internet, demokrasi, siyaset

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SOSYAL MEDYA: KURGUSALLIK VE MAHREMİYET
Advertisements

Web 2.0 Nedir Eğitimde Nasıl Kullanılır?
GÜVENLİ İNTERNET ve SOSYAL MEDYA
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
LEYLA BALIK TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2.SINIF (İ.Ö.)
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Montpellier France Décembre 2008 GENÇLİK PROJESİ Eylem Ankara, (Türkiye)
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
TÜİK HANE HALKI BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ARAŞTIRMASI 2010 %64,2 e-posta gönderip almanın ardındanen fazla gerçekleştirdikleri eylem sohbet odalarına,sosyal.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Yeni Medya’nın Etkileri İsmail Hakkı POLAT Kadir Has Üniversitesi İlkbahar İstanbul.
Siyaset Bilimine Giriş
STK’lar için: İletişim Aracı Olarak İnternet Mustafa Akgül
Dünyada iki milyardan fazla kişi internet kullanıcısı
Yeni Medya Turgut Gürsoy TÜBİSAD Bilişim Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı.
SOSYAL MEDYA.
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
Bilgi ve Yenilik İktisadı
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİ
Sosyal Medya Nedir? Çağlar GÜLCEK.
HAZIRLAYAN: BURCU OLGUN
Sosyal Medya Stratejisi Geliştirme ve Sosyal Medya İletişimi 9-10 Kasım 2013 AISEC - Adana Zeynep Atay STGM Proje Asistanı Özgür Mehmet Kütküt STGM İletişim.
Web 2.0 araçlarI MERYEM KAYA AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
WEB 2.0 ARAÇLARI Semra ACAR
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
İşletme Doktora Programı Bilgi Teknolojileri ve Yönetim (IYO 713)
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Türkçe Öğretmenliği 2.Sınıf
TUĞBA ŞAHAN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF ÖRGÜN ÖĞRETİM
SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİ
E ĞITIMDE W EB 2.0 ARAÇLARı Eyyüp CAN Türkçe öğretmenliği örgün öğretim
Web 2.0 Araçlarının Tanıtımı ÖZGE AKMAN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF 1. ÖĞRETİM
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
Sosyal Medya Nedir? Çağlar GÜLCEK.
WEB 2.0 KAVRAMI TEKNOLOJİLERİ ARAÇLARI
YENİ DİJİTAL ÇAĞ Giriş.
Sosyal Medya Nedir? Çağlar GÜLCEK.
Sosyal Medya Kişilerin internet üzerinde birbirleriyle yaptığı diyaloglar ve paylaşımlar bütünüdür.  Zaman ve mekân sınırlaması olmadan (mobil tabanlı),
YENİ SOSYOLOJİ KURAMLARI
Sosyal Medya ve Türleri
SOSYAL MEDYA Sosyal Medya Nedir? Sosyal Medya Araçları Nelerdir?
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
Yeni İletişim Teknolojileri ve Küreselleşme Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
ERZİNCAN DİJİTAL DÜNYA VE DİJİTAL VATANDAŞLIK internetin hızla yaygınlaşmasıyla birlikte insanlar dijital bir birey olmaya başladılar. Dijital dünyada.
İLETİŞİMİN KUŞAKLAR ARASI KÖPRÜ ROLÜ
WEB ARAÇLARI KONYA 2017.
TÜRKİYE SOSYAL, EKONOMİK VE POLİTİK ANALİZ - 9
SOSYAL MEDYA.
Temel Bilgi Teknolojileri
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİSİNİN ETKİSİ
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Yeni Medya Teknolojileri ve Modernleşme
. DERS.
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü
Apolitik Olanın Politikleşmesi ve Politik Olanın Dijitalleşmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Sunum transkripti:

internet, demokrasi, siyaset

İLETİŞİM ARAÇLARI VE DEMOKRASİ İletişim araçlarının “demokratikleştirici” özelliği, burjuva demokrasisinin söylemlerinden biridir. Aydınlanma felsefesinin demokrasi ve ilerleme ülküsünün iletişim teknolojileri alanındaki görünümüdür. Liberal kuramcılar, iletişim ve enformasyon araçlarının kitleselleşerek toplumu oluşturan bireylerin bilinçlenmesini, kendilerini yöneten temsilcilere ilişkin gerekli enformasyona sahip olarak hükümeti denetlediklerini, demokratikleşmeyi ve özgürleşmeyi sağladığı vb. görüşleri savunmaktadırlar. Liberal düşünce; enformasyon ve iletişim araçlarının demokratik rolünün, devleti gözetleyen bir kamu gözcüsü olarak hareket etmek olduğunu ileri sürer Aynı zamanda iletişim araçlarının yaygınlaştılırmasında kullanılan bir söylem.

