HALK EVLERİ’NİN TOPLUMDAKİ ETKİLERİ 1963’TEN GÜNÜMÜZE HALKEVLERİ HALKEVLERİ’NİN MİMARİ YAPISI S. Özlem KAYA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Laiklik Laiklik yalnızca devlet ve dinin birbirinden ayrılması anlamına gelmez ayrıca eğitim, kültür ve yasama alanlarının da dinden bağımsız olması.
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
KÜLTÜR MÜDÜRLÜĞÜ. KÜLTÜR MÜDÜRLÜĞÜ ETKİNLİKLERİ Sosyal, sanatsal ve kültürel bir eğitim-öğretim merkezi olan Kültür Müdürlüğümüz, Öğrenci kulüpleri ve.
ATATÜRK VE SANAT SANAT.
KAZANIMLAR 14.Atatürkçü düşünce sisteminden yola çıkarak Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları belirler. 15.Atatürk ilkelerinin modern.
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN HAYATI
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
Özboyacı İlköğretim Okulu
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük MİLLİYETÇİLİK
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
Kurum, Bir toplumda sosyal yaşamımızı birbirimize benzer şekilde gerçekleştirdiğimizi ifade eden ve sağlayan kültürel süreçlerdir.
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
1924 ANAYASASI.
3 Ağustos 1776; Milano’da, büyük bir yangın sonucu harap olan tiyatro binasının yerine, üç senede yepyeni bir opera binası yapıldı: “Teatro alla Scala”
ATATÜRK VE MÜZİK Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yeri olduğuna inanıyordu. 14 Ekim 1925'te İzmir Kız Öğretmen Okulu'nu ziyaretlerinde öğrencilerin.
CUMHURİYETLE GELEN DEĞİŞİKLİKLER SUNUMU.
BAŞÖĞRETMENİMİZ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN ÖZLÜ SÖZLERİ VE FOTOĞRAFLARIYLA ÖĞRETMENLERLER GÜNÜNDE BİZLERLE....
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İLKÖĞRETİM BÖLÜMÜ TOPLULUĞU
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
Sosyalbilgiler Öğreniyorum
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
HALKEVLERİ HAZIRLAYAN: MÜRŞİDE ARI.
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
Çalışma 5 Adım Adım Türkiye Hazırlayan : Selma GENÇ
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
ULU ÖNDER ATATÜRK ’DEN GÜNÜMÜZE EĞİTİM
HALKEVLERİNİN AÇILMA SEBEPLERİ
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
MİLLİ BAYRAMLARIMIZ.
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
Eğitim Alanındaki Yenilikler
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HALKÇILIK
ÇAĞDAŞ YAŞAMI DESTEKLEME DERNEĞİ
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK.
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
SPOR BİLİMLERİNE GİRİŞ
ATATÜRK İLKE VE İNKILAPLARI
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
Geçmişten geleceğe.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
5.ÜNİTE: ATATÜRKÇÜLÜK ATATÜRK İLKELERİ KAZANIM TESTİ
Milli Birlik, Vatan Sevgisi Ve Cumhuriyetin Önemi.
MİLLİ BAYRAMLARIMIZ YUNUS EMRE ÇAY YUNUS EMRE ORTAOKULU ESRA KABADAYI Yunus Emre ÇAY1.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sanat, Spor ve Atatürk
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR
BSÖ 101 (2 0) 2 Beden Eğitimi ve Sporun Temelleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI – ATATÜRK ve İLETİŞİM 1.
Sunum transkripti:

HALK EVLERİ’NİN TOPLUMDAKİ ETKİLERİ 1963’TEN GÜNÜMÜZE HALKEVLERİ HALKEVLERİ’NİN MİMARİ YAPISI S. Özlem KAYA

HALK EVLERİNİN KÜLTÜREL VE EĞİTİMSEL ETKİLERİ 1. Türkçe’nin ulusallaşmasını, yalın, açık, biçimde yurdun her yerinde kullanılmasını yeni harflerin yaygınlaşmasını, Öz Türkçe’nin öğretilmesini ve bunların sonucunda bilgi düzeyinin yükselmesini sağlamıştır.

Birçok dergi çıkarılmış, kütüphaneciliğe ve yayıncılığa yeni bir anlayış getirilmiştir. Böylece Türkiye’de iletişimi de arttırmıştır. Sık sık düzenlenen konferanslarla, üniversite öğretim elemanları arasında da konferans verme isteğini yükseltmiştir.

