UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Davranışsal Öğrenmenin Temel İlkeleri Mehmet DOĞAN
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME.
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
SINIF YÖNETİMİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME (UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ)
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Burrhus Frederick Skinner ( )
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Davranış yönetimi için davranış ilkeleri Temel kavramlar Davranış
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
MERHABA.
HAYAT SÜRPRİZLERLE DOLUDUR
EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI
DAVRANIŞ ANALİZİ YAPMA HEDEF DAVRANIŞ BELİRLEME
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK
EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Edimsel Koşullanma.
DIŞKI KAÇIRMA(ENKOPRESİS)
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK İÇİN OLUMLU YAKLAŞIM
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ÖZEL EĞİTİM
Öğretim Görevlisi Özge ELİÇİN Uludağ Üniversitesi Üniversitesi
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
CEZA NEDİR?.
ZİHİNSEL ENGELLİLERİN EĞİTİMİ KURSU
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
1 - ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE TEMEL KAVRAMLAR VE EĞİTİM SİSTEMİNDEKİ UYGULAMALARI
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ EĞİTİM: Yaşam süresi boyunca istendik yönde davranış değiştirme ya da oluşturma sürecidir. ÖĞRETİM: Okullarda amaçlı, planlı, programlı.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
İPUCU TÜRLERİ VE KULLANIMI
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
Bazıları ise, bu ikisinin sentezini tercih etmektedirler.
özel eğitim semineri-istanbul2008
SINIF YÖNETİMİ.
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
HAYAT SÜRPRİZLERLE DOLUDUR
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
TEK DENEKLİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Ali KAYMAK-Onur SÖNMEZ-Kudrettin AÇAR
EDİMSEL KOŞULLANMA BURRHUS FREDERIC SKINNER ( )
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ders 10 Kavram Öğretiminin Planlanması ve Uygulanması
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Sınıf Yönetimi Cezanın Kullanımı Sınıf kurallarına uymamanın sonucunda yani olumsuz davranışın sonunda verilebilir. Eğer, sonuçları, davranışın.
ÖĞRENMENİN AŞAMALARI Sezgin Kartal
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME.
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Sunum transkripti:

UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI

Uygulamalı davranış analizi Davranışçı psikolojinin öne sürdüğü, davranış temel prensiplerine dayalı süreçleri kullanan bilim dalıdır.

Uygulamalı davranış analizinde; 1. Değiştirilmek istenen hedef davranışın (bağımlı değişken) gözlenmesi, 2. Gözlenen davranışı sürdüren değişkenlerin (bağımsız değişken) gözlenmesi 3. Hedef davranış üzerinde değişikliğe yol açan çevresel değişkenlerin etkisi gözlenir.

DAVRANIŞ ANALİZİ Bağımlı değişken bağımsız değişken Davranış Öncesi-Sonrası Etmenleri Belirle

İlk yapılacak olan değiştirilmek istenen davranışı dikkatli bir şekilde tanımlamak ve ölçmektir. Hedef davranış: Davranışın örnekleri örnek olmayanları . .

Pekiştirme İzlediği davranışın gerçekleşme olasılığını artıracak veya sürdürmesine yol açacak şekilde ortama uyaranların eklenmesi ya da çıkarılması sürecidir.

OLUMSUZ PEKİŞTİRME İstenmeyen durumun ortaya çıkmasını engelleyen davranışın sıklığında artış olmasına olumsuz pekiştirme denilmektedir.

Olumlu Pekiştirme Davranışı izleyen uyaran , bu davranışın ilerde daha sık oluşmasına yol açarsa bu olumlu pekiştirmedir.

