NECİP FAZIL KISAKÜREK HAYATI ŞİİRLERİ ŞİİR HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

İÇİMİZDE YAŞIYOR MUSTAFA KEMAL ATATÜRK ( SONSUZA KADAR)
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Fundam’a.
Necİp FazIl KISAKÜREK POETİKA.
TURGUT UYAR GEYİKLİ GECE.
DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Işte kadınlar Pakize SUDA'nın bir yazısı.....  Sesli.
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK’TEN ÖZDEYİŞLER
ATATÜRK VE SANAT.
MUHAMMET ÜMİT ÖZÇELİK KİMYA BÖLÜMÜ
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
SALAH BİRSEL
Sezai Karakoç 1950’lerden itibaren dahil olduğu Türk şiir dünyasında kendine mahsus bir şiir dili ve problematiği kurabilmiş, Türk şiirinde sadece kendisi.
Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş?
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
BİLGİSAYAR DERSİ ÖDEV SLAYTI NECİP FAZIL’ IN TANITIM SLAYTI.
Şinasi Şair Evlenmesi.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK’TEN ÖZDEYİŞLER
Cümlede Anlam.
Tanrım!Huzurundayım ve çok mutluyum. Senden rütbe,servet ve şöhret istemiyorum
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
Zaman içinde bilim.
1. Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş
YAZIM KURALLARI.
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
ATATÜRK’ün İLKELERİ.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
ATATÜRK İLKELERİ Atatürkçülük, Türkiye’nin gerçeklerinden doğmuş bir düşünce sistemidir. Türk milletinin iradesiyle oluşmuş, tarihi bir gelişmenin ürünüdür.
SÜLEYMAN TARIK BUĞRA ( 2 EYLÜL ŞUBAT 1994 )
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
NECİP FAZIL KISAKÜREK.
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
HAYATI,ESERLERİ,KİŞİLİĞİ…
NAMIK KEMAL.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
NECİP FAZIL KISAKÜREK.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
Servet-İ fünun edebİyatI
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
NECİP FAZIL KISAKÜREK Rana Önay 11/B 3. YAŞAMI YAŞAMI 26 Mayıs 1905'da doğdu. Maraş'lı bir soydan gelen Necip Fazıl'ın çocukluğu, mahkeme reisliğinden.
Ahmet Kutsi Tecer.
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
Necip Fazıl Kısakürek.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Tarihin Belirleyicisi Olarak Ulusların Karekterinin Rolü
CAHİT SITKI TARANCI. 4 Ekim 1910 tarihinde Diyarbakır'da Camiikebir mahallesinde doğdu, 12 Ekim 1956 tarihinde Viyana (Avusturya)'da öldü. Asıl adı "Hüseyin.
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
Ziya Paşa (1825 – 1880).
 NECİP FAZIL KISAKÜREK KİMDİR?  Ahmet Necip Fazıl Kısakürek, 26 Mayıs 1904 tarihinde İstanbul'da dünyaya geldi. Eğitim hayatını Fransız Frerler Mektebi'nde,
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
Yaşar Kemal Hayatı  1922’de Osmaniye’nin Hemite köyünde doğdu.  Asıl adı Kemal Sadık Göğceli’dir.  5 yaşında kan davası yüzünden babasını yitirdi.
NECİP FAZIL KISAKÜREK NECİP FAZIL KISAKÜREK HAYATI ŞİİRLERİ ŞİİR HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ ŞİİR HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ TİYATROLARI İLE DİĞER ESERLERİ TİYATROLARI.
Sunum transkripti:

NECİP FAZIL KISAKÜREK HAYATI ŞİİRLERİ ŞİİR HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ TİYATROLARI İLE DİĞER ESERLERİ BİRKAÇ ŞİİR ÖRNEĞİ

HAYATI 1903’te İstanbul’da doğdu. Babası Abdülbâki Fâzıl Beydir. İlk ve orta öğretimini İstanbul’da yaptı. İstanbul Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümüne girdi ise de, bitiremeden ayrıldı. Bir ara hükümet hesabına yüksek öğrenim görmek üzere Paris’e gidip Sorbon’a devam etti. Fakat burayı da bitiremedi.

