Öğretim Materyallerinin Eğitimdeki Yeri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Ders Kitaplarında Tasarım
Solucanların Işığa Karşı Tepkisi
Araştırma Görevlisi Turgay BAŞ
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Görsel Tasarım İlkeleri
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Duran Uygur
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI SORULARI
ÖĞRENME STİLLERİ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları.
Mesaj Düzenleme İlkeleri
Eğitim Öğretimde Planlama
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Nesneye Dayalı Programlama
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 6.Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARIMI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
Ders Etkinlikleri Hazırlama
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI
Uzaktan eğitimde etkili teknikler. Uzaktan eğitimdeki eğilim verilen eğitimi aktif ve dinamik bir hale öğrenim deneyimi haline getirmek.
GÖRSEL TASARIM.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BÖLÜM 6.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Görsel Tasarım İlkeleri
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
GİRİŞ Hayat bilgisi dersinde eğitim-öğretim sürecinin başarılı bir biçimde gerçekleşmesi ve kazanımların öğrencilere kazandırılması için önemli.
SINIF YÖNETİMİ.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
GÖRSEL TASARIM.
GÖRSEL TASARIM.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BÖLÜM 7 GÖRSEL MATERYALLER TASARIMI. BÖLÜM 7 GÖRSEL MATERYALLER TASARIMI.
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
TASARIM NEDİR? Tasarım, anlamlı sıralama için bilinçli şekilde harcanan çabadır. Herhangi bir öğretim materyalinde kullanılan her türlü yazı, resim, grafik,
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
KÜMELER HAZIR MISIN?.
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
RENK KULLANIMI Basitlik ve tutarlılık esastır. Slaytlardaki ifadeler, her mesafeden okunabilmeli. Zemin rengi, ancak anlatılan konuya açıklık getirmek.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
Sunum transkripti:

Öğretim Materyallerinin Eğitimdeki Yeri ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI Dr. Ümmühan Avcı Yücel Esin Ergün

Bu bölümü tamamladıktan sonra; Bir öğretim materyali seçerken hangi unsurlara dikkat edilmesi gerektiği konusunda bilgi sahibi olacak, Bir öğretim materyali geliştirirken dikkat edilmesi gereken görsel tasarım öğelerinden Çizgi, Şekil, Alan, Boyut, Doku, Renk konuları hakkında bilgi sahibi olacak, Bir öğretim materyali geliştirirken dikkat edilmesi gereken görsel tasarım ilkelerinden Bütünlük, Denge, Vurgu, Hizalama, Yakınlık konularında fikir sahibi olacaksınız.

İçindekiler Öğretim Materyallerinin Eğitimdeki Yeri Öğretim Materyali Seçimini Etkileyen Faktörler Öğrenim Kazanımları Araç Gereç Özellikleri Öğrenci ve Öğretmen Özellikleri Öğretim Ortamı ve Kısıtlamalar Öğretim Yöntem ve Teknikleri Öğretim Materyallerinin Hazırlanması Görsel Tasarım Öğeleri Çizgi, Şekil, Alan, Doku, Boyut, Renk, Okunabilirlik Görsel Tasarım İlkeleri Bütünlük, Denge, Hizalama, Vurgu, Yakınlık

Öğretim Materyallerinin Eğitimdeki Yeri Öğretim materyalleri eğitim ve öğretim sürecinde; öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişimlerini desteklemek, farklı bakış açıları kazandırmak, eğitim sürecini zenginleştirmek, soyut kavramları somutlaştırmak, karmaşık kavramları kolaylaştırmak, çoklu öğrenme ortamlarının oluşturabilmesini sağlamak amacıyla kullanılır.

Nasıl Öğreniriz?

Öğretim Materyali Seçimini Etkileyen Faktörler Bir öğretim aracı ne kadar mükemmel olursa olsun, içerik kötü tasarlanmışsa içerik çok iyi tasarlanmış, etkili ve doğru yöntemle sunulmamışsa öğrenme açısından hiçbir yararı olmayacaktır. Öğrenim Kazanımları Araç Gereç Özellikleri Öğrenci ve Öğretmen Özellikleri Öğretim Ortamı ve Kısıtlamalar Öğretim Yöntem ve Teknikleri

-Öğrenim Kazanımları Öğrenme öğretme etkinlikleri sonucunda öğrencide gerçekleşmesi beklenen bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor özelliklere kazanım denir. Bilişsel kazanımlar Duyuşsal kazanımlar Psiko-motor kazanımlar Öğretim materyalleri öğrencilerin belirlenen öğrenim kazanımlarına kolayca ulaşmalarına yardımcı olur.

-Araç Gereç Özellikleri Araç gereçler, öğretmen ve öğrenci arasındaki iletişim sürecinde kanal görevi görür. Seçilen araç gerecin, ders kazanımına ve konunun amacına uygun, içerdiği bilgileri doğru, görsel tasarımı ilgi çekici, gereksiz bilgilerden arınık, kullanışlı ve dayanıklı, öğrenci düzeyine uygun olmasına dikkat edilmelidir.

