TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ KURULUŞ TANITIMI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ KURULUŞ TANITIMI
EFQM HAKKINDA EFQM Avrupa’nın başlıca 14 şirketinin başkanları tarafından 1988 yılında Bürüksel’de kuruldu. Bu kurucu şirketler :Bosch, BT, Bull, Ciba-Geigy, Dassault, Electrolux, Olivetti, Sulzer, Philips, Renault, Volswagen, Fiat, KLM, Nestle’dir. Ekim 1999 tarihi itibariyle vakıf üyeleri 800’ü aşmıştır.Aynı tarihte Türk şirketi üye sayısı 33’tür yılı itibariyle vakıf «Avrupa Kalite Ödül Sürecini» uygulamaya almıştır.
DÜNYADA KALİTE ÖDÜL SÜRECİ Kalite ödüllerinin en eskisi ve tanınmışı Japonya’da 1951 yılında başlatılan «Deming Ödülüdür». Bunu sırasıyla Amerika Birleşik Devletleri’nde «Malcolm Baldridge Ulusal Kalite Ödülü» izlemiştir. Son olarak da Avrupa’da EFQM «Avrupa Kalite Ödülü» izlemiştir.
E FQM MISYONU Avrupa organizasyonlarının gelişim aktivitelerini desteklemek. Müşteri tatmini, işçi tatmini ve bunların ticari – sosyal çevre sonuçlarını analiz ederek mükemmele ulaşmak. Avrupa organizasyonları yöneticilerini, Toplam Kalite Yönetiminde rekabetçi avantajlarla dünya çapında desteklemek.
E FQM YÖNETİMİ EFQM’ in Yönetim Komitesinin yürütme organı 20 organizasyon üyesinden oluşmaktadır. Her biri 4 sene görevde kalacak şekilde seçilir. Aslen 5 yıl görev süresidir fakat 4 sene sonunda dönem oyuna gidilir ve erken seçim yapılır Komitesi başkanı 3 sene için seçilmektedir. Komite senede 2 kez toplanır.
TÜRKİYE’DE AVRUPA KALİTE ÖDÜLÜNÜ ALAN ŞİRKETLER 2000 SONRASI ECZACIBAŞI VİTRABOSCH A.Ş 1998 BEKO TİCARETARÇELİK 1997 NETAŞ A.ŞBEKSA A.Ş 1996 BRİSA A.Ş NETAŞ A.Ş
TÜRKİYE’DE KAMU SEKTÖRÜNDE AVRUPA KALİTE ÖDÜLÜNÜ ALAN KURUMLAR 1998 AVRUPA KALİTE VAKFINA KABUL EDİLEN İLK TÜRK ÜNİVERSİTESİ SABANCI ÜNİVERSİTESİ OLMUŞTUR ESKİŞEHİR DOĞUM VE ÇOCUK HASTALIKLARI HASTANESİ 2004 ULUSLAR ARASI NAKLİYECİLER DERNEĞİ 2002 KOCAELİ SANAYİ ODASI
T ÜRKIYE ’ DE EFQM KALITE ÖDÜLÜNÜ 1996 YıLıNDA ILK DEFA ALAN BRISA ’ NıN MÜKEMMELLIK POLITIKASı Brisa / Mükemmellik Politikası Brisa olarak, sürdürülebilir büyüme stratejisini gerçekleştirirken, temel iş süreçlerine odaklanarak değer yaratmayı ve topluma sunmayı amaçlamaktayız. Bu doğrultuda mükemmellik politikamız; İnsana saygı ve iş güvenliğine birinci derecede önem vermek. Yasa, mevzuat ve standartlara uygun, etkili, verimli objektif ve tarafsız yaklaşım ile müşteri memnuniyetini sağlamak. İş ortaklarımızla karşılıklı güven ortamını geliştirmek. Etik kurallara uymak. Çalışanlarımızı geliştirmek. Önleyici ve düzeltici davranmak. Etkili iletişime önem vermek. Tüm süreçlerimizde bilgi teknolojilerinin etkili ve verimli kullanımı ile birlikte bilginin güvenli yönetimini sağlamak. Takım ruhuyla çalışmak. Yaratıcı fikirlere değer vermek. Yenilikçi uygulamalarla fark yaratmak. Tam katılıma dayalı sürekli iyileştirme ve geliştirmeyi, iş disiplini olarak kabul etmek. Doğayla uyumlu sürdürülebilir bir üretim için enerji ve kaynaklarımızı etkin kullanmak. Operasyonlarımızı, ürün ve hizmetlerimizi, kurumsal sosyal sorumluluk yaklaşımlarımızı sürekli gelişim alanı olarak kabul etmek. Temiz, düzenli ve standartlara uygun çalışma ortamını sürekli kılmak. Çevreyi temizlemek yerine, kirletmemek yaklaşımını benimsemek. Çevre ile ilgili tüm yasal mevzuat ve standartlara uymak, yasal gereklerin ötesinde çevrenin ve doğal hayatın korunmasına özen göstermek. Tüm süreçlerimizden kaynaklanan çevresel etkenlerin, iklim değişikliğine, havaya, toprağa, suya olan etkilerini önleyici ve düzeltici yaklaşımlar çerçevesinde kontrol etmek ve azaltmak. Beğenilen bir işyeri olmak.
K URUMLAR, ILERLEMEYE BAŞLAYAN TOPLUMLARA DAR GELEN ELBISELER GIBIDIR … H ENRY FORD Mükemmellik modeli, kuruluşlara mükemmelliğe giden yolda nerede olduklarını gösteren, darboğazlarını saptamalarına yardımcı olan ve uygun çözümlerin kullanımını destekleyen pratik bir yönetim aracıdır.