İnsan ve Bilgisayar Etkileşimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çıktı ve Çıkış Aygıtları
Advertisements

BİLGİSAYAR KULLANIMI VE SAĞLIK
BİLGİSAYAR KULLANIMI VE SAĞLIK
BİLGİSAYAR SİSTEMİ.
BLG 201 ŞAHİN AKDAĞ.
Girdi ve Giriş Aygıtları
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
DONANIM VE YAZILIM Ahmet SOYARSLAN biltek.info.
BİLGİSAYAR GİRİŞ BİRİMLERİ
HER AN HER YERDE PROGRAMLAMA (Ubiquitous Computing)
İnsan-Bilgisayar Etkileşimi BİLGİSAYAR Turgay Baş.
G ESTURE – BASED I NTERFACES H AREKETE DAYALı ARA YÜZLER 8.G RUP Onurcan PALABIYIK Omeed KADHİM Çağrı TUNCAY Erdem ONAN Ceyhun YAKUT Ufuk ÖZKAR Koray AVCI.
1 CEİT 253 BİLGİSAYAR DONANIM Öğr. Gör. Fatih Soykan.
GİRİŞ ve ÇIKIŞ BİRİMLERİ
SENSÖRLER VE ÇEŞİTLERİ
77 CHAPTER GİRDİ VE ÇIKTI. © 2005 The McGraw-Hill Companies, Inc. All Rights Reserved. 7-2 Girdi nedir? Bilgisayar tarafından kullanılan veri ve komutlar.
Bilgisayarın Temel Donanım Birimleri
BİLGİSAYAR DÜNYASI’NA HOŞGELDİNİZ!
Abdulkadir KARADENİZ Avantaj ve Dezavantajları Girdi-İşlem-Çıktı Prensibi Donanım – Yazılım Kavramları Abdulkadir KARADENİZ.
BİLGİSAYAR SİSTEMİ.
DONANIM BİRİMLERİ.
DENETİM MASASI Windows XP - 7.
Klavye, Fare ve Monitor.
BİLGİSAYAR.
DONANIM VE YAZILIM Ahmet SOYARSLAN biltek.info.
DONANIM NEDİR?.
BİLGİSAYAR DONANIMI GİRİŞ BİRİMİ İŞLEM BİRİMİ ÇIKIŞ BİRİMİ.
BİLGİSAYAR.
Tarafından yayınlanmaktadır
GİRİŞ ve ÇIKIŞ BİRİMLERİ
BİLGİSAYAR.
DONANIM VE YAZILIM.
Windows işletim sistemi kişiselleştirmesi nedir? Neden gereklidir?
Bilgisayara bilgilerimizi saklayabiliriz.
GİRİŞ BİRİMLERİ Giriş Birimleri: Bilgisayara bilgi girişi yapmak için kullanılan donanımlardır. Örnek1 – Bilgisayara yazıları hangi donanım elemanı ile.
İÇ VE DIŞ DONANIMLAR.
Bilgisayar Donanımı Bilgisayarın elle tutulup gözle görülen parçalarına donanım denir. Bilgisayar kasasının içindeki parçalara iç (dahili) donanım, dışındaki.
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
1 Genel Olarak Pazarlama Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN.
DONANIM VE YAZILIM.
Temel Bilgisayar Bilgileri
GENEL KAVRAMLAR 1. Hafta Bu ders içeriğinin basım, yayım ve satış hakları Yakın Doğu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’ne aittir. Bu ders içeriğinin.
Hafta2 Bilgisayar Donanımı Dersi
DONANIM VE YAZILIM Hazırlayan: Ad Soyad.
BİM 101 Bilgi İşleme Giriş © 2006 Prentice-Hall, Inc.
Bilgisayar İle İlgili Temel Kavramlar
DONANIM VE YAZILIM.
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
Living in a Digital World Discovering Computers 2010 Hafta 5 Çıktı - Çıkış Aygıtları Bilgisayarların Keşfi Dijital Dünyada Yaşamak.
BİLGİSAYARIN YAPISI Donanım ? Yazılım.
I.Dönem II.Yazılı Çalışma Notları
EETE264 – BİLGİSAYAR DONANIMINA GİRİŞ
Giriş ve Çıkış Birimleri
BİLGİSAYAR NEDİR?.
BİLGİSAYAR Donanım ve Yazılım.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Bilgisayar İle İlgili Temel Kavramlar
Pınar KAPLAN Sevgi DEMİRCİ SLOTLAR.
BİLGİSAYARIN PARÇALARI
BİLGİSAYAR Donanım ve Yazılım.
BİLGİ SAYAR.
GİRİŞ/ÇIKIŞ BİRİMLERİ
Bilgisayar İle İlgili Temel Kavramlar
BİLGİSAYARDA DONANIM ve YAZILIM
ÇEVRE BİRİMLERİ VE SORUNLARI HAZIRLAYAN  SEDANUR SOYUK.
AKILLI TAHTA.
Sunan: Salman ÇAKIR Danışman: Prof.Dr. Hakan TÜZÜN 2018-Bahar
PROJEKTÖR.
Bilgisayar Donanımı Dersi Bilgisayarın Mimarı Yapısı ve Çalışma Mantığı.
Sunum transkripti:

