ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAYGINI KONTROL ET, ÖNE GEÇ...
Advertisements

9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
OTİZM (AUTISM).
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
İŞİTME NEDİR? Elif ÖZKAN İşitme Engelliler Öğretmeni.
ENGELLİ BİREYLERE BAKIM
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİME İHTİYACI OLAN BİREYLER VE ÖZELLİKLERİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ORTOPEDİK ENGELLİ VE SÜREKLİ HASTALIĞI OLAN ÇOCUKLAR kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
İŞİTME ENGELLİ ÇOCUKLAR kaynak:Prof.dr Bülbin Sucuoğlu Doç.dr Tevhide Kargın Mustafa ÜNSAL Tavşanlı RAM Müdür Yardımcısı.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Zekâ zihinsel bir gücü, bir genel yeteneği ifade etmektedir.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİSLEKSİ NEDİR? Disleksi ilk kez 1881 yılında tanımlanmıştır.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
İşitme engelliler.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
İŞİTME ENGELLİLER.
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Kekemelik.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
BE BEP NEDİR ?.
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
Konuşma ve Dil Yetersizliği Nedir? Sözel iletişimde farklı seviye ve biçimlerde ortaya çıkan aksaklıklar ve düzensizlikler nedeniyle dili kullanma, konuşmayı.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
BÖLÜM 6: SOSYAL KABULÜN ARTIRILMASI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ Mustafa ÜNSAL Tavşanlı RAM Müdür Yardımcısı kaynak: Prof.dr Bülbin Sucuoğlu Doç.dr Tevhide Kargın

İLETİŞİM BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLAR İletişim; “kişilerin kendi düşüncelerini birbirleriyle değiştirmeleridir. Etkili iletişimde; Mesaj gönderen bir gönderici, Mesajı alan,çözümleyen ve anlayan alıcı olması gereklidir.

İletişim bozukluğu olan çocuklar,iletişimlerini engelleyen dil ve/veya konuşma bozukluklarına sahip olan çocuklardır.Dil ve konuşma bozuklukları en fazla görülen engel türüdür. 6-12 yaş grubunda % 20.1

Konuşma;dilin seslerinin şekillendirilmesi ve üretilmesidir, Konuşma bozuklukları ise konuşma seslerinin üretimi,konuşmanın ritmi ve konuşma sesinin kontrolündeki güçlükler olarak ortaya çıkmaktadır.(Lewis ve diğ.2000)

YAYGIN OLARAK GÖZLENEN KONUŞMA BOZUKLUKLARI Eklemleme bozuklukları, Ses bozuklukları, Akıcılık bozuklukları(kekemelik)

Eklemleme bozuklukları: Sözcükleri telaffuz etmedeki güçlüktür. Ve Ses atlama,ses ekleme,sesi bozma ya da ses değiştirme gibi farklı şekillerde ortaya çıkabilir. %76 lık bir dilimi kapsamaktadır. Eklemleme bozuklukları;küçük çocuklar,cp li çocuklar ile zihinsel engelli çocuklarda daha fazla gözlenir ve yoğun konuşma terapisi ile düzeltilebilir.

Ses bozuklukları; Sesin şiddetinin,yüksekliğinin,kalitesinin bozulmasıdır ve dil konuşma bozukluğu oranlamasında % 6 lık bir dilimi kapsar. -Sesin hışırtılı olması,genizden gelmesi,veya hiç sesin gelmemesi durumu örnekleyen örneklerdir. Sesin bozukluk olarak tanımlanabilmesi için sesin aynı yaş,cinsiyet ve kültürdeki diğerlerinden belirgin derecede farklı olması gerekir.

Konuşmanın doğal akışı ya da ritmindeki bozukluktur. Kekemelik Konuşmanın doğal akışı ya da ritmindeki bozukluktur. Söylenmeye çalışılan sözcüklerin ya da sözcük parçalarının tekrarı,uzatılması ya da bloke edilmesidir. Çocuklar ne söylemeye çalıştıklarını bilirler ancak sıklıkla cümle başındaki sözcükleri söylemede zorlanırlar.Sözcüğü tekrar edebilirler,sözcüğün başındaki sesi uzatabilirler.(mastropieri ve diğ.2002)

Konuşma bozuklukları akademik becerilerin öğrenilmesini nadiren olumsuz yönde etkiler. Eğer bozukluk ağır derecede ise öğrenci arkadaşlık ilişkilerini sürdürmede güçlük yaşayabilir. Ve sosyal ortamlardan uzak durabilir.(peterson ve diğ.2002)

Alıcı ve İfade edici dil olmak üzere iki şekilde ortaya çıkar. Dil Problemleri Alıcı ve İfade edici dil olmak üzere iki şekilde ortaya çıkar. Alıcı dil ;konuşulanların anlaşılmasıdır. Eğer öğrenci sorularınızı anlayamıyorsa,yönergelerinizi yerine getiremiyorsa,sözel olarak verilen bilgiyi hatırında tutamıyorsa, soyut ifadeleri anlayamıyor ve bazı sesleri karıştırıyorsa,karmaşık cümleleri anlayamıyorsa ALICI DİL PROBLEMİ ‘nden söz edilebilir .

