TÜBA Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Journal Use Reports Süreli Yayın Koleksiyonu Geliştirmenizde Güçlü Karar Destek Hizmeti - Kasım
Advertisements

 Web-Log kelimesinden türetilen bloglar, yazarların herhangi bir konu hakkında hızlı ve kolay ş ekilde yorumlarını, ba ğ lantılarını yazılarını, resimlerini,
Yasal Yönleri ile Açık Erişim İlkay Holt, Kütüphane Direktörü 50. Kütüphane Haftası, Panel: Bilimsel Bilgiye Erişimin Sorunları ve Açık Erişim Hareketi.
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYIN ve ARAŞTIRMA TEŞVİK PROJELERİ
GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
Zehra TAŞKIN HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TÜRK BİLİM ADAMLARININ DEPREM LİTERATÜRÜNE KATKILARI: MARMARA.
MENTOR’un DEĞERLENDİRİLMESİ ve ÖDÜLLENDİRİLMESİ
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
Journal Citation Reports - Dergi Atıf Raporları -
Akademik Etik İhlalleri
Yapabildiklerimiz Yapabildiklerimiz
BİLİMSEL YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
Kaynak Gösterme Teknikleri
Etik İhlaller ve Sonuçları”
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Emerald kullanıcılarınıza yayın yapma konusunda nasıl yardımcı olabilir? Kullanıcılarınız için yardımcı kaynaklar Mine Tonta Business Manager, Turkey.
Psikiyatrik Araştırmalar
Kısa özet yazımı Dr. Oğuz Reşat Sipahi
Hayatı Edebiyat Yaşamı Eserleri Ödülleri
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ARAŞTIRMA VE YAYIN DESTEK BİRİMİ.
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
Türk Tıp Fakültesi yayınlarında kurallar ve dergiler Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık Ulusal Sempozyumu Kasım 2008, Ankara Öğr. Gör.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
BİLİMDE ETİK Yalçın Özdemir Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1.
Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği
Alıntı ve Kaynakça.
İntihal / Aşırma / Çalma / Kopyalama
YALIN KILIÇ TÜREL Kasım-BOTE-4-ELAZI Ğ Gizlilik ve Doğruluk Ders: bilişim etiği.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ANABİLİM DALI Konuk Konuşmacı Programı.
Doç. Dr. Hilal Özdağ Ankara Üniversitesi Biyoteknoloji Enstitüsü
LOGO YÜKSEK ÖĞRETİMDE SIRALAMA SİSTEMLERİ YÜKSEK ÖĞRETİMDE SIRALAMA SİSTEMLERİ.
BBY606: Araştırma Yöntemleri
Prof. Dr. İhsan Sabuncuoğlu Abdullah Gül Üniversitesi Gelen Öğrenciler ve Uluslararasılaşma 23 Ekim 2015.
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA ETİĞİ. BİLİM Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.
ARAŞTIRMA ETİĞİ.
Yaşam Bilimlerinde Araştırma/Yayın Etiği ve Yasal Boşluklar Prof. Dr. Hilal Özdağ Ankara Üniversitesi Biyoteknoloji Enstitüsü
Yaşam ve Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yazı Değerlendirme Süreci Prof. Bünyamin ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı.
Akademik Etik İhlalleri
TEZ İ YAYIMLAMAK VEYA YAYIMLAMAMAK! Doç. Dr. Levent DEN İ Z, Marmara Üniversitesi, Atatürk E ğ itim Fakültesi,
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 13
Etik İhlaller ve Sonuçları”
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYIN ve ARAŞTIRMA TEŞVİK PROJELERİ
Şimdi buradasınız: Girişim ile ilgili çalışmalar> Tanı ve tarama > Prognoz, Nedensellik, Etiyoloji, Zarar > Sistematik Derlemeler & Meta-analizler >
ARAŞTIRMADA ETİK YAKLAŞIMLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER
BAŞVURU ESASLARI I. TEMD Üyesi olmak II. ≤ 40 yaş olmak
YAYIN ETİĞİ ve İSİM HAKKI
Araştırma Yöntemleri Ders1: Bilimsel Etik.
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Etik İhlaller ve Sonuçları”
Ders2: Akademik yayınlarda yapılan yanlışlar
Teorik kavramlarımızla gerçek dünyayı anlamanın olanaklı olduğu inancı olmaksızın, dünyamızın iç uyumuna inanmaksızın, bilim denen şeyin ortaya çıkması.
Bilimsel Araştırma Etiği
Bitirme tezi nasıl yazılır
Kaynak Gösterme Teknikleri
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemleri Genel Bir Değerlendirme
Temel Bilgi Teknolojileri
Bir Bilimsel Makale Nasıl Yazılır?
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Sunum transkripti:

