KARİKATÜRLERİN MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

SATRANÇ ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
ÖZEL ENVAR ilköğretim okulu
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
SİNGAPUR MATEMATİĞİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
Resimlerin Kullanımı.
- DÜŞÜNMEYİ ÖĞRENMEK - ZİHİNSEL ETKİNLİKLER.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Duran Uygur
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Buluş Yoluyla Öğrenme.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
ROL OYNAMA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Problem Çözme Süreci.
Kavram Karikatürleri.
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Problem Çözme Becerileri
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Öğretim Teknikleri - III
Fuat AYDEMİR Psk. Dnş. KAZIM ÖZDEMİR İLKÖĞRETİM OKULU
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
MATEMATİK EĞİTİMİNDE KARİKATÜR KULLANIMI
MATEMATİK YAZILIMLARI.
ASİTLERİN ÖZELLİKLERİ
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Matemati ğ i Niçin Ö ğ reniyoruz? Enes demir 9-E 170.
Probleme Dayalı Öğrenme
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bilimsel düşünme becerileri
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Kavram Karikatürleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Öğretim Programı Tasarım Soruları
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
SOSYAL ETKİNLİKLERE FARKLI BİR BAKIŞ Hazırlayanlar: Nurten SAYDAM
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
BEYİN FIRTINASI TEKNİĞİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
MEB DERGİ MAKALE İNCELEMESİ SAYI 211
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARGÜMANTASYON.
KAVRAM HARİTALARI.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

KARİKATÜRLERİN MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI

KARİKATÜR NEDİR? NERELERDE KULLANILABİLİR?

Karikatür; çizgi ile mizah yapma sanatı olarak tanımlanır Karikatür; çizgi ile mizah yapma sanatı olarak tanımlanır. Gazetelerde, dergilerde, TV’de, sergilerde, reklam afişlerinde, tişört ya da bir paket ambalajı v.b. şeylerde görülen, bazen gülünüp geçilen, bazen üzerinde tartışılan, düşünülen, izleyene yönelik bir iletişim aracıdır. Karikatür, haber verir, karikatür, eleştirir, karikatür, eğlendirir, karikatür, eğitir.

Eğitimde karikatürün yeri nedir?

Karikatür; istenirse eğitim- öğretimi ilginç hale getirebilir Karikatür; istenirse eğitim- öğretimi ilginç hale getirebilir. Karikatür görseldir (göze hitap eder), sevimlidir, ilgi çekicidir, üzerinde tartışma fırsatı yaratılabilecek bir malzemedir. Karikatür gibi bir görsel yardımcı, eğitimcinin yazı tahtası üzerindeki işini fazlasıyla kolaylaştıracaktır.

Bir derste belli bir konu işlenirken giriş bilgileri olarak sunulan genel açıklamalarda veya konuya başlangıç noktası olarak yapılan girişlerde karikatür bir dikkat çekici araç olarak kullanılabilir. Bu, derste bir gülme olayı yaratacaktır ancak bu gülme ciddiyetsizliğin verdiği ortamın yaratılması anlamında değil aksine öğrenmeye doğru kişiyi çekme olayıdır. Tüm eğitimciler bilir ki bir dersin iyi öğrenilmesi ders atmosferi ile doğrudan ilgilidir. Karikatürle derste gülümsemeli bir atmosfer yaratılarak, kuru kuruya anlatılan dersten daha başarılı olması sağlanacaktır.

Karikatürler üzerine yapılan bazı araştırmalardan yararlanarak karikatürlerin eğitim amaçlı kullanım alanlarını okuma becerilerini geliştirme (Demetrulias, 1982), kelime becerisini geliştirme (Godstein, 1986), problem çözme (Jones, 1987) düşünme becerilerini (De Fren, 1988) geliştirme, motivasyon sağlama (Heintzmann, 1989), karmaşıklıkları giderme (Naylor &McMurdo, 1990), herkesçe doğruluğu kabul edilmiş bilimsel bilgilerin detaylandırılması (Guttierrez & Ogborn, 1992) bilimsel düşünceleri ulaşılabilir kılmak (Peacock, 1995) biçiminde özetlemektedirler.

MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KARİKATÜR Matematik dendiğinde bir çok insanın aklına öğrenim hayatını zehir eden bir ders ve başarısız olunacağı kesin gözüyle bakılan sınavlar gelmekte ve bu olumsuz kanı mezun olduktan çok sonra dahi tüm yaşama yayılacak şekilde sürmektedir.

