AİLE İÇİ İLETİŞİM Psikolojik Danışman: ŞAHİN AKAY HOŞGELDİNİZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM Sendikacı bir misyonun, bir davanın adamıdır, sadece şahsını temsil etmez. Bu nedenle iletişim arızalarından arınmak zorundadır. Selami YALÇIN/
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
I. ÜNİTE İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU ANLATIMI
İLETİŞİM.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İLETİŞİM ENGELLERİ ‘SEN DİLİ’ & ‘BEN DİLİ’
ÇOCUKLARLA İLETİŞİM NASIL KURULUR?
ÇATIŞMA ve UZLAŞABİLMEK
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
Olumlu Disiplin Yöntemleri
ÇOCUKLARDA UYUM SORUNLARI ve TEMEL YAKLAŞIMLAR
İLETİŞİM.
ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
ETKİLİ İLETİŞİM.
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
HAYATIN İÇİNDEN BAKIRKÖY BELEDİYESİ ANA – BABA OKULU AİLE İÇİ İLETİŞİM
Aile eğitimi.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE İLETİŞİM ENGELLERİ
En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İLETİŞİM BECERİLERİ ANNE BABA SEMİNERİ
Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER
HOŞGELDİNİZ.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
Okul Rehberlik Servisi
AİLE EĞİTİM SUNUSU 7 PATNOS RAM.
Aile İçi İletişim ve Ailelerin Problem Çözme Becerileri
HOŞGELDİNİZ şehitler ilköğretimokulu
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
“Öfke”.
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İLE NASIL İLETİŞİM KURULUR?
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
K.KARACAÖREN YUNUSEMRE ORTAOKULU SBS (ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE TEK SINAV SİSTEMİ) öğretim yılından itibaren 8. sınıfta uygulanacak olan.
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
ERGEN ÇOCUĞUNUZLA ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ-II
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
HOŞGELDİNİZ.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
NELERDEN BAHSEDECEĞİZ
EBRU İNCE REHBER ÖĞRETMEN VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
Kişisel Rehberlik.
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
İLETİŞİM.
AİLE İÇİ İLETİŞİM.
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÇALIŞANIN MOTİVASYONU DEMEKTİR.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
Candan G. TEKİN Psikolojik Danışman
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
AİLE VE İLETİŞİM.
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
TEKİRDAĞ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

AİLE İÇİ İLETİŞİM Psikolojik Danışman: ŞAHİN AKAY HOŞGELDİNİZ

NEDEN BURADAYIM?

İLETİŞİM ENGELLERİ 1) EMRETME, YÖNETME ‘Yapman gerekir, Yapmak zorundasın’ vb. cümleler. Bu iletiler kişinin duygularının önemsiz olduğu mesajını verir. Bu çocukta aktif direnç yaratabilir. Bunun sonucunda da çocuk anne-babasına ya kapanacak ya da saldırganlaşarak karşı gelmeye başlayacaktır. Bazen de söylenenin tam tersini yaparak isyankar davranışlara ya da misillemeye gidecektir.

İLETİŞİM ENGELLERİ 2) UYARMA, TEHDİT ETME ‘… yapmazsan … olur’, ‘Ya yaparsın, yoksa …’ vb. cümleler. Bu iletiler de emir verme ve yönlendirmeye benzer; ancak kişinin vereceği yanıtın karşılığı olacak tümceleri de içerir. Çocuğun isteklerine saygı duyulmadığı mesajını verir. Bu durum çocukta öfke ve düşmanlık yaratır. Bu boyun eğme eğilimi yaratabileceği gibi söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini sınama yoluna da götürebilir.

İLETİŞİM ENGELLERİ 3) AHLAK DERSİ, VAAZ VERME ‘… yapmalıydın’, ‘Senin sorumluluğun …’, ‘… şöyle yapmak gerekir.’ vb. cümleler. Bu tür ilişkilerde otoritenin ve zorunlulukların gücü kişiye karşı kullanılır. ‘ Yapmalısın, etmelisin’ mesajlarını iletir ve çocuğu karşı koymaya zorlayacağı gibi çocukta zorunluluk ya da suçluluk duyguları da yaratabilir.

İLETİŞİM ENGELLERİ 4) ÖĞÜT VERME, ÇÖZÜM GETİRME ‘Ben olsam ... yaparım’, ‘Neden … yapmıyorsun?’, Bence …’ vb. cümleler. Çocuğun sorunlarını kendi kendisine çözme yeteneğinin olmadığına inanıldığını gösterir. Bu yaklaşım anne-babaya bağımlı kişiler yaratabilmektedir. Ayrıca çocuğun kendi çözüm yollarını oluşturmasına da katkı sağlamaz.

İLETİŞİM ENGELLERİ 5) MANTIK YOLUYLA İNANDIRMA, TARTIŞMA ‘… nedenle hatalısın …’, ‘Evet ama …’, ‘Gerçek şu ki …’ vb. cümleler. Çocuğun savunucu tutumları ve karşı koymayı isteği artar. Ayrıca bu tür ifadeler çocuğun kendisini beceriksiz ve yetersiz hissetmesine neden olacağından, aileyle iletişimi kesmesine ve artık dinlememesine de yol açabilir.

İLETİŞİM ENGELLERİ 6) YARGILAMA, ELEŞTİRME, SUÇLAMA ‘Olgunca düşünmüyorsun …’, ‘Sen zaten tembelsin …’ vb. cümleler. Çocuğun olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol açar. Genellikle çocuk yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılar ya da karşılık verir.