TÜBA Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu ekansu@ada.net.tr

1.78% 0.2 % %84’ü ÜNİVERSİTE ADRESLİ TÜRKİYE’DEN YAPILAN YAYINLARIN TOPLAM ÜRETİME ORANI 19.400 Yayın 19.Sıra 1.78% %84’ü ÜNİVERSİTE ADRESLİ 0.2 %

SUNUM ÜNİVERSİTE ve BİLİM BİLİMSEL ARAŞTIRMA İLKELERİ BİLİMSEL YAYINLAR ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ ETİK – DIŞI DAVRANIŞLARIN TANIMLARI ETİK-DIŞI DAVRANIŞLARIN ÖNLENMESİ

PLATO AKADEMİSİ (M.Ö. 427 – 347) ATİNA AKADEMİSİ

BOLOGNA ÜNİVERSİTESİ - 1088

ÜNİVERSİTE KURUMUNUN GELİŞİMİ 1088 Bologna Üniversitesi*** 1160 Paris Üniversitesi 1167 Oxford Üniversitesi 15. Yüzyıl Kalvinist ve Protestan Üniversitleri Kilise merkezli Üniversite Sistemi Latince eğitim Rönesans Dönemi – Sanat Akademileri 1442 Plato Akademisi 1665 Philosophical Transactions (Royal Society, U.K.) 1666 Academie des Sciences (Fransa)

TÜRK ÜNİVERSİTELERİNİN GELİŞİMİ 1924 İstanbul Darülfünunu kuruldu Üniversiteye “bilimsel özerklik” verildi Darülfünun Emini = Rektör Fakülte Dekanı = Dekan 1932 Atatürk’ün isteğiyle Prof.Malche Darülfünunu denetledi : Rapor “Olumsuz”du ! 1933 Darülfünun kapatıldı İstanbul Üniversitesi Kuruldu

‘ACADEMİA’ ÜNİVERSİTE BİLGİ ÜRETEN VE BİLGİ İLETEN BİR KURUMDUR TEMEL GÖREVLERİ - EĞİTİM - ARAŞTIRMA - HİZMET

ÜNİVERSİTE AÇIK VE DÜRÜST OLMALI OBJEKTİF OLMALI ALANINDA EN MÜKEMMELİ UYGULAMALI ÖRNEK OLMA, ORİJİNAL VE YENİYİ BULMA SERBEST VE DOĞRU İLETİŞİM SAĞLAMALI SORUMLULUĞUNU TAŞIMALI

ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ’ NİN AMACI “ÖĞRENCİNİN BİLGİYE EN DOĞRU VE ETKİN BİÇİMDE ULAŞIMINI SAĞLAMAK .. “ ve “ DOĞRU YERDE DOĞRU SORUYU SORABİLEN VE CEVABINI ARAYAN YARATICI ve BİLİMSEL KİŞİLİK YARATMAKTIR ! “ Princeton Üniv Rektörü Açış Konuşması, 2003

DÜZ MANTIK ve DOGMA SORGULAYICI MANTIKLA DÜŞÜNCE ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ: BİLİMSEL DÜŞÜNCE DÜZ MANTIK ve DOGMA YERİNE SORGULAYICI MANTIKLA DÜŞÜNCE

BİLİMSEL DÜŞÜNCE KABUL ETMEMEK HER ŞEYİ SORGULAMAK YENİ ANLAYIŞLARA YÖNELMEK HİÇBİRŞEYİ MUTLAK GERÇEK OLARAK KABUL ETMEMEK

6 N 1 K’YI ÖĞRENMEK ! NE ? NE ZAMAN ? NEREDE ? NİÇİN ? NASIL ? KİM ?

BİLİM Doğayı gözlem,deney,araştırmalarla değerlendirip,akıl süzgeçinden geçirmek. Önyargı ve dogmalardan uzak kalmak. İnsanların mutluluğu,refahı,uzun ve sağlıklı yaşaması için bilimsel bilgi ve teknolojiyi uygulamak.

