ÇOCUKLAR VE YAS ÇOCUKLARIN ÖLÜME TEPKİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
Şİddet Muhammet GÜLER.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
STRES TEPKİLERİM Kazanım:*Stres durumlarında kullandığı tepkileri etkililiği açısından değerlendirir. 11. Sınıf 67 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik.
OTİZM.
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Çocuklarda Ölüm ve Kayıp Kavramı
ÇOCUKLARDA ÖLÜM VE YAS TUTMA
Patolojik Yas Kavramına Yeni Bir Yaklaşım: “Travmatik Yas”
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
HAMİLELİK DÖNEMİ SONRASI PROBLEMLERİ
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ZİHİNSEL ENGELLİLERDE AİLE EĞİTİMİ
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
Çocuk ve Yas.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
STRES VE STRES TEPKİLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
Okul Aile Birliği Olağan Toplantısına Hoş Geldiniz 23/10/2012
a) Boşanma Sıfır-altı yaş döneminde çocuklar ana- babanın niçin ayırdığını anlamada zorluk çekerler. Yoğun ayrılık kaygısı gösterirler. Boşanma olayından.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
AİLELERİN KABUL SÜREÇLERİ Nazim DUMAN Müdür Yardımcısı Maltepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kasım 2012.
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
STRES YÖNETİMİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
Dosyabak.com T.C ……………………. İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ……………… İLKÖĞRETİM OKULU …………………….. ÖĞRETMENİ …………………………….
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ÇOCUKLAR VE YAS ÇOCUKLARIN ÖLÜME TEPKİLERİ ÇOCUKLARDA YAS DÖNEMİ TEPKİLERİ ÇOCUKLARIN ÖLÜM DENEYİMLERİ ÇOCUKLARA YAS DÖNEMLERİNDE YARDIMCI OLMA ÇOCUKLARA YÖNELİK ETKİNLİKLER GRUP ETKİNLİKLERİ

ÇOCUKLARIN ÖLÜME TEPKİLERİ Çocuklar 8 veya 9 yaşına geldiklerinde genellikle ölümün tüm fiziksel işleyişin geri çevrilemez sonu olduğunu anlarlar. Ölümün bedensel yönü üzerinde odaklanma eğilimi gösterirler.(Ölülerin konuşamayacağı, gülemeyeceği gibi..) Ölümün dış nedenler ve iç süreçler sonucunda meydana geldiğini anlayabilirler. İlgileri, ölümün fiziksel nedenleri ile fiziksel çürüme süreci üzerinde odaklanabilir. Erken okul çağındaki çocuklar ölümün evrensel ve kaçınılmaz olduğunu anlamaya başlamakla birlikte, ölümü kendileri için bir olasılık olarak düşünmekte zorlanabilirler.

Devam.. Bu yaşlardaki çocukların bazıları daha somut ölüm kavramları geliştirmeye başlayabilir. Aynı zamanda başkalarının bakış açısını kavrayabilir ve yakınlarını kaybetmiş arkadaşlarına şefkat gösterip onlarla empati kurabilirler. Daha büyük yaş grubundakiler ve ergenler, bunların yanısıra ölümün;herkes için kaçınılmaz olduğunu ve kendilerinin de bir gün öleceğini bilirler. Ruh veya hayalet gibi şeylerin olup olmadığını, ölünce neler olduğunu ve meydana gelen fiziksel değişiklikleri sorgulamaya başlarlar. Ergenler; adalet, anlam, yazgı ve doğaüstü olgular üzerine kafa yorabilirler.

ÇOCUKLARDA YAS DÖNEMİ TEPKİLERİ Çocukların yas sürecinde verdikleri tepkiler geniş kapsamlıdır.Bu tepkiler doğru veya yanlış olarak nitelendirilemez.Her bir aşama, pürüzsüz de yaşanmayabilir. Aşamalar arasında zaman zaman geçişler olabilir.Tepkiler; bazen burada bahsettiğimiz gibi bir seyir de izlemeyebilir.Çocuk böyle bir tepki hiç vermeyebilir, tepkisi gecikebilir, süresi uzayabilir veya çarpıtılmış olabilir.Çocuklar yakınlarından birini kaybettiklerinde yas sürecini gerektiği şekilde yaşayamazlarsa büyük ihtimalle bundan yaşamları boyunca gizli şekillerde etkileneceklerdir.

ÇOCUKLARDA YAS DÖNEMİ TEPKİLERİ Çocukların ani kayıplar sonrasında verdikleri tepkileri dört geniş aşama şeklinde tanımlayabiliriz; Şok aşaması:İnkar ve inanmama aşamasıdır. Protesto aşaması:Çocukların çalkantılı bir ruh hali sergiledikleri, huzursuz oldukları, ağladıkları veya ölen kişiyi aradıkları aşamadır. Ümitsizlik aşaması:Hüzün, özlem, öfke ve suçluluk duygularının yaşandığı aşamadır. Kabul ve karar aşaması:Çocuk durumu kabullenmiş ve yaşamına dair yeni bir yön çizmiştir. “Çocuklar donmamış beton gibidir. Üzerine ne düşerse iz bırakır.” H. JINOTT

Devam.. İlk zamanlardaki tepkiler, biraz daha büyük çocuklarda yaygın olarak görülür.Bu tür yadsımalar, anormal görülse de çocukların duygulara boğulmasını engelleyen gerekli ve yararlı bir korunma mekanizmasıdır.Bazı çocuklar, kaybı izleyen birkaç gün boyunca ağlayarak teselli edilemez hale gelebilirler.Bazı çocuklarsa tam tersine hiçbir şey olmamış gibi normal davranışlarını sürdürebilirler.

