GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELİŞİM DÖNEMLERİ.
Advertisements

Bilişsel Gelişim?.
Bölüm 4 Bilişsel Gelişimi.
BEBEKLER Giriş.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Dil Gelişimi.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Çocukta Hastalık Algısı
PARMAK OYUNLARI.
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Öğretim İlke ve Yöntemleri
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
1. İlk Altı Ay a)Sıfır - Altı Hafta Bu dönemde bebekte refleksif, yani istem dışı ses çıkarma görülür.
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler 0-2 ay (refleks tepkiler) Ay (Birinci Devri Tepkiler) Ay (İkinci Devri Tepkiler) 8.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
DİL GELİŞİMİ.
Lev Vygotsky.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
İŞLEM KAVRAMI.
BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞ; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. “BİLİŞSEL” sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun.
DİL GELİŞİMİ.
ZİHİNSEL (BİLİŞSEL) GELİŞİM
BİLİŞSEL GELİŞİM.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
0 – 6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
Dil Gelişimi Dil, sözlü ve yazılı göstergelerden oluşan ve insanları diğer canlı türlerinden ayırt ettiği öne sürülen simgesel bir iletişim sistemidir.
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
İŞLEM KAVRAMI.
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
- Bilişsel Gelişim Kuramı
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME.
BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM ve DİL GELİŞİMİ DUYULARIN GELİŞİMİ 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Çocuklarda ve ergenlerde bilişsel gelişim aşamaları Çocuklar, küçük yetişkinler değildir. Onlar 15 yaşına veya yetişkinliğe ulaşıncaya kadar, yetişkinler gibi düşünemezler. “Başkaldırı Edebiyatı” ve “Aşk Ahlakı” 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin bazı temel kavramları Organize olmuş davranış ve algılama kalıplarına şema (Schemata-kalıp) deniyor. (emme, adalet kavramı, tutuculuk..) Özümleme (assimilation): yeni durum, nesne ve olayları var olan şemalar içine yerleştirme. Şemalarda niceliksel değişme Uyumsama (accommodation): Yeni durumlarda yeni şemalar yaratma. Niteliksel değişme. Uyum (adaptasyon), özümseme (içselleştirme) ve dengeleme (equilibrium) 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş Duyusal Motor Dönem (Sensori-motor period) (0 - 24 ay) Karakteristik Davranış Refleks Dönemi (0-2 aylar) Emme, yakalama gibi basit refleksler.  İlk tekrarlama tepkileri (2-4 aylar) Parmaklarını sürekli açma-kapama gibi kalıp tekrar davranışları. İkincil tekrar tepkileri (4-8 aylar) Karyolanın üzerine asılmış hareketli şeylere ayak veya eliyle vurarak sürekli hareket ettirmek gibi. 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş Duyusal Motor Dönem (0 - 24 ay) Karakteristik Davranış İkincil tepkilerin koordinasyonu (8-12 aylar) Tepkiler karmaşık ve amaçlı şekilde koordine edilir.  Saklanan bir şeyi bulmak için bir nesnenin arkasına “amaçlı” hareket. Üçüncü derecede tekrar tepkileri (12-18 aylar) Bebek daha amaçlı hareketleri tekrar eder. Oyuncağını almak için bazı nesneleri kullanır. Yastığa çıkarak bir oyuncak alma..  Nesne devamlılığı * 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş Duyusal Motor Dönem (0 - 24 ay) Karakteristik Davranış Zihinde bağlantılar kurarak yeni araçlar icat etme (18-24 aylar) Zihninde temsili bir ortam yaratma belirtileri.  Yavaş yavaş problem çözme basamaklarını kafasında kuruyor gibidir (ama henüz tepki yok).  Biraz geciken taklitler. 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş İşlem Öncesi Dönem (Preoperational Periad) (2-7. yıllar) Karakteristik Davranış İşlem Öncesi Dönem (2-4. yıllar) Dil gelişimi bir hayli ileri fakat konuşma ben-merkezli.  Basit hareket oyunlarından ziyade sembolle göstermekten hoşlanma.  Etkileşimli akıl yürütme.  Nesnelerin kendisi olmadan hafızada canlandırma ve bu sözcüklerle konuşma. 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Karakteristik Davranış Sezgisel Dönem (4-7. yıllar) Konuşmada ben-merkezcilik azalır, sosyal konuşma ortaya çıkar.  Bazı alanlardaki mantıksal kavramları sezgisel olarak anlar. Nesnelerin bir yönüne dikkat ederler. Kavramlar işlenmemiş. Sihirsel artma, eksilme ve kaybolmaya kolayca inanma.  Etik açıdan doğrunun altındaki prensibi anlamıyor. Oyun kuralları geliştirmekten ziyade yap-yapma emirleri yerine getiriliyor. Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş İşlem Öncesi Dönem (2-7. yıllar) 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Karakteristik Davranış Eşyanın korunumu gelişmemiş. Sivri ve yayvan bardaklardaki eşit miktar sular eşit görülemez. Tek yönlü mantık. A=B ama B=A anlaşılmaz. Hayal dünyası geniş. Her şeyi canlandırıp konuşabiliyor. Bebeğine darılıp saatlerce konuşmuyor. Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş İşlem Öncesi Dönem (Preoperational Period) (2-7. yıllar) Eşyanın korunumu * 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Karakteristik Davranış Organize ve mantıklı düşünme.  Çoklu sınıflandırma, nesneleri mantıklı sıraya koyma, eşyanın korunumu prensiplerini kavrama yeteneği.  Somut problem çözmeyi yapabilme.  Birçok aritmetiksel işlemi zihinden yapabilme. 3+4 = 7 and 7-4 = 3, vs.) Mantıksal sınıflandırmalar (renkler, uzunluk gibi) yapabilme.   “Sayı”, “hayvan” gibi kategoriler oluşturarak içini doldurmaya başlar. Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş Somut İşlemler Dönemi (Concrete operational period) (7-11. yıllar) 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kademeleri Karakteristik Davranış Düşünme daha soyut olur, soyut mantık prensiplerini işletir.  Hipotezler oluşturur ve test eder, tümden gelim, tüme varım gibi zihinsel işlemleri yapabilir. Somut bağlantılardan ziyade soyut kavramlarla rahatça düşünebilir. Soyut mantıksal sistemler çalışır.  Oranlar,cebirsel dönüştürmeler ve diğer saf soyutlamalar yapılır. Eğer a + b = x ise x = a - b.  Eğer ma/ca = IQ = 1.00 ise Ma = CA. Mantıksal akıl yürütmeler (klasik mantık) yapılabilir. Gelişim aşaması ve yaklaşık yaş Soyut İşlemler Dönemi (Formal operational period) (11-15. yıllar) 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