Özellikle küçük yaslarda matematik dersinin öğretimine somut deneyim ve işlemlerden de başlansa, zihinsel bir sistem olarak soyut düşünmeye yönelik olması çeşitli öğretim kademelerinde öğrencilerin en çok korktuğu ve başarısız olduğu bir ders olarak kabul edilmesine yol açmıştır (Uman, 1996).

Matematik öğretiminde başarının arttırılması etkili ve nitelikli bir matematik öğretimin gerçekleştirilmesi için matematiğe karşı var olan korku, kaygı ve olumsuz tutumların azaltılması ve giderilmesine yönelik alternatif öğrenme araçlar vardır. Bunlardan biri de karikatürlerdir.

  Çocuklara sevdikleri bir şeyi öğretmek daha kolaydır. Bu yüzden matematiğe karsı tutum matematik eğitiminde çok önemlidir (Erktin ve Nazlı çiçek, 2002). Karikatürün mizahi yönünün olması sürekli eğlence arayışı içinde olan çocukların ilgisini çeker.Derslerde sıkılmalarını engelleyerek daha uzun süre konsantre olmalarını, zor olduğunu düşündükleri ve sevmedikleri matematik dersini sever duruma gelmelerini sağlar. Bu nedenlerden dolayı karikatürün eğitimde ve matematik dersinde kullanımı göz ardı edilemez.

Mizah ile matematik yapmak matematiği daha kolay, kullanışlı, anlamlı ve günlük hayatta kullanılabilir kılmaktadır. - Karikatürlerin eğlenceli olması rahat düşünmeyi ve matematikle daha ilgili olmayı sağlar. - Her şeyin içerisinde biraz mizahın yer alması onların hatırlanmasını kolaylaştırır. - Matematik çalışmaktan nefret eden insanlar için karikatürler yararlı ve eğlencelidir.

Karikatürlerin matematik ile etkileşimini göz önünde bulundurarak şu şekilde sınıflandırabiliriz: 1. Eğlence ve Dikkat Çekme Yönü Öne Çıkan Karikatürler Bu tür karikatürler genellikle matematiğe ve matematikçilere karşı var olan düşüncelerin, yargıların daha çok abartılı halleri ve hiciv edilebilecek yönlerinin işlendiği karikatürlerdir. Güldürme ve eğlendirme amacı ön plandadır.

2. Tartışma, Beyin Fırtınası, Araştırma ve Düşündürme Yönü Öne Çıkan Karikatürlerle Öğretim Bu tür karikatürlerde matematiksel olgulara, kavramlara, ilke ve genellemelere ilişkin kritik noktaların üzerinde durularak onlar hakkında görünenden öte olan anlamların farkına varılması ve üzerinde düşünülerek akıl yürütülmenin sağlaması hedef alınmaktadır.

3.Kavram Karikatürleri Kavram karikatürleri yapısal açıdan bilinen karikatürlerden farklı bir formatta olup içerisinde mizahi ve abartılı unsurları barındırmamasına karşın, olay ve karakterlerin çizgiler ile anlatılıyor olması onlara karikatür özelliği yüklemektedir. Genellikle üç ya da daha fazla karakterin günlük bir olay hakkında karşılıklı soruları ya da fikirleri konuşma balonları biçiminde sunulmaktadır. Karikatürlere konu olan günlük olaylar matematik konularının uyarlamaları biçimindedir.

Her üç tür karikatürde; Birinci tür; öğrenmeye dönük motivasyonu arttırmada, matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirilmesinde, matematiğe karşı duyulan korku ve kaygıların azaltılmasında etkili bir biçimde kullanılabilirken; İkinci tür; karikatürler özellikle dikkati toplamada, kısa süreli beyin jimnastiği yaptırmada, konu, kavram ya da ünite ile ilgili merak uyandırmada, Üçüncü tür; karikatürler ise tartışma ve beyin fırtınasının planlandığı derslerde, kavram yanılgılarının belirlemesinde, bir alana ilişkin teorik bilgilerin yeniden ve derinlemesine yapılandırılmasında, öğrenme isteğinin sınıf ve hatta okul dışına taşınmasında, araştırma yapma alışkanlığının kazandırılmasında ve öğrenciler ile öğretmen arasında doğal bir iletişimin kurulmasında kullanılabilir.