BİLİMİN TEMEL İLKELERİ DÜRÜSTLÜK*** ŞEFFAFLIK EVRENSELLİK ADALET ERİŞİLEBİLME

BİLİMSEL ARAŞTIRMA Bir teoriye veya bilgiye katkıda bulunabilecek, sistem ve disiplin içinde yürütülen uygulamadır.

ARAŞTIRMA HAYALGÜCÜ YARATICILIK İnnovasyon ZEKA + KIVILCIM !

ALBERT EINSTEIN NOBEL PRIZE 1921 in PHYSICS Discoveries in Theoretical Physics and Discovery of Law of the Photoelectric Effect EĞER NE YAPTIĞIMIZI BİLSEYDİM BUNA “ARAŞTIRMA” DEMEZDİM…

ARAŞTIRICI Yeni Bilgilerin Düşünülmesi, Oluşturulması, Yöntemlerin veya Sistemlerin Düşünülmesi ve Geliştirilmesinde Görev Alan Profesyonel Nitelikte Bireydir

ARAŞTIRMA NEDEN YAPILIR ? BİRİNCİL AMAÇ *BİLİME KATKIDA BULUNMAK İKİNCİL AMAÇ - YAYIN YAPMAK - AKADEMİK YÜKSELME - ENDÜSTRİ İSTEĞİ VE DESTEĞİ

BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR TEMEL ARAŞTIRMALAR KEŞFE YÖNELİK MERAKA DAYALI UYGULAMALI ARAŞTIRMALAR KEŞFE YÖNELİK AMACA YÖNELİK

İYİ ARAŞTIRMA İDARESİ (GOOD RESEARCH MANAGEMENT =GRM-EU) - ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ - VERİ TOPLANMASI VE SAKLANMASI - VERİ ANALİZİ VE YORUMU - YAYIN

ARAŞTIRMA KONUSUNU SEÇERKEN 1. BU SORUNUN KONUDAKİ ÖNEMİ NEDİR ? 2. ELDE EDİLEN VERİLER NE KADAR YENİ VE NE KADAR İLGİNÇ BİLGİ İÇERİYOR ? 3. ARAŞTIRMANIN PLANLANMASI VE UYGULANMASI BAŞARILI OLABİLECEK Mİ?

BİLİM YÖNETİMİ YAYIN BİLİMSEL GERÇEK DENETİM HİPOTEZ / YENİ SORU PROJE ÖNERİSİ VERİ TOPLAMA VE VERİ ANALİZİ YAYIN

DANIŞMAN = MENTOR= HOCA DENETİM DANIŞMAN = MENTOR= HOCA

Danışman ile Öğrencisinin Görüşmesi MENTOR SONUÇLARIN ELDESİ, ANALİZİ VE DANIŞMAN İLE TARTIŞILMASI MENTEE AYDA EN AZ İKİ KEZ BİR SAAT (EU)

NOBEL ÖDÜLLERİNDEN ÖRNEK ÖYKÜLER…

SYDNEY BRENNER Johannesburg - Güney Afrika doğumlu Cambridge - MRC Moleküler Biyoloji Böl Direktörü (UK) Salk Enstitüsü ve Moleküler Bilimler Başkanı (USA) Cambridge de 1962 sonrası bölüm arkadaşları : *Max Perutz (1962 Nobel Ödülü) *Francis Crick (1962 Nobel Ödülü - 20 yıl birlikte) mRNA’ yı tanımlıyor (F.Jacob ve M.Meselson) 1974 C.Elegans ‘ı laboratuvara tanıtıyor

SYDNEY BRENNER 1974.... Caenorhabditis Elegans (C.Elegans)

SYDNEY BRENNER (Mentor) FIRE 1983 SULSTON* MRC Unit Research Fellow 1969 HORVITZ* Post-Doc Fellow 1970

2002 NOBEL ÖDÜLÜ SYDNEY BRENNER* C.Elegans H.ROBERT HORVITZ JOHN E.SULSTON C.Elegans SYDNEY BRENNER* 2002 NOBEL ÖDÜLÜ HÜCRENİN PROGRAMLI ÖLÜMÜ (APOPTOZİS ) İN BİYOLOJİK KONTROLÜ