4. Halkevleri, üyelerine-dolayısıyla toplumun belli bir bölümüne türkü söyleme, resim ve spor yapma, sergi açma, kurtuluş günlerini ve büyükleri anma günlerini kutlama, güzel konuşma ve tiyatro zevkini aşılamıştır. Bu gibi çalışmalara ödüller vererek Türkiye’de özendirmeciliği ve ödüllendirmeciliği de geliştirmiştir.

Kendi öncülüğünde, halkın Anadolu’yu araştırıp, bilmesi ve sahip çıkması düşüncesini ortaya çıkartmıştır. 6. Sosyal Yardım Kolu aracılığıyla yaptığı çalışmalar sonunda yardımlaşma duygusunun gelişmesine katkıda bulunmuştur.

Cezalıları toplumdan dışlamayıp onlara eğitim vermiştir Cezalıları toplumdan dışlamayıp onlara eğitim vermiştir. Bu düşünceyi Türk toplumuna yerleştiren Türk ocakları ve Halkevleri’dir. Spor koluyla disiplin ve beden eğitimi düşüncesini ortaya çıkartmıştır. 9. Sınıfsız toplum görüşü ortaya koymuştur.

Sosyal ve kültürel, eğitimsel etkilerdeki felsefesi; “Bilenlerin bilmediklerini Halkevleri’nde öğretmeleri, bilmediklerini ise öğrenmeleridir. Yaşarken ve yaparken öğrenme ve öğretmedir.” Atatürk’ün halkçılık ilkesi Halkevleri’nin kültürel ve toplumsal faaliyetlerinin mihverini oluşturmuştur.

SİYASAL ETKİLERİ Halkevleri ve Halkevleri’nin yayınlarda geçmiş dönemlerdeki olumsuzluklar, yeni dönemin yararları ve Atatürkçülük üzerine yazılar yazılmıştır. Böylece gençlerin Cumhuriyet’in bekçisi konumuna getirilmesine çalışılmıştır.

Uzun yıllar politikacıların yetiştiği ve uygulama yaptığı bir yer olduğu için atlama tahtası haline gelmiştir. Böyle olmasına karşın Türkiye’de demokrasiye ve demokrasinin gelişmesine etkisi olmuştur.

Recep Peker; “Bu asırda milletleşmek için milletçe kütleleşmek için mektep tahsilinin yanında ve ondan sonra mutlaka bir halk terbiyesi yapmak ve halkı bir arada ve birlikte çalıştırmak esasının kurulması lazımdır.” diyerek ulusalcılığın önemine değinmiştir. (Ülkü, 1938: 6)

EKONOMİK ETKİLERİ Dolaylı Etkileri Dolaysız Etkileri

Halkevleri; halıcılık, çiçekçilik, biçki, dikiş gibi kadınlara açtığı kurslarla ailelere, topluma dolayısıyla devlete katkı yapmıştır. Örneğin; 1938 yılında İzmir Halkevinde bir sergi açılmış ve kadınlar sergiye getirdiklerini satmışlardır. (Ülkü, 1938:364) Böylece üretime dönük kitle yetiştirme düşüncesini aşılamaya çalışmıştır.

Halkevleri, yazılarıyla yerli malının tanıtılması ve kullanılmasını da desteklemiştir. Savurganlığı değil, tutumluluğu savunarak, örnek alarak üretime dönük işler yapmaya ve bunu iletmeye çalışmıştır.

İstatiksel bilgileri çok iyi kullandığı için, istatistik bilgisini geliştirmiş ve bürokratlar arasında kullanılmasını sağlamıştır.

1963’den Günümüze Halkevleri YENİDEN KURULUŞ

27 Mayıs 1960 hareketinin Atatürkçü ve devrimci bir hareket olduğu yapılan faaliyetlerde ortaya çıktı. Bunlardan biri Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü diğeri ise Türk Kültür Dernekleridir.

Türk Kültür Derneği, Halkevleri’nin yeni bir örneği olarak kurulmuş ve Halkevleri sistemiyle çalışmıştır. 21 Mayıs 1963 tarihinde bu derneğin adı “Halkevleri” olarak değiştirilmiştir. Genel Başkanlığına, Tahsin Bonguoğlu getirilmiştir.