İfade edici dil ise diğerlerinin anlayacağı şekilde konuşulmasıdır İfade edici dil ise diğerlerinin anlayacağı şekilde konuşulmasıdır.Çocuğun konuşması anlaşılmıyorsa,dilin gramerini yanlış kullanıyorsa,sözcük sayısı yaşına göre sınırlıysa,sık sık duralıyorsa problem ifade edici dildedir.(Mastropieri ve diğerleri 2002)

Bu bozukluklar; Fonoloji (harfler ve sözcükleri oluşturan harf gruplarını birleştirme ya da ayırma) Morfoloji (çoğul ve çekim ekleri) Semantik (Dilde kullanılan sözcüklerin anlamı) Pragmatik (dilin sosyal ortamlarda kullanılması.) Boyutlarında ortaya çıkar.

En ağır dil problemi AFAZİ dir. Afazi, dili konuşma ve anlamadaki güçlüklerdir. Genellikle beyin incinmeleri ile birlikte ortaya çıkan afazide çocuklar incinme öncesinde bildikleri sözcükleri hatırlamakta zorlanırlar.(friend ve diğ.2000)

Bir çok çocuğun dil ve konuşma bozukluklarının nedeni bilinmemektedir. Ancak,bu bozuklukların biyolojik ve çevresel faktörlere bağlı olarak ortaya çıktığı; Sesin kötü kullanımı, Uygun olmayan dil modelleri, Uyaran eksikliği, duygusal travmalar gibi faktörler dil ve konuşma bozukluklarına sebep olabilir.

Dil ve konuşma bozuklukları; -İşitme kaybı, Kekemeliğin nedeni bilinmemekte ancak beyin işlevlerindeki hafif derece bozuklukla ilişkisi olduğu düşünülmektedir. Dil ve konuşma bozuklukları; -İşitme kaybı, -ağır derecede zihinsel engel, cp, yarık damak vs diğer yetersizliklerle beraber de ortaya çıkabilmektedir.

Çocukların konuşma yetenekleri ırk,içinde yaşanılan kültür,sosyo ekonomik düzey,eğitim deneyimleri,yaşadığı coğrafi bölge,cinsiyet,arkadaşları gibi faktörlerden etkilenebilir. Bu nedenle farklı kültür ve coğrafi bölgelerden gelen çocukların konuşma özellikleri diğerlerinden farklı olabilir.Öğretmenler bu çocukların dil ve konuşma bozukluğu olup olmadığı konusunda çok dikkatli olmalıdır.(salend1998)

Bu çocuklar sınıftaki eğitim programının her boyutuna katılabilirler. Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki dil ve konuşma bozukluğu olan çocuklar için uyarlamalar yapmaları gerekmez. Bu çocuklar sınıftaki eğitim programının her boyutuna katılabilirler. Ancak iki konuda desteğe ve özel dikkate ihtiyaçları vardır. -”dil ve konuşma becerilerinin geliştirilmesi” Ve “sosyal kabul.”

Sınıf ortamında neler yapılabilir? -Sınıf ortamında iletişim kurması için cesaretlendirme,konuşmasının arkadaşları tarafından destekleneceğine inandırarak yardım etme. Örnek: Konuşma problemi olan çocuk,konuştuğu zaman dikkatle onu dinlemeli,akranlarınında onu dinlemesi sağlanmalıdır. Konuşma hataları eleştirilmemeli,öğretmen çocuğun hatalı söylediği sözcüklerin doğrularını söyleyerek istendik konuşması için model olmalıdır. Sınıftaki diğer çocukların alaya etmesine izin verilmemelidir. Öğretmen her zaman iyi bir dinleyici ve iyi bir konuşma modeli olmalıdır.(lewis ve diğ.2000)

-Öğretmen sınıfındaki kekeme öğrenciye konuşma hakkı vermekten kaçınmamalı,çocuğa sakin ol,heyecanlanma,yavaş oku ya da yavaş konuş gibi uyarıların yarar sağlamayacağını bilmelidir. Sınıflarda öğrencilerin okuma hızını artırmak amacıyla yapılan yarışmaların çocuklar üzerinde olumsuz etkisi olabileceği de düşünülmelidir.(konrot,2003)

İletişim bozukluğu olan çocuk olabildiğince sınıfın ön tarafına ya da öğretmenin yakınına oturtulmalı,öğretim çocuk için uygun olabilecek hızda yapılmalı,özellikle öğretim süresinde kullanılan yeni sözcüklerin miktarı göz önüne alınarak öğretim hızı ayarlanmalı, çocuğa olabildiğince soru sorarak ve geri bildirim vererek çocuğun aktif katılımı arttırılmalıdır. Bu çocukların konuşmaları farklı ortamlarda alıştırmalar yaptıkları zaman daha doğal ve otomatik hale gelecektir.(friend ve diğ.2002)