜŞMECİ: Burçin AFŞAR GİRİŞ Merhaba, ben Burçin Afşar ve İstanbul Zaim Üniversitesi – Sosyal Hizmet Programı’nda Yüksek Lisans eğitimi almaktayım. Yardım alan ailelerde “müraacatçı olarak kadınların niçin ön planda olduğu” konusunda sizinle görüşmek istiyorum. Görüşmede amacım, başvurulardaki kadın yoğunluğunun neden ve sonuçlarını araştırmaktır. Bu çalışmadan ortaya çıkacak sonuçların, kadın haklarına ve kadının sosyal statüsüne olumlu katkılar sağlayacağını düşünmekteyim. Görüşmeden elde edeceğim bilgiler ve katılımcıların kimlikleri gizlidir, bu bilgileri araştırmacıların dışında herhangi bir kimsenin görmesi mümkün değildir. İzin verirseniz görüşmeyi kaydetmek istiyorum, böylelikle herhangi bir bilgi atlanmamış olacaktır. Görüşmenin yaklaşık bir (1) saat süreceğini düşünüyorum.

Görüşme Form Örneği Görüşme Soruları 1- Kendinizi kısaca tanıtır mısınız? - Yaşınız? - Eğitim durumunuz? - Mesleğiniz? - Medeni haliniz? 2- Niçin ve ne yardımı talep ediyorsunuz? 3- Neden yardım başvurusunu siz yapıyorsunuz? 4- Başvuruyu, sizin yerinize aileden başka birinin yapmasını ister miydiniz? Neden? 5- Kadın – erkek eşitliği olduğunu düşünüyor musunuz? 6- Ailenizde otorite / karar alıcı kimdir? Neden?

BÖLÜM III – ÖRNEK BİR ÇALIŞMA Konu ve Araştırma Detayları Makale Başlığı: Gelir getirici projelerin yoksullukla mücadelede etkisi – Ankara ili örneği. Makale Özeti: Yoksulluğu azaltmak ve ekonomik kalkınmaya katkı sağlamak amacı ile SRAP (Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti, SRAP için Dünya Bankasından bir kredi almıştır. SRAP, T.C. Başbakanlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu bünyesinde kurulmuş olan Proje Koordinasyon Birimi’nce uygulanmaktadır. ) ve Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü kaynakları ile çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Kredilerden; geliri, sosyal güvencesi ve üzerine kayıtlı mal varlığı olmayan herkes faydalanabilmektedir. Projelerden faydalanmak isteyen kişiler başvuru formu ve ne iş yapmak istediklerini açıklayan dilekçe ile SYDV’lere başvurmaktadırlar. Bu çalışmada; “mikro kredi uygulamalarının katılımcılarda ortaya çıkardığı sosyal ve ekonomik değişim” kıstası kullanılarak, gelir getirici projelerin hakkında bir değerlendirme yapılması amaçlanmıştır.

Konu ve Araştırma Detayları Araştırma Evreni: Ankara - Altındağ, Mamak, Keçiören ve Çankaya ilçeleri, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıflarının uyguladığı destek projeleri ve bu projelerden yararlanan kişiler. (Bu ilçelerde yaşayan kişilerin maksimum çeşitliliğe ulaşabilme şansı verecek olması) Teorik Çerçeve: Çalışmada “katılımcı yoksulluk yaklaşımı” tercih edilmiştir. Yaklaşım; 1990’larda oluşturulmuş ve yoksulluğu öznel bir yolla değerlendirmektedir. Bu yaklaşımda, yoksul olan veya kendini yoksul olarak tanımlayan bireylerin algıları ve tanımları önemlidir. Yoksulluğun yapısını ve nedenlerini öğrenirken insanların görüşlerini yansıtmaya dayanır. Yaklaşım genellikle küçük ölçekli projeler için kullanılmıştır. Bu yaklaşımda araştırmacı, sadece dinleyici görevini üstlenmektedir. Örneklem: Çalışmada “amaca yönelik örnekleme yöntemi” tercih edilmiştir. Örneklemin belirlenmesi için öncelikle görüşmenin yapılacağı ilçeler seçilmiştir, ikinci aşamasında da kişiler belirlenmiştir.