DİL GELİŞİMİ 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Dil gelişimi, bilişsel ve bedensel gelişime paralel olarak yürür. Aynı yaşlardaki çocuklarda dil gelişimi benzer özellikler gösterir. Dil gelişimi, bilişsel ve bedensel gelişime paralel olarak yürür. Örneğin, dişlerin çıkması 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Dil gelişimi konusunda farklı görüşler (akımlar) vardır Dil gelişimi konusunda farklı görüşler (akımlar) vardır. Bunlardan en yaygın ikisi Davranışçı görüş ve Psiko-Linguistik görüştür. 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Davranışçı Dil Gelişimi Görüşü: Dil, davranışçı öğrenme kuramlarına uygun olarak öğrenilir. Çocuk, çevreyi taklit ederek, doğru kelimeler ve cümleler söylediğinde ödüllendirilerek öğrenir. 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Psiko-Linguistik Dil Gelişimi Görüşü: İnsan, dil öğrenmek için özel bir mekanizmaya sahiptir. Çocuk yürümeyi nasıl öğreniyorsa dili de öyle öğrenir. 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

İnsan doğuştan dil ve konuşma yeteneğiyle doğar İnsan doğuştan dil ve konuşma yeteneğiyle doğar. Önce çevresindeki sesleri dinler, bunları anlamaya ve benzerini çıkarmaya çalışır. Ardından sözcükleri kullanarak cümleler kurar, kendisini anlatmak ve çevresini anlamak için... 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Çocuklarda dil gelişimi tablosu Yaş 0-3 ay 3-6 ay 6-12 ay Dil gelişimi Seslere başını çevirir. Mırıldanma ve gülümsemeyle karşılık verir. Anlaşılmaz sesler çıkarır (bababa, gagaga). İsmine yanıt verir. ”Ce" oyunu oynamaktan hoşlanır Sözcükleri taklit eder. "Hayır"a tepki verir. "Anne" ,"baba” gibi sözcükleri söyleyebilir. Kolay heceleri söyleyebilir (da, go, ga). 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Çocuklarda dil gelişimi tablosu Yaş 2-18 ay 18-24 ay 24-36 ay Dil gelişimi Sözcük dağarcığı 5-20 arasındadır. Basit direktifleri takip eder. İsmine karşılık verir. Bay bay yapmak. İki basit sözcükle basit cümle kurar. Örneğin"Baba gitti". İki ya da dört sözcükle cümle kurar. Bilinen insanların, nesnelerin ismini bilir. Yaklaşık 50 sözcük bilir. İki aşamalı direktifleri takip eder. ("oyuncağını getir" ve "koltuğa koy.”) Dört- beş sözcüklük cümleler kullanır. "Neden" soru tipini kullanır, basit sorular sorar. 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Çocuklarda dil gelişimi tablosu Yaş 3-4 yaş 4-5 yaş Dil gelişimi Çok sayıda sorular yöneltir. Kendine ait öyküler uydurur ve yaptıklarını anlatır. Yaklaşık beş- altı sözcüklü cümleler kurar. Zamanı algılar (yarın, daha sonra, gelecek hafta gibi) Daha uzun ve içinde ailesinin de olduğu öyküler yaratabilir. Beş sözcükten daha fazla sözcük içeren cümleler kurar. Gelecek zamanı kullanır (Örneğin; "Yarın anaokuluna gideceğim.” gibi). 12.04.2017 Prof.Dr.Mustafa Ergün