2006 ANDREW FIRE CRAIG MELLO IN MEDICINE Stanford University USA Univ Massachusetts Cancer Ctr, USA Fire Fundamental mechanisms by which gene expression and “silencing” is controlled with Process of RNA Interference (RNAi) – micro RNAs

Harvard Medical School and MGH 2009 in MEDICINE Jack W. Szostak Professor of Genetics Harvard Medical School and MGH Carol W.Greider * Department of Molecular Biology Johns Hopkins University Medical School Ph.D. Supervisor : Elizabeth H.Blackburn (1987) Elizabeth H.Blackburn Professor of Biology & Physiology University of California at San Francisco “ for studies How Chromosomes are protected by TELOMERES and the Enzyme TELOMERASE”

Değerlerin Kazanımı için Gereklidir HOCA “MENTOR” AKADEMİK MESLEKİ KİŞİSEL ETİK Değerlerin Kazanımı için Gereklidir ÖĞRENCİ “MENTEE”

ÜNİVERSİTE’NİN TEMEL GÖREVLERİNDEN BİRİ DE ; İYİ MENTÖR ’ LÜK YAPMAKTIR

İYİ ARAŞTIRMA İDARESİ (GOOD RESEARCH MANAGEMENT =GRM-EU) - ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ - VERİ TOPLANMASI VE SAKLANMASI - VERİ ANALİZİ VE YORUMU - YAYIN

BİLİMSEL YAYININ AMACI BİLİM İNSANLARINA , * GÖZLEMLERİMİZİ DEĞERLENDİRME * DENEYLERİ TEKRARLAMA * BİLİMSEL ve ENTELLEKTÜEL DEĞERLENDİRME İMKANI VERMEKTİR

YAYINLANMAMIŞ ARAŞTIRMA BİLİM DEĞİLDİR ! ÜRETKENLİKTİR

BİLİMSEL AHLAK Öğretim üyelerinin, yürütmelerinde, sunumlarında ve tüm Eğitim / Öğretim, Araştırma, Geliştirme ve Faaliyetlerini planlamalarında, yürütmelerinde, sunumlarında ve tüm uygulamalarında yüksek ahlak, açıklık, doğruluk ve örnek olma ilkelerine bağlı kalmalarıdır.

ETİK AHLAK DEĞERLERİ BİLİMİ İDEAL İNSAN KARAKTERİ VE UYGULAMALARINI İNCELEYEN BİLİM AHLAK DEĞERLERİ VE UYGULAMALARI

BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİ Bilimsel araştırmalarda konunun düşünülmesinden bitirilmesine ve yayınlanmasına kadar yüksek ahlak, dürüstlük ve açıklık ilkelerinin uygulanmasıdır

ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİĞİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYINLARDA YÜKSEK AHLAK, DÜRÜSTLÜK VE AÇIKLIK PRENSİPLERİNİN UYGULANMASI

BİLİMSEL YANILTMA (Scientific Misconduct) ARAŞTIRMANIN DEĞERİNİ VE GÜVENİRLİĞİNİ AZALTAN HER TÜR GİRİŞİM

BİLİMSEL YANILTMA (SCIENTIFIC MISCONDUCT) DİSİPLİNSİZ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YALANCILIK VE “SLOPPY SAPTIRMA RESEARCH” FRAUD

DİSİPLİNSİZ ARAŞTIRMA “SLOPPY RESEARCH” ARAŞTIRICI : - ARAŞTIRMA PLANLAMASINI, UYGUN METOD SEÇİMİNİ, METOD UYGULAMASINI VEYA SONUÇ ANALİZ VE YORUMUNU BİLMİYOR YANLIŞLARININ FARKINDA DEĞİL GÜVENİLİR OLMAYAN SONUÇ ÜRETİYOR AMA “İYİ NİYETLİ !.....” . DİKKATİ ÇEKİLMELİ . ARAŞTIRMA EĞİTİMİ VERİLMELİ . ARAŞTIRMA DİSİPLİNİ ÖĞRETİLMELİ . ARAŞTIRMALARI YAKINDAN TAKİP EDİLMELİDİR

BİLİMSEL YALANCILIK VE SAPTIRMA (SCIENTIFIC FRAUD) ARAŞTIRICI, AMACI VE BİLİNÇLİ OLARAK ÇALIŞMANIN METOD VEYA SONUÇLARINI SAPTIRMAKTADIR “KÖTÜ NİYETLİ !” ÖZÜRÜ YOKTUR UYGUN ŞEKİLDE İNCELENMEYE ALINMALI VE GEREKEN CEZALAR VERİLMELİDİR

