UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK İÇİN OLUMLU YAKLAŞIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
OSTEOPOROZ (KEMİK ERİMESİ)
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Tavşanın yarış hikayesi
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME (UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ)
ÇOCUĞA SINIR KOYMAK (OCAK 2012)
Algoritma ve Akış Diyagramları
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
ALGORİTMA ve PROGRAMLAMA
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖĞRENME-ÖĞRETME MODELLERİ Nezahat Leblebiciler.
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Edward Lee Thorndike ( )
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
SÖNME.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Davranış yönetimi için davranış ilkeleri Temel kavramlar Davranış
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
AYRIMLI PEKİŞTİRME KALICILIĞI SAĞLAMA/GENELLEME
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
EDİMSEL KOŞULLANMA (Burrhus Frederic Skinner)
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
DIŞKI KAÇIRMA(ENKOPRESİS)
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
TEK Mİ ÇİFT Mİ? TOPLA YA DA ÇIKAR.
Çocuk ve Yas.
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ÖZEL EĞİTİM
CEZA NEDİR?.
ÇOCUĞUMUN DAVRANIŞLARINI KONTROL ETMESİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİM?
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
DİSİPLİNDE MOLA (düşündürme) YÖNTEMİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
Algoritma Mantığı ve Akış Diyagramları
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
Bazıları ise, bu ikisinin sentezini tercih etmektedirler.
özel eğitim semineri-istanbul2008
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Öğretimi Görsel Destekler
Gündem  Eşzamanlı İpucuyla Öğretim (EİÖ)  EİÖ’de karşılaşılan olası öğrenci tepkileri  EİÖ ile öğretilebilen davranışlar  EİÖ’nün basamakları 6/2/2016.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME
AİLE(FARKINDALIK) EĞİTİMLERİ. Kişilik Oluşumunu Etkileyen Faktörler 2 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ5 ANNE, BABA, KARDEŞ ARKADAŞ, KOMŞU, AKRABA.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Sınıf Yönetimi Cezanın Kullanımı Sınıf kurallarına uymamanın sonucunda yani olumsuz davranışın sonunda verilebilir. Eğer, sonuçları, davranışın.
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME.
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Sunum transkripti:

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK İÇİN OLUMLU YAKLAŞIM

OKUL YILLARIMIZI DÜŞÜNELİM

Uygun olmayan davranış, bireyin hem kendisi hem de çevresine zarar verdiği için bireyin sosyal yaşama uyumunu güçleştiren davranışlar olarak tanımlanır

Uygun olmayan davranışları azaltmak için cezaya dayalı yöntemlere sıkça başvurulmaktadır. Uygun olmayan davranışları azaltmanın tek yolu öğrencileri cezalandırmak değildir. Bu davranışları azaltmak için daha ılımlı ve olumlu yöntemler de kullanılmaktadır.

Uygun Olmayan Davranışları Azaltmaya Olumlu Yaklaşım Davranış azaltma tekniği Uygun olmayan davranışın ortaya çıkmasını önleme Ayrımlı pekiştirme Sönme Tepkinin bedeli Mola Aşırı düzeltme Bedensel ceza Ilımlılık sıralaması En ılımlı En az ılımlı

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI ÖNLEME Ön uyaranları değiştirmek yoluyla uygun olmayan davranışın oluşmasını önlemek ya da uygun davranışı ayrımlı pekiştirmek, uygun olmayan davranışı azaltmak için çabalamaktan çok daha etkilidir.

Yakınlık kontrolü, Şakayla karışık kontrol, Davranış zincirini (kırma) durdurma: Uygun olmayan davranışın, davranış zincirini durdurmak yoluyla bu davranışlar azaltılabilir. Yakınlık kontrolü, Şakayla karışık kontrol, Beklenen davranışa ilişkin öğretimsel kontrol ve yönergeler sağlamak, Problem çözme fırsatı verme, Uyaran değişikliği

AYRIMLI PEKİŞTİRME Ayrımlı pekiştirmede, uygun olmayan davranışların azaltılması için uygun davranışların artırılması ya da sürdürülmesi söz konusudur. Diğer davranışlar görmezden gelinirken bir hedef davranış pekiştirilir.böylece pekiştirilen davranış artarken görmezden gelinen davranış azalır.