İnsan ve Bilgisayar Etkileşimi Hazırlayanlar : S. GÜL A. DUYGU Ç. OZAN O. MURATHAN E. HARUN REŞİT A. ARMAN

Bilgisayar

Geçmişten Günümüze Bilgisayar

Geçmişten Günümüze Bilgisayar

Geçmişten Günümüze Bilgisayar

Geçmişten Günümüze Bilgisayar

Bilgisayarın Gelişimi İnsan-bilgisayar etkileşimi konusunda son birkaç yıldır yaşadığımız gelişmeler özellikle yüzey teknolojilerinin gelişimi (örneğin Microsoft Surface) bize bilgisayar ile etkileşimde yeni bir bakış açısı kazandırmıştır. Yapının temelinde resim işleme sayesinde çoklu-dokunmatik ekranların farklı bir kullanıcı deneyimi sunması yatıyordu. Dokunmasız etkileşim ise bunu tamamıyla yüzeyi aradan kaldırarak yapıyor, artık bilgisayarınızı havada ellerinizle yönetmeniz gerçekten mümkün. İnsanın ve bilgisayarın etkileşimi, ara yüzler aracılığı ile gerçekleşir. Bu ara yüzler, yazılımın bir işlevi olabileceği gibi, çeşitli donanım bileşenleri (çevresel bileşenler) ile de etkileşim sağlanabilir

Metin Giriş Birimleri QWERTY Keyboard (Q klavye), Daha kullanışlı olmamakla birlikte belli bir alışkanlık olduğu için kullanımı süregelmiştir. Chord Keyboard, Dört ya da beş tuşu olan ve bu tuşların aynı anda birlikte kullanımlarına göre harflerin basıldığı klavye türüdür.

Metin Giriş Birimleri Speech Recognition, İnsanların konuşmaları çeşitlilik gösterdiği için kullanım alanı sınırlıdır.

Metin Giriş Birimleri Handwriting Recognition, Kullanımları son zamanlarda yaygınlaşmaya başlamıştır.

Metin Giriş Birimleri Multiple presses ile numaraların kullanımı, 2 – a b c 6 - m n o 3 - d e f 7 - p q r s 4 - g h i 8 - t u v 5 - j k l 9 - w x y z selam = 77773355526 dene = 3(bekle)336633 T9 kullanarak yazım, Selam = 73526 *T9 klavyede tanımlı kelimeler alfabetik sıra ile birbirini izler ve atanan fonksiyon tuşu bunu seçmenizi sağlar. Kale= 5253 Jale=5253 *

Konumlama, Çizim ve Resim Mouse Touchpad Trackball and thumbwheel Joystick and keyboard nipple Touch-sensitive screens Stylus and light pen Digitizing tablet Eyegaze Cursor keys and dşscrete positioning

Mouse Mekanik Fareler: Altında bulunan top yardımı ile ekranda bulunan fare işaretçisini (mouse pointer) hareket ettiren klasik farelerdir. Kızılötesi fareler: Bu fareler, bilgisayar ile iletişiminde bir kızılötesi sistem kullanır. Eğer fare ile sistem arasıne bir cisim girerse, fare hareketleri hissedilmeyecektir. Bu tür farelerden günümüzde satılmamaktadır. Radyo dalgalı fareler: kızılötesi farelerden farklı olarak bu fareler iletişim için kızılötesi ışın yerine radyo sinyalleri kullanırlar. Kapsama alanları genelde onlarca metre civarındadır. 2 adet pil takılır. Bluetooth fareler: Bu fareler, kimi bilgisayarlar ile entegre gelen Bluetooth kablosuz teknolojisini kullanarak iletişim kurarlar. İlk iki türe göre büyük bir avantajları vardır: standart bir protokol kullandığı için her cihazla kullanılabilir

Touchpad, Trackball, Thumbwheel Joystick ve Keyboard Nipple Bilgisayar oyunlarında kullanılır, oyunla kullanıcı arasında sanal bir etkileşim sağlar Klavyeye monte edilmiş minyatür bir joysticktir.

Touch-sensitive Ekranlar, Stylus ve Light Pen Eyegaze Günümüz iletişim teknolojilerinin erişilebilirlik hızını arttırmak için dokunmatik ekranların kullanımı artmıştır.

Eyegaze Gözün nereye baktığı ve baktığı yöndeki nesneleri algılamak (görmek) için nasıl hareketler yaptığını inceler. Göz hareketlerinin takip edilmesi, insan-bilgisayar etkileşimi konusunda da önemli gelişmelere yol açmıştır. Gözün takibi ile insandan bilgisayara doğru olan veri akışının kapasitesi artırılmış ve potansiyel bir hız kazancı sağlanmış olur.