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VEYA YAYININ “ETİK-DIŞI DAVRANIŞ” KABUL EDİLEBİLMESİ İÇİN : KASIT veya AĞIR İHMAL SONUCU GERÇEKLEŞMİŞ OLMALIDIR İDDİA , İNANDIRICI ve YETERLİ DELİLLE KANITLANMIŞ OLMALIDIR

BİLİMSEL YAYINLARDA ETİK –DIŞI KABUL EDİLEN DURUMLAR UYDURMA ( Fabrication) ÇARPITMA ( Falsification) AŞIRMA ( Plagiarism ) DUPLİKASYON ( Duplication) DİLİMLEME ( Least Publishable Units) DESTEK VEREN KURUMUN BELİRTİLMEMESİ İSİM ÇIKARILMASI VEYA EKLENMESİ ( Unauthorized Authorship) TÜBİTAK-AYEK

AŞIRMA (İNTİHAL = PLAGIARISM)‏ Başkalarının fikirlerini,metodlarını, verilerini, uygulamalarını,yazılarını ve şekillerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen yazarın kendisinin gibi sunması Yabancı dilden kitap, makale ve benzeri yayınları tercüme ederek kendi eseri gibi basması

REPRESENTING ANOTHER’S WORK AS ONE’S OWN PLAGIARISM REPRESENTING ANOTHER’S WORK AS ONE’S OWN It is a major crime in the academic world because it is theft of an academic’s most valuable product=intellectual contributions to one’s discipline The “plagiarist” steals an academic’s thoughts (as captured in words) and deeds (actions) and claims to be their true author.

SAHTECİLİK (UYDURMA = FABRICATION)‏ Sunulan veya yayınlanan belgeyi gerçeğe aykırı olarak düzenlemek, bir belgeyi değiştirmek veya gerçeğe aykırı belgeyi bilerek kullanmak Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, bunları rapor etmek veya yayınlamak

ÇARPITMA (FALSIFICATION) Araştırma kayıtları ve verileri tahrif etmek Kullanılmayan yöntem,cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek Araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak İlgili teori ve varsayımlara uydurmak için veriler ve/veya sonuçlarla oynamak

ÇİFT YAYIN (DUPLİKASYON)‏ Editörlerin izni alınmadan orijinal bir çalışmanın aynen veya sonuçlarıyla başka bir yayın organında yayınlanmasıdır Dergilerin,hakemlerin,editörlerin kaynaklarını boşa harcamaktır Okuyucuya,araştırıcıya ve bilime saygısızlık Farklı dillerde,farklı okuyucu kitlesine hitap etme gerekçesi yeterli değil !

DİLİMLEME (SALAMİZASYON)‏ Tek bir yazıda sunulabilecek veri, bulgu ve fikirleri yapay olarak bölerek birden fazla yayın haline getirmektir *Yayın sayısını arttırmaya yönelik *Önceki yayını kaynak göstermemek *Önceki yayından yeterli düzeyde farklılık göstermeyen yayınlar

YAZARLIK Çalışmanın tasarımı, veri toplama, analiz ve yorumuna yeterli katkı Yazının taslağını kaleme alma, entellektüel içerik yönünden gözden geçirme Yayınlanacak son metni onaylama 1 + 2 + 3. maddelerin tümü yerine getirilmelidir. (ICMJE)‏

UYGUN OLMAYAN YAZARLIK Hakkı olduğu halde adı konmayanlar Hakkı olmadığı halde adı konanlar “Gölge yazarlık,onursal yazarlık, hediye yazarlık” Bölüm başkanı,parayı bulan, araştırıcının arkadaşı,eşi,dostu..., hastaları,kanı,idrarı sağlayan...” Hakkı olanların hepsinin adı olmalı, hakkı olmayanların hiçbirinin adı olmamalı...

TEZ KORSANLIĞI Tasarımı,yürütülmesi veya yazımına katkı olmadan başkasına ait tezi makale haline getirip yayınlamaktır Yazarlık kriterlerine uymuyor Hazır bir eserin makale olarak yazımı yazarlık değil ! Tez sahibinin haberi veya adı olması yeterli değil !