Konu ve Araştırma Detayları Görüşme Türü: Çalışmada “yarı-yapılandırılmış” görüşme türü tercih edilmiştir. Kişilerin algı, deneyim ve proje değerlendirmeleri değişik sorularla ele alınmış ve böylece ihtiyaç duyulduğunda ayrıntılara inilerek esnek bir yöntem uygulanmıştır. Görüşmelerde detaylı bir klavuz (rehber) kullanılmıştır. Görüşmelerin tam metnine ulaşabilmek için ses kaydı alınmıştır. Görüşme Yeri: Görüşmeler kişilerin iş yerlerinde gerçekleştirilmiştir. Sadece başarısız olmuş projelerden biri için görüşme evde yapılmıştır. Görüşme Detayları: İlçelerin seçiminden sonra her ilçenin SYDV’si ile görüşülmüş. Görüşmeler Gelir Getirici Proje sorumluları ve vakıf müdürleri ile yapılmıştır. Bu görüşmelerde, projelerden yararlanan kişiler hakkında genel bilgiler alınmıştır. Çok az proje sürdürülebilir olunduğundan, destek almış kişilere ulaşmak zor olmuştur. Bu nedenle çalışma için on beş (15) görüşme yapılmıştır. Bunların yedisi Genel Müdürlük projesinden, sekiz tanesi de SRAP’ tan yararlanmıştır.

Yaş Medini durum Hane halkı Eğitim İş İşyeri adresi Proje Cinsiyet Çocuk sayısı Hane halkı Eğitim İş İşyeri adresi Proje Erkek 47 Evli 3 7 Lise Dikim A. Keçiören SRAP 36 İlkokul Elektrik T. Etlik 41 2 4 Unlu mamüller Saime Kadın Ortaokul Tuhafiye Karapürçek 57 5 Bakkal Kale içi Kadın 45 Bağlum 6 Kantin Ege Mahallesi 28 1 Kuaför Konfeksiyon Atölyesi Ulus GM 40 Anahtarcı Kırkkonaklar 37 Şu an iş yeri yok - 48 Üniversite Pazarda bavul-çanta satışı Sıhhiye 33 Berber 35 Tercüman Kızılay Şahapgürler Mahallesi

Makalede Değerlendirmesi 2004 yılı itibar ile 66 projeden, devam edenlerin sayısı çok düşüktür. En büyük katkı; ödünç alınabilir kaynaklara daha kolay ulaşabiliyor olmaları. Öte yandan sosyal katılımlar artmış, çevreleri genişlemiş. Ayrıca yaşam kaliteleri üzerinde etkisi olmuş; bir görüşmeci “en azından evimde internet var” şeklinde ifade etmiştir. Devam eden projelerde sıkıntılar mevcut. En büyük problem, kişilerin borç yüklerinin ağır olması. Görüşülen kişilerin ekonomik durumlarında çarpıcı iyileşmelerin olmaması, devam eden projelerin çoğunun birikmiş BAĞ-KUR borçları olması nedeniyle gelir getirici projeler ekonomik bağlamda Ankara ili örneği için başarısız olmuştur.

BÖLÜM IV – KAYNAKÇA Alomaliye.com websitesi (2015). Sosyal riski azaltma projesi kapsamında istihdam duyurusu. https://www.alomaliye.com/sosyal_riski_istihdam.htm adresinden alınmıştır. Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe – yöntem – analiz. Ankara: Seçkin yayıncılık. Zülfikar, B.Ş., Karaçay, H., ve Kardam, F. (2010). Gelir getirici projelerin yoksullukla mücadelede etkisi – Ankara ili örneği. Kardaş, M. (Ed.), Uluslar arası yoksullukla mücadele stratejileri sempozyumu: Deneyimler ve yeni fikirler. (s. 17-34). Ankara: SATA reklam tasarım. TEŞEKKÜRLER