İKİ DÖNEMİN KARŞILATIRILMASI 1932’den 1951’e kadar olan ilk kuruluşlar bir siyasi otoritenin eseridirler fakat 1963’den sonraki kuruluşlar, tam bir halk hareketidir. İlk dönem Halkevleri’nin paraları devlet bütçesinden ve hükümetin emirleriyle devletin daha alt kuruluşlarından sağlanırken, yeni Halkevleri, devlet bütçesinden pek az yararlanmıştır.

İlk Halkevleri’nde siyasi otoritenin sempatisi varken ikinci kuruluşta bu sempati yerini şüpheci bir bekleyişe bırakmıştır. İlk Halkevleri’nin bir Genel Merkezi yoktu. Bu görevi parti Genel Sekreterliği ve Halkevleri bürosu görüyordu. Yeni Halkevleri’nin ise Ankara’da bir Genel Merkezi vardı.

İki dönem Halkevleri’nin yapısında bir takım farklılıklar görülse de, her iki dönemdeki Halkevleri’nin kuruluşuna temel olan ilkeler değişmemiştir. Bu ilkeler;

Halkevleri, Atatürkçülüğün Türk evleridir. Halkevleri bir toplum eğitimi, bir sosyal eğitim kuruluşudur. Halkevleri bir gönüllü teşkilattır ve boş zamanları değerlendirme esasına dayanır. Halkevleri “Milli Şuuru” diri tutan, Milli değerleri bulup yaratan ocaklardır.

Halkevleri’nin ülküsü memleketçilik, milliyetçilik ve medeniyetçiliktir. Halkevleri’nin amaçları da birdir.

HALKEVLERİNİN MİMARİ YAPISI

Bursa Halkevi ve Cumhuriyet Meydanı

Mersin Halkevi, Gazi Heykeli, yapı yüzünde yazılı olan vecize ve bayrak.

Bursa Halkevi Cumhuriyet Meydanı, Gazi Heykeli ve Bayrak

Atatürk Afyon Halkevi balkonundan halkı selamlarken

Kadıköy Halkevi, sokaktan geçenlere hitap için düşünülen hitap balkonu

Zonguldak Halkevi temsil salonu

ADANA HALKEVİ CANLI LEVHASI Mimar Aptullah Ziya'nın tasarladığı bu "canlı levha" dönemin ideolojisine ait tüm sembolleri taşır. Bu tasarım, Devrimin ideolojisi ve amaç­larım özetlemektedir. Ahşap iskelet üzerine "yerli pamuklu bez" geri­len levha, üzerindeki tarihi (Kurtuluş -Savaşından kalan) bayrağın açılması ile yükselmeye başlar. Yeni Türk gençliğini temsil eden iki kız ve bir erkek çocuğun yükselttikleri Türkiye haritası, dünya medeniye­tini temsil eden güneş, Halkevleri şubelerinin, "totemleri" olarak ad­landırılan, lir, sapan ve kitap bulunan bu levhada, ilk göze çarptığı belirtilen bir diğer sembol Ergenekon destanını hatırlatan Boz Kurt'tur. Levhanın üzerinde Cumhuriyet yazılıdır. Bu, Halkevleri'nin "Cumhuriyet" temelleri üzerine kurulduğunu ifade eder. Gençlerin yükselttikleri Türkiye haritası, gençlerden aldığı hızla kendi kendine yükselmeye devam eder ve sonunda en yüksek noktada bulunan dünya medeniyetini temsil eden güneşi yakar (Mimar, 1933, s.56).

KAYNAKLAR PEKER, Recep. “Halkevleri Açılma Nutku”, Ülkü C.1, Şubat 1933, s.6. ZEYREK, Şerafettin. “Türkiye’de Halkevleri ve Halkodaları”, Anı Yay., Ankara 2006. http://www.istanbul.edu.tr/4.boyut/cumhuriyet/dosyalar/halil.htm http://www.atam.gov.tr/index.php?Page=Dergi/%E7erik_8/%E7erik_no=241 ERGÜN, M., 1971. “Halkeğitimi ve Türkiye’de Halkevleri”, Ankara Üniversitesi, Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi, Pedagoji Lisans Tezi No.6, Ankara. Yeşilkaya, Neşe . “Halkevleri ; İdeoloji ve Mimarlık” İletişim Yay., İstanbul 1999.