Obsesif kompulsif kişilik bozukluğunda ilk tedavi denemeleri davranışçı terapi ve sistematik duyarsızlaştırma ile yapılmıştı. En çok kullanılan tekniklerden.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
Advertisements

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
Obsesif Kompulsif Bozukluk
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI İLETİŞİM VE SONUÇLARI.  Teknolojik imkânlar ve bu bağlamda internet imkânları sayesinde sosyal, psikolojik ve nörogelişimsel.
Yönetimde stres kaynakları
KÜLTÜR ÇERÇEVESİNDE OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK:ETİYOLOJİ VE DIŞAVURUM
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
BİLİŞSEL-DAVRANIŞÇI TERAPİLER ve UYGULAMALARDA DİKKAT EDİLECEK KONULAR
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
Sağlık Ortamlarında İletişim
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Çocuk ve Yas.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Cinsel İstismar Olgusu İle Çalışma (REHBER ÖĞRETMENLER İÇİN) DOSYA:3 İSTİSMAR OLGUSUYLA ÇALIŞMA SÜREÇ YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Gürcan Topçu SEÇİM ULUSLARARASI.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
Kişilerarası iletişim çatışmaları
YEME BOZUKLUKLARI OBEZİTE ANOREKSİYA NEVROZA BLUMİYA NEVROZA.
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
SINAV KAYGISI BÜYÜKÇİĞLİ ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ.
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
Üçlü Zeka Kuramı.
PSİKOTERAPİ.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
PSİKOHİPNOTERAPİ Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist
Anksiyete Bozukluklarında Hipnoterapi Tahir Özakkaş MD., PhD istanbul/ Türkiye.
Yaygın anksiyete Bozukluğunun Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005.
Yaygın Anksiyete Bozukluğunun Tedavisi. GENELLEŞMİŞ KAYGI BOZUKLUĞUNDA TEDAVİNİN İKİ AMACI VARDIR; birincisi ortalama kaygı düzeyinin azaltılması ve ikinci.
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
Klinik uygulamalarda hipnoz. TEMEL HİPNOZ KURSU KONULARI (21-33 saat) 1. Hipnoz’un Tanımı 2. Mitler ve Yanlış Anlaşılmalar 3. Hastanın Hazırlanması ve.
Agorafobinin Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
Psikiyatride öykü alma ve muayene
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
Petek Batum Panayırcı Uzm. Klinik Psikolog
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Teknoloji Nedir?.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
SOSYAL ETKİNLİKLERE FARKLI BİR BAKIŞ Hazırlayanlar: Nurten SAYDAM
TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU (TSSB)
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
BİREYSEL FARKLILIKLAR
SDÜ Tıp Fakültesi Fizyoloji ABD,
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
SDÜ Tıp Fakültesi Fizyoloji ABD,
Stj.Dr. Nisanur Aksu. Günümüzün popüler mottosu, “Yürekten iste; gerçek olsun”; “Bırakmak istiyorum ama bırakamıyorum” klişesi ile tezahür eden zorlukları.
Sunum transkripti:

Obsesif kompulsif kişilik bozukluğunda ilk tedavi denemeleri davranışçı terapi ve sistematik duyarsızlaştırma ile yapılmıştı. En çok kullanılan tekniklerden biri de “karşı-karşıya getirme”. Bu yöntem özellikle kompulsyonlarla birlikte giden obsesyonların tedavisinde oldukça etkilidir. Ancak obsesyonların başat olduğu kompulsyonların görülmediği hastalarda aynı oranda başarı gözlenmemekte. Bu bağlamda Salkovskis ‘in de önemli katkılarıyla bilişsel model önerilmiştir.Bu modelde bir yandan hastanın bilişleriyle çalışılırken bir yandan da uygun davranışçı teknikler kullanılır. Bilişsel terapiyle kişinin bozukluğu anlaması, kavraması sağlanabilir. Böylece hastalıkla baş etme becerileri de kazandırılmış olur.

Obsesif kişilik bozukluğunun bilişsel yöntemlerle tedavisinde takıntılı düşünceler değil, bu düşüncelerin yol açtığı otomatik düşünceler hedef alınır Obsesyonlarla ilgili işlevsel olmayan varsayımlar bilişsel yöntemle ele alınarak obsesyonlar ve suçluluk duyguları azaltılabilir. Bu obsesyonların geçerli olup olmadığı hastayla tartışılmamalı.Örneğin; günlük işlerini mikrop bulaşacak kaygısıyla yapamayan ve el yıkama kompulsyonu geliştiren bir kişiyle mikrop bulaşma olasılığının ne kadar az olduğunu tartışmak hiçbir işe yaramaz. Bunun yerine; Bir eylemi düşünmekle yapmak aynıdır Sorumluluklar koşullara bağlı olarak değişmez.( “gerçekleşme olasılığı çok düşük olaylarda bile sorumluluk almak gerekir”) Bir zararı önleyememek zarara neden olmakla aynı şeydir. Birey düşüncelerini kontrol edebilmelidir Takıntılı düşünceleri etkisiz hale getirmeme,olası zararları istemekle aynı şeydir. … gibi temel işlevsel olmayan varsayımlara yönelinmelidir.

Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden Yapılandırma Tekniği Bu tekniğin geliştirilmesi ve ilk uygulamaları alında Travma Sonrası Stres Bozukluğu tedavisine yönelik olmuştur.Ancak elde ettiği başarılar sayesinde OKB, kişilik bozuklukları tedavilerinde de başarıyla kullanılmakta. Teknikten performans artırma alanında da kullanılmakta. Bu tekniğin tedavi rasyoneli şöyle; Travmatik bir olay olduğunda bilgi işleme esnasında kullanılan uyartıcı/engelleyici denge zarar görür. Bu travma beynin belli bölgelerinin fazla uyarımına ve nöron patolojisine neden olur. Bu patoloji bilgiyi kaygı uyandıran bir formda dondurmakta, ilgili olay ve kendilik şemasıyla ilgili olumsuz değerlendirmelere yol açmakta.

Kısaca olumsuz yaşam deneyimleri beynin fiziksel bilgi işleme sisteminin dengesini bozmakta. Bu durumda yaşantıyla ilgili algılar, duygular, inanışlar ve anlamlar sinir sistemini kilitler. İşte bu noktada yaptırılan göz hareketleri bu dengeyi yeniden kurup “donmuş bilginin” duyarsızlaştırılmasını sağlayarak bilgi işlemeyi ve uyarlamış bir bütünleşmeyi sağlamaktadır. Yapılan araştırmalar GHDYY ‘deki göz hareketlerinin uykunun REM dönemindeki göz hareketlerine denk düştüğünü ve sağa sola eşit göz girişlerinin hemisferlerde ve özellikle de korpus kollozumda uyarılma meydana getirdiğini göstermiştir.

OKB ile ilgili araştırmalara göre OKB ile korpus kollozumun hemen ardında yer alan singulumun aktivitesindeki artış arasında ilişki bulunmuştur. Ayrıca OKB hastalarının REM verimliliğinin azaldığı da bulunmuş GHDYY’ de travmatik anıyla ilgili duygu ve düşüncelerini aklında tutması ve bu şekilde göz hareketlerine devam etmesi istenmekte. Bu uygulamaya ek olarak kompulsyonu engelleme, karşı karşıya getirme, yaşayarak üstüne gitme gibi bilişsel-davranışçı teknikler de kullanılmaktadır. Tüm bunlara dayanarak GHDYY ‘nin obsesif kompulsiflerde kullanılması destek kazanmakta.