İstanbul’a döndükten sonra bankalarda memur olarak çalıştı İstanbul’a döndükten sonra bankalarda memur olarak çalıştı. Bir ara Güzel Sanatlar Akademisi ile Devlet Konservatuarında Türkçe Öğretmenliği yaptı. Nihayet memurluktan ayrılarak gazeteci ve yazar oldu.

ŞİİRLERİ Necip Fazıl Milli Mücadele devri sonlarında tanınmaya başlayan şairlerdendir. Şiirlerini 1922 yılında yayımlamaya başladı. İlk şiir kitabı Örümcek Ağı’nı 1925’te bunu takip eden Kaldırımlarda 1928 de çıktı.

Bundan sonra yayınladığı kitaplar daha önceki kitaplarında çıkmış şiirlerinden yaptığı seçmelerle yenilerini de eklemek suretiyle meydana gelmiştir.

Bu şekilde bastırdığı üç eserinden birincisi Ben ve Ötesi, ikincisi Sonsuzluk Kervanı ve üçüncüsü de Çile’dir. Şiirler birincisinde yazıldıkları yıllara göre sıralandıkları halde ikinci ve üçüncüde konularına göre sıralanmışlardır.

ŞİİR HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ Şair son iki kitabının önsözlerinde bu kitaplarına aldığı şiirlerinden gayrısının kendisi ile artık ilgisi kalmamış olduğunu bildirir. Yine bu önsözlerde ayrıca Ben ve Ötesi’nin yayım tarihi olan 1932’den sonra şiirden çok siyasi ve dini konularla ve bu arada tiyatro eserleri yazmakla ilgilenmesini dikkate alanların kendisine yönelttikleri “Şiiri bıraktığı” ithamını şiddetle rededer ve sanat anlayışındaki değişikliği de şöyle izah eder.

Bu izaha göre; kendisinin fikir ve ideoloji yolundan varmak istediği gaye ile şiirin esas gayesi arasında herhangi bir ayrılık yoktur. Zira şiirde yalnız kendisine değil aynı zamanda Allah’a bağlıdır.

Şair şiir sanatı hakkındaki düşüncelerini daha etraflı bir şekilde Çile’nin sonuna koyduğu poetika bölümünde anlatır. Bu düşünceleri şöyle özetlemek mümkündür.

Şair sınırlı bir duygulanma çerçevesinde kalmayan üstün idrak seviyesine erişen ne yaptığının yanında niçin ve nasıl yaptığını da bilen ve mutlak hakikati arayandır.

Şiirde buna paralel olarak varlığı çeviren sırların ve güzelliklerin yolundan giderek Allahı yani mutlak hakikati arama işidir. Bu işi başarabilmek için şiirin yürüdüğü yol ise en sarp fakat en kestirme yoldur.

Şiiri teşkil eden başlıca iki iç unsur vardır: his ve fikir Şiiri teşkil eden başlıca iki iç unsur vardır: his ve fikir. Şiir düşüncenin duygulaşmasından ve duygununda düşünceleşmesinden doğar. Yani his ve fikrin esrarlı bir şekilde birleşmesinden doğar.

Böyle bir muhtevadaki şiirin başlıca hususiyet ve mümtâziyeti ise hakikati aramada kullandığı metot dan doğar. Ancak şiirin teşekkülü için sadece gayesinin belli olması bir muhtevaya ve bir metoda sahip bulunması yetmez. Aynı zamanda büyük bir sanat gücü içinde verilmeside gerekir.

Her sanat eserinde olduğu gibi şiirdeki iç ve dış yapılar arasında da bir ahenk sağlanması şarttır. Çünkü bunlar birbirinden ayrılamayacak olan unsurlar aynı bütünün parçalarıdır.

Şiirin mahiyetini iç unsurlarını gayesini yürüdüğü yolun özelliklerini iç ve dış yapıları arasındaki bağlılığı belirttikten sonra şair şiirin, sosyal hayat, din ve müspet ilimler ile olan münasebetlerini ve devletin şairi desteklemesi gerektiği hakkındaki düşüncelerini de şöyle özetler.

Şiir bir cemiyetin yaşayışındaki karışık olaylarla ilgilenerek onun bütün mazisini ihtiva eden, halini gösteren ve istikbalinden haber veren harikulade bir rüyadır.