-Öğrenci ve Öğretmen Özellikleri Öğrenme ortamının merkezinde yer alan öğrenciler birbirinden farklı özelliklere sahiptir. Öğrencilerin Genel Özellikleri Öğrenci Giriş Davranışları Öğrenme Stili Yaş Sağlık Durumu Okuma ve Dinleme yeteneği Sosyo-kültürel Yapı Ekonomik Yapı Hazır bulunuşluk düzeyi Öğrenme Kapasitesi Öğrenme Hızı Çalışma Alışkanlıkları İlgi Alanı Beceri Tutum İhtiyaç Motivasyon Görerek (Görsel Tip) İşiterek (İşiterek Tip) Dokunarak (Devinimsel tip)   Kaynak: Öğrenci Özellikleri(Çelik, 2007)

-Öğrenci ve Öğretmen Özellikleri Öğretmen; Öğrenme ve öğretme sürecini tasarlayan öğretmenin özelliklerini bilmek öğretim materyalini seçimini etkileyen etmenlerden biridir. Öğretmenin sahip olduğu tutum, kullandığı dil, ders anlatma ve araç gereç kullanma becerisi, konu alanı bilgisi, öğrenme öğretme sürecini planlama ve değerlendirme becerisi etkili bir ders süreci için önemlidir.

-Öğretim Ortamı ve Kısıtlamalar Öğretim ortamı, öğrenme ve öğretim etkinliklerinin meydana geldiği, öğrenci-öğretmen arasında etkileşim ve iletişimin gerçekleştiği fiziksel bir mekândır. Sınıf? Işıklandırma? Laboratuar? Ortam Büyüklüğü? Oturma Düzeni? Sıcaklık? Bütçe?

-Öğretim Yöntem ve Teknikleri Öğretmen farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak ders öğrenme-öğretme sürecini planlamalıdır. Farklı öğrenme stillerine sahip öğrencileri de bu sürecin aktif bir üyesi olarak öğrenme ortamına katabilme fırsatı yakalayabilir.

Öğretim Materyallerinin Hazırlanması Sınıf içinde öğretim materyallerinin kullanımı çok yönlü amaçlara hizmet eder(Smaldino, Lowther ve Russel, 2012): fikirleri daha somut olarak özetleyebilme, öğrencileri motive etme, önemli noktalara dikkat çekebilme, bilginin farklı alanlara uyarlayabilme, yeni öğrenmeler ile eski öğrenmeleri arasında ilişki kurabilme, öğrenme gücünü doğru kullanabilme.

Görsel Tasarım Ögeleri Çizgi Şekil Alan Boyut Doku Renk

Görsel Tasarım Ögeleri Çizgi Çizgi, bir öğretim materyalinde dikkati belli bir noktaya çekebilen, belirli bir yolun izlenmesini sağlayabilen, şekilleri ayırma ve birleştirme görevi görür. Çizgiler yön ve hareket göstermek gibi birçok işleve sahiptir. Çizgiler, materyal içerisinde yatay, dikey ve eğik olarak kullanımları bireylerde farklı algılara sebep olabilir.

Görsel Tasarım Ögeleri Şekil Bir yüzey üzerinde bulunan farklı çizgilerin bir araya gelerek anlamlı bir bütün oluşturduğu iki boyutlu biçimlere şekil denir. Şekiller, konu hakkında daha somut ve görsel bir algı oluşturmak, dikkati materyale çekmek amacıyla kullanılabilir. Kavramlar arasındaki ilişkinin görselleştirmesinde, anlaşılması zor karmaşık yapıları sadeleştirilmesinde şekillere ihtiyaç duyulabilir.

Görsel Tasarım Ögeleri Alan Algıyı kolaylaştırmada, karmaşıklığı önlemede, birbiriyle ilişkili ve ilişkisiz öğeleri birbirinden ayırt edebilmede materyal içindeki alanlar dikkatli kullanılmalıdır. Bir materyalde dolu ve boş alanlar dikkat çeker. Yazı ve resimlerin materyale yerleştirildiği alanlar dolu olarak ifade edilir. Bunların dışındaki alanlar ise boş alan olarak ifade edilir. İçeriğin daha rahat takip edilebilmesi için boş alanlara yer verilmelidir.

Görsel Tasarım Ögeleri Doku İki boyutlu görsellere üçüncü bir boyut eklemek amacıyla dokudan faydalanılır. Materyallerde kullanılan doku öğesi ile daha gerçekçi görünüm zeminle cisim arasında oluşan farklılık sayesinde rahat algılama dokunma hissi sağlanabilir.