Karikatürlere Ait Etkinlik Örneği Bu kazanımı anlatmak için ip çekme oyunu kullanılmıştır. Karikatürde piknik yapan iki çocuk sayı doğrusu seklinde bir ipi çekmektedirler. Biri (-3) sayısından ipi tutarken diğeri (+2) sayısından ipi tutmaktadır. Piknik eşyaları da ayrı ayrı tam sayıları göstermektedir. Bu karikatürdeki amaç; örgencinin pozitif ve negatif tam sayıları açıklamasını sağlamaktır. Sayı doğrusuna tam sayıları yerleştirmesi için de piknik alanının yapıldığı ormandan hareket edilerek çeşitli hayvanlara tam sayı olarak numaralar verilmiştir. Papağanın sorduğu sorularla da etkinlik zenginleştirilmiştir.

Piknik Maceramız Etkinliğinin Uygulaması Piknik Maceramız Etkinliginin Karikatürü

Problemlerden bir diğeri ise; zirveye tırmanmaya çalışan bir dağcının hikâyesini anlatmaktadır. Çizilen karikatürde dağcının dinlendiği ve belirli dakikada belirli bir mesafeyi tırmandığı bilgileri verilmiştir. Bu problem hakkında farklı düşünen üç öğrenci çizilmiştir. Hangisinin doğru düşündüğünü öğrencilerin bulması istenmiştir.Bu etkinliğin amacı; farklı çözüm yöntemleri verilen bir problemin doğru çözümünü bulmak ve eğer varsa kendi çözüm yöntemlerini ortaya çıkarmaktır

Zirveye Ulaşmak Etkinliğinin karikatürü Zirveye Ulaşmak Etkinliğinin uygulaması

Diğer bir etkinlik örneğinde ise zayıflamaya çalışan bir anne ile onun zayıflamasına yardımcı olan kızının arasında geçen diyalogları anlatan birbiriyle ilişkili iki karikatür kullanılmıştır. Karikatürde yine tam sayılarda çarpma işlemi göz önünde bulundurulmuştur. Öğrencilerin eğlenmelerini sağlamak için diyaloglarda mizah diline yer verilmiştir. Sorularla desteklenen bu karikatürdeki amaç; öğrencilerin tam sayılarla çarpma işlemini yapmalarını sağlamaktır.

Zayıflamak Kolay mı? Etkinliğinin Uygulaması Zayıflamak Kolay mı? Etkinliğinin Karikatürleri

Öneriler Aslında matematiği eğlenceli hale getirmek ve öğrencilerin ilgisini çekmek çok da zor değildir. Önemli olan öğrenciye başarıyı yaşatmak, matematik yapabildiğine inandırmak ve tutumunu olumlu yönde değiştirerek matematiğe karsı olan ilgisini arttırmaktır. Bu konuda gerek devletin yaptığı çalımsalar, gerekse öğretmenlerin kendi çabaları sonucunda olumlu gelişmelerin ortaya çıkması sevindiricidir.Matematik dersinin farklı konularının öğretimi üzerine yapılan çoğu araştırma yeniliklerin habercisidir. Bu araştırma, öğretmenler için matematik öğretiminde alternatif bir yöntem sağlamaktadır.

Uygulama Süreci ile ilgili öğrencilerin, karikatürler hakkındaki görüşleri alınmıştır.

Öğretmenlere Yönelik Öneriler Öğretmenlerin matematik konularını anlatmakta ya da yeni programa ayak uydurmakta karşılaştıkları güçlükleri yenmeleri için hizmet içi eğitim kursları ya da aktif öğrenme seminerleri verilmelidir. Bir sınıfta farklı yöntemler ile öğrenen örgencilerin olduğu unutulmamalı ve görselliğin öğrenmedeki ve hatırlamadaki etkisi asla göz ardı edilmemelidir.

Matematik dersinin zor ve öğrencinin kendini kapattığı bir ders olduğu düşünülürse öğrencinin ilgisini derse çekmenin ne kadar önemli ve bunun başarının birinci ilkesi olduğu üzerinde durulmalıdır. Derslerde hazır görseller kullanılacağı gibi, öğrencilerin öğrendikleri konular hakkında kendilerini ifade etmelerine olanak sağlayacak etkinliklere de yer verilmelidir. Resim çizmeleri, hikâye anlatmaları, şiir yazmaları bunun için iyi birer örnek oluşturabilir. Öğretmenler bu etkinliklerden yararlanabilmelidir.

SEHRIBAN AY ARIKAN EBRU DAGLI ISMINUR SERTTAS SÜMEYYE BETÜL NAMAL