HABERMAS: KAMUSAL ALAN Kamusal alan, modern toplumun ve demokrasinin kurucu örgütlenme ilkesidir. Kamusal alan; devletin ve özel alanın (meta dolaşımı ve toplumsal emek ile ev) dışında kalan, eşit vatandaşların bir araya gelerek eleştirel kamusal tartışmalar yaptıkları, uzlaştıkları ve eylemde bulundukları alandır. (Kent, kahvehaneler, salonlar, edebiyat ve burjuva romanı, mektuplar, basın) Kamusal alan ve kamuoyu rasyonelliğe, eleştirel düşünceye ve tartışmaya dayandığından enformasyona ihtiyaç duyar. Kamusal alanda burjuva bireyler düşüncelerini özgürce tartışmakta, müzakere etmektedirler; ancak bunun için bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. (aytışma...)

HABERMAS: KAMUSAL ALAN Burjuva bireylerin eşit biçimde rasyonel tartışmalar yaptıkları “ideal” kamusal alandan 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren devletin özel alana müdahale ettiği, özel-kamusal alan ayrımlarının silikleştiği, reklam ve halkla ilişkilerin basına nüfuz ettiği, politik partiler ve kitle iletişim araçlarınca yönlendirilen ‘görünüşteki’ kamusal alana geçilir. Burjuva hukuk devletinin kurulması ve pazar yasalarının kamusal alana sızmasıyla akıl yürütme faaliyetinin tüketim faaliyetine dönüştüğünü, bunun sonucunda kültürün endüstrileştiğini ve basının kitle basınına dönüştüğünü belirten Habermas, kamusal katılımın yerini tüketime bıraktığını söyler:

HABERMAS’IN ELEŞTİRİSİ Ulus ve sınıf temelli, erkek ve eğitimli bir vatandaş topluluğu olarak tahayyül etmekte ve böylece kamusal alanların çokluğunu gözden kaçırmakta (Bkz. Fraser) Kamusallığın yükselişinden söz ederken işçi sınıfının mücadelesini dışlamakta (Bkz. Negt ve Kluge) Demokratik kamusal alanı söylemsel katılıma bağlı olarak ele almakta Yüzyüze iletişim modelinden yola çıktığını söyleyen Garnham, bugünkü modern toplumlarda iletişimin teknolojiyle dolayımlanmasına bağlı olarak iletişim kanalına ve aracına erişimin maddi kaynaklara bağlı olduğunu, bu maddi kaynakların da ekonomik ve siyasal güç yapılarına bağlı olduğunu hatırlatmaktadır.

İNTERNETİN TEKNOLOJİK ÜSTÜNLÜKLERİ Yöndeşme (telekomünikasyon, bilişim ve içerik endüstrileri) Enformasyonun niceliği ve aktarım hızı artıyor. Enformasyon zaman-mekan engelini aşıyor. Enformasyon çeşitli biçimlerde aktarılabiliyor (çoklumedya) Kullanıcı etken, geribesleme olanakları geniş (etkileşim). Kullanıcı, aynı zamanda içerik üreticisi

İNTERNET-DEMOKRASİ İLİŞKİSİ Herkesin enformasyona ucuz yoldan erişim imkanı doğuyor. Etkileşime dayalı; dikey değil, yatay iletişim.Hiyerarşik yapıların çöküşü. Denetim zor. Sivil toplum için daha ucuz ve alternatif haberleşme ve tartışma alanları (sanal forumlar...) doğuyor. Yeni toplumsal hareketler için örgütlenme ve eylem alanları ortaya çıkıyor. Hareketlerin küreselleşmesi Apolitik olanı da politikaya dahil etme Kullanıcı olan herkesin kendini özgürce ifade etme olanağı bulunuyor. Devlet-vatandaş iletişiminde daha kolay etkileşim imkanı, şeffaflaşma... Siberdemokrasi, doğrudan demokrasi, agora benzetmesi...Küresel bir kamusal alan...

E-DEVLET Kaynak: Next Generation Users: The Internet in Britain, Oxford Internet Survey 2011 Report.

ABD’DE SOSYAL MEDYA VE POLİTİKA

ABD’DE SOSYAL MEDYA VE POLİTİKA

Kaynak: Next Generation Users: The Internet in Britain, Oxford Internet Survey 2011 Report.

