Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BORÇ YÖNETİMİ.
Advertisements

Dünya Ekonomisine İlişkin Göstergeler
TÜRKİYE EKONOMİSİ ve DIŞ TİCARETİ
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
0 1 Global Ekonomi Toparlanıyor Ama Hala Kırılgan.
Türkiye’de Cari Açık Sorunu
GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 15 OCAK 2010.
2009 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 15 OCAK 2010.
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (SAGP, Milyar $)
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
14 Kasım 2006 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU Yelda Yücel Karaboğa Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
BÜYÜME.
Türkiye Ekonomisinde Son Gelişmeler Taner Berksoy.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
İzmir İktisat Kongresi 31 Ekim 2013 Mehmet Şimşek Maliye Bakanı.
DIŞ TİCARET VE ÖDEMELER DENGESİ
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
27 Nisan 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
T.C. MALİYE BAKANLIĞI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
PİYASA GÖSTERGELERİ.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
MAKROEKONOMİK GELİŞMELER İLE 2010 YILI MART AYI VE OCAK-MART DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI.
Türkiye’nin Dış Ticareti
Türkiye Bankalar Birliği 47. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
BÜYÜME DİNAMİKLERİ Fulya GÜZEL Kaynak: TÜİK GSYH Büyüme Oranları (%, Çeyrekler İtibarıyla)
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bankacılıkta Risk Yönetimi ve KKTC Bankacılık Sektörü
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON İktisadi Araştırmalar Bölümü
2 Mart 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU. İÇİNDEKİLER - SANAYİ ÜRETİMİ - İSTİHDAM - İSTİHDAM - DIŞ TİCARET - CARİ İŞLEMLER DENGESİ - KAMU MALİYESİ.
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
KAMU MALİYESİ.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
2011 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Dr. Dilek Seymen Dr. Aslı Seda Bilman
Mali Alan ve İhtiyari Maliye Politikası: Küresel Kriz Sürecinde Türkiye Örneği Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 14 Ekim Ulusal İktisat Sempozyumu,
FİNANSÇI OLMAYANLARA FİNANS
2017 OCAK-MAYIS AYLARI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
DENETİM VE GÖZETİM
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
Türkiye: İfrattan ( ) Tefrite (2012), Tefritten Normale (2013)
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
2018 ŞUBAT AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Ödemeler Dengesi Dr.Dilek Seymen.
Sunum transkripti:

Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ

2 I. MAKROEKONOMİK GELİŞMELER

3 GSYH Büyüme Oranları (yıllık % değişim)

4 GSYH Büyüme Oranı (dönem ortalaması, %)

5 Büyümenin Oynaklığı* (Reel büyüme oranlarının oynaklık katsayısındaki değişim) (*) Yıllık GSYH büyüme oranının o döneme ait ortalama büyümeye bölümünün standart sapması

6 Özel Sektör Sabit Sermaye Yatırımlarının GSYH Büyümesine Katkısı (%)

7 Özel Sektör Sabit Sermaye Yatırımları Reel Büyümesinin Bileşenleri* (%) (*) dönemi birikimli yüzde değişim

8 Toplam İmalat Sanayi Verimlilik Endeksi

9 Kişi Başına Düşen GSYH (ABD Doları) Not: 2007 yılında TÜİK tarafından açıklanan yeni nüfus sayımı verileri göz önüne alınmıştır.

Yılı Satın Alma Gücü Paritesine Göre GSYH (Trilyon Dolar)

11 Tarım Dışı İstihdamın Toplam İstihdam İçindeki Payı (%)

12 Tarım İstihdamının Toplam İstihdam İçindeki Payı (%)

13 İşsizlik Oranı (%)

14 İstihdamın Sektörel Dağılımı (%)

15 İşteki Duruma Göre İstihdam Edilenler (%)

16 Yıllık Enflasyon Oranı ve Beklentiler (%) Kaynak: TCMB Beklenti Anketi Enflasyon Beklentileri (Nisan 08) Yılsonu8,0 12 Ay Sonrası6,8 24 Ay Sonrası5,8

17 Özel Kapsamlı TÜFE Göstergesi, H Tanımlı* (%) (*) H Tanımlı Endeks işlenmemiş gıda ürünleri, enerji, alkollü içkiler, tütün ürünleri ile altın hariç olarak tanımlanmıştır.