Beş farklı uygulama vardır 1. Diğer davranışları ayrımlı pekiştirme (DDAP) 2. Karşıt davranışları ayrımlı pekiştirme (KDAP) 3. Alternatif davranışları ayrımlı pekiştirme (ADAP) 4. Seyrek yapılan (azalan) davranışları ayrımlı pekiştirme (SDAP) 5. Yüksek oranda yapılan davranışları ayrımlı pekiştirme (YDAP)

1.Diğer davranışları ayrımlı pekiştirme(DDAP) Belirlenen bir zaman dilimi ya da gözlem süresi/aralığı içinde uygun olmayan davranışın hiç oluşmaması durumunda aralık sonunda bu durumun pekiştirilmesidir. Belirlenen zaman aralığı içinde diğer davranışlar dikkate alınmaz.

2.Karşıt davranışları ayrımlı pekiştirme (KDAP) Fiziksel olarak uygun olmayan davranışla aynı anda yapılamayacak davranışların pekiştirilmesidir. Her zaman uygun olmayan davranışın karşıtı bir davranış bulunmayabilir. Bu durumda alternatif ya da diğer davranışların pekiştirilmesi kullanılmalıdır. Başkasına ve kendine zarar verme davranışlarında etkili bir yöntemdir

3.Alternatif davranışları ayrımlı pekiştirme (ADAP) Azaltılması hedeflenen uygun olmayan davranışın daha uygun biçiminin pekiştirilmesidir. Diğer davranışların ayrımlı pekiştirilmesinde; gözlem aralığında davranışın yokluğu pekiştirilirken, alternatif davranışların ayrımlı pekiştirilmesinde, belirgin bir hedef davranış pekiştirilir. Örneğin; öğrencinin ‘ver’ yerine, ‘verir misin?’ ya da ‘lütfen verir misin?’ için pekiştirilmesidir. Bu durumda davranışın sosyal olarak daha kabul edilebilir durumundan söz edilir.

--------------- -------------- Hedef davranış DDAP ADAP KDAP Yerinden kalkma Yokluğu pekiştirilir İzin isteyerek yerinden kalkma Yerinde oturma pekiştirilir Etkinliği yerine getirmeme --------------- Etkinlikle uğraşma pekiştirilir Vurma işbirliği/konuşma pekiştirilir Kollarını bağlama pekiştirilir Öfke nöbeti İsteme/rica etme pekiştirilir -------------- Gereksiz konuşma Parmak kaldırma pekiştirilir Sessiz durma pekiştirilir Nesneleri fırlatma Basketbol oynama pekiştirilir Yazı yazma pekiştirilir Elini ağzına sokma Dişlerini fırçalama pekiştirilir Küfür etme Uygun dil kullanma pekiştirilir Sessiz olma pekiştirilir

4.Seyrek yapılan (azalan) davranışları ayrımlı pekiştirme (SDAP) Bazı davranışlar normalde yapılması gerektiğinden daha fazla yapıldıklarında uygun olmayan davranış olarak tanımlanabilirler. seyrek yapılan davranışları ayrımlı pekiştirilmesi, başlama düzeyi verileri ile karşılaştırıldığında, hedef davranışın oranında ki küçük azalmaların pekiştirilmesidir.

