FELSEFE VE EĞİTİM EĞİTİMİN TANIMI FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Felsefi Akımlar İdealizm-İdealistlik Realizm-Gerçekçilik
Advertisements

EĞİTİMİN F E L S E F İ TEMELLERİ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
Felsefe, Eğitim ve Beden Eğitimi
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
MERHABA.
Eğitim Bilimlerine Giriş.
İdealist Eğitim Felsefesi
REHBERLİK.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
Natüralist eğitim felsefesi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
MERHABA.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Eğitimin Felsefi Temelleri (2) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin SERÇE
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
ÜNİTE 3: PROGRAM GELİŞTİRMENİN FELSEFİ TEMELLERİ
ÜNİTE 2: FELSEFİ AKIMLARI
Eğitimin Felsefi Temelleri (1) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin SERÇE
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Eğitim Felsefesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Temel Kavramlar ve İlkeler
ÇOCUK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
SPOR BİLİMLERİNE GİRİŞ
Eğitimin Felsefi Temelleri
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
EĞİTİM VE FELSEFE İLİŞKİSİ ÇAĞDAŞ EĞİTİM YAKLAŞIMLARI
Pozitivizm A. Comte.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
GÜNÜMÜZDE ÖĞRETMENİN DEĞİŞEN ROLLERİ.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

FELSEFE VE EĞİTİM EĞİTİMİN TANIMI FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI

EĞİTİMİN TANIMI ÜZERİNE Bazı eğitim tanımları: Kişinin davranış örüntülerini değiştirme süreci (Tyler) Birey davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı değişiklik süreci (Yıldırım) İnsanı belirli amaçlar doğrultusunda yetiştirme süreci ( Fidan)

EĞİTİMİN TANIMI ÜZERİNE Felsefi görüşlere göre eğitim: Tanrı’ya uyum sürecidir ( İdealizm) Kuşakları topluma uyumlu hale getirmedir (Realizm) Kişiyi yaşantılar yoluyla yeniden inşadır (Pragmatizm) Doğayı değiştirerek üretim sürecidir (Marxizm) Kişinin doğal olgunlaşmasını göstermesidir (Natüralizm)

EĞİTİMİN TANIMI ÜZERİNE Temel olarak eğitim sürecinin genel ilkeleri; İnsanı asıl nesne olarak kabul eder İnsanın mevcut durumunun yetersizliği dikkate alınır Değişimin istendik ve kasıtlı olmasını amaçlar Çevre, araç-gereç, yöntem-teknik meselelerini önemser Sürecin sonunda hedeflere ulaşma ölçülür ve yeniden düzenleme imkanları kullanılır

FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ Eğitim Felsefesi: Eğitim uygulamalarına yön verir Eğitim çalışmalarını yönlendirir Bireyin ve toplumun hangi amaçla eğitileceği konusunda yol gösterir Eğitim çabalarının coğrafya, tarih, insan, toplum ve kültürel özelliklere uyumlu olarak sürmesini sağlar.

FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ Felsefi akımlar ile eğitim arasında bağlantı kurarken: Varlık ve Bilgi Nesne, Hedef ve Davranış İçerik ve Sınama Kavramları öne çıkar. r

FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ Niçin eğitim gerekli? Kimler eğitilmeli? ? Nasıl eğitmeli? Neler öğretilmeli? Önce ne öğretilmeli?

FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ Eğitim felsefesi’nin temel soruları: Eğitim nedir? Eğitimin amacı nedir? Kim ne için eğitilmelidir? Eğitimde içerik ne olmalıdır? Ne, ne kadar öğretilmelidir? Eğitimde insana kazandırılan ne olmalıdır?

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI İdealizm’de Ruhsal ve zihinsel süreçler ön plandadır Akla dayalı bilgi gerçektir İyi, güzel ve doğru kişiden kişiye değişmez, mutlak ve evrenseldir - İnsanın kaynağı Tanrı, doğası özgürlük, kaderi ölümsüzlüktür

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI İdealist eğitimde; Amaç ruhsal ve tanrısal gerçekliğe ulaşmaktır Deney ve gözlem yöntemi dikkate alınmaz Akıl ve sezgi en etkili araçlardır Başarı, bireyde doğuştan var olan ve evrende bulunan gerçekliğin ortaya çıkarıldığı orandadır Asıl önemli olan karakter eğitimidir

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI İdealist eğitimde; Devlet toplumun gücü ve koruyucu kalkanı Aile toplumun kalbi Din toplumun ruhu Okul ise toplumun aklı Olarak kabul edilir.