18 Dönemler İtibariyle Ortalama Enflasyon Oranı (%)

19 Cari İşlemler Dengesi / GSYH (%)

20 Brent Tipi Petrolün Varil Fiyatı (Dolar)

21 Enerji Fiyatlarının Enerji İthalatına Etkisi (Milyar Dolar)

22 Enerji Dışı İthalat (Milyar Dolar) (*) Tahmin

23 İhracat ve İthalat Büyüme Oranları (Bir Önceki Yılın Aynı Ayına Göre Yıllıklandırılmış Yüzde Değişim)

24 Cari İşlemler Açığının Finansmanı (Milyar Dolar) Ocak- Şubat 1. Cari İşlemler Dengesi-0,6-7,5-14,4-22,1-31,9-37,4-7,7 2. Toplam Sermaye Girişleri7,67,114,238,2 44,57,8 – Yurtiçinde Doğrudan Yatırımlar 1,11,82,810,019,921,91,6 – Bankacılık Dışı Özel Sektörün Kredi Kullanımı (net) 1,92,37,713,417,328,55,3 – Diğer (net)4,53,13,714,70,9-6,00,9 3. Net Hata ve Noksan0,84,41,01,8-0,11,00,0 4. Rezerv Değişimi-6,2-4,1-0,8-17,9-6,1-8,0-0,2

25 Yurtiçinde Doğrudan Yabancı Sermaye Girişi (Milyar Dolar) (*) Yıllıklandırılmış

26 Merkez Bankası Brüt Döviz Rezervleri (Milyar Dolar)

27 II. BORÇ YÖNETİMİ

28 Borç Yönetiminin Temel Hedefleri Borç dinamiğinin iyileştirilmesi Borç yükünün makul düzeylere düşürülmesi Borç stokunun risklere karşı duyarlılığının azaltılması Bu suretle, borç stokunun büyüklüğünün ve yapısının ekonomide bir risk unsuru olmaktan çıkarılması

29 Borç Yönetiminin İlkeleri Borç ve Risk Yönetiminin Koordinasyonu ve Yürütülmesine İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik (1 Eylül 2002 tarih ve sayılı Resmi Gazete) İlkeler: Madde 4 — Kamu borç ve risk yönetiminin yürütülmesinde; a) Makroekonomik dengeleri gözeterek para ve maliye politikaları ile uyumlu, sürdürülebilir, saydam ve hesap verilebilir bir borçlanma politikası izlenmesi, b) Finansman ihtiyaçlarının, iç ve dış piyasa koşulları ve maliyet unsurları gözönüne alınarak belirlenen risk düzeyi çerçevesinde, orta ve uzun vadede mümkün olan en düşük maliyetle karşılanması ilkeleri esas alınır.

30 I. Toplam Borç Servisi İç Borç Dış Borç II. Borçlanma Dışı Kaynaklar Faiz Dışı Fazla Özelleştirme Diğer III. Toplam Borçlanma (I-II) İç Borçlanma Dış Borçlanma Borçlanma İhtiyacının Belirlenmesi

Ortalaması: 5,1 Kamu Sektörü Faiz Dışı Fazlası / GSYH (%) (Program Tanımlı) (*) Tahmin

32 Merkezi Yönetim Bütçe Dengesi / GSYH (%)

33 (*) Tahmin Kamu Kesimi Borçlanma Gereği / GSYH (%)

34 Hazine Finansman Programı (Milyar YTL) GerçekleşmeProgram TOPLAM BORÇ SERVİSİ158,9149,7 İç Borç Servisi136,8130,8 Dış Borç Servisi22,118,9 Borçlanma Dışı Kaynaklar36,936,944,7 Faiz Dışı Fazla27,135,0 Diğer9,89,7 Kasa/Banka Değişimi + Döviz Hesabı Kur Farkı2,7-1,9 TOPLAM BORÇLANMA119,3106,9 Dış Borçlanma10,515,315,3 İç Borçlanma108,891,6