BİLİMSEL YANILTMA Uluslararası örnekler: Darsee : Uydurma (Fabrikasyon)‏ Soman : Hakemliğin suistimali Imanishi-Kari-Baltimore: Çarpıtma (Falsifikasyon)‏ Gallo : HIV keşfi (Aşırma- Plajerizm ?) Whang : Kök Hücre Araştırmaları‏ (Fabrikasyon)

DAVID BALTIMORE NOBEL PRIZE FOR MEDICINE President of Rockefeller University ( Resigned in 1991) FABRICATION THEREZA IMANISHI-KARI

HIV KEŞFİ ( Plagiarism ? ) ? 2008 NOBEL LAUREATE ROBERT GALLO (NIH) Prof.LUC MONTAGNIER 2008 NOBEL LAUREATE FOR MEDICINE AND PHYSIOLOGY

Prof. Hwang Woo-suk Seoul Üniversitesi Güney Kore Fabrication - Falsification Prof. Hwang Woo-suk Seoul Üniversitesi Güney Kore “Somatik Hücre Transferi ile Embriyonik Kök Hücre Elde Etme Yöntemi”

Dr. WHANG hakkında Soruşturma Wall Street Journal 16.Aralık.2005 “Falsifikasyon = Uydurma “ suçlaması Wall Street Journal 16.Aralık.2005

December 29,2005 Jan 12,2006 Seoul Univ determined that all 11 Hwang`s Stem Cell Lines were fabricated. Both SCIENCE papers were retracted Jan 12,2006

Plagiarism NATURE “ There are some cultures in which is not even regarded as deplorable.” Geoff Brumfiel NATURE Vol : 449 6.September.2007

NATURE İhsan Yılmaz Vol: 449 ; 658 11.October.2007 “ For those of us whose mother tongue is not English, using beautiful sentences for other studies on the same subject in our introduction is not unusual....” “ Borrowing sentences is the part of a paper that simply helps to better introduce the problem should not be seen as Plagiarism. “ İhsan Yılmaz NATURE Vol: 449 ; 658 11.October.2007

Bilimsel Yanıltmanın Nedenleri Yetersiz araştırma eğitimi Hızlı yükselme hırsı Tanınma arzusu (Hollywood send.)‏ Üstlerin aşırı ve oransız baskısı Fazla yayın = prestij duygusu Maddi-manevi kazanç hırsı Psikiyatrik bozukluklar Kansu,Ruacan (CBT,2001)‏

BİLİMSEL YANILTMA - ÖNLENMESİ I. ETİK STANDARTLARIN EĞİTİMİ, ÖĞRETİMİ VE KURUMLARDA YERLEŞTİRİLMESİ II. BİLİMSEL YANILTMALARA YOL AÇABİLECEK BASKILARI AZALTMAYA YÖNELİK GİRİŞİMLERİ DESTEKLEMEK III. BİLİMSEL YANILTMAYI FARKEDEBİLECEK VE SONRASINDA GEREKEN PROFESYONEL YAKLAŞIMI GÖSTEREBİLECEK DÜZENLEMELERİN GELİŞTİRİLMESİ

TÜRKİYE’DE YAYIN ETİĞİ İLE İLGİLİ KURALLAR YÖK Disiplin ve Etik Yönetmeliği ÜNİVERSİTELERARASI KURUL Doçentlik Sınavı Etik Kurulu TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu (AYEK) TÜBA Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu

Üniversitelerarası Kurul Doçentlik Sınavı Etik Komisyonu 2004 Dönemi 98 dosya 23 yaptırım Bir daha girememe ---- 4 Üç yıl girememe –------ 2 İki yıl girememe –------ 3 Bir yıl girememe ------- 14 Şevket Ruacan

BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİĞİ DÜŞÜNCE HİPOTEZ PLANLAMA YAZIM ve ÖNERİ PROJE, DESTEK ve UYGULAMA VERİ ELDESİ VERİ ANALİZİ YAYIN YAYIN SONRASI SÜRECİN TAMAMINDA GEÇERLİDİR

TÜBA

Kıntaru min el-ilm-i Yahtac-u vakiyye-tün min el edep   Bir kantar ilim, bir okka edebe muhtaçtır.   Gaybi Sunullah Gevher Nesibe Şifahanesi

Gevher Nesibe Şifahanesi Söz ma'rifet tacıdır Sanma gayri tac ola Taklid ile tok olan Hakikatte aç ola...                Gaybi Sunullah Gevher Nesibe Şifahanesi  

Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu ekansu@ada.net.tr

KEŞFE YÖNELİK ARAŞTIRMALAR “Yaratıcılık” Gerektirir ! Akla gelmeyenleri görmek Belli kalıplar içinde düşünmemek Yenileri Bulmak

“Danışman” Kimdir ? Normal mesai saatleri dışında ve Ailesine ayırması gereken saatler dışında sizin projenizi okuyan , Vergisini muntazam ödeyen iyi bir vatandaştır.. Projesi “KABUL” veya “RED” cevabı almış bir kişidir Bazı günler “ılımlı-olumlu”, bazı günler “sinirli-olumsuz” olabilen bir insandır, Ancak Projenizin Danışmanın hangi 24+saatine rastlayacağı belli değildir.!!... Size bağlıdır........  

SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRICI Denemenin fiilen uygulanmasından ve gönüllülerin deneme sırasında onurunun korunması, sağlık ve güvenliğinden sorumlu bir veya birden fazla konuda bilgilenmiş kişidir.

BİLİM TÜRLERİ AKLİ BİLİMLER * NAKLİ BİLİMLER NAKDİ BİLİMLER

ETİK İLKELER ve ETİK-DIŞI DAVRANIŞLAR

YAYIN ARAŞTIRMA PROJESİ ULUSAL ULUSLARARASI * ARAŞTIRMA PROJESİNİN YAZIMI ARAŞTIRMA PROJESİ VERİLERİN ANALİZİ ve YORUMU YAYIN ULUSAL ULUSLARARASI *

BİLİMSEL DÜŞÜNCE AKLIN YOLU “BİNDİR” AKLIN YOLU “BİRDİR” Prof.DrTalat Halman

(YARATICILIK İNDEKSİ) INNOVATION INDEX (YARATICILIK İNDEKSİ) İSVEÇ USA TR

AYDA EN AZ İKİ KEZ BİR SAAT (EU)

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE NELER KAZANDIRACAK ? ANALİTİK VE ELEŞTİREL DÜŞÜNCEYİ DOGMALARDAN UZAK OLMAYI BİLİMSEL DÜŞÜNMEYİ SAYISAL VE ŞEKİLSEL YARGILAMAYI YARATICI DÜŞÜNCE KAZANMAYI ÖĞRENMEYİ BİLMEYİ BİLGİYE NASIL ULAŞACAĞINI ÖĞRENMEYİ YAŞAM-BOYU ÖĞRENME VE OKUMA ALIŞKANLIĞINI

ARAŞTIRMA TİPLERİ DENEYSEL DENEYSEL OLMAYAN A) TANIMSAL (DESKRİPTİF) B) ANALİTİK 1) LONGİTUDİNAL - PROSPEKTİF - RETROSPEKTİF 2) CROSS-SECTIONAL FAKTÖRLER HASTALIK A B C D E

BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİĞİ DÜŞÜNCE HİPOTEZ PLANLAMA YAZIM ve ÖNERİ PROJE, DESTEK ve UYGULAMA VERİ ELDESİ VERİ ANALİZİ YAYIN YAYIN SONRASI SÜRECİN TAMAMINDA GEÇERLİDİR

SAĞLIK BİLİMLERİ ALANINDA YAYIN TÜRLERİ MEKTUP (Letter) KISA RAPOR (Brief Report) VAKA SUNUMU (Case Report) MAKALE (Full Article) DERLEME (Review)

ÇAĞDAŞLAŞMA SÜRECİNDE BİLİM (Akıl-Bilgi) DÜŞÜNCEDE ÖZGÜRLÜK (Aydınlanma) AKADEMİK ÖZGÜRLÜK (Otonomi) TOPLUM KÜLTÜR EĞİTİM LAİKLİK (Sekülarizm) DEVLET (Yönetim) DİN (İnanç) Bozkurt Güvenç’2002

BİLİM TÜRLERİ AKLİ BİLİM**** NAKLİ BİLİM NAKDİ BİLİM

HER ARAŞTIRICININ (MENTEE) FARKLI GEREKSİNİMLERİ VARDIR PROJE KONUSU YARATMAK PROJEYİ TAMAMLAMAK YAYIN YAPMAK ÜRETKEN OLMAK ALANINDA ETKİN BİR YERE GELEBİLMEK