Şiir sosyal hayatın her sahasına ait bütün davaların, dertlerin, hamlelerin, bunalımların, ihtirasların şair denilen tek bir fert üzerindeki kaynaşma zeminidir. Bu sebeple cemiyet hayatı ile çok yakından ilgilidir.

Dinin olmadığı yerde hiçbir şey yoktur Dinin olmadığı yerde hiçbir şey yoktur. Bilen ve bilmeyen her fertle hepimiz bu dünyaya Allahı aramaya, bulmaya, onun sırları ve hikmetleri etrafında körebe oynamaya ve ona ibadet etmeye geldik şeklinde dini görüşlerini belirtir.

Müspet ilimlerin insan ruhunda açtıkları gedikleri ancak şiir kapatabilir. Aksi halde insan, git gide bir robot olmaya mahkumdur. Nitekim 19. Asrın ikinci yarısından itibaren başlayan ruh ve fikir buhranı, şiir ve fikirle doldurulamamasından doğmuştur.

Bütün güzel sanatlar gibi, şiirde devlet eli ile mutlaka müessese haline getirilmelidir. Sanatkar ve şair, geçim derdini düşünmeksizin düşünebilmek, duyabilmek ve yazabilmek için devletten para almalı ve buna karşılık milli kitaplığı zenginleştirecek eserlerini verebilmelidir.

Son devir Türk şiirinin en kuvvetli liriklerinden biri olan şairdeki bu yeni sanat anlayışı, 1932-38 yılları arasındaki dönemde yavaş yavaş gelişir. Bu müddet yerden göklere götüren yolun aranması ile geçer ve nihayet onu ancak tam dini imanla bulunabileceğini anlar.

Şairin, “Sanat” adlı şiirinde bu görüşünü buluruz: Anladım işi: Sanat Allahı aramakmış. Marifet bu, gerisi yalnız çelik-çomakmış. Şeklinde formülleştirdiği bu davranış aslında tasavvufun davranışından başka bir şey değildir. Bu onun şiiri hangi yolla bulacağını ve yazacağını belirtir.

Uzun bir nefis mücadelesinden sonra varıldığı anlaşılan bu noktaya gelebilmek için yayımladığı ilk şiirlerinden başlayarak onun böyle bir alemin varlığını belli belirsiz sezmekten doğan bir takım korkular, vehimler, ürperişler içinde olduğu: zihnen tanrı ile ölümle ölüler, cinler ve perilerle yani “görünmeyen alemle” meşgul bulunduğu açıkça görülüyor.

TİYATROLARI Necip Fâzılın şiirden sonra en çok emek verdiği sahada tiyatrodur. 1935’te yayımladığı “Tohum” adlı piyesini Bir Adam Yaratmak, Künye, Sabır Taşı, Para,Nam-ı Değer Parmaksız Salih, Reis Bey, Siyah Pelerinli Adam, Ahşap Konak ve Ulu Hakan İkinci Abdülhamit Han takip etti.

Teknik yönden oldukça kuvvetli olan bu piyeslerde, umumiyetle, birçok şiirlerinde olduğu gibi, zaman zaman maraziliğe kadar varan kuruntu ve korku psikolojisini başarı ile işlendiği ve bazı metafizik düşüncelere de yer verildiği görülür.

DİĞER ESERLERİ Şair tiyatro kadar olmamakla beraber hikaye (Birkaç Hikaye-Birkaç Tahlil, Ruh Burkuntularından) ve hikayelerinden başka şairin Namık Kemal adlı incelemesi de Halkadan Pırıltılar, Büyük Doğuya Doğru İdeolocya Örgüsü, O ki O Yüzden Varız, İman ve Aksiyon, Çöle İnen Nur gibi dini ve siyasi konularda yazılmış eserlerde vardır.

HIRS Sen kaçan yavru bir ceylansın dağda Ben peşine düşmüş bir canavarım İstersen dünyayı çağır imdada Yeryüzünde bir sen bir de ben varım Seni korkutacak geçtiğim yollar Arkandan gelecek hep ayak sesim Sarıp vücudunu hayali kollar Enseni yakacak ateş nefesim

OTUZ ÜÇ YIL Otuz üç yıl... Saatim işlemiş ben durmuşum Gökyüzünden habersiz, uçurtma uçurmuşum

MERDİVEN Diyorlar bana... Kalsın şiirde, sözde yerde Sen araştır göklere çıkan merdiven nerede?