Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
Advertisements

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Renklerin İş Yaşamında Kullanımı
Ders Kitaplarında Tasarım
Solucanların Işığa Karşı Tepkisi
Araştırma Görevlisi Turgay BAŞ
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Görsel Tasarım İlkeleri
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Etkili Sunum Hazırlama ve Strateji Geliştirme Başkanlığı
Etkili Sunumlar İçin Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
renkler Renkler hayatımızın parçası. Peki renklerin hayatımızı nasıl etkilediğini biliyor musunuz? Renk seçiminin kimi zaman karakterimizi yansıttığından.
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
ETKİLİ SUNUM HAZIRLAMA TEKNİKLERİ.
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 6.Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARIMI
ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI
Slayt (PowerPoint) Hazırlama
Etkili Sunular Oluşturmak
GÖRSEL TASARIM.
Powerpoint Sunum Hazırlama Teknikleri Mustafa Kemal YALINKILIÇ
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
BÖLÜM 6.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması
ANI YAYINCILIK EĞİTİM VE DANIŞMANLIK
Öğretim Materyallerinin Eğitimdeki Yeri
Brifing ve Sunum Hazırlama Teknikleri
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM
Etkili Bir Sunu İçin İlkeler
POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM
Görsel Tasarım İlkeleri
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Çalışma Yaprağı.
Renklerin İş Yaşamında Kullanımı. Karşınızdakinin kendini resmiyetten uzak daha rahat hissetmesini ve açılmasını sağlar. Karşınızdakinin kendini resmiyetten.
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
GÖRSEL TASARIM.
GÖRSEL TASARIM.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
BÖLÜM 7 GÖRSEL MATERYALLER TASARIMI. BÖLÜM 7 GÖRSEL MATERYALLER TASARIMI.
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sunum Aracı Olarak PowerPoint
TASARIM NEDİR? Tasarım, anlamlı sıralama için bilinçli şekilde harcanan çabadır. Herhangi bir öğretim materyalinde kullanılan her türlü yazı, resim, grafik,
Slayt Hazırlarken ve Sunarken …
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
görme duyumuzda bıraktığı etkiye renk denir.
Etkili Sunular Hazırlama
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
RENK KULLANIMI Basitlik ve tutarlılık esastır. Slaytlardaki ifadeler, her mesafeden okunabilmeli. Zemin rengi, ancak anlatılan konuya açıklık getirmek.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEMEL TASARIMIN 10 İLKESİ. 1.Denge / Balance 2.Hiyerarşi / Hierarchy 3.Örüntü / Pattern 4.Ritim / Rhythm 5.Boşluk-Espas / Space 6.Orantı / Proportion.
SUNUM İÇERİĞİ 1.Öğretim Materyalleri Tasarımı  Yapısal-Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri  Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri  Renk Kullanımı.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI – HAZIRLANMASI - SEÇİLMESİ.
Sunum transkripti:

Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri

NELER ÜZERİNE KONUŞACAĞIZ?

Öğretim materyalleri nasıl etkili olur? Öğrenmeye yön verici Öğrenmeyi kolaylaştırıcı Araştırmaya yönlendirici Öğrencide estetik duyguyu geliştirici Öğrenme sürecini kısaltıcı olmalı

Öğretim materyallerinin oluşturulmasında iki aşama çok önemlidir: Öğretim materyalini tasarlama 2.Öğretim materyalini hazırlama

Öğretim Materyalleri Tasarımı Tasarımda Gestalt Psikolojisi ilkelerinin de dikkate alınması gerekir. Bunlar: Şekil zemin ilişkisi Tamamlama Yakınlık Devamlılık Benzerlik Basitlik

Şekil; zeminden daha dikkat çekici özelliklere sahiptir.

Yakınlık; organizmanın bir alandaki öğeleri, nesneleri birbirlerine olan yakınlıklarına göre algılama eğilimidir.

Benzerlik; şekil, renk, doku, cinsiyet vb Benzerlik; şekil, renk, doku, cinsiyet vb. pek çok özellik bakımından birbirine benzer öğelerin birlikte gruplanarak algılanma eğilimidir.

Tamamlama; organizmanın tamamlanmamış etkinlikleri, şekilleri, sesleri tamamlayarak algılama eğilimidir.

Devamlılık; aynı yönde giden noktalar, çizgiler vb Devamlılık; aynı yönde giden noktalar, çizgiler vb. birimlerin birlikte gruplanarak algılanma eğilimidir.

Basitlik; basit, düzenli bir şekilde organize edilmiş figürleri algılama eğilimidir. Algılama simetrik, düzenli, düzgün olan iyi bir biçime, şekle ve bütüne doğru olmaktadır.