5.Yüksek oranda yapılan davranışları ayrımlı pekiştirme (YDAP) Çocuğun repertuarında bulunan ancak yeterli sıklıkta ortaya çıkmayan davranışların pekiştirilmesidir. Örnek:Yemekten sonra ellerini yıkama Örneğin; öğrenci bir şey isterken “lütfen” ya da bir şey aldıktan sonra “teşekkür ederim” diyordur. Ancak lütfen demeksizin ya da izin istemeksizin bir şey isteme davranışını daha sık gösteriyordur. Bu teknikle “lütfen” diyerek istekte bulunması arttırılırken, izinsiz isteme davranışının azaltılması amaçlanır.

Uygun Olmayan Davranışlarda Cezanın Kullanımı

CEZA…. Davranış izleyen bir olayın cezalandırıcı uyaran olabilmesi, davranışın ileride oluşum sıklığını azaltmasına bağlıdır. Birinci tür ceza İkinci tür ceza

BİRİNCİ TÜR CEZA davranışı rahatsız eden durumların izlemesine bağlı olarak, o davranışın ileride olmasının azalması söz konusudur. Davranışları azaltmak için beden üzerinde güç kullanma ya da aşağılayıcı sözlerle küçük düşürme birinci tür cezaya örnek olabilir

Cezanın yan etkileri a. Uzak durma b. Cezadan Kaçınmak İçin Oluşan Sorunlu Davranışlar c. Çekingenlik d. Ceza Modeli Olma

İkinci tür ceza İkinci tür ceza, davranışın pekiştireçle sonuçlanmasına son vermeye ya da pekiştirecin geri çekilmesine bağlı olarak, davranışın ilerde oluşumunun zayıflaması, azalmasıdır. Sönme, mola, tepkinin bedeli, düzeltme, olumlu alıştırma ve aşırı düzeltme uygun olmayan davranışları azaltmada yaygın olarak kullanılır. Bu teknikler uygun davranışı artırma teknikleriyle birlikte kullanılmalı, hiçbiri tek başına kullanılmamalıdır.

SÖNME Sönme, daha önceden pekiştirilen bir davranıştan pekiştirmenin geri çekilmesi yoluyla hedef davranışın yoğunluğunun ve/veya sıklığının dereceli olarak azaltılması sürecidir. Sönme, Davranışı ortadan kaldırmak için, çevrenin davranış üzerindeki etkisini geri çekmek ve sürdürmemektir.

Uygulayıcı daha önceden pekiştirdiği davranışı görmezden gelmeye başlayınca ne olur? Çocuk uygulayıcının dikkatini elde etmek için davranışının sıklığını ve yoğunluğunu arttırır. Bu sönme patlamasıdır. Bu durumda da görmezden gelmeye devam edilmelidir. Eğer sıklığı ve yoğunluğu arttığında davranışı görmezden gelmek mümkün değilse sönme yöntemi seçilmemelidir.

Sönmeyi etkili şekilde kullanmak için izlenecek basamaklar Hedef davranışı izleyen bütün pekiştireçleri ayrıntılı bir şekilde belirle. Hedef davranışı izleyen bütün pekiştireçleri geri çek. Hedef davranış her yapıldığında görmezden gel, tutarlı ol. Sönme programı süresince uygun davranışları belirle, pekiştir. Kendiliğinden geri gelme ve sönme patlaması gerçekleşirse karar verdiğin süreci uygulamaya devam et.

TEPKİNİN BEDELİ Tepkinin bedeli, uygun olmayan davranışın hemen ardından, çocuğun sahip olduğu pekiştireçlerin ya da yıldız, gülen yüz, para gibi sembol pekiştireçlerin sistematik olarak geri alınmasıdır.

Tepkinin bedeli uygulamasına yer verildiğinde, çocuğa sözlü ve yazılı olarak bir liste ile her uygun olmayan davranışı için geri alınacak pekiştireç kaybetmesinin sonuçları açıklanmalıdır. Uygulayıcı pekiştireç verme-alma dengesini iyi kurmalıdır.

Tepkinin bedelini kullanırken dikkat edilmesi gerekenler. 1. Tepkinin bedeli, hedef davranışın hemen ardından uygulanmalıdır. 2. Tepkinin bedeli tutarlı şekilde uygulanmalıdır. 3. Tepkinin bedeli uygulamasında eksi puanların birikmesine ya da çocuğun borçlanmasına izin verilmemelidir.

4. Pekiştireçlerin geri alınması cezalandırıcı olmamalı 4. Pekiştireçlerin geri alınması cezalandırıcı olmamalı. Örneğin, öğrencinin pekiştireci bağırıp kızarak değil, uygun davrandığında tekrar kazanabileceği söylenerek geri alınmalıdır.

MOLA Mola, Pekiştireçlerin çocuktan uzaklaştırılması ya da çocuğun pekiştirme kaynaklarından uzaklaştırılması şeklinde uygulanabilir. Mola uygulamasında, çocuğun belli bir zaman dilimi için pekiştirme kaynaklarından (pekiştirici etkinlik ya da ortamdan) fiziksel olarak uzaklaştırılması üç farklı biçimde yapılabilmektedir.

MOLA (devam) Çocuk uygun olmayan davranışı sürdürürken gruptan uzaklaştırılır. Ancak bir köşeden ya da uzaktan arkadaşlarını ve etkinlik alanını izlemesine izin verilir. Uygun davranmaya başlayınca gruba katılır. Bu süreçte çocuk pekiştirici çevre ya da etkinliği izleyemez, etkinlik alanının dışındadır ve yüzü genellikle pekiştirici olmayan bir duvara dönüktür. Uygun davranmaya başladıktan kısa bir süre sonra etkinlik alanına döner.

MOLA (devam) Her iki maddede anlatılan durumda etkinlik alanında yarım kalan bir etkinlik varsa bu etkinlik tamamlatılır. Çocuğun pekiştirici çevreden alınarak pekiştirici olmayan bir alana konulması anlamına gelir.

Onarıcı ve Aşırı Düzeltme Aşırı düzeltme/onarma; 1. Onarıcı düzeltme, 2.Olumlu alıştırma 3.Olumlu alıştırmalarla aşırı düzeltme olmak üzere üç şekilde uygulanabilir.

Düzeltme (onarma) Düzeltme (onarma), çocuğun çevreyi uygun olmayan bir davranışı yapmadan önceki haline getirmesidir. Örneğin; çocuğun sütü yere döktükten sonra yerdeki süt bulaşıklarını temizlemesidir. Çok küçük çocukların bağımsız olarak çevreyi düzeltmesi mümkün olmayabilir. Bu durumda uygulayıcı yaş ve yeteneklere bağlı olarak işin bir bölümünü çocuktan ister. Diğer kısmında yardım eder. Buna yardımla düzeltme adı verilir.

ONARICI AŞIRI DÜZELTME Çocuğun uygun olmayan davranışı ile bağlantılı olarak çevrenin yalnızca eski haline getirilmesi onarıcı aşırı düzeltmede ilk adımdır. Ancak buna çevredeki başka şeylerin de düzeltilmesi eklenerek bir tür ceza verilir. Onarıcı aşırı düzeltme, amaçsız ya da kazaen gerçekleşen durumlarda kesinlikle kullanılmamalıdır.

Olumlu Alıştırma Uygun olmayan davranıştan sonra, bu davranışın sonucunu düzelten bir uygun davranışın tekrarlanmasına olumlu alıştırma denir. Olumlu alıştırmada çocuk, uygun olmayan davranışı gösterdiği anda yapılan etkinlik durdurulur ve uygun davranış sözel olarak tanımlanır. Daha sonra, uygun davranışın tekrar edilmesi sağlanır.

Olumlu Alıştırmalarla Aşırı Düzeltme Olumlu alıştırmadan farkı, uygun olmayan davranıştan sonra davranışın uygun biçiminin birden fazla sayıda tekrarlatılması ve bir tür cezaya dönüştürülmesidir.

TEŞEKKÜRLER