Devam.. Korku ve kaygıya kapılmak, aileden birilerinin de ölebileceğini düşünerek endişelenmek çocukların yakınlarını kaybettikten sonra gösterdikleri normal tepkilerdir. Uyku sorunları yaygın olarak görülür.Yetişkinlerin ölümü tanımlamak için ‘uyku’ sözcüğünü kullanmaları durumunda uyku sorunlarının ortaya çıkma olasılığı artar.

Devam.. Ağlama, içe kapanma veya hissizleşme yaşayabilirler. Hüzünlenme ve özlem duyma değişik şekillerde yansır; Ağlama, içe kapanma veya hissizleşme yaşayabilirler. Anne-babalarını üzmemek için üzüntülerini göstermeyebilirler. Kendilerini ölen kişiye yakın hissetmek isteyebilirler. Onunla ilgili sorular sorup, onun hakkında konuşmak isteyebilirler. Ara sıra ölen yakınlarını gördüklerini veya sesini duyduklarını hissedebilirler. Öfke hissedebilirler;Genelde erkek çocuklarda saldırganlık, kızgınlık veya öfke nöbeti şeklinde kendini gösterir.Öfkeleri, ölümün kendisine, Allah’a, yetişkinlere, kendilerine ve ölen kişiye yönelik olabilir. Suçluluk duygusu hissedebilirler. Kaybın arkasından hissedilen keder; okul çalışmalarını engelleyebilir, çocuk daha yavaş düşünme eğilimindedir, yeterli enerji ve girişim gücüne sahip olmayabilir. Psikosomatik şikayetleri olabilir.

ÇOCUKLARIN ÖLÜM DENEYİMLERİ Çocuklar için her türlü ölüm acı vericidir.Ancak çocukların felaket sırasında yaşadıkları ölümle ilgili deneyimler, çocukların yas dönemlerini daha da zorlaştırması bakımından, daha normal ölümlerden ayrılırlar.Çocuk için bu ölümlerle baş etmek, üç sebeple daha zordur: Şiddet unsuru içermesi Çok sayıda kişinin ölmesi Çocuğun, başka yakınlarının da yaşamlarının sona ermesinden korkması.

ÇOCUKLARA YAS DÖNEMLERİNDE YARDIMCI OLMA AÇIK VE DÜRÜST İLETİŞİM: Çocuğun yaşına uygun açıklamalar yapın. Çocuğun kafasındaki karışıklığı azaltın. Soyut açıklamalar yapmayın. Ölümü yolculuk veya uyku olarak tanımlamayın. BİLİŞSEL HAKİMİYET İÇİN ZAMAN TANIYIN: Sorulara ve konuşmaya olanak tanıyın. Kısa konuşmaları kabul edin. Albümlere ve fotoğraflara bakın. Çocukların mezarı ziyaret etmelerine izin verin. Çocukların oyun oynamasını kabullenin.

Devam.. KAYBI GERÇEK HALE GETİRİN: Çocuğun dinsel törenlere katılmasına izin verin. Kendi duygularınızı gizlemeyin. Ölen kişinin anımsatıcılarını muhafaza edin. DUYGUSAL BAŞA ÇIKMAYI UYARIN: Evde, okulda veya oyun grubunda süreklilik için çaba gösterin. Gereksiz ayrılmalardan kaçının. Çocuklarla kaygıları hakkında konuşun. Çocuklarla suçluluk duygusu hakkında konuşun.

ÇOCUKLARA YÖNELİK ETKİNLİKLER MEKTUP YAZMA ÖLEN KİŞİYLE KONUŞMA ANI DEFTERLERİ VE GÜNLÜKLER DUA DİNSEL TÖRENLER VE ANDAÇLAR

GRUP ETKİNLİKLERİ ‘ÖLÜM VE ÖLMEK‘ KONULARINDA SINIF İÇİ SÖYLEŞİ DAHA BÜYÜK SINIFLARLA ÖLDÜĞÜMÜZDE BEDENİMİZE NE OLACAĞI İLE İLGİLİ TARTIŞMA SOYUT TARTIŞMALAR YAPILABİLİR ANCAK BU KONULAR SONUCA BAĞLANAMIYORSA DAHA SOMUT VERİLER ÜZERİNDEN TARTIŞMA DEVAM ETTİRİLEBİLİR. BEYİN FIRTINASI YÖNTEMİYLE YAS İÇİNDE OLAN BİR ARKADAŞLARI VARSA ONA NASIL YARDIM EDEBİLECEKLERİ BELİRLENEREK, ÇOCUKLARIN KENDİ KENDİLERİNE BAŞA ÇIKMA YETENEKLERİ HAREKETE GEÇİRİLEBİLİR.