2008 ABD BAŞKANLIK SEÇİMLERİ

OBAMA’NIN SEÇİM SLOGANLARI CHANGE, HOPE, YES We Can

OBAMA’NIN YENİ MEDYA KULLANIMI WEB SİTESİ, MYBARACKOBAMA E-POSTA İLETİŞİMİ SMS İLETİŞİMİ (MEDYADAN ÖNCE HABER VERDİ) SOSYAL AĞLAR (FACEBOOK, TWITTER, MYSPACE...) VİRAL VİDEOLAR

OBAMA’NIN YENİ MEDYA KULLANIMI

34 milyon kişi tıkladı. http://www.youtube.com/watch?v=SsV2O4fCgjk

OBAMA’NIN YENİ MEDYA KULLANIMI

OBAMA’NIN YENİ MEDYA KULLANIMI

OBAMA’NIN YENİ MEDYA KULLANIMI

OBAMA’NIN BAŞARISI 1.5 milyon gönüllü myBarackObama.com’da toplamda 600 m dolar bağış topladı. Toplamda 3 milyon gönüllü (uzun kuyruk) Mikro bağışlarla uzun kuyruk yarattı. Micro-funding sitesi Oy dağılımı: 30 yaşın altındakilerin % 66 İlk kez kullananların % 71’i Siyah seçmenlerden % 95 Latin amerikalı kökenlerden % 66 Kadınlardan % 56

OBAMA 2012 SEÇİMLERİ http://www.youtube.com/user/BarackObamadotcom?blend=21&ob=5

YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER VE İNTERNET

YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER “Üçüncü Kuşak” hareketler... “Sınıf” yerine “kimlik” temelli. Evrensel temalar... Ağ biçiminde örgütlenme... Karnavalesk eylemler... Şiddet yerine uzlaşma...

YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER İNTERNETİ HANGİ AMAÇLARLA KULLANIYORLAR? İNTERNETİN HANGİ ARAÇLARINI KULLANIYORLAR? HABERLEŞME ÖRGÜTLENME EYLEM WEB SİTESİ E-POSTA GRUPLARI SOSYAL AĞLAR

İNTERNETİN OLANAKLARI Daha hızlı, daha kolay ve daha ucuz iletişim Toplumsal hareketler küreselleşiyor. Yeni aktivistler kazandırıyor. Yatay iletişim ve etkileşim Alternatif medya Rakipler hakkında bilgi edinmek kolaylaşıyor. Yeni eylem mekanı, çevrimiçi- çevrimdışı birbirini destekliyor. Arşiv özelliği, politik belleğin oluşmasına ve hareketin sürekliliğine katkı sağlıyor.

İNTERNETİN SINIRLARI Sayısal uçurum (ekonomik, teknik, kültürel, dil sorunları...) İnternet tek iletişim aracı değil. İktidar gözetimi Enformasyon bombardımanı var, enformasyon fragmanlaşmış halde. “Yeni eşik bekçileri” moderatörler... İnternetin esnek yapısı kampanyayı olumsuz etkileyebiliyor. “Sanal cemaat”? Sosyalleşme duygusu yaratıyor, ama dayanışmaya dönüşüp dönüşmediği belirsiz. Zaten politikaya ilgi duyan geliyor. İlgi gruplarına göre parçalanıyor. Grup ve yüzyüze deneyim ortadan kalkıyor.

YENİ SOSYAL HAREKETLER MEDYANIN ÇÜRÜMÜŞLÜĞÜ YENİ SOSYAL HAREKETLER YENİ MEDYA YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ

MEDYANIN ÇÜRÜMÜŞLÜĞÜ Ticari yayıncılık modeli, medya oligopolleri Haber üretiminde filtreler (ekonomik, ideolojik, teknolojik, mesleki kısıtlamalar...) Sansür Personel eksikliği, haber ajanslarına bağımlılık Reklam veren baskısı, Satış/reyting kaygısı, İçerikte standartlaşma ve magazinelleşme Sonuç: Vatandaştan kopuk gazetecilik, inandırıcılığını yitiren medya

TÜRKİYE’DE MESLEKLERE GÜVEN Kaynak: www.haberturk.com

YENİ MEDYA Yöndeşme (telekomünikasyon, bilişim ve içerik endüstrileri) Enformasyonun niceliği ve aktarım hızı artıyor. Enformasyon zaman-mekan engelini aşıyor. Enformasyon çeşitli biçimlerde aktarılabiliyor (çoklumedya) Kullanıcı etken, geribesleme olanakları geniş (etkileşim). Kullanıcı, aynı zamanda içerik üreticisi(user-generated content)

YURTTAŞ GAZETECİLİĞİNİN TANIMI Yurttaşlar, haberin toplanmasında, üretiminde ve dağıtımında aktif rol oynar. Anaakım medya kuruluşları dışında haber toplama ve yapmanın alternatif ve aktivist biçimi (Courtney C. Radsch) İzlerkitle olarak bilinen insanların kendi ellerindeki basın araçlarını kullanarak diğerlerini bilgilendirmesi (Jay Rosen)