İLETİŞİM ENGELLERİ 7) ÖVME, GÖRÜŞÜNE KATILMA ‘Çok güzel …’, ‘Haklısın …’, ‘Bence harika bir iş yapıyorsun …’ vb. cümleler. Beklentilerinin çok yüksek olduğunu ima eder. Bu tür ifadeler, istenilen davranışı yaptırabilmek için, söylenen içtenlikten yoksun bir manevra gibi algılanabilir. Çocuğun kendini algılayışı ile övgü uygun değilse kaygı yaratabilir.

İLETİŞİM ENGELLERİ 8) AD TAKMA, GÜLÜNÇ DURUMA DÜŞÜRME ‘Koca bebek ...’, ‘Geri zekalı’, ‘Hadi sende sulu göz…’ vb. cümleler. Bu tür ad takmalar çocuğun kendini değersiz hissetmesine, sevilmediği inancına kapılmasına yol açabilir. Ayrıca kendilik algısı üzerinde de çok olumsuzdur. Genellikle karşılık vermeye ihtiyacı doğurur.

İLETİŞİM ENGELLERİ 9) TAHLİL ETME, TEŞHİS, TANI KOYMA ‘Senin derdin nedir biliyor musun?’, ‘Aslında sen öyle demek istemiyorsun…’ vb. cümleler. Bu tarzda tahlil edici bir tutumla yaklaşılması çocuğu tedirgin edici olabilir ve onda başarısızlık duygusu uyandırabilir. Çocuk kendisini korumasız, kıstırılmış hisseder, kendisine inanılmadığı kanısına varabilir. Ayrıca yanlış anlaşılma endişesi ile iletişimi kesebilir.

İLETİŞİM ENGELLERİ 10) GÜVEN VERME, TESKİN, TESELLİ ETME ‘Aldırma … düzelir …’, ‘Hadi biraz neşelen …’, ‘Zamanla kendini daha iyi hissedersin …’ vb. cümleler. Bu tutum bazen çocuğun kendini anlaşılmamış hissetmesine neden olur ‘Size göre kolay’. Kızgınlık duyguları uyandırır.

İLETİŞİM ENGELLERİ 11) İNCELEMEK, ARAŞTIRMAK, SORUŞTURMAK ‘Neden? …, Kim? …, Sen ne yaptın? …, Nasıl? …’ vb. cümleler. Bu tarzdaki sorular, genellikle soru soranın nereye varmak istediğini açıklamadığından ve cevabı genellikle eleştiri veya zorunlu çözüm getirdiğinden çocuk genellikle hayır demeye, yarı doğru cevap vermeye, kaçmaya yönelir veya yalan söyler.

İLETİŞİM ENGELLERİ 12) KONU DEĞİŞTİRME, ALAYA VURMA ‘Güzel şeylerden konuşalım …’, ‘Sen neden dünyayı yönetmiyorsun? …’ vb. cümleler. Bu tarzda ifadelerle yaşamın güçlükleriyle savaşmak yerine, onlardan kaçınmayı ima edebilir. Çocuğa sorunların önemsiz, saçma ve geçersiz olduğu anlamını verebilir. Bu tür ifadelerin sık kullanılması çocuğun bir güçlükle karşılaştığında açık davranmamasına, çekilmesine neden olacaktır.

İLETİŞİM ENGELLERİ 13) ACINDIRMA ‘Sana bunun için mi emek verdim.’, ‘… karşılığı bu muydu?’ vb. cümleler. Bu tarzda ifadeler çocuğun suçluluk duymasına ve kendini geri çekmesine neden olabilir.

PROBLEM KİMİN ANLAYIŞI

KABUL ÇİZGİSİ

‘SEN’ MESAJI/‘BEN’ MESAJI

‘SEN’ MESAJI/‘BEN’ MESAJI

EMPATİ Kişinin, başka insanların duygularını, ihtiyaçlarını, kaygılarını anlayabilmesi, kendini onların yerine koyabilmesi demektir. Empati kurulduğunda, o kişinin rolünde kısa bir süre kalınmalı, daha sonra da bu kişinin rolünden çıkılmalıdır. Aksi takdirde empati kurulmuş sayılmaz.

EMPATİ BASAMAKLARI

KAZAN/KAYBET YAKLAŞIMI Bir çatışma konusu ortaya çıktığı zaman, taraflardan her biri sadece kendi isteğinin yapılmasına olanak verecek bir çözümde ısrar edecek yerde, her ikisi de yaratıcı bir biçimde iki tarafı birden tatmin edecek bir çözüm yolu bulmaya çalışırlar. Ben kazanacağım, o kaybedecek. (KAZAN/KAYBET) Her ikimizin de sonuçtan memnun olması gerekir. (KAZAN/KAZAN ya da KAYBEDEN YOK yaklaşımları).

ÖNERİLER Çocuğunuza zaman ayırın. Unutmayın ki çocukla geçirilen zamanın uzunluğu değil kalitesi önemlidir. Çocuğunuzu etkin bir şekilde dinleyin ve duygularını ifade etmesine fırsat tanıyın. Çocuğunuzun sorununu kendi kendine çözmesine fırsat tanıyın. Ayrım yapmadan herkesin kendi duygu ve düşüncelerini ifade edebilmesine imkan tanıyın. Ortaya çıkan çatışmalarda birinin haklı çıkmasından çok her iki tarafın da anlaşabileceği bir çözüm üzerinde odaklanın. Sorunları şimdiki bağlam içinde ele alın, eski birikimlerinizi işin içine sokmayın.

ÖNERİLER Duygu ve düşüncelerinizi olduğu gibi, abartmadan ortaya koyun. Çocuğunuza karşı davranışlarınızda tutarlı olun. Çocuğunuzu diğer çocuklarla karşılaştırmayın. Çocuğunuzu geçmişte yapamadığınız şeylerin tamamlayıcısı, eksikliklerinizi giderici bir araç olarak görmeyin. Yargılamaya gidilmemeli, kişiler kendi duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelidirler.

KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM…