ERGENLİK DÖNEMİ VE ERGENLE İLETİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Advertisements

ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ZOR İNSANLARLA BAŞA ÇIKMA
ERGENLERLE SAĞLIKLI İLETİŞİM
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
SİLVAN İMAM LİSESİ FAHRETTİN KAYA
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ÇOCUĞUNUZ SINAVA HAZIRLANIYOR!..
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
Zor insanla başa çıkma yolları
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İLİŞKİLER. DERECELENDİRME SORUSU: Herşeyin çok kötü gittiği duruma “0” versek, Herşeyin çok harika olduğu duruma “10”puan versek, siz kendinize 0 ve 10.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
İLETİŞİM SORUNLARI.
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
ERGEN VE EBEVEYN DOÇ DR MÜCAHİT ÖZTÜRK.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Okul Rehberlik Servisi
OKUL REHBERLİK SERVİSİ – ORS-
Aile İçi İletişim.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ETKİLİ İLETİŞİM.
MUSTAFA AY Rehber Öğretmen Ergenle iletişim kurmak neden bu kadar zor?Acaba ergenlerin bize mesajlarını iletmekte zorlanması da aynı nedenlerden kaynaklanıyor.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Gençlik çağı çelişkili davranışları bir arada barındırır.
SARE ÖZKAŞIKÇI YATILI BÖLGE ORTA OKULU REHBERLİK SERVİSİ
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
ERGENLE İLETİŞİM Rehberlik servisi.
DUYGULARI İFADE EDEBİLME
OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANI ASLIHAN BİRCAN Dünyada ergen olmaktan daha zor bir şey varsa o da ergenlik çağındaki bir gençle iletişime geçmektir.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
FERAH ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ PSİKOLOJİK DANI$MA ve REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI.
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
İLETİŞİM.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
Sunum transkripti:

ERGENLİK DÖNEMİ VE ERGENLE İLETİŞİM Burcu Zeybekoğlu Psikolojik Danışman Veli semineri

ERGENLİK NEDİR? Ergenlik çağı, insanların fiziksel, duygusal ve sosyal pek çok değişikliği kısa sürede ve bir arada yaşadığı bir değişim dönemidir.

Ergenlik Dönemi Yaş Sınırlamaları A. Ergenliğin Başları 11-14…… yaş (kızlar) 13-15.....yaş (erkekler) B. Ergenliğin Ortaları 14-16.....yaş (kızlar) 15-17.... yaş (erkekler) C. Ergenliğin Sonları 16-21......yaş (kızlar) 17-21.....yaş (erkekler)

ERGELİKTE GELİŞİM ALANLARI Bedensel gelişim Duygusal Bilişsel Sosyal Gelişim

BEDENSEL GELİŞİM Ağırlık Beden oranı Vücut sistemleri A) Beden Ölçüsü Ve Oranlarındaki Değişimler Ağırlık Beden oranı Vücut sistemleri B) ergenlik döneminde cinsiyet gelişimi

ERKEN ve GEÇ ERGENLİK

BİLİŞSEL GELİŞİM Tartışmaları sever, Düşüncelerini ifade etmek isterler. Mantık üzerinde yoğunlaşırlar. Olaylara çok yönlü bakabilirler. Ergen ben-merkezliliği izlenir. 19 YAŞ 10 YAŞ

ERGEN BEN MERKEZCİLİĞİ Kendi biricikliklerini abartma: Kişisel efsane Kendi fark edilirliklerini abartma: Hayli seyirci Kendi incinmezliklerini abartma: Bana bir şey olmaz

DUYGUSAL GELİŞİM Fiziksel görünümleri konusunda çok hassastırlar. Yoğun bir duygusallık yaşarlar. Çabuk sevinir çabuk üzülürler.

SOSYAL GELİŞİM Bir gruba dahil olma ve arkadaş ilişkileri çok önemlidir.

ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ İLİŞKİLERİ

Here is what they look like. 12

ERGENLE İLETİŞİM NASIL OLMALIDIR Ergen, potansiyel suçlu değildir. Yanlışları konusunda hemen suçlayıcı olmayın. Anlamak için önce dinleyin. Ona inandığınızı ve güvendiğinizi hissettirin. Duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilmesine izin verin. Onunla ve sorunuyla gerçekten ilgilendiğinizi gösterin.

Duygularını paylaşın. Yanlışların büyük boyutlara gelmesini beklemeden müdahale edin. Sorunun temelinde psikiyatrik bir bozukluk olabileceğini düşünün. Sorunun kötüye gittiğini düşündüğünüzde yardım almayı deneyin. İletişim kurarken ben dilini kullanmaya özen gösterin.

BEN DİLİ Ben dili; yaşanan olay karşısında hissettiğimiz duygu ve düşüncelerimizi karşımızdaki kişiyi suçlamadan ifade etmemizdir.

Örnek Olay 1 Durum: çocuğunuz odasını toplamıyor. Tepki: “Kızım gün boyu yapmam gereken bir çok iş var. Sen odanı toplamadığın için senin odanı da toplamak zorunda kalıyorum. Senden kendi odanı toplayarak, bana yardımcı olmanı bekliyorum. Böyle olmayınca da üzülüyorum.”

Örnek Olay 2 Durum: Oğlunuz akşam yemeğine geç geliyor. Tepki: “Oğlum,evimizde hepimizin mutlu ve huzurlu olabilmesi için, herkesin uymak zorunda olduğu bazı kurallar var. Akşam yemeğine vaktinde gelmek de bu kurallardan biri. Senin sorumluluklarını bilecek bir yaşa geldiğini düşünüyorum.Akşam yemeğinde hep birlikte olmak bizi mutlu ediyor.”

İYİ BİR DİNLEYİCİ OLMAK İÇİN Öncelikle bedensel olarak, karşınızdaki kişiyi dinlemeye hazır olduğunuza inandırmalısınız. Konuştuğumuz kişiyle karşılıklı oturmak, aynı yükseklikte olmak, göz teması kurmak çok önemlidir. Karşımızdaki kişiyi aktif bir şekilde dinlemeliyiz. Aktif dinleme; karşımızdaki kişinin söylediğini yada söylemek istediğini kendi kelimelerimizle ona geri iletme biçimidir. Bu geri bildirimle kişi, dinlenildiğini ve anlaşıldığını hisseder.

Örnek Ergen: -Fizik dersini hiç anlamıyorum. (Duygu: Zorlanma) Ebeveyn: -Fizik dersi sana zor geliyor.

SAĞLIKLI BİR İLETİŞİM İÇİN , KONUŞMA KATİLLERİNDEN SAKINMALIYIZ.

KONUŞMA KATİLLERİ Öğüt verme, çözüm getirme: “Şöyle yapma, böyle yap.” Yönlendirme: “Üzüleceğine, otur da dersine çalış.” Yargılama: “Sen zaten hep kolaya kaçarsın.” Eleştirme: “Çocuk gibi davranıyorsun.” Ad takma: “Geri zekalı, aptal”

Soru sorma – araştırma: “Neden? O sana ne dedi?” Teşhis – tanı koyma: “Aslında ben senin neden böyle yaptığını biliyorum.” Tahlil etme: “Aslında senin derdin başka.” Teskin: “Aldırma, boş ver.” Teselli etme: “Düzelir, canını sıkma.” Konuyu değiştirme: Başka bir konudan laf açma.

Haksızlığa uğradığını hissetme, Sinirlenme, Direnç gösterme, İletişim katilleri, karşımızda bize bir sorununu anlatmak isteyen ergende; Anlaşılmamışlık, Savunmaya girme, Haksızlığa uğradığını hissetme, Sinirlenme, Direnç gösterme, Çaresizlik vb. duyguları yaşatırız.

Oysa ergenin, dinlenilmeye, kabul edildiğini hissetmeye ihtiyacı vardır. Anlaşıldığını, kabul edildiğini, koşulsuz sevildiğini bilen bir ergenle iletişim kurmak, hiçte zor olmayacaktır.

Şimdi kendinize şu soruları sorun: Çocuğuma hiç konuşma fırsatı vermeden, bir dakikadan fazla konuşuyor muyum? Çok önemli olmayan konularda, fikirlerinin yanlış olduğunu düşündüğümde, onu düzeltiyor yada karşı çıkıyor muyum? Söylediğim sözlerle yada söyleyiş tarzımla onu iğnelemeğe veya ondan öç almağa çalışıyor muyum? Çocuğumun, ne söylediğini anlamadığım halde cevap verdiğim oluyor mu? Çocuğuma kasıtlı yada kasıtsız, övgü sayılmayacak isimler takıyor muyum?

ANNE BABALARA TAVSİYELER 1- Çocuğunuza hep kendi istediklerinizi söylerseniz, ergenlik çağından itibaren istemediklerinizi işitirsiniz.

2-Arkadaşlarına olur olmaz karşı çıkmayın 2-Arkadaşlarına olur olmaz karşı çıkmayın. Arkadaşlarına karşı çıktığınız zaman, çocuğunuzu kendinizden uzaklaştırırsınız. Bu durumda çocuğunuz enerjisini sizinle mücadeleye yöneltir gerçek problemini göremez.

3-Çocuğunuz 13 yaşına geldikten sonra, tatillerde birkaç saat çalıştırın. Erken yaşta çalışmak, çocuğunuzun insanlardan bir şey istemek ve sınırların nereden geçtiğini öğrenmek konusunda hayat boyu yararlanacağı eşsiz bilgiler kazanmasını sağlar.

3-Çocuğunuz 13 yaşına geldikten sonra, tatillerde birkaç saat çalıştırın. Erken yaşta çalışmak, çocuğunuzun insanlardan bir şey istemek ve sınırların nereden geçtiğini öğrenmek konusunda hayat boyu yararlanacağı eşsiz bilgiler kazanmasını sağlar.

4-Saç, müzik, giyim gibi yüzeysel konularda çocuğunuzla çatışmaya girip, ilişkinizin zedelenmesine zemin hazırlamayın. Size karşı mücadele vermek zorunda kalmazsa birkaç kere denedikten sonra uygun olmayan davranışlarda ısrar etmeyecektir.

5-Çocuğunuza, meslek seçerken en büyük mutluluğun “sevdiği işi yapmak, yaptığı işi sevmek” olduğunu aşılayın. Mesleğin adının değil, işini iyi yapmanın saygınlık getirdiğini anlatın. Çocuğunuza namusuyla çalışan herkese saygı duyması gerektiğini öğretin. Bunu öğretmenin yolu, bu yolda davranarak örnek olmaktan geçer.

6-Çocuğunuzla ilgili kuralları onunla birlikte belirleyin. Kural koyduğunuz konularda çocuğunuzun ihtiyaçlarını da mutlaka hesaba katın.

7-Çocuğunuza ceza vermek zorunda kalırsanız, öfkenizi kontrol edin, yumuşak olun ve üzüldüğünüzü ifade edin. Çocuk eğitiminde daha çok ödüllendirmeyi seçin. Unutmayın ki ceza neyin yapılmayacağını söyler, ödül ne yapılırsa daha iyi olacağını gösterir.

8-Hangi yaşta olursa olsun, her fırsatta, çocuğunuzun fikrini sorun. Düşünce ve değerler zorla benimsetilemez. Çocuğunuzu bir konuda zorladıkça sizden uzaklaşır. Önemli bulduğunuz değerler üzerinde aranızda problem yokken konuşun. Problemleri çözmek için güç kullanırsanız, çocuğunuz büyüdükçe dozunu artırmak zorunda kalırsınız.

9-Bilgi ve hoşgörüye dayanan otoritede çocuğunuzla yakınlaşırsınız ve size rahatça danışabilir.Size yakın insanları etkilemek daha kolaydır.

10-İkna ederek denetlemeği seçen anne babanın çocuğu, onların duygu, düşünce, değer ve beklentileri hakkında sebepleri ve sonuçları ile birlikte bilgi sahibidir.

TEŞEKKÜR EDERİZ..