35 YTL Cinsinden İskontolu Senetlerin Borçlanma Faizleri (Yıllık Bileşik, %)

36 Dış Borçlanma Maliyeti (%) AVRODOLAR (*) Mart ayı itibarıyla

37 Türk Tahvillerinin Uluslararası Piyasalardaki Getiri Farkı (Baz Puan)

38 Borçlanma Ortalama Vadesi Yurtiçi Borçlanma (ay)Eurobond İhracı (yıl) (*) Mart ayı itibarıyla

39 Toplam Kamu Net Borç Stoku (Milyar YTL) I. Toplam Kamu Brüt Borç Stoku256,8296,9331,8348,5364,6357,7 Merkezi Yönetim242,7282,8316,5331,5345,0341,5 Diğer Kamu14,214,115,317,019,516,2 II. Varlıklar ve Kamu Mevduatı41,146,157,479,3105,4108,7 Merkez Bankası Net Varlıkları25,424,727,930,845,741,2 Kamu Mevduatı10,812,416,130,536,040,4 İşsizlik Sigortası5,08,913,318,023,727,0 III. Toplam Kamu Net Borç Stoku (I-II)215,7250,8274,4269,2259,2249,1

40 Kamu Net Borç Stoku (Milyar YTL)

41 Kamu Net Borç Stoku’nun Kompozisyonu (% GSYH)

42 AB Tanımlı Borç Stoku / GSYH (%) (*) Geçici AB-27 ortalama

43 AB Tanımlı Borç Stoku Milyar AvroGSYH’ya Oran(%) Milyar AvroGSYH’ya Oran(%) Avrupa Birliği (27)6.929,062,77.151,361,4 Avrupa Birliği (25)6.910,263,17.133,061,9 Avrupa Birliği (15)6.665,564,26.861,663,0 İtalya1.512,2106,21.575,4106,8 Yunanistan194,798,0204,095,3 Belçika278,392,2279,288,2 Almanya1.521,567,81.568,567,5 Macaristan53,761,661,965,6 Portekiz94,863,7100,664,8 Malta3,470,83,364,7 Fransa1.145,266,71.150,364,2 Avusturya155,563,4159,161,7 Türkiye202,652,3193,846,1 Kaynak: Eurostat

44 Faiz Harcamaları / GSYH (%)

45 Faiz Harcamaları / Vergi Gelirleri (%)

46 Merkezi Yönetim Brüt Borç Stokunun Dağılımı (%)

47 Net Döviz Cinsi Borcun Toplam Kamu Net Borç Stoku İçindeki Payı (%)

48 Merkezi Yönetim Brüt Borç Stokunun Faiz Dağılımı (%)

49 YTL Cinsi İç Borç Stokunun Süresi (Ay)

50 Dış Tahvil Stokunun Süresi (Yıl)

51 Nakit İç Borç Stokunun Vadeye Kalan Süresi (Ay)

52 Genel Devlet Brüt Borç Stokunun GSYH’ya Oranındaki Değişimi* YTL’nin %5 Değer Kaybı/Kazancı + / Puan+ / Puan YTL Cinsi Borcun Reel Faizinin 5 Puan Artması/Azalması + / Puan+ / Puan GSYİH Büyümesinin 2 Puan Azalması/Artması + / Puan+ / Puan (*) 2001 yıl sonu gerçekleşme rakamları ve Haziran ayı itibarıyla 2007 yıl sonu stok tahminleri baz alınarak senaryoların ESA tanımlı Genel Devlet Brüt Borç Stoku / GSYH oranında yol açabileceği etkiyi göstermektedir.

53 Yurtdışı Yerleşiklerin İç Borç Stoku İçindeki Payı (%)

54 Uluslararası Para Fonu’ndan Net Anapara Kullanımı (Milyar SDR)

55 Uluslararası Para Fonu’na Olan Borç Stoku (Milyar SDR)

56 III. HAZİNE GARANTİLERİ VE ALACAKLARI

57 Hazine Garantili Dış Borç Stoku (Milyon Dolar) (*) Geçici

58 (*) 2007 yılı itibarıyla geçici Milyon Dolar % KAMU ,547,5 MAHALLİ İDARELER75116,1 FONLAR1854,0 KAMU BANKALARI491,1 KİTLER ve DİĞER ,426,4 ÖZEL ,552,5 BANKALAR ,7 ŞİRKETLER4098,88,8 TOPLAM Hazine Garantili Dış Borç Stoku*

59 (*) Geçici Hazine Garantili Borçlardan Üstlenim Oranları (%)