Birincil Pekiştireçler Doğal yaşamın sürdürülmesi için gerekli olan ve birey için biyolojik önem taşıyan uyaranlardır. En önemli tipleri, yiyecekler, içecekler, uyku ve barınmadır. Yiyecek içecek türü pekiştireçler, özellikle küçük çocuklarda ve işlevde bulunma düzeyi düşük bireylerde yeni davranışın kazandırılmasında etkili olabilir

İkincil tür pekiştireçler 1.Sosyal pekiştireçler 2.Etkinlik pekiştireçleri 3.Nesne pekiştireçleri 4.Dönüştürülebilir sembol pekiştireçler

1.Sosyal pekiştireçler - Bedensel iletişim - Sözsüz ifadeler - Sosyal ortamlarda yakınlık - Ayrıcalık tanıma - Övgü sözcükleri ya da sözcük grupları

2.Etkinlik pekiştireçleri Şarkı söylemek Yap-bozla oynamak Şiir okumak Fıkra anlatma Öğretmenle boş zaman Bahçede oynamak, vb

3.Nesne pekiştireçleri Oyuncak, araç-gereç ya da materyaller.

4.Dönüştürülebilir sembol pekiştireçler Kendi başlarına anlamı olmayan ama başka pekiştireçlere dönüştürülebilen sembollerdir. Para Gazete kuponları Yıldızlar Jeton Gülen yüzler vb

PEKİŞTİRME TARİFELERİ Pekiştirme tarifeleri, pekiştireçlerin etkili kullanımını ve pekiştirilen davranışın kalıcılığını belirler. Pekiştirme tarifesi; kaç kez ya da hangi sürede oluşan tepkilerin ya da hangi özel tepkilerin pekiştirileceğini gösteren kuraldır. Sürekli ve aralıklı olmak üzere ikiye ayrılır.

Sürekli Pekiştirme Tarifesi Sürekli pekiştirme, artırılması amaçlanan uygun davranışın her meydana gelişinin pekiştirilmesidir.

Aralıklı Pekiştirme Tarifesi Her tepkinin değil de tepkilerden sadece bazılarının pekiştirildiği durumlarda aralıklı pekiştirme tarifesi söz konusudur. Aralıklı pekiştirme tarifesi, pekiştirmeden önce, belli bir sayıda davranışın oluşumu ya da belli bir sürenin geçmesinin beklenmesini gerektirir

ARALIKLI PEKİŞTİRME Oranlı Pekiştirme Aralı Pekiştirme Sabit oranlı Sabit aralı Değişken oranlı Değişken aralı

Oranlı Pekiştirme Tarifeleri sayılabilen tepkiler için uygulanmaktadır. Oranlı pekiştirme iki şekilde uygulanmaktadır; sabit oranlı değişken oranlı

Sabit oranlı pekiştirme, uygun davranışın, önceden belirlenmiş olan sabit sayıda tekrarından sonra pekiştirilmesidir.

Değişken oranlı pekiştirme, Uygun davranışın, ortalama bir sayı belirlenerek pekiştirilmesidir.

Aralı Pekiştirme Tarifeleri Davranım belirli bir süre sürdükten sonra pekiştirildiğinde bu zaman aralıklı pekiştirme olarak adlandırılmaktadır. Aralı pekiştirme iki şekilde uygulanmaktadır; sabit aralı değişken aralı

Sabit aralı pekiştirme hedef davranışın belirlenen zaman içinde oluşmasının pekiştirilmesidir.

Değişken aralı pekiştirme hedef davranışın belirlenen ortalama bir süre içinde oluşmasının pekiştirilmesidir

PEKİŞTİRME KURALLARI 1. Pekiştirme uygun davranışa bağımlı olmalıdır. 2. Pekiştirme uygun davranışın hemen ardından verilmelidir. 3. Pekiştirme programının başlangıcında ve edinim aşamasında davranış her oluştuğunda pekiştirilmelidir. 4. Etkili pekiştireçler kullanılmalı ve pekiştireçler çeşitlendirilmelidir.

PEKİŞTİRME KURALLARI 5. Pekiştireçler etkili bir pekiştirme tarifesiyle sunulmalıdır. 6. Pekiştireç uygulayıcı için kolay ulaşılabilir ve kolay kullanılabilir olmalıdır. 7. Pekiştireç öğrencinin özelliklerine uygun olmalıdır ( yaş,gelişim düzeyi,cinsiyet). 8. Pekiştireç doygunluk sağlamamalıdır. 9. ‘Böyle davrandığın için seni seviyorum’ gibi sevgi ifadeleri pekiştireç olarak kullanılmamalıdır