Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küfür Nedir?.
Advertisements

ERDAL YILMAZ PSİKLOJİK DANIŞMAN
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
ANNELERE VE BABALARA. 2 BU EĞİTİMDE NELER YER ALACAK ? Okullarda Bulunan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisleri Ergenlik Dönemi ve Sorunları Aile.
Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇALMA / HIRSIZLIK.
Ruh Sağlığı.
Ruh Sağlığı.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
Mesane kontrolü gündüz 2-3 yaş gece 3-4 yaş civarında kazanılmaktadır.
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
AİLE EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Okul Rehberlik Servisi
ANNELERE VE BABALARA Hazırlayan: Adem DEĞERLİ Yenikent İlköğretim Okulu Rehber ve Psikolojik Danışmanı.
İLÇEMİZ S.B.S BAŞARISI. TÜRKİYE ORTALAMASI İLÇEMİZ ORTALAMASI TÜRKÇEMATEMATİK FEN BİLİMLERİ SOSYAL BİLİMLERİNGİLİZCE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AİLE İÇİ ŞİDDET.
AİLE EĞİTİMİ ŞİDDETE HAYIR!.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
Ç OCUĞUNUZ YEMEK YEMIYORSA ALTINKAYA ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
MOTİVASYON.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
Okulumuzda Yaşanan Problemler
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
FADİME AKCA PSİKLOJİK DANIŞMAN
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
İŞ AİLE SAĞLIK DOSTLAR BENLİK.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANA BABA VE ERGENLİK.
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
STRES YÖNETİMİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
ESRA ÇELİK 12/A Şiddet, bireyin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik yönden zarar görmesiyle ya da acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması.
Sunum transkripti:

Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı

Tırnak yeme davranışı, günümüzde çocukların %33’ünde görülmektedir Tırnak yeme davranışı, günümüzde çocukların %33’ünde görülmektedir. Daha çok 3-4 yaşlarında başlar ve erişkinliğe kadar sürebilir. En yoğun görüldüğü dönem ergenlik dönemidir. Yapılan araştırmalara göre, çocukların ve erişkinlerin ¼’ünde, ergenlerin ise yarısında tırnak yeme davranışı görülüyor. Erkek çocuklarda, kız çocuklarından daha sık görülür. Bu davranış kişiden kişiye çokça farklılık gösterdiği gibi, bir kişinin çeşitli yaş evrelerinde de değişikliklerle karşılaşılmaktadır.

Tırnak yeme davranışının birden fazla nedeni olabilir; Gerginlik, huzursuzluk, sevgi ve ilgi yetersizliği, aile içi şiddet, aşırı iş/ödev yükü, büyük beklentiler ve sorumluluklar, sürekli eleştirilme, aşırı koruyucu anne – baba tutumu, aşırı sert öğretmen, çocuğun şiddet görmesi, başkaları ile kıyaslanması, kötülenmesi, hor görülmesi, kardeş kıskançlığı, dikkat çekme çabası ve özgüven eksikliği bu davranışın sebepleri olabilir

Çocuğun ruhsal gerilim ve sıkıntılarda hissettiklerini dışa vuramaması, iç huzursuzluğuna çözüm bulamaması, taşıdığı saldırganlığın saklı kalması, kendini suçlaması, öfkesini içinde bulundurması da yine bu nedenler arasında görülebilir.

Bunlardan sadece biri ya da birden fazlası da çocuğun bu davranışı geliştirmesini sağlayabilir. Tırnak yeme davranışı, tüm bu nedenlerde geliştirilen stres ve kaygının azalmasını için yapılan bir eylemdir. Bunların dışındaki bir diğer neden, çocuğun bu davranışı taklit yoluyla öğrenmesidir. Çevrede tırnak yiyen bir kişiyi gören çocuk, merak edip bunu deneyebilir.

Çocuğun bu davranışından dolayı cezalandırılması, eleştirilmesi, kızılması, dövülmesi davranışı azaltma amacıyla yapılsa da tam tersi sonuç veren yöntemlerdir. Çocuk bu konuda eleştirildikçe gerilmekte ve davranışı arttırmaktadır. Kısacası, durum bir kısırdöngü halini almaktadır.

Çocuğun bu davranışının nedeni üzerinde durulmalı, bu nokta araştırılmalıdır. Ceza anlamına gelecek hiçbir davranışta bulunmamalı; azarlama, korkutma, tehdit etme, zorlama gibi yollardan uzak durulmalıdır. Aksi durumda davranışı pekiştirmekle kalmaz, geleceğe dair de daha derin ve tamiri zor yaralar bırakabiliriz.

Aslında tırnak yeme davranışını azaltabilecek en etkili yöntem çocuğun ilgisini başka yöne çekmek, eline uğraşacağı bir şeyler vermektir. Davranış 3-4 yaşlarına görmezden gelinmelidir. 5 yaştan sonrası için ise ilgi dağıtmak ve oyalamak en doğru yol olacaktır.

Çocuğun iç huzurunu sağlamak, onu bu davranışa iten nedeni bulmak ilk aşamadır. Bu noktadan sonra şu yöntemler kullanılabilir:

Çocuğu endişelendirecek medya unsurlarına maruz bırakmamalıyız Çocuğu endişelendirecek medya unsurlarına maruz bırakmamalıyız. Özellikle entrikalı ve aile içi şiddet içeren TV dizileri, savaş ve kavga öğeli bilgisayar oyunları çocuğun kaygısını arttırmakta, bu da tırnak yeme davranışını güçlendirmektedir.

Çocuğa tırnak yerken nasıl göründüğünü ve tırnak yedikten sonra tırnaklarının nasıl bir hal alacağı uygun biçimde anlatılmalıdır. Bunu yaparken dikkatli davranılmalı, korku ya da kaygı oluşturmadan konuşulmalıdır.

Diğer yöntemlerden sonuç alınamadığında, şeffaf renkteki acı ojelerden sürmek birçok çocuk ve yetişkinin tırnak yeme alışkanlığını terk ettiği görülmüştür. Geceleri de tırnak yiyen çocuklar için yatarken ince eldiven giydirmek de hatırlatıcı olacak, tırnak yemeyi önleyecektir.

Tırnak yemenin aslında felaket olmadığı, bunun kişinin istemesi durumunda rahatlıkla sonlandırılabileceği anlatılmalıdır. Ebeveyn ve çocuk buna gerçekten inandığında, bunu mümkün gördüğünde alışkanlıktan vazgeçmek daha kolay olacaktır.

Unutmayalım! Çocuğun tırnak yeme nedeni bir gerginlik durumu ise önce bunu çözmeli, aynı süreçte onu ve ağzını meşgul edecek şeyler bulmalı ve görevler vermeli, kızmak ya da engellemek yerine dikkati dağılmalıdır. Aksi davranışlar, tırnak yeme davranışını arttırırken uzun vadeli psikolojik ve fizyolojik sorunlara neden olabilir.

Teşekkürler… Tedaş Kreş ve Anaokulu İdaresi