60 Kuruluşlara Göre Garantili Borçlardan Üstlenimler (*) Geçici

61 Alacak Stokunun Gelişimi (Milyar YTL) (TMSF dahil) (*) 2008 Şubat Ayı Sonu İtibariyle Geçici. 5,6 6,8 17,6 37,0 50,2 67,3 74,6 100,5 107,0 109,4

62 Alacak Stokunun Gelişimi (Milyar YTL) (TMSF hariç) 5,6 6,8 13,8 19,3 21,2 23,4 (*) 2008 Şubat Ayı Sonu İtibarı ile Geçici. 20,8 22,4 20,9 22,0

63 Alacak Stokunun Yapısı – 2007* Borçlulara GöreKaynaklarına Göre (*) 2008 Şubat Ayı Sonu İtibarı ile Geçici.

64 Gerçekleşen Tahsilat (Milyon Dolar) (*) 2008 Şubat Ayı Sonu İtibariyle Geçici

65 IV. TÜRKİYE DIŞ BORÇ STOKU

66 Türkiye Brüt Dış Borç Stoku (Milyar Dolar) Toplam 129,7144,3160,8168,7205,5247,2 K ı sa Vade 16,423,031,937,140,441,8 Uzun Vade 113,3121,3128,9131,9165,2205,4 Kamu 64,570,875,770,471,673,4 K ı sa Vade 0,91,31,82,11,62,22,2 Orta Uzun Vade 63,669,573,868,369,871,271,2 TCMB 22,024,421,415,415,715,8 K ı sa Vade 1,72,93,32,82,62,3 Orta Uzun Vade 20,321,518,112,713,113,5 Özel 43,249,163,883,1118,3158,0 K ı sa Vade 13,918,826,832,236,037,337,3 Orta Uzun Vade 29,330,33750,982,3120,7

67 Brüt Dış Borç Stoku / GSYH (%)

68 Dış Borç Stokuna İlişkin Oranlar (%) TOPLAM DIŞ BORÇ STOKU/ GSYH57,756,347,341,235,039,0 37,5 ÖZEL SEKTÖR DIŞ BORCU/ GSYH21,418,716,116,317,222,5 24,0 TOPLAM DIŞ BORÇ STOKU / İHRACAT (FOB)362,5359,7305,4254,5229,6240,3230,6 ÖZEL SEKTÖR/İHRACAT (FOB)134,4119,6103,8100,8113,1138,3147,4 TCMB REZERVLER (BRUT)/ TOPLAM DIŞ BORÇ 16,520,723,322,429,929,629,7 TCMB REZERVLER (BRUT)/ KISA VADELİ BORÇLAR 114,5163,2146,1113,0136,1150,9175,4

69 Türkiye’nin Net Dış Borç Stoku / GSYH (%)

70 V. ORTA VADELİ HEDEFLER

71 Kamu Borç Stoku Tahminleri * (GSYH’ya Oran, %) Genel Devlet Brüt Borç Stoku (AB Tanımlı)52,549,645,642,440,0 Kamu Net Borç Stoku36,834,230,227,225,0 IMF Tanımlı Kamu Kesimi Faiz Dışı Fazlası5,54,94,84,5 Kamu Kesimi Borçlanma Gereği-0,3-0,8-1,2 -1,8 Genel Devlet Borçlanma Gereği0,0-0,7-1,0 -1,7 Genel Devlet Toplam Harcamaları43,341,339,638,137,1 Genel Devlet Faiz Dışı Harcamaları35,434,934,033,733,3 Genel Devlet Toplam Gelirleri43,242,040,639,238,7 Genel Devlet Gelirleri (Özelleştirme Hariç)41,640,639,638,938,4 (*) Kaynak: 2007 yılı Katılım Öncesi Ekonomik Programı

72 Yapısal Reform Öncelikleri  Sosyal Güvenlik Reformu (güncellenmiş reform paketi)  İşgücü Piyasası Reformu  Gelir idaresi ve vergi politikası reformlarının kararlı bir şekilde uygulanması  Rekabeti artırıcı reformlara ve özelleştirme uygulamalarına devam edilmesi  AR-GE Yasa Tasarısı  Ticaret Kanunu  Enerji ve Ulaştırma Altyapısının Güçlendirilmesi  Yatırım Ortamını İyileştirici Diğer Düzenlemeler

Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