Cursor keys and discrete positioning

Display? 1 metre = 2830 pixel = 39.37 inç DPI= dot per inc (inç başına düşen nokta) Standart: 1024 x 768 – (72~96 DPI) 4:3(standart) ve 16:9(widescreen) Bir pikselde kaç farklı renk olabilir? Siyah/Beyaz , 256 Renk , 8 bit kırmızı-yeşil-mavi… Katot ışın tüpü Likit kristal ekran Işık yayan diyot; 16 bit işlemci, 280 trilyon renk…

İşlemci,Ram,Ağ,Yazıcı,Tarayıcı Yazıcı: (All in One?) Nokta vuruşlu Püskürtmeli Lazer Tarayıcı Ağ: Bilgisayarlar arası iletişim Wireless?

3D Etkileşimli Cihazlar 3D mouse; Ürünün üzerinde 6 adet buton, bileğin rahat etmesi için yumuşak yüzey ve 6 derecelik işaretçi sensör bulunuyor. Ürünün üst kısmında yer alan LCD ekrandan kullanıcılar maillerine bakabiliyor. Ekstra olarak var olan 10 tuşu dilediğiniz gibi programlayabilir kısa yollar oluşturabilirsiniz. yaw roll pitch

3D Etkileşimli Cihazlar Data Glove (Veri Eldiveni) Sanal Gerçeklik Kaskları; Bu sanal gerçeklik kaskı görsel,işitsel, koku, nem ve dokunmak gibi duyulara hitap ediyor. Ortam ses düzeyi istenildiği gibi ayarlanılabilen kask aynı zamanda burun altına yerleştirilen tüplerle ortama uygun kokuları da kimyasal karışımlarla verebiliyor. 5 yıl içerisinde kablosuz olarak kullanıma sunulacak. Video Linki : Veri-Eldiveni.mp4

3D Etkileşimli Cihazlar Tam Vücut İzleme Stereoskopik Vizyon (3d fotograf) Simulatorler

3D Etkileşimli Cihazlar Sanal Gerçeklik Mağaraları; Land Rover ve Jaguar’ın 2008’de faaliyete geçirdikleri yeni sanal gerçeklik mağarası. Tasarımcı ve mühendislerin araçları ve aksamları, gerçek ve 3 boyutlu olarak görmeleri için geliştirilmiştir. 8 Adet yüksek çözünürlüklü projektörle oluşturulmuş ve gerçeğe çok yakın ölçüler yakalanmış.

Fiziksel Kontroller,Sensörler ve Farklı Araçlar Bir çıkış birimi olarak ses bilgisayar – insan etkileşiminin günlük hayatta da bir parçasıdır. Özellikle görme engelliler için geliştirilen yazılımlar bu etkileşimi hem giriş hem de çıkış birimi olarak kullanma imkanı sağlamıştır. Kulaklık - Hoparlör: Bilgisayar tarafından üretilen veya kaydedilmiş sesleri duymak için kullanılır. Mikrofon: Mikrofon, sesi elektrik akımına çeviren aygıttır. Sesin elektriğe çevrilmesi ile oluşan sinyaller ses kartı aracılığı ile bilgisayara kodlanarak aktarılır.

Fiziksel Kontroller,Sensörler ve Farklı Araçlar Algılayıcılar: Bilgisayarlarda etkileşimin en önemli kısmı algılamadır. Sensörler de bu amaçla kullanılan algılama araçlarıdır. Bilgisayar sistemleri etkileşim için çevresindeki bazı değişkenleri algılamak , yorumlamak ve ona göre karar döngülerini yürütmek zorundadır. Algılanması gereken farklı değişkenler farklı sensör tipleri gerektirir. Bunlar; Mekanik : Uzunluk, alan, miktar, kütlesel akış, kuvvet, tork (moment), basınç, hız, ivme, pozisyon, ses dalgaboyu ve yoğunluğu Termal : Sıcaklık, ısı akışı Elektriksel : Voltaj, akım, direnç, endüktans, kapasitans, dielektrik katsayısı, polarizasyon, elektrik alanı ve frekans Manyetik : Alan yoğunluğu, akı yoğunlugu, manyetik moment, geçirgenlik Işıma : Yoğunluk, dalgaboyu, polarizasyon, faz, yansıtma, gönderme Kimyasal : Yoğunlaşma, içerik, oksidasyon/redaksiyon, reaksiyon hızı, pH miktarı

Fiziksel Kontroller,Sensörler ve Farklı Araçlar

Farklı Fiziksel Kontrollere Olanak Veren Araçlar Bu araçlara örnek olarak; Beyaz eşyalar Küçük ev aletleri Oyun konsolları Portatif müzik çalarlar

Farklı Görsel Çıkış Birimleri Bu birimlere Örnek; Trafik Lambaları Skorboardlar Meydanlardaki Dev Ekranlar Işık Sistemleri

Farklı Görsel Çıkış Birimleri İn the taabellaaaa

Kaynakça http://iats09.karabuk.edu.tr/press/bildiriler_pdf/IATS09_08- 99_1353.pdf http://www.robotiksistem.com/sensor_nedir_sensor_cesitleri.html Bilim Teknik Temmuz 2008 - Tübitak Temel Bilgi Teknolojileri – Anadolu Üniversitesi http://mshowto.org/haberler/673?task=view

. TEŞEKKÜRLER...