YURTTAŞ GAZETECİLİĞİNİN ÖZELLİKLERİ Kamusal sorunlar etrafında habercilik, alternatif kaynaklarla ve anaakımdan farklı bakış açılarına dayanan gazetecilik pratikleri Profesyonel değil, amatör Yatay örgütlenme ve iletişim, moderasyona dayalı, editoryal süzgeçler zayıf ya da yok. Aşağıdan yukarıya, bağımsız ve bireysel habercilik pratikleri Düşük bütçeli Kullanıcı katkılı içerik Katılımcı, diyaloğa dayalı, ortak haber üretimi Alternatif bir haber dili ve söylemi Zaman-mekan engeli zayıf, yeni medya olayları daha hızlı duyuruyor.

YURTTAŞ GAZETECİLİĞİNİN TÜRLERİ J.D. Lasica’nın sınıflandırması: 1- İzlerkitlenin katılımı (kişisel bloglar, haberaltı yorumları, kişisel kamerayla çekilen video/fotoğraflar vs., Facebook, Twitter vb. paylaşımlar) 2- Bağımsız haber ve enformasyon ağları (Bianet, 140journos, Ötekilerin Postası) 3- Katılımcı haber siteleri (Indymedia, Ohmynews, Global Voices...)

YURTTAŞ GAZETECİLİĞİNE YÖNELİK ELEŞTİRİLER Adı, ulus-devletle ilgili, göçmenler de var. Nesnellik sorunu, haberin doğrulanması, manipülasyon Kalite sorunu Sosyal ağların teknolojik sınırları Sosyal ağların etik sınırları Anaakım medyaya ucuz hammadde sağlıyor. Eleştirel dil???

#direngezi hareketi Farklı kimlikler: Kent hareketi olarak başladı ve sürdü (#direnadana, #direnizmir, #direngeziparki, #direnankara, #direngazi). Taksim sembolik. Her kent ve mahallenin talepleri, dinamikleir farklı olsa da birleştirici unsur, Tayyip Erdoğan karşıtlığı. Eski ve Yeni Hareketleri buluşturdu: Gençler, Atatürkçü, İslamcı, Solcu, Çevreci, Kadın, LGBTT, Sendikalar vs., Eylem pratikleri ve deneyim aktarımı Futbol ve taraftar kültürü bir diğer kitleselleştirici unsur. Lidersiz, yatay örgütlenme, örgütsüzlerin sokağa çıkışı Barışçıl mesajlar ve şiddet karşıtı yaratıcı ve mizah içeren eylem tarzları. Çapulcu edebiyatı... Sosyal medya kullanıcısı Y kuşağı hareketin en önemli bileşeni. Bu da hareketin diline yansıdı.

#direngezi hareketinde sosyal medya kullanımı Anaakım medyanın cenazesi kalktı, sosyal medyanın gücü arttı. Yurttaş gazeteciliği doğdu, can havliyle muhabir olduk hepimiz. Sosyal medya, 1) çatışmalı yerleri bildirmek, yönlendirmek 2) polis şiddetini kanıtlamak 3) örgütlenmek (nerede, saat kaçta toplantı var?) ve dayanışmak 4)harekete destek/sempatizan çekmek 5) küresel medyaya sesini duyurma ve küresel dayanışma 6) direniş pratiklerini paylaşmak 7) yurttaşlık hakları ve sosyal medya kullanımı konusunda bilgi vermek 8) anaakım medyayı eleştirmek 9) iktidara hızlı yanıt verme ve RTE’yi çoğunlukla mizahi bir dille eleştiren yaratıcı görselleri, yazıları paylaşmak için kullanıldı. Sorunlar: Kuşak ve medya kullanımı farkları, dezenformasyon, sosyal medya üzerinde nefret söylemi

#direngezi hareketi sosyal medya araçları Cep telefonları, whatsapp Twitter ve Facebook (paylaşım arttı, hızlandı, bireysel tanıklıklar, görüntü paylaşımı) Twitter # leri: kamusal tartışma, kentlere göre haberleşme, #cevapver Alternatif haber kaynakları: Taksim Dayanışması, Yeşil Öfke, Ötekilerin Postası... Ustream, Zello Alternatif bloglar, web siteleri: gezihukuku.org, delilimvar.tumblr.com, duvardageziparki.tumblr.com vs.

#direngezi verileri

Kaynak: Gezi Parkı Olayları Twitter Analizi, Ali Rıza Babaoğlan, http://www.webrazzi.com/2013/06/03/gezi-parki-twitter-analizi/

#direngezi http://www.youtube.com/watch?v=Os1Ajw4lzp4

Kaynak: Trendsmap, 13.06.2013