EMNİYET KEMERİ KULLANIMI Emniyet kemerinin tarihçesi Emniyet kemeri kullanarak ölüm ve yaralanmanın ne kadar önüne geçilebilir? 45 km/sn hızla çarpmada 75 kg lık birisi direksiyona ne kadar baskı uygular? Şehir içinde emniyet kemeri kullanmaya ihtiyaç var mı? Airbag i olan araçta emniyet kemeri kullanmaya gerek var mı?
EMNİYET KEMERİ KULLANIMI 1930 yılında Amerika da bulundu 1954 yılında yasalaştı ve kullanımı onaylandı 1956 yılında kanuni zorunluluk oldu 1995 Yılında Türkiye’de yasal zorunluluk haline geldi.
Emniyet kemeri takmadınız ! Emniyet kemeri kullanımı devam Emniyet kemeri takmadınız ! Çarpışma anında vücudumuzun araçla aynı hızda hareket eder Vücudumuzun ileri hareketini emniyet kemeri durdurur Eğer takmamışsanız sizi aracın tavanı, direksiyon simidi ya da cam durdurur Ancak bunun sonucu ölüm ya da yaralanmadır.
Emniyet kemeri kullanımı devam Uluslararası alanda yapılan bilimsel araştırmalar, araç içerisindekilerin emniyet kemeri kullanmasının kaza sonrası ölümleri % 30, yaralanmaları ise % 40 oranında azalttığını ortaya koymuştur. 13 -3 13 13 - 1 13 - 2 13 4 13 - 6
Emniyet kemeri kullanımı devam Ülkemizde son üç yılda ölüm ve yaralanma ile sonuçlanan kazalar incelendiğinde; Emniyet kemeri takılı olan her 1.000 sürücüden sadece 12’si olay yerinde hayatını kaybederken, Takmayanların 62’sinin hayatını kaybettiği anlaşılmıştır. Bu tespit doğrultusunda; emniyet kemeri takmayanların ölüm riskinin 5 kat daha fazla olduğu görülmektedir.
Emniyet kemeri kullanımı ölüm ve ağır yaralanma oranlarını azaltmış, trafik kazası yaralanmalarının çehresini değiştirmiş ama yaralanma riskini tamamen yok edememiştir. 1960 larda kullanılmaya başlanması ile beraber yeni tip yaralanmalar ortaya çıkmıştır.
En sık karşılaşılan yaralar karın ve göğüs duvarında.. Emniyet Kemerleri nadiren de olsa ciddi yaralanma.. Tehlikeli yaralanmalar iç organlarda.. Emniyet kemeri kullanmayanlarda en çok görülen karın yaralanması karaciğer ve dalak gibi katı organ yırtılmalarıdır. Kemer kullanımıyla bunlar azalırken, kalın barsak ve ince barsak gibi içi boş organ yaralanmaları artmıştır. Yine omuz-kucak tipi denilen 3 noktadan bağlı emniyet kemerleri çarpma anında etkiyi direk olarak vücuda aktarmakta, köprücük ve göğüs kemiği, boyun ve göğüs omurlarında kırık, kalp, boyun ve karın damarlarında yaralanmaya ve omuz çıkıklarına yol açmaktadır. Kemer takmış hamile kadınlarda düşük, rahim ve bebek yaralanmaları .. Yumuşak doku hasarının olduğu gebelerde, fetüsde intrakranial, intraabdominal patoloji, plasental hasara bağlı hipoksi Kullanılmadığı taktirde sonuçlar muhtemelen daha kötü olacaktır. Gevşek kemer sadece daha az etkili değil tehlikeli..
Emniyet kemerleri ciddi karın yaralanmalarına yol açsalar da trafik kazalarında baş yaralanması ve ölüm oranlarını o kadar azaltmaktadırlar ki, kullanılmamaları tartışma konusu edilmemektedir.
Air-bag Yaralanmaları Bir çarpışma anında hızlı (10-15 msn) bir şekilde devreye girerek (150-340 km/s hızla) sürücü ile direksiyon, yolcu ile ön panel arasında koruyucu bir yastık .. Temas sonrası 40 msn içinde sönme.. Böylece direksiyon, gösterge tablosu ve ön panelle doğrudan temas önlenerek baş,yüz ve boğaz bölgelerindeki ciddi yaralanma riskleri azaltılmakta..