Örnek: Çizgi, Şekil, Doku Kullanımı

Görsel Tasarım Ögeleri Boyut Bir materyalde bulunan öğelerin boyut algısı, çevresinde bulunan diğer öğelerin boyutlarına göre farklılık gösterir. Materyalde bulunan şekil, resim gibi öğelerde kullanılan yatay-dikey çizgilerin hatta kullanılan renklerin boyut algısına etkisi bulunmaktadır. Aynı büyüklükte açık ve parlak şekiller, kapalı ve koyu şekillerden daha büyük algılanır.

Görsel Tasarım Ögeleri Renk Materyal kullanımında renk seçerken renklerin ahengi düşünülmelidir. Renk çemberi renkler arasındaki ilişkileri anlamamızda bize yardımcı olur.

Görsel Tasarım Ögeleri Renk-2 Tamamlayıcı renkler genel bir renk düzeni açısından sıklıkla iyi bir uyum gösterirler. Ancak doğrudan iki tane tamamlayıcı rengi yan yana koymamaya çalışılmalıdır. (Örneğin, kırmızı arka plan üzerine yeşil harfler kullanmak.) Benzer renkler, renk çemberinde yan yana olan renkler olarak tanımlanır. Bu renkler bir görselde birlikte kullanıldığında hoşa giden kombinasyonlar oluşturabilir . (Örneğin, mavi-yeşil, mavi-mor)

Görsel Tasarım Ögeleri Okunabilirlik Bireylerin dikkatini toplama, algılama ve öğrenmeyi kolaylaştırmada okunabilirlik önemli bir öğedir. Okunabilirlik Renklerde zıtlık Resim ya da yazı büyüklüğü Netlik/Bulanıklık ile sağlanabilir. OKUNABİLİR Sarı üzerine siyah Beyaz üzerine yeşil, kırmızı ya da mavi Mavi üzerine beyaz Siyah üzerine beyaz Siyah üzerine sarı

Görsel Tasarım İlkeleri Bütünlük Denge Hizalama Vurgu Yakınlık

Görsel Tasarım Ögeleri Bütünlük Materyali oluşturan ögelerin birbiriyle bir bütün olarak görünmesini sağlayan ilişki bütünlük olarak ifade edilir. Yazı, resim gibi öğeler anlamlı bir bütün olacak şekilde materyalde bir araya getirilmelidirler. Böylece, materyali anlamalı ve yorumlamayı kolaylaştıracaktır.

Görsel Tasarım Ögeleri Bütünlük-2 Aynı materyal içerisinde birden çok öge sığdırılmaya çalışılmamalıdır. Çünkü parçalar arasındaki ilişkileri anlamak zorlaşacağından öğrencinin materyalde verilmek istenen mesajı algılaması zorlaşacaktır. Öğretim materyali hazırlarken bu vb. problemlerin önüne geçebilmek ve bütünlüğü sağlayabilmek için basit bir 3x3 kuralı vardır.

Görsel Tasarım Ögeleri Bütünlük-3 3X3 kuralı

Görsel Tasarım Ögeleri Denge Bir materyalde yer alan öğeler yatay ve dikey eksende eşit olarak dağıtıldığında bireyde psikolojik olarak denge hissi oluşur. Bir materyal ortadan ikiye bölündüğünde öğeler her iki tarafa eşit ağırlıkta dağıtılırsa formal denge(simetrik) oluşur. Öğelerin ağırlığı her iki tarafta eşittir ancak kullanılan öğeler farklıysa informal (asimetrik) denge oluşur.

Görsel Tasarım Ögeleri Denge-2

Görsel Tasarım Ögeleri Hizalama Materyali oluşturan öğelerin materyal içerisinde yatay ve dikey olarak hizalanması, bireylerde algıyı kolaylaştırmaktadır. Öğeler arasındaki geçişini kolaylaştırma Öğeler arasındaki bağlantıların daha çık gösterilmesi Öğelerin önem düzeylerine göre ayırt edilebilmesi

Görsel Tasarım Ögeleri Hizalama-2 Örnek

Görsel Tasarım Ögeleri Hizalama-3 Örnek

Görsel Tasarım Ögeleri Vurgu Vurgu yapılan nokta materyalin ilgi merkezi haline gelir. İstenilen yerleri ilgi merkezi haline getirmek, can alıcı noktaları belirtmek için kullanılabilir. Ok ve benzeri yön gösteren çizgilerin ve şekillerin kullanılması Farklı şekilde boyutlandırma Farklı renk ve doku kullanımları Öğe ve zemin arasında bulanık ve netlik yapılması.

Görsel Tasarım Ögeleri Vurgu-2 Örnek

Görsel Tasarım Ögeleri Vurgu-3 Örnek

Görsel Tasarım Ögeleri Yakınlık İnsan beyni birbirine yakın nokta ya da şekiller arasındaki boşlukları doldurarak öğeleri bir bütün olduğunu, birbirinden uzak öğelerin ise ilişkisiz olduğunu algılar.

Görsel Tasarım Ögeleri Yakınlık-2 Örnek

Görsel Tasarım Ögeleri Yakınlık-3 Örnek