Bir öğretim materyali: Kolay kullanılır olmalı ve öğrenciyi en az çaba ile ve en kısa zamanda bilgiye ulaştırmalıdır. Materyalde kullanılan nesneler, ilk bakışta kavranabilecek özellikte olmalıdır. Materyal içindeki unsurlar, uyumlu ve bütünlük içinde olmalıdır. Kullanılan yazı açık, net ve kolay algılanabilir olmalı, renkler uyumlu olmalı ve abartılı olmamalıdır. Resim, çizim, yazı ve renkler, öğrencinin yaş ve cinsiyetine uygun olmalıdır.

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri Alan Çizgi Şekil-form Doku Renk Harf-yazı 2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri Oran-ölçek Denge Bütünlük Ritim Vurgu Ahenk

Yapısal- biçimsel elemanların kullanımı ALAN (BOŞLUK) Öğretim materyallerine bakıldığında görülen doluluk veya boşluktur. Bir çerçeve içerisinde kullanım alanı dışında kalan boş kısma boş alan; göstermek istenen resim, yazı, çizim vb. kapladığı alan dolu alandır.

Z KURALI %41 %25 %14 %20

ÇİZGİ Çizgi; gözü, belirli bir alanda ya da bir alan etrafında, hareket ettirerek dikkatleri çeken tek boyutlu bir araçtır. Çizgilerin yatay, dikey veya eğik olmaları algılama üzerinde etkilidir.

Dikey çizgiler: Dinamizm ve hareket etkisi uyandırır Dikey çizgiler: Dinamizm ve hareket etkisi uyandırır. Güç ve kuvveti temsil eder. Yatay Çizgiler: Sakin hareketsiz etki uyandıran çizgilerdir. Kırık Çizgiler: Hareketli ve dinamik etki uyandıran çizgilerdir. Eğik Çizgiler: Yoğunluğuyla paralel olarak hareketi arttıran ve zenginleştiren çizgilerdir.

Sabitlik ve Durağanlık etkisi Güçlülük etkisi Hareket etkisi Sabitlik ve Durağanlık etkisi

Kalın çizgiler, ince çizgilerden daha etkilidir.

ŞEKİL-FORM Şekil; bir yüzey üzerinde oluşturulan iki boyutlu biçimdir. Form; biçimlerin birbirine göre yerleşimidir.

DOKU Doku, üç boyutlu nesne ve materyallerin dokunma duyusuyla hissedilebilecek yüzey özelliği olup, dikkatleri nesneye çekmek, bütünlüğü arttırmak amacıyla da kullanılır.

Hangisi, “kutu” olduğu hissini daha çok vermektedir?

RENK Materyal hazırlarken renk öğesi kullanılmalıdır. Renkler her zaman dikkat çekicidir. Renkler önemli bilgileri ayırt etmede zıtlık yaratılarak kullanılabilir. Örneğin; açık renk üzerine koyu renk ya da koyu renk üzerine açık renk vb. Renkler, öğrenenlerin gelişim özelliklerine uygun olarak kullanılabilir. Küçük yaşta olanlar için parlak renkler daha dikkat çekicidir.

Renklerle bilgilerin gruplanması da sağlanabilir Renklerle bilgilerin gruplanması da sağlanabilir. Her bir bilgi bütünü bir renkle ifade edilebilir. Renk bir materyalde çok aşırı kullanılmamalıdır. Kullanılan renkler estetik bir bütün oluşturmalı, dikkati dağıtacak şekilde karmaşık olmamalıdır. Renkler gerçek yaşamdakine uygun olarak kullanılmalıdır. Örneğin; ağaç ise yaprakları yeşil olmalı vb.

Arka planda zıt renkler Renklerin Kullanımı Verilmek istenen mesaja uygun renkler Arka planda zıt renkler Sunumda aynı renk şeması Vurguda parlak ve canlı renkler 2-3 renk sınırı Doymuş renkler

Görsellerde zemin ve şekil rengi birbirine zıt olmalıdır.

SARI İyimserliği temsil eder. Geçiciliğin ve dikkat çekiciliğin sembolüdür. Araba kiralama şirketleri de sarıyı kullanır. Sarı rengini bu yüzden bankalar kullanmak istemez.

YEŞİL Geri besleme isteniyorsa kullanılabilir. Güven veren renktir. O yüzden bankaların logolarında hakim renktir. Yeşil, yaratıcılığı körükler.

KIRMIZI Bir grubu motive etmek için kullanılabilir. Aşırı canlılık ve tehlikeyi temsil eder. Kırmızı ve yeşil bir arada kullanılmamalıdır (Renk körleri için). Kırmızı iş hayatında başarısızlığı, finans sektöründe kaybı temsil eder. Her zaman bir uyarı olarak algılanır. Kan akışını hızlandırır.

MAVİ Sakinlik simgesidir. Güvenirlik, bilgiye muhafazakar yaklaşımı ifade eder. Batıda intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Duvarları maviye boyanan okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır.

KAHVERENGİ İnsanın hareketlerini hızlandırır. Bu yüzden fastfood restoranları iç mekanda kahverengini kullanırlar.