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI İdealist eğitimde Okulun temel görevi: Eğitim-öğretim yapmak Bilginin peşinden gitmek Ve aklı geliştirmektir Öğretmen ise; gençlerin akıl gelişimlerine yardımcı olmalıdır.

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Realizm’de Duyulara dayalı süreçler ön plandadır Bilginin kaynağı dış dünyadır ve akıldan bağımsızdır Dikkat akla değil, anlaşılan gerçekliğe yöneltilmektedir İyi ve doğru insanın yararına olandır Dünyayı değiştirmekten ziyade dünyayı anlama gayreti önemsenir

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Realist eğitimde: Amaç bireyin içinde bulunduğu toplumsal ve kültürel çevreyi anlamasıdır Öğrencinin dış dünyanın gerçeklerine uymasını kolaylaştıran doğrulanmış gerçekleri edinmesi beklenir Deney, gözlem etkili yöntemlerdir İçerik merkezli bir yaklaşım söz konusudur Başarı, bireyin topluma ve çevreye sağladığı uyum oranındadır

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Natüralizm’in eğitim tanımında Kişinin doğal olgunlaşmasını artırma temel alınır Bilgi sonradan bilimsel yöntemle elde edilir Doğru ve güzel doğaya uygun olandır İnsan toplum tarafından değil doğa tarafından yaratılmıştır

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Natüralist eğitimde Amaç doğaya uygun bireyler yetiştirmektir Ödül ve cezanın doğanın kendisinde olduğu kabul edilir Deney, gözlem ve araştırma yöntemleri ön plandadır Kişinin ilgi ve yetenekleri dikkate alınır Başarı insanın doğaya uyumu ve bilimsel bilginin gerçekliği oranındadır

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Pragmatizm’de: Sosyal süreçler ve deneyimler ön plandadır Gerçeğin özü sürekli bir değişim içindedir Nesnel bir hakikat var olarak kabul edilmez Bilgi yaşantı yoluyla elde edilen deneyimlerin ürünüdür İyi ve doğru, içinde yaşanılan zamana, topluma ve kültüre göre değişir

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Pragmatist eğitimde: Amaç değişen çevre şartlarına uyum sağlayan bireyler yetiştirmektir “Ne ki yararlıdır o vardır, ne ki vardır o yararlıdır” ilkesi temel hareket noktasıdır Öğrenme birey-çevre etkileşiminin deneysel sonuçları ile gerçekleşir Başarı, öğrenilenlerin sosyal hayattaki geçerliliği oranındadır

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Pragmatist eğitimde: Bir fikrin ya da kuramın doğruluğundan çok yararlılığı önemlidir Konular hayatın içinden seçilir İçgüdüler önem kazanır Öğretmen içgüdüleri harekete geçiren, onlara yol açan bir yardımcıdır Demokratik ortamda, yaparak-yaşayarak öğrenme süreci ön plandadır

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Varoluşçulukta: Birey kendi tanımını kendisi yapar Bilgi sezgiseldir ve geçerliliği bireye kattığı değerle saptanır Hayat, gelişme ve yıkıntı, neşe ve trajediden oluşur İyi ve doğru bireyin yararına olandır

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Varoluşçu eğitimde: Amaç bireyde yoğun bir farkında varma düzeyi oluşturabilmektir Birey kendi değerlerine sahiptir Bireyin kendi kimliğini tanımlayabilmesi önemsenir Estetik eğitim ve özgünlük ön plandadır Psikolojik eğitim yaklaşımı olarak kabul edilir

FELSEFİ AKIMLARIN EĞİTİME BAKIŞI Varoluşçu eğitimde: Pragmatist öğelere rastlanır Pragmatist eğitimden farkı sürekli bir yaratma peşinde oluşudur Birey herşeyden üstün tutulmuştur Yaratıcı bireysellik ve özgür iradenin kullanımı hedeflenir

KAYNAKÇA Sönmez Veysel, Eğitim Felsefesi, Anı Yay. Büyükdüvenci Sabri, İdealizm ve Eğitim, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/516/6425.pdf Büyükdüvenci Sabri, Realizm ve Eğitim, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/511/6281.pdf Büyükdüvenci Sabri, Pragmatizm ve Eğitim, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/518/6490.pdf Büyükdüvenci Sabri, Varoluşculuğun Eğitim Boyutuna Eleştirel Bir Yaklaşım, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/513/6354.pdf Gezer İbrahim, Felsefe ve Eğitim, http://www.haber10.com/makale/4496/ Tuncer Mehmet, Eğitimin Felsefi Temelleri, http://tebesirtozu.blogcu.com/egitimin-felsefi-temelleri_1989844.html

HAZIRLAYAN Alper ÇALIKOĞLU 9190009005 ÇOMÜ EYD KASIM 2009