MOR Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, insanlarda bilinçaltı korku oluşturduğu saptanmıştır. İntihar edenlerin beğendiği renktir. Gözü oldukça fazla yorar.

SİYAH Mali veriler sunmak için. Aynı zamanda vurgulamak için kullanılabilir. Gücü ve tutkuyu temsil eder. Bizde ve batıda matemi temsil eder. Oysa Japonya’da mutluluktur. SİYAH

Yanlış Renk Seçimi İyi Renk Uyumu Yanlış Renk Seçimi

HARF- YAZI Kullanılan harfler birbiri ile uyumlu olmalıdır. Bir yazıda çok fazla harf karakteri kullanılmamalıdır. Mümkün olduğunca bir harf karakteri kullanılmalıdır (Times New Roman vb). Başlıklar büyük harfle, diğer kısımlar küçük harfle yazılmalıdır.

Harf koyu olduğunda zeminin açık, zemin koyu olduğunda harfin koyu olmasına dikkat edilmelidir. Harflerin çok yakın olmamasına dikkat ediniz.

BİRİNCİ VAZİFEN TÜRK İSTİKLALİNİ TÜRK CUMHURİYETİNİ İLELEBET EY TÜRK GENÇLİĞİ ! BİRİNCİ VAZİFEN TÜRK İSTİKLALİNİ TÜRK CUMHURİYETİNİ İLELEBET MUHAFAZA VE MÜDAFA ETMEKTİR. Monoptpye Corsiva EY TÜRK GENÇLİĞİ! BİRİNCİ VAZİFEN TÜRK İSTİKLALİNİ TÜRK CUMHURİYETİNİ İLELEBET MUHAFAZA VE MÜDAFA ETMEKTİR. Comic Seans MS Ey Türk Gençliği! Birinci Vazifen Türk İstiklalini Türk Cumhuriyetini İlelebet Muhafaza Ve Müdafaa Etmektir. Arial

Basit koyu yazı tipi kullanın Çok ince kullanmayın Çok sıkıştırılmış kullanmayın El yazısı kullanmayın Süslü yazı kullanmayın İtalik yazı kullanmayın

küçük harfler büyük harflerden daha okunaklıdır KÜÇÜK HARFLER BÜYÜK HARFLERDEN DAHA OKUNAKLIDIR küçük harfler büyük harflerden daha okunaklıdır

Yazı Tipi Arial, Times New Roman, Verdana ve Tahoma kullanılabilir fontlardır. Comic Sans MS’i çocuklar için sunularda düşünebilirsiniz.

Yazı tipi boyutu 6G Başlık 32- 44 punto Metin’ler 20-32 punto

2. Bir Tasarımda Yerleşim Elemanlarının Kullanıldığı Yerler ORAN- ÖLÇEK Objelerin büyüklüğü ile ilgilidir. Kullanılan bir objenin kullanılan diğer objelere göre değerlendirerek büyük, orta, küçük, ağır, hafif olduğu gibi duygular ortaya çıkartır.

Objelerin büyüklüğünün doğru olarak algılanabilmesi için tanıdık başka bir obje ile ölçeklendirilmesi gerekir.

DENGE Objelerin göz tarafından algılanan ağırlığı ile ilgilidir. Hazırlanan materyal üzerindeki dolu ve boş alanların etkili bir şekilde ayarlanması materyalin dengeli olmasına yardımcı olur.

Ekosistemde enerji akışı Üreticiler Üçüncül tüketiciler Birincil tüketiciler İkincil tüketiciler Ekosistemde enerji akışı Ayrıştırıcılar

BÜTÜNLÜK Görsel elemanlar ve bunların iletmek istedikleri mesaj arasındaki ilişki bütünlüğünü oluşturur. Görsel unsurlar, bir mesaj iletmedeki fonksiyonu göz önüne alınarak dengeli bir şekilde öğretim materyaline yerleştirilmelidir.

RİTİM Materyalde yer alan kompozisyonda gözün, bir objeden diğerine rahatça kayabilmesidir. Objeler yerleştirilirken birbirleri ile olan ilişkisi dikkate alınmalıdır.

GÜNEŞ TUTULMASI

AHENK Kompozisyonun bütünü ile bağlantılıdır. Parçalar bir araya geldiğinde ortaya çıkacak bütünlük duygusudur. Ahenk, bir bakıma bütünü oluşturan parçaların birbiri ile olan ilişkisine bağlı olarak ortaya çıkan uyumdur.

ORMAN EKOSİSTEMİ Bitkiler Otçul Hayvanlar Ayrıştırıcılar Etçil Hayvanlar Ayrıştırıcılar

VURGU Vurgunun materyalde sunulan bütün içinde en etkili kısım olması gerekir. Materyalin can alıcı noktasıdır. En önemli unsurların yerleştirilebileceği şekilde tasarlanır

ELEKTRİK AKIMI

SORULARINIZ?